Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door pvde »

Yep,
Afgelopen weekend op de Duitse radio gehoord dat in Sauerland strenge geluidscontroles gaan plaatsvinden.
Ter info, zie

http://www.derwesten.de/staedte/arnsber ... 91936.html" onclick="window.open(this.href);return false;

of

http://www.derwesten.de/region/sauerlan ... 97510.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door willy »

Dat zou nogal kunnen meevallen, als ik het goed begrijp wordt er pas opgetreden indien er
10dB meer geluid dan toegelaten gemeten wordt.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door Man in Black »

Hoe zit dat eigenlijk met buitenlandse moto's in DE ? wat als er bv een niet in DE goedgekeurde uitlaat op zit of andere banden dan toegelaten op duitse moto's ?
Of andere aftermarketspullen niet toegelaten in DE ? De lampbescherming op mijne GS-LC is in DE bv enkel toegelaten voor endurogebruik, niet op de openbare weg.
Ik weet wel dat het daar smeerlapkes kunnen zijn als het tegen zit.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
GSA1200 DRIVER
Berichten: 259
Lid geworden op: 12 okt 2012, 23:24
Woonplaats: Bilzen
Locatie: Limburg

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door GSA1200 DRIVER »

Man in Black schreef:Hoe zit dat eigenlijk met buitenlandse moto's in DE ? wat als er bv een niet in DE goedgekeurde uitlaat op zit of andere banden dan toegelaten op duitse moto's ?
Of andere aftermarketspullen niet toegelaten in DE ? De lampbescherming op mijne GS-LC is in DE bv enkel toegelaten voor endurogebruik, niet op de openbare weg.
Ik weet wel dat het daar smeerlapkes kunnen zijn als het tegen zit.
Hey Eddy,

Voor Duitsland weet ik niet precies, maar toen ze mij in Nederland controleerde keken die op mijn gelijkvormigheids attest en daar stond op voor de GSA 92db bij 3900tr/min maar hoeveel je erover mag zitten weet ik ook niet. Lampbescherming mag geen probleem zijn, deze verandert niet de lichtstraal.

Marc
A day without motorcycling, is a lost day
Lid BMW MC VL
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door patrick k100 »

moatse da komt toch nie van die luie proten die je daar gelaten hebt van teveel Zwiebeln te eten he :-)
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door Man in Black »

GSA1200 DRIVER schreef: Hey Eddy,

Voor Duitsland weet ik niet precies, maar toen ze mij in Nederland controleerde keken die op mijn gelijkvormigheids attest en daar stond op voor de GSA 92db bij 3900tr/min maar hoeveel je erover mag zitten weet ik ook niet. Lampbescherming mag geen probleem zijn, deze verandert niet de lichtstraal.

Marc
Die lampbescherming van BMW is niet toegelaten in DE op de openbare weg, staat ergens bij de beschrijving van BMW.
En voor zover ik weet zit er in DE een papier bij de boorddocumenten waar vanalles van de motor op staat, van toegelaten bandenmerken en afmetingen tot merk en type carb. En je mag niks veranderen of het moet gekeurd en toegelaten zijn.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door Jo De Paepe »

enkele jaren terug een controle meegemaakt in het zwarte woud;
zelfs niet naar de dB meting gemoeten en banden werden alleen op profiel gecontroleerd;
Voor mij geen probleem ,de 1150 Adv was volledig standaard op Touratech koffers na.
Enkele Nederlanders hadden meer problemen met een niet gekeurde Harley uitlaat en een Ratbike.
Beide motoren zijn moeten blijven staan en mochten alleen noch vertrekken op een trailer naar hun thuisland.
PS bij mij zat er ook een metalen grille voor de lampen , niks opmerking gehad
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door Man in Black »

Bij alles van onderdelen of accessoires die je koopt in DE, zit er een papier bij van goedkeuring, zijn ze blijkbaar heel streng op.
Maar geldt dat ook voor buitenlandse motoren dat is de vraag.
En inderdaad als je al maar teveel db maakt en ze doen vervelend dan kan je blijven staan.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door Dirk Pauwels »

In DE is er de Tuv, de Duitse bikers moeten daaraan voldoen, voor hen moeten alle aftermarket onderdelen van een tuv goedkeuring voorzien zijn. De buitenlanders zijn niet onderhevig aan de tuv, maar de onderdelen, bv uitlaten, moeten wel een E (3 of 6?), hebben en aan de DB eisen voldoen. Uitlaat zonder E keur blijft gegarandeerd achter, daar lachen ze niet mee.
Ze meten maar als ze denken dat de uitlaat te luid is.
ik heb bij ritten in duitsland altijd de DB killer bij, kwestie van de moto niet te moeten achterlaten bij controle, Als je de omgeving nurburgring vermijd valt de controle wel mee meestal.
Als buitenlander kijken ze bijna alleen naar bandenslijtage en uitlaat, De rest kunnen ze niet veel aan kontroleren, dus voor een koplamp bescherming gaan ze denk ik niet moeilijk doen, in het slechtste geval er afhalen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door Man in Black »

