GSA 1150: storend geluid bij hete en zwaar belaste motor
Moderator: GVN
GSA 1150: storend geluid bij hete en zwaar belaste motor
Hoi,
Ik heb een GSA 1150 met 92.000 km. Heeft pas klein onderhoud gehad en vorige keer groot onderhoud. Geleidelijk (begonnen zo'n 10.000 km geleden) bemerk ik een storend geratel wanneer de motor zeer heet is (6 tot 7 blokjes) en dat begint vanaf 3500 toeren en wordt zeer erg boven de 4200 toeren. Geladen en bergop is het helemaal prijs boven de 4000 toeren. Het geratel doet mij niet aan de kleppen denken maar gelijkt perfect op het geluid van de distributieketting bij starten (het gekende gerammel bij start wanneer de oliedruk nog niet optimaal is in de motor). Het komt precies centraal uit het blok. Voor de duidelijkheid: ik heb carterdeksel en valbaren gecheckt en die zitten niet los. Dus trilling kan het niet zijn.Een bijkomende reden waarom ik eerder denk dat het iets met de distributieketting te maken heeft en niet met de kleppen is namelijk dat hij het ook doet bij steile hellingen bergaf (met het gas dicht). Als ik van hoge snelheid met koppeling ingetrokken hard afrem of de motor in vrijstand een tijdje hoog op toeren hou en dan bruusk het gas coupeer hoor ik net voor hij stationair gaat draaien ook enkele vreemde kloppen in het blok. Ik heb vroeger al ondervonden dat de motor als hij moet zwoegen in de hitte wel eens de kleppen kan laten horen maar dit geluid klinkt echt niet lekker. Precies of hij uit elkaar kan springen. De motor draait goed, verbruikt niet veel, de olie is op peil en als je aan zijn oor draait heeft hij nog power. DIt alles doet hij enkel wanneer hij zeer warm is. Soms denk ik dat de olie te dun wordt en hij te weinig druk maakt? Enfin 'kweet het niet. Maar verpest wel beetje je reis als je voordurend zit te luisteren en je met fluwelen handjes aan het gas moet. Wie dergelijk probleem herkent mag mij een gouden tip geven!
Ik heb een GSA 1150 met 92.000 km. Heeft pas klein onderhoud gehad en vorige keer groot onderhoud. Geleidelijk (begonnen zo'n 10.000 km geleden) bemerk ik een storend geratel wanneer de motor zeer heet is (6 tot 7 blokjes) en dat begint vanaf 3500 toeren en wordt zeer erg boven de 4200 toeren. Geladen en bergop is het helemaal prijs boven de 4000 toeren. Het geratel doet mij niet aan de kleppen denken maar gelijkt perfect op het geluid van de distributieketting bij starten (het gekende gerammel bij start wanneer de oliedruk nog niet optimaal is in de motor). Het komt precies centraal uit het blok. Voor de duidelijkheid: ik heb carterdeksel en valbaren gecheckt en die zitten niet los. Dus trilling kan het niet zijn.Een bijkomende reden waarom ik eerder denk dat het iets met de distributieketting te maken heeft en niet met de kleppen is namelijk dat hij het ook doet bij steile hellingen bergaf (met het gas dicht). Als ik van hoge snelheid met koppeling ingetrokken hard afrem of de motor in vrijstand een tijdje hoog op toeren hou en dan bruusk het gas coupeer hoor ik net voor hij stationair gaat draaien ook enkele vreemde kloppen in het blok. Ik heb vroeger al ondervonden dat de motor als hij moet zwoegen in de hitte wel eens de kleppen kan laten horen maar dit geluid klinkt echt niet lekker. Precies of hij uit elkaar kan springen. De motor draait goed, verbruikt niet veel, de olie is op peil en als je aan zijn oor draait heeft hij nog power. DIt alles doet hij enkel wanneer hij zeer warm is. Soms denk ik dat de olie te dun wordt en hij te weinig druk maakt? Enfin 'kweet het niet. Maar verpest wel beetje je reis als je voordurend zit te luisteren en je met fluwelen handjes aan het gas moet. Wie dergelijk probleem herkent mag mij een gouden tip geven!
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: GSA 1150: storend geluid bij hete en zwaar belaste motor
mmm de gouden tip heb ik niet voor jou, alleen heb ik een beetje hetzelfde fenomeen met mijn 1150gs (bj2000) ook enkel in de bergen.
Bij mij is het meer pingelen dat de motor doet en inderdaad lijkt erop dat de kleppen er gaan uit vliegen
oorzaak ligt volgens mij bij het octaan gehalte wat ik in de bergen ga tanken of de kwaliteit van de benzine aldaar in het algemeen.
heb dit ook enkel in het buitenland vandaar mijn brandstofvermoeden
Hier in ons belgenland geen problemen mee.
Heb dit ook enkel als ik goed aan de gas ga draaien, bij het (normaal) rijden heb ik het aldaar ook niet.
Misschien ben je hiermee wat gerust gesteld
Mijn motor heeft 102000 km en de kettingspanners zijn deze zomer reeds vernieuwd, maar ben sindsdien niet meer in de bergen geweest !
Bij mij is het meer pingelen dat de motor doet en inderdaad lijkt erop dat de kleppen er gaan uit vliegen

