R1200RT LC vs K1600GT: 100% subjectief testverslag

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Alex Van Vlerken

R1200RT LC vs K1600GT: 100% subjectief testverslag

Bericht door Alex Van Vlerken »

Als je al jaren met een RT rijdt en je bent van plan om die te vervangen, zal je je misschien ook al afgevraagd hebben of het een nieuwe watergekoelde boxer wordt … of een zescilinder in lijn. Ik in elk geval wel. En om de komende maanden slapeloze nachten te vermijden, ben ik met beide modellen een dag gaan testrijden.
Wat hier volgt is mijn 100% subjectief verslag; je hoeft het dus met niets wat ik hier beweer eens te zijn, maar ik heb besloten om mijn indrukken te delen om iedereen de gelegenheid te geven het hiermee (on)eens te zijn.

Eerst even zeggen wie ik ben en naar wat ik op zoek ben. Ik ben (bijna) 50 en rijdt 20 jaar met de motor. Ik gebruik mijn motor – spijtig genoeg – voornamelijk voor woon-werkverkeer. Momenteel rijd ik met mijn 3de boxer; een R1200RT uit 2010

Mijn eerste test was met de RT zodat ik een goed beeld kon vormen over de verschillen t.o.v. de huidige versie. Qua uitzicht is de nieuwe boxer alvast een verbetering. De gelijkenissen met de GT en het nieuwe dashboard zijn geslaagde ingrepen. Alleen de groene lichtjes voor de knipperlichten zijn te klein. Ook het feit dat het motorblok minder verborgen zit achter de kuip, is geslaagd.
Jammer dat men besloten heeft om de bagagedrager in twee kleuren (aluminium en zwart) te maken waardoor het sportieve zadel van de oude boxer, nu eerder als een stompe kont overkomt.
Als ik plaatsneem op de nieuwe, is het als thuiskomen: het voelt allemaal erg bekend aan. Het normale zadel stond op de hoogste stand, maar toch gaf de motor mij het gevoel dat hij compacter is en het stuur breder. De vorm van het zadel is ook aanzienlijk gewijzigd: het oppervlak is groter, maar vooral ook vlakker in vergelijking met de oude, waardoor het verzitten makkelijker is.
Voor de start kreeg ik gelukkig een duidelijke uitleg over het gebruik van de multicontroller, de radio, het ESA, de shift assistant pro, de hill start assistant, de rijmodi, de centrale vergrendeling en de automatische verlichting. Deze opleiding was geen overvloedige luxe, want de meeste van deze snufjes zitten niet op mijn huidige motor.

Na het starten valt op dat de nieuwe RT stiller pruttelt dan de oude. Mijn RT van 2010 heeft een dieper, mooier geluid. Mijn eerste vertrek verloopt stuntelachtig. De koppeling is erg zacht en goed te bedienen, maar de E-gas van de nieuwe RT heeft geen speling zoals mijn huidige motor, zodat de eerste millimeter gas ook meteen het toerental de hoogte in jaagt. In de loop van de dag geraakte ik hier meer en meer aan gewend, maar het maakte het schakelen niet altijd even vloeiend.
Vanaf de eerste meters met de nieuwe RT worden alle testverslagen over de handelbaarheid bevestigd: dit is nog steeds een ontzettend makkelijke motor om mee te rijden. Je merkt niets van het extra gewicht t.o.v. de oude en je zit er heerlijk op. Als de snelheid wat hoger wordt, wordt ook meteen duidelijk dat de nieuwe kuip nog beter beschermt dan de vorige. Ik zit volledig uit de wind en zelfs bij onwettelijke snelheden blijft het erg aangenaam.
De rit op de autosnelweg geeft mij ook meteen de mogelijkheid om de shift assistant pro te testen. Je hebt deze gadget natuurlijk niet nodig om met een motor te rijden, maar toch heeft dat ding mij aangenaam verrast. Als ik wilde doortrekken, verliepen mijn versnellingen sneller en vlotter omdat het gas open kon blijven. Vooral in combinatie met de stand “dynamic” leidde dat tot bangelijke acceleraties. Maar ook bij rustig versnellen, bleek het handig te zijn om zonder horten en stoten naar een hogere versnelling te gaan. Ik kan mij voorstellen dat dit voor een passagier erg prettig is en de kans op helmbotsingen tot een minimum herleidt. Ook bij het terugschakelen is de shift assistant bruikbaar. In de loop van de dag werd het bijna een gewoonte om bij het naderen van een rond punt, terug te schakelen zonder te ontkoppelen. En dat werkt goed.
Eens in de Ardennen aangekomen, ging ik ook aan de slag met de rijmodi. En het mag gezegd worden: het verschil is opmerkelijk. In “rain” modus is de RT een brave loebas, die gewillig, maar zonder overdreven enthousiasme elke input van het gashendel opvolgt. Het is nog steeds mogelijk om vlot (en snel) te rijden, maar zoals bedoeld, gebeurt alles met een zekere terughoudendheid. De instelling deed mij spontaan terugdenken aan de reacties van mijn oude R850RT. De “road” modus is het meest te vergelijken met mijn huidige RT. Deze instelling laat toe om vlot te rijden en zou ook “standaard” modus genoemd mogen worden. De “dynamic” modus deed mij denken aan een jonge getrainde hond: als je zegt “zit” blijft hij zitten, maar als je zegt “catch” begint hij onmiddellijk aan de ketting (of in dit geval cardan) te trekken met een onbeteugeld enthousiasme. Je gebruikt deze instelling dan ook best als je er je gedachten bij hebt, maar als je dat doet, leer je een RT kennen die ik nooit verwacht had: een sportmotor waarop je zit als op een toermachine. Ik kan mij dan ook voorstellen dat betere motorrijders dan ik, het elke sportmotor (en ja, ook elke GS-er) flink moeilijk kunnen maken.
Kortom, je krijgt dus drie motoren die je afhankelijk van je stemming en de omstandigheden naar je hand kunt zetten.
Tussen het oude ESA en de nieuwe, voelde ik geen verschil. Het systeem zorgt er nog steeds voor dat ik bij een slecht wegdek of tijdens autosnelwegritten, alle oneffenheden kan laten verdwijnen. De standaard instelling biedt een goede mix tussen comfort en wegligging, terwijl voor het gebruik van de “sport” instelling, het wegdek zich beter in een goede staat bevindt, om nog een fijne rit te hebben. Ik vind dit systeem een aanrader en ik hoef op mijn RT nooit op het display te kijken in welke instelling het ESA zich bevindt; dat voel ik.
Ik had tijdens mijn testritten geluk, want ik werd telkens getrakteerd op intense regenbuien. Dit maakte het rijden er niet prettiger op, maar gaf mij wel de kans om de bescherming tegen de natuurelementen aan den lijve te ondervinden.
De RT beschermt als vanouds: als je snelheid kunt houden, kan je het redelijk droog houden. Het scherm kan je zodanig instellen dat de wind het water van je vizier blaast. Uiteindelijk was ik wel flink nat, maar dat was dan eerder van water dat van mijn helm liep en van het stilstaan in het verkeer.
De laatste optie die ik testte, was de hill start assistant. Terug een optie die niet noodzakelijk is, want wij rijden allemaal al jaren zonder, maar toch eentje die handig is bij een stopplaats die niet helemaal effen is. Bij stilstand is één keer knijpen in de voorrem voldoende om de motor op de handrem te zetten. Op het dashboard verschijnt dan een klein cirkeltjes met een “H” die je eraan herinnert dat je handrem opstaat. Starten kan je dan zonder het systeem af te zetten: gewoon gas geven en met slippende koppeling vertrekken. Deze werkwijze vergt echter wat oefening, want ik ben er de hele dag niet in geslaagd om netjes te vertrekken. Als het systeem stopte met werken, schoot bij mij de motor steeds met een rukje vooruit. Niet dramatisch, maar ook niet erg elegant.
Na 400 kilometer op allerlei wegen, was mijn oordeel over de ergonomie van de nieuwe boxer ook klaar. Het blijft een zeer comfortabele motor waarop een dagje rijden nooit een straf wordt. De kniehoek was voor mij iets te krap waardoor ik na 200 kilometer was last kreeg van stramme knieën. Het zadel blijkt beter te zijn dan het vorige: het grote vlakke oppervlak maakt lange ritten dus beter verteerbaar.

De volgende dag stond de uitdager klaar: een donker grijze K1600GT. Persoonlijk vind ik deze mooier dan de nieuwe R1200RT. De wijze waarop de slankere kuip overgaat naar de tank ziet er gestroomlijnder uit dan het wat plomper vooraanzicht van de watergekoelde RT. Het achteraanzicht van de K ziet er met koffers heel breed uit. De breedte van één meter kan zelfs in afslankend zwart niet verhuld worden: de K1600GT heeft (met zijn koffers aan) een dik gat.
De opleiding voor het vertrekken kon gelukkig kort gehouden worden, want de bediening is grotendeels gelijkaardig met die van de nieuwe RT. De zescilinder heeft echter geen shift assistant pro of hill start assistant. En de tripmeter staat langs de toerenteller.
De zescilinder stond bij ontvangst op zijn zijstandaard en bij het rechtzetten merk je toch wel dat je linkerbeen 350 kg moet recht duwen. Eens recht, voel je het gewicht natuurlijk niet meer.
Als ik langs een GT sta, vind ik hem imposant of zelfs intimiderend. Dit is een grote motorfiets. Als je erop zit, echter, valt dit gevoel weg. Ik had niet het gevoel dat ik op een grotere motor zat dan op de RT. Integendeel. De smallere kuip en de smalle spiegels op stelen, geven zelfs de indruk dat de GT compacter is.
Na het starten van de motor, nog een verschil: het geluid is onvergelijkbaar. De GT heeft een erg typisch, jankend geluid dat mij enigszins deed denken aan een keukenrobot op hoge toeren. Niet mooi. Van trillingen is echter geen sprake. Vanaf dat ik begon te rijden, werd het motorgeluid snel overstemd door het geluid van de uitlaat. Voor mij (als RT-rijder) is dat hoge geluid zodanig vreemd, dat ik op het einde van de straat al in vijfde versnelling zat … aan 2000 toeren.
Dat geluid speelde mij overigens de hele dag parten. Bij stilstand een zeurende keukenrobot, vanaf het vertrek, het huilen van de uitlaat totdat het windgeruis de overhand neemt. En ik rijd dan nog met oorbescherming.
Ik had al veel gehoord van het verslavende gehuil van de twee uitlaatpijpen. En het moet gezegd, als je doortrekt met de GT, levert dan een sound op die kippenvel veroorzaakt … en die hoorbaar is tot in de omliggende gemeenten. De standaard uitlaat is zo luid, dat ik bij het buiten rijden van een paar dorpskernen mijn gas spontaan terug dicht schroefde omdat ik beschaamd was over de geluidshinder die ik veroorzaakte.
Ik herinnerde mij de GT – van een eerdere, korte rit – als een zeer nerveuze motor die heel kort aan het gast hangt. Als je de dag voordien echter een hele dag met een nieuwe RT gereden hebt, is dat nerveuze niets nieuws. De snelle reacties op het gas zijn vergelijkbaar met die van de nieuwe RT.
Vanaf het ogenblik dat ik wat snelheid maakte, werd meteen duidelijk dat de windbescherming minder is dan op de RT. Ik voelde dit vooral aan mijn handen en armen. Ondanks het feit dat het een aangename 18° was bij vertrek, voelde ik duidelijk een frisse luchtstroom. Fijn voor in de zomer, maar ik vraag mij af wat dat betekent als je ‘s ochtends met de GT naar je werk rijdt aan 8°. Op de autosnelweg bleek het windscherm wel voldoende te zijn om mijn borst en hoofd uit de wind te zetten.
De mindere bescherming werd nog duidelijker toen ik ook tijdens de test van de zescilinder getrakteerd werd op een intense regenbui. Mijn handen en armen waren meteen kletsnat en doordat het water al snel van mijn mouwen droop, waren ook mijn benen snel nat. Ik slaagde erin om het windscherm zodanig in te stellen dat het water van mijn vizier geblazen werd, maar hierdoor creëerde ik aan de onderkant van het scherm een zodanig grote opening, dat na enkele minuten druppels onder het windscherm kropen om dan in een soort slow motion naar mijn torso geblazen te worden, waardoor mijn borst ook al snel een gedouchte indruk gaf. Zelden tijdens het rijden zo nat geworden.
Vooraleer het begon te regenen, heb ik met de 1600 ook een tijdje mijn favoriete rijstijl in de Ardennen getest: one gear, no break. Deze techniek komt erop neer dat ik in een bochtig traject één versnelling kies en dan het traject afleg zonder te schakelen en zonder mijn remmen te gebruiken, maar louter de motorrem gebruik voor het vertragen. Deze stijl leidt niet tot sportieve ritten, maar ik hou (net zoals mijn passagier) van de souplesse die daardoor gecreëerd wordt. Met de RT is de 3de versnelling mijn favoriet. Je kunt vlot rijden van 30 tot 120 km per uur en dat is ruim voldoende.
Bij de 1600 maakt het eigenlijk niet uit welke versnelling ik kies. De motor is zo sterk en soepel, dat ik dit spelletje zowel in 2de, 3de, 4de, 5de en zelfs 6de kan afhaspelen.

Als ik na 275 km de straat van mijn dealer indraai, ben ik enigszins triest omdat ik besef dat ik wellicht mijn laatste meters aan het rijden ben met de zescilinder. Mijn volgende motor zal immers een lucht-watergekoelde boxer worden.
Versta mij echter niet verkeerd, de K1600GT is een dijk van een motor. Hij is exclusiever dan de RT en de motor is een parel. De handelbaarheid is voortreffelijk en de kracht waarmee dat ding van de plaats gaat, is verslavend.
Er zijn echter drie redenen waarom het geen motor voor mij is.
Eerst en vooral is hij voor mij te sportief. Zelf in Rain modus had ik gevoel dat ik met een geknepen sportmotor reed. In de Dynamic stand kreeg ik het gevoel dat de motor met mij reed in plaats van omgekeerd.
Daarenboven biedt de kuip mij onvoldoende bescherming. Bij goed weer is de 1600 ongetwijfeld de meest frisse knaap om mee te rijden, maar als hij fris aanvoelt bij 18°, vrees ik dat ik in de wintermaanden onderkoeld ga geraken, ondanks alle beschikbare verwarming aan boord.
Tenslotte vind ik de motor te luid. Het snerpend geluid van de motor bij stilstand, het huilen van de uitlaten bij het optrekken en het gebulder van de wind bij autosnelwegritten, vind ik niet prettig en ik vrees dat ik mij daar op termijn zelfs aan zou ergeren.

Het wordt dus terug een R1200RT. De nieuwe motor is verbeterd op alle vlakken en maakt deze geweldige motor nog beter dan hij al was. Daarenboven heb ik het gevoel dat ik hierdoor drie motoren ga krijgen: een rustige cruiser in Rain modus, een vlotte motorfiets in Road modus en een sportmachine in Dynamic modus. De aankoopprijs mag dus gedeeld worden door drie, waardoor het ook meteen één van de goedkoopste motoren wordt waarmee ik ooit gereden heb. ;-)

Om af te ronden zou ik Dieter Smeesters en Jimmy Capoen van Winge Motors nog even willen bedanken voor het ter beschikking stellen van deze testmotoren.
BMW "Blakkietrie" R1250RT - 2023
moh_fan
Contacteer:

Re: R1200RT LC vs K1600GT: 100% subjectief testverslag

Bericht door moh_fan »

