route komt niet overeen met beschikbare kaarten

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Lukas

route komt niet overeen met beschikbare kaarten

Bericht door Lukas »

Ik ben nieuw in gps-land.
Onlangs kocht ik me een streetpilote 2820.
Daarbij zat een cd-rom met City Navigator NT + Europe v8

Ik heb een route uitgetekend in mapsource en deze naar het toestel geladen.
Bij het rijden van die route valt op dat de weg die ik rijd niet gelijk valt met de route die aangegeven wordt op de gps. Het lijkt erop dat ie rechte lijnen trekt tussen de punten. Ik zou bij wijze van spreken soms los door een huizenblok moeten rijden of de weg afsnijden door velden en weiden.
Voor de Gentenaars: van Palinghuizen naar de Wondelgemstraat stuurt ie me eerst door de voordeur van het Ghuislain om me daarna in de Nieuwe Vaart te laten springen.
De weg die uitgestippeld werd in mapsource komt niet overeen met de weg op de gps.

Bij het starten van de route gaf hij al de boodschap "de route komt niet overeen met de beschikbare kaarten". Hierop kan ik 'ja' of 'neen' aanklikken.
Op het toestel staan 2 kaartversies.
-CN Europe NT2010.30
-City Navigator Europe NT +V8
Ik heb dan die CN Europe NT2010.30 uitgeschakeld omdat mijn mapsourceversie de City Navigator ... is.
Zonder resultaat.
De boodschap dat de route niet overeenkomt met de kaarten blijft.

Wat snap ik niet?
Of, wat is er aan de hand?
En, wat kan ik hier aan doen?
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
aantzeetje

Re: route komt niet overeen met beschikbare kaarten

Bericht door aantzeetje »

Als je mapsource opent welke kaartversie zie je daar dan? Deze is blijkbaar verschillend dan deze die in je 2820 zit. Vandaar dat hij aangeeft dat de route niet overeenkomt met beschikbare kaarten en vraagt om te herberekenen ja/nee. Als je nee geklikt hebt ga je over naar direct routes en zie je die rechte lijnen van via punt naar via punt.
Je hebt de 2010.30 uitgeschakeld (is de laatste kaartupdate die er op het toestel gezet is. De laatste versie is 2014.4) en de originele v8 aangeschakeld. Deze dateert echter van 2005 als ik me goed herinner en is anders opgebouwd dan de latere versies. Begrijp echter niet goed dat je 2 kaarten ziet daar bij de update deze had moeten overschreven worden. Denk dat je de basiskaart bedoelt en die staat altijd actief in een 2820.

Sluit je 2820 eens aan via de usb (stroomvoeding niet vergeten natuurlijk) en zet hem in" usb mass storage". Start dan de Device Manager van JaVaWa eens op (gratis te downloaden van zijn web site) en maak een rapport dat je hier dan kan publiceren. Dan kunnen we zien wat er in je toestel zit aan kaarten en versies.

Bij de aankoop van de 2820, had de vorige eigenaar een account op mygarmin? Hij moet daar zijn toestel afmelden of je zijn inloggegevens doorgespeeld hebben. Jij moet daar je gps nu ook registreren op jouw naam. Dan zie je daar ook wat de historie van het toestel is en welke updates er geweest zijn. Eenmalig of Life Time. Indien Life Time is het gemakkelijk om de kaarten te (her)installeren op je pc en gps.

OPPASSEN: in usb mass storage de gps afkoppelen via de pc "safely remove hardware" (hardware veilig verwijderen) anders slaat hij compleet tilt.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Voor de ervaren garmin gebruiker een feest van herkenning. Inderdaad is het zeer aan te raden om de route te maken (cq te herberekenen) in de kaartversie die ook in het toestel zit.

Anders krijg je in het toestel de melding dat de kaart afwijkt. Vervolgens heb je twee mogelijkheden:
niet herberekenen - dan krijg je rechte lijnen (dat is dus anders dan in de zumo)
wel herberekenen - dan krijg je een route maar kunnen er verschillen ontstaan tov de oorspronkelijk route.

