aankoop r 1200gsa 2006

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
janvk r1150gs
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jan 2013, 17:05

aankoop r 1200gsa 2006

Bericht door janvk r1150gs »

hoi,
kan iemand mij een zeggen op wat ik specifiek moet letten voor de aankoop van r 1200gsa van 2006.
de motor heeft 29000km gelopen maar ik moet hem nog wel gaan bekijken en proefrijden.
Misschien dat er slijtage gevoelige onderdelen die aan het licht gekomen zijn door dagdagelijks gebruik van collega's motorrijders.
thanks
dikkejos
Berichten: 74
Lid geworden op: 30 mar 2014, 20:21
Woonplaats: zingem

Re: aankoop r 1200gsa 2006

Bericht door dikkejos »

was er niet iets dat fout zat met blokken van 2006 wat ze dan in 2009 veranderd hebben of zo ?
Of is met de aandrijving of zo van vroege 1200's ?
®win
Berichten: 2289
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: aankoop r 1200gsa 2006

Bericht door ®win »

2006 is het beruchte jaar waar bij bovengemiddeld veel blokken de uitlaatklepstelen breken.

http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=38969" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: aankoop r 1200gsa 2006

Bericht door Dirk Pauwels »

bwah, ne 2006 is niet slechter of beter dan ne 2004, 2005 of 2007...
Sommige hadden problemen, anderen niet.

Vorkomende problemen:
Speling cardan - defecte lagers - lekkende dichting
afbladderen lak velgen en motorblok
Defecte benzinepomp door oxidatie contacten omdat er water bleef staan in het pomp compartiment
defecte ringantennes (meestal enkel de modellen na 2006 dacht ik)
ABS modules defect, kwam zeer veel voor en kost veel. Pas vanaf 2008 verbeterd.
Af en toe stilvallen op stationair door probleem stappenmotors
Onderste uitlaatklep rechts die breekt, maar eerder bij de modellen 2007 en later dacht ik
Wat lawaaierige kleppen door speling guides, merk ik ook vaak, meestal houden die guides het wel uit, in het slechtste geval (laten) vervangen.
En nog wel een paar dingskes die ik vergeten ben.

De mijne had enkel last met de verf vh blok en ABS, verder vrij betrouwbaar

Besteed bij controle 2dehands veel aandacht aan werking ABS, laat je niet afschepen als er waarschuwingen op display komen, het kan soms al eens kostelijk uitdraaien.
Ook voorkant blok eens bekijken, ivm de afbladderende verf.
Betaal niet te veel, er staan er honderden te koop, voor een 2006 is +/- 6000€ meestal wel de richtprijs, als ze veel kms hebben eerder richting 5000€.

Ne 2008 en vooral de 2010 is iets beter qua betrouwbaarheid/kwaliteit, maar gaan meestal nog meer dan 8-8500€
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
TomVT
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 dec 2010, 16:33
Woonplaats: Hoevenen
Locatie: Brasschaat

Re: aankoop r 1200gsa 2006

Bericht door TomVT »

:shock: Dirk, waar vind jij die GSA's?
Ik ben zelf al een tijdje aan het zoeken en zie eerder 2006' voor 8500 Euro en +2008 voor 10000 Euro.

Betreft die blokken, ik geloof dat dit (ongeveer) dezelfde is als van de gewone GS?
Ik heb zelf een GS van 2005 met 50000km gekocht 3 jaar geleden na lang twijfelen omwille van de verhalen over klepstelen etc.
Geen ABS, dus die kan al niet kapotgaan :grin: , voor de rest nog niets ernstig aan voorgehad, ik had een lekkende pakking/dichting tussen mijn cardan en koppeling maar dit heeft Danny verholpen. Ik denk dat de foto hier nog ergens circuleert. Ondertussen heb ik 86000km zonder problemen met enkel het typische onderhoud.

Ik zou mij dus alleszins niet direct laten bang maken voor dat model, enkel zoals Dirk zei goed opletten bij de aankoop van een 2e hands, maar dit doe je in principe bij alle 2e hands.
En eerlijk gezegd, ook al zal het geen troost zijn, bij elk model zijn er wel specifieke zaken die kapot kunnen gaan, daarom blijven ze ook verbeteren/veranderen :grin:
Nepal
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2005, 16:35
Locatie: Tongeren

Re: aankoop r 1200gsa 2006

Bericht door Nepal »

Ik heb een GSA van juli 2006 (nieuw gekocht) , buiten twee lekkende dichtingen in de cardan, totnogtoe 68000 probleemloze km's.
Gtz André
Jan en Greet
Berichten: 468
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:23
Woonplaats: Antwerpen Borgerhout
Locatie: 't Stad

Re: aankoop r 1200gsa 2006

Bericht door Jan en Greet »

Same here... buiten vastgelopen stappenmotor en wat afbladderende verf van motorblok (wat ik wijt aan dóórrijden woon-werk en 't zout) geen énkel probleem ... GSA 11/2007, 90.000km 8-)
Zundapp KS50 - Suz GT380 - Suz GT750 - Kawa Z1000 - Yam RD500 - Yam Majesty 250 - Suz Bandit 1200S - Bmw R1150Rt - Bmw R1200 GSA - Bmw C650GT - Vespa 125LX
DomDom RiderI & II
Zümo 550
Lid,natuurlijk !
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: aankoop r 1200gsa 2006

Bericht door Dirk Pauwels »

TomVT schreef::shock: Dirk, waar vind jij die GSA's?
Ik ben zelf al een tijdje aan het zoeken en zie eerder 2006' voor 8500 Euro en +2008 voor 10000 Euro.

Betreft die blokken, ik geloof dat dit (ongeveer) dezelfde is als van de gewone GS?
Ik had mij eigenlijk op een Gs gebaseerd, ne 2006 GSA ga je idd niet vinden onder de 7-7500. Maar zoals gezegd, er staan er honderden te koop, die moto's gaan zelden weg voor de vraagprijs.
Motor GS is identiek aan GSA.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
TomVT
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 dec 2010, 16:33
Woonplaats: Hoevenen
Locatie: Brasschaat

Re: aankoop r 1200gsa 2006

Bericht door TomVT »

Dju, ik dacht nog een website over het hoofd gezien te hebben dan :lol: .
Voor mij is de GS de moeilijkste moto om weg te doen, ik ben echt aan het uitkijken naar een GSA, maar tegelijk is er geen enkele zinnige reden om de GS zelf te verkopen.
Na 88000km rijdt die nog steeds even goed, en qua inruilwaarde ben ik eerder ne realistische mens dus ik zie niet veel verschil tussen dit en 10000km extra.
Spijtig genoeg zijn de meeste GSA's op 2dehands of kapaza van goud :wink:
Plaats reactie