Duidelijk, enkel de Europese keuring moet iedereen volgen.
Ik ben ooit langs een controle gereden op weg naar de Superbike op de Nürburgring, ze hadden mij op voorhand gewaarschuwd op te letten op de binnenwegen.
Stond een groepke Hollanders, die mij nog voorbij vlamden aan 200+ op de autoweg, bij een vrachtwagen van de politie die al halfvol moto's geladen stond !! ze lachen er niet mee daar.
Ik hou het bij de originele pot op mijne GS-LC, dan hoef ik nergens problemen te verwachten.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door st1100 »

Dirk Pauwels schreef:..........Ze meten maar als ze denken dat de uitlaat te luid is.
ik heb bij ritten in duitsland altijd de DB killer bij, kwestie van de moto niet te moeten achterlaten bij controle.......
Sorry dat ik het zeg . maar sommige mensen zijn toch ezels zenne. Er zijn altijd maar meer wegen in de Eiffel afgesloten omdat de buurtbewoners de luide motoren beu zijn. Extra controles allerhande. Sabotage acties van zotte locals. En dan kom jij hier doodleuk zeggen dat je zonder dB-killer naar daar gaat , goed wetende dat het niet mag en dat het overlast veroorzaakt. je neemt hem wel mee om niet te voet terug te moeten komen.

We zullen eens aan u denken , als we weer eens ergens niet door mogen op een leuk baantje!

Voor mij maakt de originele uitlaat al teveel lawaai , van m'n K1300 , mijn vrouw hoort van veel te ver dat ik sportief aan de gas draai ;-)
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door Dirk Pauwels »

st1100 schreef: Sorry dat ik het zeg . maar sommige mensen zijn toch ezels zenne. Er zijn altijd maar meer wegen in de Eiffel afgesloten omdat de buurtbewoners de luide motoren beu zijn. Extra controles allerhande. Sabotage acties van zotte locals. En dan kom jij hier doodleuk zeggen dat je zonder dB-killer naar daar gaat , goed wetende dat het niet mag en dat het overlast veroorzaakt. je neemt hem wel mee om niet te voet terug te moeten komen.

We zullen eens aan u denken , als we weer eens ergens niet door mogen op een leuk baantje!

Voor mij maakt de originele uitlaat al teveel lawaai , van m'n K1300 , mijn vrouw hoort van veel te ver dat ik sportief aan de gas draai ;-)
Het heeft nog lang geduurd :roll:
Iedereen mag van mij gerust zijn mening zeggen, maar wel beleefd blijven, mij een ezel noemen vind ik er net iets over. Veel verschil maakt het trouwens niet met DB killer, alleen krijg je dan een scherp, vrij onaangenaam geluid uit de leo, dus ik prefereer zonder DB.
Ik rij ook altijd rustig door de dorpjes, in tegenstelling tot sommigen (ook met originele uitlaten) die ook in zone 50 blijven vlammen, mss is het eerder door die mensen dat de dorpjes verboden terrein worden?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door Man in Black »

Dirk Pauwels schreef:...Het heeft nog lang geduurd :roll: ...
mwa pas van 10u46 tot 12u04...weinig geduld Dirk ? :grin:

de discussie relativiteit kan weer beginnen
@st1100, je zegt het zelf al: voor jou maakt de originele uitlaat al teveel "lawaai", voor onze jongste hier maakt een duif s'morgens op zijne raamdorpel al teveel "lawaai"
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door Chris Wils »