Bij die laatste methode wordt de route van punt naar punt immers door het toestel zelf berekend. Eigenlijk zoals de Tomtom dat doet. Bovendien zul je te maken hebben met een flink generatieverschil qua kaarten en dat levert weer extra problemen, met punten naast de weg etc.

Advies is inderdaad een bij de vorige eigenaar te informeren of sprake is van een lifetime update. Ik vermoed van niet, want in dat geval staat er meestal een nieuwere kaart op. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het zal gaan om een 'gehackte' kaart en dan wordt het lastig die ook op je computer te krijgen.

Optimale oplossing zou kunnen zijn om zelf een lifetimeupdate aan te schaffen (iets van 89 euro). Dan kun je immers altijd de meest actuele kaart op je toestel en computer zetten en los je dit probleem structureel op.
De vraag is of de economische waarde van je toestel nog opweegt tegen de kosten van zo'n lifetime. Ter illustratie: een nieuwe zumo340 met lifetime koop je voor een dikke 300 euro...

Wat je ook kunt doen:
Ik vermoed dat je op je PC de V8 kaart hebt. Zorg dan dat je ook in het toestel (alleen) die v8 kaart hebt staan. Je kaart is dan weliswaar behoorlijk gedateerd, maar dat betekent vooral dat je onderweg nu en dan 'gezond verstand' moet gebruiken. Op die manier kun je in ieder geval kijken of het überhaupt bevalt en op basis daarvan besluiten al dan niet wat extra investering te doen.
Lukas

Bericht door Lukas »

Even (letterlijk) tussen de soep en de patatten enkele zaken gecontroleerd.

Mapsource op mijn pc: versie 6.9.1 gegevensversie 8.02
Wat er op mijn toestel staat, is hier te vinden: http://jdm.javawa.nl/e7yG" onclick="window.open(this.href);return false;

De man van wie ik het kocht, heeft het ook gekocht van iemand anders...
Registratie moet ik nog eens nakijken. Ik denk wel dat ik reeds telefonisch contact had met Garmin. Ik heb de neerslag daarvan hier nog ergens liggen.
aantzeetje schreef:.... Vandaar dat hij aangeeft dat de route niet overeenkomt met beschikbare kaarten en vraagt om te herberekenen ja/nee. Als je nee geklikt hebt ga je over naar direct routes en zie je die rechte lijnen van via punt naar via punt.
De gps vraagt me niet te herberekenen. Of ik nu ja of nee kies na die boodschap maakt geen verschil. Maar voor alle zekerheid check ik dat nog eens.

Tot straks met meer info.
De pot roept.
Lukas

Bericht door Lukas »

Ik heb me ondertussen geregistreerd. In Garmin expres was mijn toestel te oud en moest ik eerst via Garmin Map Updater. Dat is nu aan het lopen. Duurt blijkbaar meer dan een uur.
Ben benieuwd.

Sent from my RM-825_eu_belgium_393 using Tapatalk
Lukas

Bericht door Lukas »

Lukas schreef:Ik ben nieuw in gps-land..........
Dit vat het zowat samen. :oops:

Wat blijkt? Er stonden geen kaartdelen geïnstalleerd op m'n gps.
Ik heb dus de kaartdelen die nodig zijn voor mijn route vanuit mapsource op de gps geladen en de boodschap is weg. Ik ga dat eerstdaags eens op de weg testen, maar ik ga ervan uit dat het in orde is.

Het blijven wel oude kaarten. Maar dat zal wel lukken.

Bedankt aantzeetje en Mr.Gps om me op weg te zetten.
aantzeetje

Niet helemaal correct. Volgens DM staat er BeNeLux 2010.3 op en het kaartsegment Rotterdam.

