Overstappen naar een K

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Overstappen naar een K

Bericht door Zeppe »

Hallo,
Zitten er hier mannen/vrouwen die overgestapt zijn van GS/GSA naar K1200/K1300 gt? Wat zijn jullie bevindingen/ervaringen?
Ik rij zelf al jaar en dag met Gs'en (650, 1200 en Adventure).
Al enige tijd kriebelt het om eens over te stappen naar een vier cylinder. Bij BMW moet ik dus naar een K1200/1300 uitkijken. De k1600 komt niet in aanmerking wegens te duur en te zwaar.
Bij de concurrentie valt een Yamaha FJR ook wel in mijn gading.
Wie deelt mij zijn/haar ervaring

Grt
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Overstappen naar een K

Bericht door RBee »

:shock: :shock:

Er is een 4 cil GS op komst. :idea:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Overstappen naar een K

Bericht door Zeppe »

Als we onze twee aan elkaar binden zeker :lol:
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Overstappen naar een K

Bericht door Den Dirk »

Er is sprake dat de 1000 van de S1000R in een hoogpotige moto gaat gestoken worden, er zijn al "spy'-foto"s van.... :wink:
I like my bike!!
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Overstappen naar een K

Bericht door Zeppe »

Dan is wachten de boodschap.
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Overstappen naar een K

Bericht door Bob »

'k Heb een K1200RS gehad (oude K-serie) en een K1200R Sport (nieuwe K-serie), en nu rij ik met een R1150GSA. Het zijn totaal verschillende concepten natuurlijk, en ik heb hier vroeger geregeld verkondigd dat ik de 4-cilinder qua motor liever had (en dan vooral de oude K-serie, de nieuwe rijdt een pak zenuwachtiger). Ondanks dat denk ik er niet aan om de GSA weer in te ruilen voor een K.

Al zal Frans (ook van het forum) het tegenspreken : met de K's kon ik qua bochtenwerk niet wat ik met de GSA wel kan. Uiteraard ligt dat voor een heel groot deel ook aan 't manneke op de moto, want Frans schijnt daar geen hinder van te ondervinden. Maar voor mij weegt de souplesse van de 4-cilinder tegenover de boxer niet op tegen de wendbaarheid die de GSA wel heeft en de K (met mij erbovenop) niet.

Als lange trips op vrij grote wegen je ding zijn, dan zal je op een K-GT allicht een tevereden motorrijder zijn. Als je haarspeldbochten in de Alpen verkiest, hou dan je GSA of ga testrijden met die S1000GS die er naar verluidt staat aan te komen. Al heeft die in mijn ogen dan weer als nadeel dat hij geen kardan heeft.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
wolfrider
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 feb 2011, 06:51
Woonplaats: in de kempen
Locatie: antwerpen

Re: Overstappen naar een K

Bericht door wolfrider »

Ben overgeschakeld wegens aanhoudende problemen van een r1150r terug naar een viercylinder.
Weliswaar een suzuki ( bandit 1250 ) , omdat ik op dat moment mijn gading niet meer vond bij BMW.
De beste en soepelste motor die ik ooit had, slechts 98 pk , maar maximum koppel al bij 3400 t/min, motorblok ontworpen op koppel en niet op maximum pk..Enigste minpuntje, geen cardan.
Vergeet de mythe van de soepele dikke twin , zelfs mijn harley kan daar echt niet tegenop...
Alleen een 6-cylinder zal nog wel soepeler zijn , vind je ook bij bmw, als het een bmw moet zijn :-) .

EDIT: mei 2016 terug een boxer erbij r1150gs :grin:
Laatst gewijzigd door wolfrider op 08 mei 2016, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS 2002 ( + bandit 1250 + harley dyna wide )
https://www.facebook.com/wolfrider999?__nodl" onclick="window.open(this.href);return false;
mjy009
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 apr 2010, 09:18

Re: Overstappen naar een K

Bericht door mjy009 »

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 12&t=39291" onclick="window.open(this.href);return false;

:wink:
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Re: Overstappen naar een K

Bericht door -Wim- »

Ik heb destijds die overstap gemaakt in de andere richting.
Begonnen met een 1200LT om dan over te stappen naar een 1200GSA.
Nadien naar een GL1800 omdat moeder de vrouw meer comfort wou in combinatie met een KTM 990R voor mezelf.
Na een verkeerd gelopen Marokko avontuur ben ik terug naar BMW gegaan met een 1600 GTL. 23000 km fijne kms mee gereden, maar toch altijd een hoogpoter gemist.
Ik heb nu de knoop doorgehakt en zaterdag terug een 1200 GSa besteld.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Overstappen naar een K

Bericht door Frans »

Bob heeft wel gelijk de GS is wendbaarder, maar de K1600 is verslavend.
Lekker lui rijden ,koppel in overvloed en goede wegligging, wel een zwaar beest.
En vooral niet vergeten de goede bescherming tegen kou en regen.
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: Overstappen naar een K

Bericht door patrick k100 »

tap hier nu en dan eens van nen K naar nen R en omgekeerd
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Overstappen naar een K

Bericht door ®win »

frans schreef:Bob heeft wel gelijk de GS is wendbaarder, maar de K1600 is verslavend.
Lekker lui rijden ,koppel in overvloed en goede wegligging, wel een zwaar beest.
En vooral niet vergeten de goede bescherming tegen kou en regen.
... maar veel minder speels. Ik ben na K16 weer terug bij een GSA en heb nog geen seconde spijt gehad (terwijl ik op de K16 nog altijd naar een GSA bleef kijken).
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Overstappen naar een K

Bericht door Zeppe »

Denk dat ik de GSA nog maar wat zal houden.
Bedankt voor de reactie's
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Overstappen naar een K

Bericht door Wiedewa »

RBee schreef::shock: :shock:

Er is een 4 cil GS op komst. :idea:
Jojo, dat hebben ze in het verleden al kunnen verbeteren.
Vreemd dat BMW het verleden van de 6-cylender gaat achterhalen.

Zie ook hier die aloude machines die het nog perfect doen.

Afbeelding
MG Breva 850
Plaats reactie