Hallo.
Op de Duitse TV is er een ¨local news¨ programma,genaamd
Hallo Deutschland,op de ZDF om 17.10 u. Ze geven er wat locaal nieuws,en soms een wat
langere reportage. Zo was er vorig jaar een reportage over de verkeerspolitie. Ze deden
er een Duitse Ducati rijder stoppen,en gingen met een vouwmeter(zo,n houten van de bouw)
in z,n uitlaat,geen demper,dus uitlaat kwijt. Die gast moest zijne maat opbellen,die
moest de origenele brengen(van 200km ver) en er ter plaatse onder vijzen.Kostprijs
van dat grapje 300€,en 3 punten op z,n rijbewijs.Enkele Nederlandse motorrijders die van de
Nurburgring kwamen,werden ook aan de kant gezet,ze waren een toerke gaan doen over de
Nordschleife,en gingen weer terug,ook zonder demper, 150€ boete,direct betalen. Toen er ene
wat grappig deed tegen die politieagent,zo van,Ik heb niet op de ring gereden,dat geld uitgespaard,
en nu moet ik het hier toch nog achterlaten,verdomme toch,antwoorde die agent kordaat:Als ge er
mee gaat lachen ook nog,dan slaan we je motor aan wegens te veel lawaai,en dan zullen we nog
wel eens zien wie er dan nog lacht.
Ik zou dus maar oppassen met lawaai,in de toeristische streken daar in Duitsland,en de aftermarket spullen,
daar zou ik mij minder zorgen over maken,voor de Duitse motorrijders moet alles op de papieren vermeld staan,
maar voor buitenlanders kunnen ze dat niet maken,omdat er hier geen motorkeuring is,zoals in Duitsland,net
zoals met banden.In Duisland(stond vroeger relegmatig in Motorrad) geven de fabrikanten merk en types van
banden vrij voor hun motoren,vb BMW R 1200 RT Micheling Pilot 4,dan mag het,maar niet vooraan Michelin,en
achteraan Bridgstone,maar hier in België mag dat wel,dus daar kunnen ze je in Duisland als buitenlander geen
boete voor geven,als Duitser wel,want dat is niet volgens de Tuv keuring.
Ik begrijp die locale bevolking wel een beetje,stel je eens voor,je woont in een rustige straat,met wat bochten,
en elk zonnig week-end komen daar enkele honderden motorrijders voorbij geblazen,met uilaten ver boven de
limiet,met elk week-end minstens een keer de ambulance die daar de gewonde moet gaan oprapen,mooi is
anders.Dus hou het rustig,want er zijn al wegen afgesloten in het week-end voor motoren in Duitsland,dus laat
er nog wat andere open voor ons,we hebben het zelf in de hand.
Salu.
Chris.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door willy »

Chris Wils schreef:Ik begrijp die locale bevolking wel een beetje,stel je eens voor,je woont in een rustige straat,met wat bochten,
en elk zonnig week-end komen daar enkele honderden motorrijders voorbij geblazen,met uilaten ver boven de
limiet,met elk week-end minstens een keer de ambulance die daar de gewonde moet gaan oprapen,mooi is
anders.Dus hou het rustig,want er zijn al wegen afgesloten in het week-end voor motoren in Duitsland,dus laat
er nog wat andere open voor ons,we hebben het zelf in de hand.
Salu.
Chris.
Helemaal mee eens.
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door hla »

Ik ben ook voorstanderd van strenge controles.
In Oostenrijk zijn er ook al banen gesloten voor motoren, en overal staan er borden van "let op, respecteer de omgeving vooraleer ze iets tegen U moeten doen"!
Leuk is anders als je daar op Uw gemak aan het toeren bent.

Voor mij bepaald de fabricant en de homologatie het geluid van een moto, evenals het verbruik, de remafstand en dergelijke.
Binnen die grenzen aanpassingen doen moet kunnen, maar enkel ook met goedgekeurd materiaal.
Iedereen gelijk voor de wet en veilig voor uzelf en anderen.

Maar dat teld evengoed voor een porsche of ferrari of opgezette simca. Die maken evenveel of soms meer geluid!
Ze mogen dus NIET selecteren op soort voertuig, niet motos eruit halen en de rest laten rijden.
IEDEREEn gelijk, en dus ook de locale bevolking.

Tijdens een TV reportage van een tijd geleden over een actiegroepering vertelden die mensen dat het een "kleine"groep was die het verpest voor iedereen. DAT kan niet, vind ik onaanvaardbaar.

Persoonlijk zou ik ook streng zijn op alle voertuigen in eigen land en stad, zowel dus motos als autos en zeker ook snorfietsen en brommers.
Ook bij ons vind ik het niet kunnen.

Mijn persoonlijke mening natuurlijk.
Dat er anderen zijn met een andere mening, dat begrijp ik.
Maar de noodzaak om meer lawaai te maken dan gebruikelijk, dat begrijp ik niet.
Daar heb ik zelf bijna nooit last van gehad, vermoedelijk wel even rond mijn 10jaar.
Maar verder zie ik het nut er niet van in. Zal wel aan mij liggen zeker?
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door WILBIKE »

Ik ben het helemaal eens met 'hla', iedereen, dus ook auto's en dergelijke gelijk behandelen...