Geen flauw idee waar je wil rijden en of je genoeg hebt met de benelux? Heb toch vastgesteld dat er tov de oude kaarten toch heel wat verander is. Ronde punten zijn nog het minste, dat wijst zichzelf uit. Maar heel wat eenrichtingsverkeer bijgekomen. Geen flauw idee wat je voor de 2820 betaald hebt maar is de beste gps die garmin ooit gemaakt. Akkoord, geheugen is beperkt en je hebt een externe voeding nodig. Persoonlijk zou ik toch eens kijken om een life time update aan te schaffen. Nu ga je buiten de BeNeLux enkel de hoofdkaart hebben op je gps en dus enkel hoofdwegen zien.

Doe je dit dan kan je hieronder lezen hoe je de meeste kaarten in je gps krijgt.

Kies bij update enkel pc en wacht om je toestel te updaten. Mits het volgen van een hele procedure kan je BeNeLux, F, D, A, CH, I, E, P, UK en IRL in je 2820 krijgen(of een andere combinatie)
- gps aan pc, gps aan en garmin modus kiezen (links onderaan)
- mapinstall openen
- stuur een klein stukje zee (kleinste is juist boven NL) via mapinstall (dus niet met mapupdater) naar je gps. Deze kaart komt in de gmapsupp.img terecht.
- gps afsluiten met de aan/uit knop
- gps terug aanzetten en voor USB Mass Storage kiezen en verkenner openen op je pc
- neem nu een back up van de gmapprom.img in je gps en delete deze
- hernoem gmapsupp.img naar gmapprom.img
- sluit je gps af met hardware veilig verwijderen
- gps terug aan en weer voor Garmin modus kiezen
- open terug mapinstall en kies alle kaarten die je wil hebben (links klikken = selecteren; rechts klikken is selectie ongedaan maken). De landen hierboven genoemd kunnen er juist op. Eerst groot uitzoomen en later inzoomen daar er soms kleine stukjes staan die je apart moet aanklikken en anders vergeet. Eens alle kaarten aangeklikt stuur je deze naar je gps. Zal ongeveer 1 1/2 uur in beslag nemen. Deze kaarten staan nu in de gmapsupp.img (deze wordt overschreven als je kaarten naar de gps stuurt).
- gps terug afsluiten, aanzetten en USB Mass Storage kiezen
- verkenner openen op je pc
- delete de gmapprom.img die dat stukje zee bevat en hernoem de gmapsupp.img naar gmapprom.img.
- gps afsluiten via hardware veilig verwijderen

en de kaarten staan op de plaats die ze moeten hebben en heel je gmapsupp.img is leeg. dit is de enige manier om een maximum aan kaarten op je gps te krijgen. Wat omslachtig maar wijst zich logischer wijs uit.
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Lukas schreef:Ik heb me ondertussen geregistreerd. In Garmin expres was mijn toestel te oud en moest ik eerst via Garmin Map Updater. Dat is nu aan het lopen. Duurt blijkbaar meer dan een uur.
Ben benieuwd.

Sent from my RM-825_eu_belgium_393 using Tapatalk
Zoals aantzeetje al zei: er stonden echt wel kaarten op je toestel. Benelux redelijk recent en nog een stukje oude kaart van rotterdam.

Maak nu eens opnieuw een rapportje met JDM, eens zien wat die zegt.

Overigens kun je in mapupdater ook kiezen voor 'installeren op pc'.
Lukas

Bericht door Lukas »

MapUpdater heb ik gisteren een uurke laten lopen.
het resultaat was dat ie zei dat er geen kaarten konden worden geïnstalleerd.
Dus dat moet ik misschien nog eens herbekijken.

Javawa's rapport van zonet: http://jdm.javawa.nl/e7yG" onclick="window.open(this.href);return false;
De kaarten die ik er gisteren op geladen heb, worden weergegeven. Maar wel met de volgende boodschap: Waarschuwing: deze kaart is niet ontgrendeld voor het gekoppelde toestel, en kan mogelijk niet gebruikt worden. Als het gaat om een SD-kaart met voorgeïnstalleerde kaart, dan is er geen probleem (de kaart is ontgrendeld voor de SD-kaart, maar dit kan het programma niet verifiëren).

Wat wil ik doen met de gps? O.a. in april/mei een weekje door Engeland volgens een route die ik op voorhand uitstippel. Ik heb dat reeds gedaan in mijn mapsource. Maar als ik het goed begrijp, kan ik nu niet van op aan dat dat ook deftig zal weergegeven worden op de gps.

Ik heb het gevoel dat ik nog wat werk voor de boeg heb.
Ik probeer straks de procedure van Aantzeetje eens. Maar wat krijg ik dan? De kaarten van 2010? En is dan m'n mapsourcekaart op de pc 'gelijk' aan die in de gps?
Voorlopig is het nog Chinees voor mij. Hopelijk wordt het me beetje bij beetje duidelijker.

(Stiekem heb ik al zin om gewoon een life-time kaart te kopen. Klinkt me simpeler.)
aantzeetje

De kaartsegmenten die je naar je gps gestuurd hebt zijn dubbel (zitten al in de BeNeLux) en zijn van een ander kaarttype dat enkel met Mapsource versi 6.13.7 of vroeger werkt. Met verkenner deleten.

Je kaarten op je pc dienen nog gedeblokkeerd te worden (unlock). Hang eerst maar eens je gps aan de pc (Garmin modus) en klik in Mapsource utilities - get unit ID. Vervolgens untilities - manage map products. Dan zie je welke kaarten er op je pc geïnstalleerd zijn. Bruin vermoeden dat het enkel de V8 versie is (originele meegeleverde CD met unlockcode op het gele briefje). Deze kaart en bijhorende unlock code komen uiteraard niet overeen met de BeNeLux versie die op je gps staan.

Reeds eerder gezegd: account op mygarmin aanmaken, toestel daar op je naam registreren (oude eigenaar dient het toestel vrij te geven of je zijn account inlog gegevens geven). In My Garmin kan je de update history nagaan. In jouw geval dus maar één zijnde de BeNeLux.

Als je naar de UK wil heb je dus pech want daar heb je dan enkel de hoofdwegen van de basiskaart of je moet met de oude v8 versie werken. In dit geval dien je Mapsource 6.13.7 op je computer installeren (te downloaden via http://www.gawisp.com/perry/mapsource/)

Wil je nieuwe kaarten zal je toch een LTU moeten kopen (kost nu ook de wereld niet). In dat geval raad ik je aan om Mapsource 6.15.7 te installeren en niet de laatste nieuwe versie.
Lukas

Bericht door Lukas »

Ik heb net even naar Garmin gebeld omdat het registreren niet wil lukken.
Dat heeft men in orde gemaakt. Het toestel stond nog geregistreerd op de vorigevorigevorige... eigenaar.

En wat meer is, blijkbaar zit er al een lifetime-update verbonden aan dit toestel.
De vriendelijke helpdeskman gaat een mailtje sturen met een te volgen procedure.
Licht aan het einde van de tunnel, dus.
aantzeetje

Dat is nu eens goed nieuws. Na registratie de LTU draaien enkel op pc en dan de procedure volgen zoals ik je reeds beschreven had. Ben benieuwd.
Erik

Bericht door Erik »

Lukas schreef:Ik heb net even naar Garmin gebeld omdat het registreren niet wil lukken.
Dat heeft men in orde gemaakt.
dan moet updaten met Garmin MapUpdater nu ook lukken
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
Lukas

Bericht door Lukas »

:grin: Ik vind dit ook goed nieuws.
Hopelijk kan ik er vandaag nog tijd voor maken, anders zal het pas ergens volgende week zijn.

