Ook ik ben tevreden van mijn K1100RS 1996.
Hij heeft echter één nadeel, olieverbruik (en te hoog gewicht).
Wegens plaatsgebrek in mijn garage, moet ik hem op de zijstandaard zetten. Welnu, telkens ik hem start, is het "blauwe rook".
Parkeer ik hem op de grote standaard, mooi recht dus, dan is er van olieverbranding helemaal geen sprake.
Ik verdenk hem zelfs olie te durven verbruiken bij "stevig" werken.
Het is een motorfiets die je niet kunt verslijten, maar toch moe kunt worden. Vele BMW-rijders zullen dit niet graag lezen, maar toch ervaar ik dit zo.
Er staat ook een andere motorfiets in mijn garage, een Yamaha R6 2004.
De frisheid die je daar mee ervaart, vergeleken met de vermoeide(nde) K1100RS. Een motorfiets van minder dan 200kg (180) is een droom! Dat overgewicht moet er bij BMW nog af, vind ik.
Maar dat komt wel. De eeuwigheid is nog lang. Jan
olieverbruik normaal bij 16-klepper K1100RS?
Moderator: GVN
-
Jan D'Hulster
-
-Wim-
Dag Jan,
De meeste K modellen hebben hun cilinders dwarsgeplaatst en langs links. Wanneer je je motor op zijn zij standaard plaatst blijft er olie achter in de cilinders, die je verbrand bij het terug opstarten van de motor.
Als je na een rit het het contact aflegt, en nog een 30 tal seconden op de motor blijft zitten en hem recht houd of lichtjes naar rechts laat hellen voor je hem parkeert op zijn zijpikkel, zal je dit verschijnsel niet hebben.
Wat betreft die R6... die is idd. lichter en sneller en ...
Het is ook een bike van een andere generatie.
Groeten,
Wim
De meeste K modellen hebben hun cilinders dwarsgeplaatst en langs links. Wanneer je je motor op zijn zij standaard plaatst blijft er olie achter in de cilinders, die je verbrand bij het terug opstarten van de motor.
Als je na een rit het het contact aflegt, en nog een 30 tal seconden op de motor blijft zitten en hem recht houd of lichtjes naar rechts laat hellen voor je hem parkeert op zijn zijpikkel, zal je dit verschijnsel niet hebben.
Wat betreft die R6... die is idd. lichter en sneller en ...
Het is ook een bike van een andere generatie.
Groeten,
Wim
-
Jan D'Hulster
Dank je wel voor deze informatie!
Ik probeer het eens uit.
Ik vind dat altijd zo "genant" voor de buurtbewoners een blauwe rookpluim te moeten achterlaten als ik vertrek. (De ene keer is het erger of minder-erg dan de andere keer... ik hoop altijd dat het meevalt).
Ook het BMW-imago zou er wel een beetje onder kunnen lijden.
Fijn dat jij begrijpt dat een R6 (of een R1) echt super rijdt.
Hierover praten onder BMW-rijders is als "vreemd gaan"...
Het is toch beter een koe een koe te noemen, vind ik.
We hoeven toch niet blind of fanatiek te zijn.
Eerlijk, mocht ik een koper naar mijn hart vinden voor mijn K1100RS, ik schaf mij een R1 aan, al weet ik dat ik ook BMW-kwaliteiten zal moeten missen.
Nogmaals dank voor de "olie"-tip.
Jan
Ik probeer het eens uit.
Ik vind dat altijd zo "genant" voor de buurtbewoners een blauwe rookpluim te moeten achterlaten als ik vertrek. (De ene keer is het erger of minder-erg dan de andere keer... ik hoop altijd dat het meevalt).
Ook het BMW-imago zou er wel een beetje onder kunnen lijden.
Fijn dat jij begrijpt dat een R6 (of een R1) echt super rijdt.
Hierover praten onder BMW-rijders is als "vreemd gaan"...
Het is toch beter een koe een koe te noemen, vind ik.
We hoeven toch niet blind of fanatiek te zijn.
Eerlijk, mocht ik een koper naar mijn hart vinden voor mijn K1100RS, ik schaf mij een R1 aan, al weet ik dat ik ook BMW-kwaliteiten zal moeten missen.
Nogmaals dank voor de "olie"-tip.
Jan
Kwalitatief moet een Yam niet onderdoen voor eender welk merk, integendeel. Maar er zijn toch bijna evenwaardige alternatieven voor de R1 bij BMW met het voordeel dat je bij BMW altijd een cardan hebt. En
de Yam Thunderace en de TDM zijn toch ook gekend als oliezuiperkes.
Mijn vorige motor was een VFR en ik ben sinds een jaar overgestapt op
de RT en ondanks het feit dat de RT veel zwaarder is kan je er ongelofelijk
super mee rijden weliswaar niet zo snel maar hij moet qua wegligging niet
onderdoen voor vele anderen. Allée, ik wil maar zeggen dat ik heel tevreden ben van mijnen BMW. Heb weinig of geen olieverbruik (relatief rustige rijder).
Ben altijd een overtuigd Honda-rijder geweest maar wegens te veel problemen bij de nieuwe Pan ben ik noodgedwongen overgestapt naar de
RT. Mijnen volgende is misschien ook een FJR of de ondertussen verbeterde Pan. Kan niet slapen van de gietende regen hier, vandaar dat ik zoveel commentaar heb

de Yam Thunderace en de TDM zijn toch ook gekend als oliezuiperkes.
Mijn vorige motor was een VFR en ik ben sinds een jaar overgestapt op
de RT en ondanks het feit dat de RT veel zwaarder is kan je er ongelofelijk
super mee rijden weliswaar niet zo snel maar hij moet qua wegligging niet
onderdoen voor vele anderen. Allée, ik wil maar zeggen dat ik heel tevreden ben van mijnen BMW. Heb weinig of geen olieverbruik (relatief rustige rijder).
Ben altijd een overtuigd Honda-rijder geweest maar wegens te veel problemen bij de nieuwe Pan ben ik noodgedwongen overgestapt naar de
RT. Mijnen volgende is misschien ook een FJR of de ondertussen verbeterde Pan. Kan niet slapen van de gietende regen hier, vandaar dat ik zoveel commentaar heb
-
Jan D'Hulster
Dank voor de reactie.
Vreemd dat sommige mensen heel tevreden zijn van hun Pam en anderen heel wat minder. Ligt dat aan de mensen of aan de motorfiets zelf?
BMW is inderdaad zeer baanvast en goed. Voor een "oude" BMW als de mijne K1100RS 1996 houdt hij super goed de baan. Maar in de bergen is het werkelijk sleurwerk, als je hem vlot laat rijden.
Op het circuit van Zolder, vrij rijden, zag ik begin deze maand drie BMW's meedoen. Zielig hoe dat extra gewicht de BMW-rijders het zo moeilijk maakt. Zelfs de K1200S is mooi om te zien (en rijden waarschijnlijk), maar wie er op circuit mee rijdt moet meer dan dubbel inspanning leveren. Goed voor de fysiek!
Een groot verschil op de weg is deze: met mijn BMW vertragen velen auto's vlak voor mij, denkend dat de politie achter hen rijdt (mijn BMW-pak is helaas zo'n blauw van "flikken")
Met de R6 zien ze me van ver komen en gaan ze overdreven op zij, alsof een dergelijke motorfiets niet traag kan rijden.
Een wereld van verschil, echt!
Jan
Vreemd dat sommige mensen heel tevreden zijn van hun Pam en anderen heel wat minder. Ligt dat aan de mensen of aan de motorfiets zelf?
BMW is inderdaad zeer baanvast en goed. Voor een "oude" BMW als de mijne K1100RS 1996 houdt hij super goed de baan. Maar in de bergen is het werkelijk sleurwerk, als je hem vlot laat rijden.
Op het circuit van Zolder, vrij rijden, zag ik begin deze maand drie BMW's meedoen. Zielig hoe dat extra gewicht de BMW-rijders het zo moeilijk maakt. Zelfs de K1200S is mooi om te zien (en rijden waarschijnlijk), maar wie er op circuit mee rijdt moet meer dan dubbel inspanning leveren. Goed voor de fysiek!
Een groot verschil op de weg is deze: met mijn BMW vertragen velen auto's vlak voor mij, denkend dat de politie achter hen rijdt (mijn BMW-pak is helaas zo'n blauw van "flikken")
Met de R6 zien ze me van ver komen en gaan ze overdreven op zij, alsof een dergelijke motorfiets niet traag kan rijden.
Een wereld van verschil, echt!
Jan