Spijtig genoeg beseffen de motorrijders hun eigen herrie blijkbaar niet. Toen wij destijds met enkele vrienden een reisje maakten reed een mooie Ducati mee maar zijn originele uitlaat was vervangen door een 'bulderpijp'. Niemand maar dan ook niemand wou na een uurtje achter deze herriemaker nog rijden omdat het gewoon onhoudbaar werd... We lachten er aanvankelijk wel mee maar uiteindelijk bleek de ducatist er zelf weinig last van te hebben, alleen iedereen achter hem blijkbaar wel. Uiteindelijk zouden wij er geld voor gegeven hebben zodat hij als laatste van de groep zou blijven...

Ik snap de omwoners van de ons zo geliefde streken helemaal, mooie weer met prachtig zonnetje en wij rijden onze gazon af en daarna een tof toerke. Zij wachten op luide uitlaten om hun deuren te sluiten, dus controles vind ik heel normaal en bepaalde reacties niet :cry:
Lid BMW MC Vlaanderen...
Flat Twin Power

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door Flat Twin Power »

Ik stel voor dat de voorstanders van luide pijpen eens hun adres doorgeven, dan kunnen we een groepje collega luide pijpers :razz: uitnodigen om een dagje voorbij hun deur te komen razen. Eens zien hoe lang ze het zullen uithouden.
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door GSrijder »

Da's omdat P@trick er vorig weekend gereden heeft met zijn helse brommer. Ge zou voor minder reclameren :mrgreen:
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door MidlifeCruise »

mijne 1150GSA zou 86dBA mogen leveren in vrijloop (volgens papierke als ik het goed heb...)
Wordt dat in vrijloop gemeten of wordt dat op een bepaald vast toerental gemeten?
Of is wat spelen met de gas en gemiddelde?
aja en op welke afstand en in het verlengde van de uitlaat of een bepaalde hoogte?

't is maar dat ik met Pinksteren naar den Eifel ga en ik wil geen miserie met de Y-pijp.

Thx
Just call me Luc
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door roadster »

ik ben dagelijks bezig met geluidsmetingen in de industrie
niet van motoren, maar wel van koelmachines, WKK's, noodgroepen en ander spul
neem van mij aan dat er bij een correcte geluidsmeting heel wat randvoorwaarden zijn die moeten vervuld worden

zet je motor naast een muur en hij maakt 3dBA meer lawaai
hoe wordt de invloed van omgevingsgeluiden in zo'n meting verwerkt?
staat je motor op asfalt of beton? op een grasveld?
hoe zit het met het ijkingscertificaat van de geluidsmeter?
welke klasse geluidsmeter gebruiken ze? Een klasse I geluidsmeter heb je niet voor minder dan 8.000€ en dan heb je er eentje met een nauwkeurigheid van +/-1dBA.
klasse 2 of 3 geluidsmeters zitten met een nauwkeurigheid van +/-3dBA of meer. Ter info: een verschil van 3dBA = 2x meer
op welke afstand wordt er gemeten? Wordt er een energetisch gemiddelde bepaald?
enz...

Ik denk dat het mij weinig moeite zou kosten om zo'n meting aan de kant van de weg te weerleggen... maar bon, mijn Duits trekt op niks en ik rij met de std uitlaat op mijn GS :oops:

Ik zou die meetnorm wel eens willen zien, maar ik heb geen idee welke er gebruikt wordt.
Iemand die daar een referentie van heeft?
R1200GS LC
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door GSMax »

Flat Twin Power schreef:Ik stel voor dat de voorstanders van luide pijpen eens hun adres doorgeven, dan kunnen we een groepje collega luide pijpers :razz: uitnodigen om een dagje voorbij hun deur te komen razen. Eens zien hoe lang ze het zullen uithouden.
Ik woon teneinde in een doodlopende straat....maar ge moogt altijd komen. Flikken in Lier zijn enorm streng wat geluidsoverlast betreft :wink:
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Strenge geluidscontroles in Sauerland.

Bericht door Dirk Pauwels »

MidlifeCruise schreef:mijne 1150GSA zou 86dBA mogen leveren in vrijloop (volgens papierke als ik het goed heb...)
Wordt dat in vrijloop gemeten of wordt dat op een bepaald vast toerental gemeten?
Of is wat spelen met de gas en gemiddelde?
aja en op welke afstand en in het verlengde van de uitlaat of een bepaalde hoogte?

't is maar dat ik met Pinksteren naar den Eifel ga en ik wil geen miserie met de Y-pijp.

Thx
Y pijp met originele uitlaat is normaal geen problem, ben zo ooit es moeten stoppen met mijnen eerste GS1150, hij klonk wat luider, maar de flik stelde vast dat de originele uitlaat er nog opstond, dus geen probleem. Kwestie van meten: De DB worden toch aangeduid bij een bepaald toerental op het plaatje dacht ik?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie