BMW-leek

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
RC30
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 jul 2009, 19:28
Woonplaats: Turnhout

BMW-leek

Bericht door RC30 »

Ik ben waarschijnlijk van plan om mijn eerste BMW (occasie) te kopen.
Wat zijn de zwakke punten van een R1150GS van 1999? Graag zoveel mogelijk (eerlijke) (en serieuze) info.
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: BMW-leek

Bericht door mecapuet »

Niet echt zwakke punten bij dit model.
Mits die goed zijn onderhoud heeft gekregen kan je daar heel wat km mee rijden.
Zit een verschil tussen de mono spark en twin spark, denk vanaf 2003 dat het met twee bougies is per cilinder.
Hebben ze gedaan om dat KRF er een beetje uit te krijgen...die met één bougies per cilinder die kunnen wat inhouden bij een zeker toerental/snelheid....geeft zo wat een gevoel van te weinig benzine te krijgen op dat moment.
Is er nog een verschil in het ABS, je hebt met en zonder bekrachtiging.
Je hebt dan nog de GSA en de GS.

Voor de rest moet je kijken naar algemene staat van de motorfiets.
Ik heb bijna 200.000 km, zonder problemen...zelf in onderhoud.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
RC30
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 jul 2009, 19:28
Woonplaats: Turnhout

Re: BMW-leek

Bericht door RC30 »

Heeft deze dan ABS? Ik zie wel een lampje in het dashboard maar niets in het voorwiel. Hoe werkt dit dan? En kan je het ABS uitschakelen? Zou ik wel goed vinden.
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: BMW-leek

Bericht door mecapuet »

RC30 schreef:Heeft deze dan ABS? Ik zie wel een lampje in het dashboard maar niets in het voorwiel. Hoe werkt dit dan? En kan je het ABS uitschakelen? Zou ik wel goed vinden.
Die je op het oog hebt heeft geen ABS...die van mij ook, wat je niet hebt, mis je niet. :-)

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: BMW-leek

Bericht door stefke2 »

mecapuet schreef:Niet echt zwakke punten bij dit model.
Behalve de zaken die ge regelmatig ziet verschijnen;
keerring krukas die soms eens stuk gaat
nokkenaskettingspanner links die het wel eens laat afweten
lagers kardanklok die wel eens moeten vervangen worden
en nog wel een paar spullen...

maar verder een best leuke fiets... 8-)
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: BMW-leek

Bericht door mecapuet »

Keerring krukas, lagers cardanklok en cardan....steekt er al 200.000 km op.
Heb op 150.000 één lager in versnellingsbak vernieuwd...hoorde en licht gegrom.

Linkse nokkenaskettingspanner heb ik inderdaad in het begin veranderd (van een 1200)...lees de laatste tijd dat er al eens een kettinggeleider durft sneuvelen.
Dikwijls liggen dan de brokken van de geleider in je blok...en word je niet blij van, dus misschien best preventief veranderen.

BMW zal het ook geweten hebben...want ze schrijven nu nog enkel die van de 1200 voor.
Die van de 1200 heeft een andere constructie, waardoor dat die de eerste seconden bij het starten niet het klapperen van de ketting geeft.

Voor de rest is dat de beste moto die ik al gehad heb en zoals ik ongeveer tel...zit ik op een 35 tal moto's die ik gehad heb.

Veel hangt af van het onderhoud en synchroon stellen.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
jo
Berichten: 138
Lid geworden op: 29 sep 2004, 11:45
Locatie: leuven

Re: BMW-leek

Bericht door jo »

Er zijn er genoeg in aanbieding dus ik zou zeker voor een Abs model gaan.
Een aftermarketzadel is een meerwaarde want het origineel zit snel door vind ik.
Een andere kofferset dan de originele is ook een pluspunt want in de linkse kan je nauwelijks een paar sokken kwijt. Met een 1100 moet je uitkijken met de versnellingsbak van voor een bepaald serienummer en ook bij de plastieken tanken bij sommige vroege exemplaren kan lekken optreden.
Als ik het goed heb zijn de latere 1150's uitgerust met rembekrachtiging die niet onbesproken is. Te merken aan de tandartsboorgeluidjes bij remmen.
Verder de prettigste motor waar ik ooit mee reed. Ik neem me voor om oud te worden met die motor.
RC30
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 jul 2009, 19:28
Woonplaats: Turnhout

Re: BMW-leek

Bericht door RC30 »

Amai.