oorzaak ligt volgens mij bij het octaan gehalte wat ik in de bergen ga tanken of de kwaliteit van de benzine aldaar in het algemeen.
heb dit ook enkel in het buitenland vandaar mijn brandstofvermoeden

Hier in ons belgenland geen problemen mee.
Heb dit ook enkel als ik goed aan de gas ga draaien, bij het (normaal) rijden heb ik het aldaar ook niet.
Misschien ben je hiermee wat gerust gesteld

Mijn motor heeft 102000 km en de kettingspanners zijn deze zomer reeds vernieuwd, maar ben sindsdien niet meer in de bergen geweest !
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets

http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: GSA 1150: storend geluid bij hete en zwaar belaste motor
Heb jij enige verbetering ondervonden met nieuwe kettingspanners?
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: GSA 1150: storend geluid bij hete en zwaar belaste motor
Ja de kettingspanners vernieuwd en de motor loopt stationair soepeler ,maar het pingelen zal niet weg zijn in de bergen .
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets

http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
-
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: GSA 1150: storend geluid bij hete en zwaar belaste motor
Ik zie 2 aparte problemen:
"rammelen" bij belasting/hogere temperaturen/Bergen = pingelen
Bij pingelen helpt maar 1 ding, da's rijker zetten. (of 98 tanken waar beschikbaar). Probeer es met een recyclizer, het kost weinig, monteren is makkelijk en je hoeft niets af te stellen.
Een drukregelaar van 3.5 bar zou ook een mogelijke oplossing kunnen zijn om de boel wat rijker te krijgen. Ik zet die op al mijn boxers. Is wel al wat moeilijker om te monteren.
Rammelen bij lossen gas en bij starten, soms bij stationair draaien, lijkt van midden uit het blok te komen = linkse kettingspanner
Kettingspanner links (rechts hoeft niet) vernieuwen, je kan enkel nog het 1200 type bestellen en die houden hun druk beter. kost iets van een 70 euro dacht ik. je moet er wel wat handig voor zijn.
Ook 15W of 20W50 olie helpt. Hoe dunner de olie (hoe hoger de temperatuur des te dunner de olie), hoe minder oliedruk, dus een dikkere olie smeert weliswaar minder goed bij koudstart, maar houdt het beter uit bij hogere temperaturen.
Op de ketting tussen hulpas en krukas zit ook nog een spanner, maar die heb ik nog nooit defect geweten, werkt ook niet op oliedruk.
"rammelen" bij belasting/hogere temperaturen/Bergen = pingelen
Bij pingelen helpt maar 1 ding, da's rijker zetten. (of 98 tanken waar beschikbaar). Probeer es met een recyclizer, het kost weinig, monteren is makkelijk en je hoeft niets af te stellen.
Een drukregelaar van 3.5 bar zou ook een mogelijke oplossing kunnen zijn om de boel wat rijker te krijgen. Ik zet die op al mijn boxers. Is wel al wat moeilijker om te monteren.
Rammelen bij lossen gas en bij starten, soms bij stationair draaien, lijkt van midden uit het blok te komen = linkse kettingspanner
Kettingspanner links (rechts hoeft niet) vernieuwen, je kan enkel nog het 1200 type bestellen en die houden hun druk beter. kost iets van een 70 euro dacht ik. je moet er wel wat handig voor zijn.
Ook 15W of 20W50 olie helpt. Hoe dunner de olie (hoe hoger de temperatuur des te dunner de olie), hoe minder oliedruk, dus een dikkere olie smeert weliswaar minder goed bij koudstart, maar houdt het beter uit bij hogere temperaturen.
Op de ketting tussen hulpas en krukas zit ook nog een spanner, maar die heb ik nog nooit defect geweten, werkt ook niet op oliedruk.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: GSA 1150: storend geluid bij hete en zwaar belaste motor
Dirk, alvast dank voor de input. Kunnen inderdaad 2 problemen zijn. Zo'n recycliser wat is dat precies?
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
Re: GSA 1150: storend geluid bij hete en zwaar belaste motor
yep heb ze zelf ook.Dirk Pauwels schreef:Ik zie 2 aparte problemen:
pingelen opgelost door 98 te tanken in de zomer, kettingspanner links is vervangen door een 1200 exemplaar.