Moet ik eerst de gps opschonen of overschrijven de nieuwe kaarten de ouden?
aantzeetje

Dat gaat inderdaad lukken. voor pc en 2820. Maar wegens te klein geheugen moet je dan een keuze maken welke regio ('k moet het je niet uitleggen want je hebt net zoals ik ook een 2820). En de logica in die regio's is mijn inziens ver te zoeken. Vandaar dat ik op de mijne enkel op de pc update en dan met mapinstall die kaarten op mijn 2820 zet die ik wil.
Had eerst voor pc gekozen en BeNeLux voor de 2820 en dan de rest bijgezet. Zit heel die verdomde NL - D regio als je heel D selecteert er dan toch niet dubbel in zeker. Kon dus herbeginnen. Vandaar dat ik persoonlijk opteer voor enkel de pc en dan de procedure zoals beschreven. Voordeel hiervan is dat je gmapsupp.img helemaal leeg is en je alsnog iets kan bijzetten mocht het nodig zijn. Ben akkoord dat het wat omslachtig is en op het eerste zicht moeilijk, maar dat is het eigenlijk niet. 't Is denk ik nu het derde jaar dat ik het zo doe.
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Lukas schreef:
Moet ik eerst de gps opschonen of overschrijven de nieuwe kaarten de ouden?
In ieder geval even de gmapsupp.img verwijderen; die neemt alleen maar ruimte en kan problemen veroorzaken.
Daarna met de mapUPDATER (da's dus wat ander dan mapinstaller) de update installeren; kies daarbij bij 'geavanceerd' (of zoiets) om ook op de pc te installeren. Op het toestel krijg je de regio die je kiest, op de pc heel Eu.
aantzeetje

Inderdaad Hans, met mapUPDATER daar garmin express niet werkt voor een SP2820.

Je kan deze hier downloaden: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=848 Kies deze direct van Garmin. In de advanced kan je dan kiezen voor gps en pc, enkel gps of enkel pc. Zoals reeds aangehaald is het geheugen van de 2820 te klein om heel europa op de gps te zetten. Onze vriend zal dus moeten kiezen of hij alsnog een bepaalde regio op de gps wil zetten of niet (heel europa wordt steeds op de pc gezet -> als info voor onze nieuwe vriend lol). Mijn mening daarover kent u al.
Lukas

Bericht door Lukas »

Garmin Express werkt niet voor mijn toestel en verwijst me naar MapUpdater.
Mapupdater draait maar eindigt met de mededeling dat het de kaarten niet op m'n pc kan zetten.

Ik vind op de pc in m'n Program Files --> Garmin --> Express wel bestandsmappen die AR, ES, JA, KO, ... (28 in totaal) heten. Het zijn .dll bestandjes.
Zijn dat m'n kaarten?
aantzeetje

- heb je nu al een account aangemaakt op mygarmin en je gps aangemeld?
- zit de unlock code van je gps al in mapsource? Hiervoor kan je JaVaWa GMTK gebruiken bv of gebruik de oude bijgeleverde CD en installeer alles zoals aangegeven (wel eerst mapsource van je pc gooien met control panel - programse - mapsource - delete). Zo worden alle installatiebestanden op de goede plaats gezet en is je kaart ge-unlocked. Dan de MapUpdater draaien.
- heb je minimaal 10 gigabyte vrije ruimte op je pc? Indien minder zal MapUpdater inderdaad zeggen dat het niet gaat. Andere locatie kiezen om te installeren of tijdeleijk plaats vrijmaken op je C.
- nee dat zijn je kaarten niet dat zijn taalbestanden voor de installatie in express
Lukas