Alvast bedankt voor de goede info.
Ik persoonlijk ben niet zo'n liefhebber van ABS. Ook bij auto's heb ik het liever niet. Maar tegenwoordig zit het er bijna overal standaard op. Net zoals zovele overbodige "luxe-dingen". Dus zonder ABS is voor mij geen minpunt. Ik wil degelijkheid en functionaliteit. DAT is belangrijk. En ik hoop dat ik dat bij BMW (ook) vind.

Er worden er inderdaad meerdere aangeboden, maar die prijzen ...
Nick
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 nov 2009, 12:24
Woonplaats: Niet van gisteren
Locatie: Vanwaar ben je? Niet van gisteren.

Re: BMW-leek

Bericht door Nick »

Zekerheid kan je nooit krijgen.
Elke motor heeft z'n pro's en contra's,
maar daarnaast ook z'n leeftijd en geschiedenis.

Eerste eigenaar?
Hoe is hij onderhouden?
Winterrijder?
Geschiedenis?
Alles origineel?
Wat is al vervangen?

Niemand heeft uiteindelijk een glazen bol.

Ga ervan uit dat iemand die hier jaren op het forum zit daarenboven ook zijn motor hier durft aan te bieden
uiteindelijk niet als bedriegelijk kan beschouwd worden?
Een motor met gebreken bied je niet aan tegenover je 'vrienden-kennissen'.

Ik zou ervoor durven gaan als het buikgevoel goed zit en de motor je aanstaat.
Onderhoud heb je altijd.

Waarom is de motor gebruikt?

Woon-werkverkeer, ...,Weekendritjes en reizen ... met andere woorden, kloppen het aantal kilometers ... enzovoort.
Maak zelf eens de rekensom hoeveel km je zelf zou rijden in de toekomst.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: BMW-leek

Bericht door Dirk Pauwels »

probeer iemand mee te nemen als je de moto gaat bekijken die er iets van kent. veel eigenaars weten zelf niet dat er iets mis is.
verder gaat een non abs minder duur dan een abs.
single spark met abs en koffers max 3500€, twin spark max 4500. bij de servo abs (enkel lateretwin spark), goed uitkijken of lampjes niet blijven knipperen en of ze wel werken bij kontakt aanzetten. herstellingen aan servo abs zijn duur.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: BMW-leek

Bericht door Dirk Pauwels »

stefke2 schreef:
Behalve de zaken die ge regelmatig ziet verschijnen;
keerring krukas die soms eens stuk gaat
nokkenaskettingspanner links die het wel eens laat afweten
lagers kardanklok die wel eens moeten vervangen worden
en nog wel een paar spullen...

maar verder een best leuke fiets... 8-)
keering krukas op een 1150 is dubbel uitgevoerd. gaat zelden lekken. keerring boite ingaande as durft al eens lekken. uitgaande as ook en keering pignon differentieel ook. alles moet droog staan en spelingsvrij.
ook veering achter testen, houden het meestal maar 60-80k uit.
1150 is over het algemeen vrij betrouwbaar en makkelijk te onderhouden.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
RC30
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 jul 2009, 19:28
Woonplaats: Turnhout

Re: BMW-leek

Bericht door RC30 »

Bedankt voor de info.
Ik ben vandaag gaan kijken en proefritje gemaakt. Verkoper lijkt me wel betrouwbaar te zijn. Toffe gast.
Ik ben geen technieker en BMW is helemaal nieuw voor mij. Toch ben ik alleen geweest en zoals de motor er uit ziet, hoe hij rijdt en het gesprek met de verkoper heb ik uiteindelijk besloten om hem te kopen. Het is allemaal wennen maar hij rijdt zeer plezant en hopelijk vind mijn partner het ook fijn om achterop te zitten.
De tijd zal het uitmaken of ik een goeie keuze heb gemaakt.
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: BMW-leek

Bericht door GSrijder »

Proficiat en veel maar vooral veilige kilometers gewenst.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
RC30
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 jul 2009, 19:28
Woonplaats: Turnhout

Re: BMW-leek

Bericht door RC30 »

Dank u.
janl
Berichten: 376
Lid geworden op: 26 apr 2013, 14:15
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
Contacteer:

Re: BMW-leek

Bericht door janl »

En ook offroad gaan hè! :grin:
Bezoek mijn motorblog: http://jeanlemotard.wordpress.com
Like Jean Le Motard op Facebook: https://www.facebook.com/JeanLeMotard.Blog
RC30
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 jul 2009, 19:28
Woonplaats: Turnhout

Re: BMW-leek

Bericht door RC30 »

absoluut! 8-)
Plaats reactie