-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: 24 jan 2005, 21:18
- Woonplaats: wachtebeke
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: GSA 1150: storend geluid bij hete en zwaar belaste motor
Je kan ook de grijze codeplug van bmw plaatsen om zonder pingelen te rijden met laag octaan benzine met een 1150.

of je kan zelf ook een brugje maken en 30, 86 en 87 verbinden.


of je kan zelf ook een brugje maken en 30, 86 en 87 verbinden.

:salut:dxamet
-
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: GSA 1150: storend geluid bij hete en zwaar belaste motor
In eerste instantie de code plug er eens uit halen maakt ook al een verschil, iets hoger verbruik wel.
Recyclizer is een intelligent weerstandje van ongeveer 35-40€ dat tussen de luchttemp meter op de luchtfilter wordt gestoken en eigenlijk de computer laat denken dat het koud is, waardoor er (binnen een bepaalde norm) meer benzine wordt ingespoten. Meer benzine lost gedeeltelijk het KFr wat op maar in jouw geval haalt het ook de temperatuur vd motor wat omlaag, meer benzine koelt, minder benzine is hogere temp. Om pingelen te vermijden heb je meer benzine nodig, lagere temp en betere kwaliteit benzine. 2 vd 3 is al niet slecht
Recyclizer is een intelligent weerstandje van ongeveer 35-40€ dat tussen de luchttemp meter op de luchtfilter wordt gestoken en eigenlijk de computer laat denken dat het koud is, waardoor er (binnen een bepaalde norm) meer benzine wordt ingespoten. Meer benzine lost gedeeltelijk het KFr wat op maar in jouw geval haalt het ook de temperatuur vd motor wat omlaag, meer benzine koelt, minder benzine is hogere temp. Om pingelen te vermijden heb je meer benzine nodig, lagere temp en betere kwaliteit benzine. 2 vd 3 is al niet slecht

R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: GSA 1150: storend geluid bij hete en zwaar belaste motor
info over de accelerator welke dezelfde functie heeft als de recyclizer .
met wat leesvoer en je kan de acellerator ook daar bestellen uiteraard.
http://www.sol2.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
gr jupke
met wat leesvoer en je kan de acellerator ook daar bestellen uiteraard.
http://www.sol2.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
gr jupke
broem..broem..GAAAAZ
Re: GSA 1150: storend geluid bij hete en zwaar belaste motor
Als ik die plug uithaal om eens te testen, moet ik dan de motronic resetten op de een of andere manier?
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: 24 jan 2005, 21:18
- Woonplaats: wachtebeke
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: GSA 1150: storend geluid bij hete en zwaar belaste motor
Kijk maar eens of er wel een plug inzit? Is dit zo dan zal het een gele zijn.
Ik weet niet of resetten nodig is, maar het kan ook geen kwaad.
Zekering nr 5 (tellen van links) een minuut of langer uitnemen.
---->zekering terug plaatsen
---->contact aan, motor niet draaiend
---->gashendel 2x naar volgas draaien
---->reset OK
Ik weet niet of resetten nodig is, maar het kan ook geen kwaad.
Zekering nr 5 (tellen van links) een minuut of langer uitnemen.
---->zekering terug plaatsen
---->contact aan, motor niet draaiend
---->gashendel 2x naar volgas draaien
---->reset OK
:salut:dxamet