Bericht door Lukas »

aantzeetje schreef:- heb je nu al een account aangemaakt op mygarmin en je gps aangemeld?
Ja.
aantzeetje schreef:- zit de unlock code van je gps al in mapsource? Hiervoor kan je JaVaWa GMTK gebruiken bv of gebruik de oude bijgeleverde CD en installeer alles zoals aangegeven (wel eerst mapsource van je pc gooien met control panel - programse - mapsource - delete). Zo worden alle installatiebestanden op de goede plaats gezet en is je kaart ge-unlocked. Dan de MapUpdater draaien.
Ik heb die versie van Mapsource geïnstalleerd die hierboven was aangeraden. Ik denk dat ik de unlockcodes daarin gevonden heb van de oude kaart. Maar dat check ik opnieuw.
Wat bedoel je met "wel eerst mapsource van je pc gooien"? Zal ik gewoon eens helemaal van nul beginnen, alsof ik net thuiskom met een nieuw toestel?
aantzeetje schreef:- heb je minimaal 10 gigabyte vrije ruimte op je pc? Indien minder zal MapUpdater inderdaad zeggen dat het niet gaat. Andere locatie kiezen om te installeren of tijdeleijk plaats vrijmaken op je C.
Daar ben ik vlotweg van uit gegaan. Zal ik nakijken.
aantzeetje

open je mapsource eens en klik op utilities - manage map products: hier kan je zien welke kaart en of ze unlocked is of niet. Of in Basecamp: maps - manage map products... Tussen ( ) in basecamp zit onder maps trouwens install maps in waar dat in mapsource niet het geval is.

Je hoeft niet echt opnieuw te beginnen maar zit niet bij jou achter je pc en op den duur met zoveel informatie over en weer weet ik ook niet meer wat je gedaan hebt en hoe en ik wil/wou het zo zuiver mogelijk houden. Belangrijk is te weten of je kaart unlocked is? Met JaVaWa GMTK eventueel unlock code uit gps halen en op je pc zetten of de unlock on line gebruiken in mapsource - manage map products - unlock online. Basecamp - maps - manage map products - unlock on line.

Ben er niet zeker van maar als ik me goed herinner zou MapUpdater zelfs moeten werken met de LTU als er nog geen kaarten geïnstalleerd zijn. Dit kan belangrijk zijn mocht je geen 10 gig vrij hebben. Indien wel genoeg plaats gooi je die oude kaart dan later maar van je pc.

Heb er nu de links met Basecamp ook bijgegeven en is voor jou als nieuwe gebruiker misschien aan te raden om onmiddellijk met Basecamp te beginnen. MrGPS hier ofte Hans Vaessen heeft daar youtube videootjes over en biedt cursus CD's aan (http://www.mrgps.nl/ wou wel geen reclame maken maar ach, voor wat hoort wat denk ik dan maar. We krijgen hier en op het waypoint gps forum en op BMW NL al zoveel hulp van je)
Lukas

Bericht door Lukas »

Mannen,

't Is gelukt! :grin:
Vraag me niet hoe precies. Veel try and error in ieder geval.

Ik heb alles van m'n pc gegooid. Basecamp geïnstalleerd. Inlockcodes opgehaald met Javawa. Mijn gps gekuist. Garminmapupdater gedraaid. En 't was ok.
Zonder te willen zagen, vind ik het een zeer omslachtige procedure. Maar eind goed, al goed.

Bedankt allemaal voor de tips.
aantzeetje

Belangrijkste is dat je met een schone lei begonnen bent en dat de codes en ge-update kaart nu in je pc zitten. In de toekomst gaat het allemaal veel vlotter verlopen. En welke regio heb je nu in je 2820 zitten?
Lukas

Bericht door Lukas »

Benelux + een groot stuk van Engeland (i.f.v. m'n tripje).

Ik heb de route's die ik uittekende in een oude mapsource overgeladen in basecamp en laten herberekenen.
Die staan ondertussen ook al terug op m'n gps.
Ik ga ervan uit dat dit nu ok is...

Ik ga eens wat filmpjes over basecamp bekijken.
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Lukas schreef: Ik heb alles van m'n pc gegooid.
Ik vermoed dat schijfruimte het probleem was. Maar mooi dat het gelukt is!
Plaats reactie