Dank Alex voor dit relaas.
Mooi geschreven!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Leuk om lezen.
Proficiat met je keuze voor de RT.
Ik had een RT 1200 van 2007.
Ik heb voor hetzelfde (luxe)dilemma gestaan en heb gekozen voor de GT.
Waarom ? Op de GT heb ik veel meer een gevoel van jihaaaaaa dan op de RT.
Op mijn RT had ik wel het gevoel dat ik motor reed, maar de echt pure fun ontbrak mij wat.
Bij de GT is elke meter gewoon pure fun.
Het geluid vind ik fantastisch en ik krijg er gewoon niet genoeg van. Ik ben echt verslaafd aan mijn GT.
Ik kan me vinden in je commentaar over de bescherming tegen de elementen en de kou. Gezien ik mijn motor niet gebruik voor woon-werk heb ik niet zo veel last van de mindere bescherming.
Op mijn RT echter had ik last van turbulenties waardoor ik de ganse tijd zat de knikkebollen. Op de GT heb ik dat niet. De windbescherming is
minder, maar geen turbulenties.
In de zomer zat ik op mijn RT wel dikwijls te bakken. Op de GT heb je dat veel minder en als je de flapjes op de kuip open zet koel je heel goed af.
Ook mijn vrouw zit liever achterop de GT, omdat ze dan hoger zit en boven mij uit kan kijken. Op de RT zat ze constant
tegen de achterkant van mijn helm te turen. Er is ook meer plaats voor de duo op de GT zodat botsende helmen ook verleden tijd zijn, zonder schakelassistent.
Gerver

Bericht door Gerver »

Mooi verslag!
Als RT-rijder is dit voor mij boeiende lectuur :-)
Bedankt!
BéRTke

Bericht door BéRTke »

Leuk verslag, en succes met de nieuwe RT LC !
Weldra een nieuwe tweedehands in de aanbieding bij Winge Motors ?
Hoeveel km heeft je huidige RT op de teller staan ?
R 1150 RT - 2004 - Biarritz Blue / R 1200 RT - 2011 - Ostra Grey / R 1200 RT - 2017 - Platina Bronze
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Ik en mijn broer stonden na beiden een RT voor een vergelijkbare keuze. Ik ben GT gegaan, hij RT. Hij heeft dan een hele dag een GT meegekregen bij zijn onderhoud van de RT, en twijfelt nu over zijn keuze.

Ik heb de nieuwe RT niet in de regen gereden dus geen idee qua bescherming daar, maar op de GT heb ik helemaal geen problemen ermee. Meer nog, in tegenstelling tot mijn vorige RT vind ik de ruit van de GT groter of hoger uitkomen, want ik zet hem zelden op de hoogste stand omdat dan de wind veel te fel in mijn rug blaast. Net ietsje lager, en dan blaast er nog altijd wind van boven naar onder, wat het water op mijn vizier wegblaast.

Het zijn beide straffe motoren. Als de RT ook met xenon af-fabriek was, was het voor een doorrijder als mij een wat moeilijkere beslissing, maar nu dat de avond al vroeg valt is de adaptieve xenon heerlijk doorheen de glooiende wegen op weg naar huis :).
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Mooi verwoord. Ik ben geen RT of K1600 fan, maar dan nog was het leuk om te lezen.
Wel even de indruk gekregen dat het om de laatste nieuwe full option Range Rover ging, maar die indruk krijg ik wel meer bij testen van moderne motoren :grin:

Wat ik niet terugvond (kan erover gelezen hebben) is hoe het file filteren meeviel? Lijken me niet de meest aangename motoren om op volle breedte door de files te knallen. Als ik dan lees dat de moto enkel voor woon-werk wordt gebruikt vraag ik me af of er geen betere - goedkopere of praktischere- alternatieven zijn.... Uiteraard dan nog doet iedereen wat hij of zij verkiest, is zeker geen kritiek.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
janl
Contacteer:

Bericht door janl »

Da's nog eens verslag, 100% subjectief of niet! :thumleft:
Bezoek mijn motorblog: http://jeanlemotard.wordpress.com
Like Jean Le Motard op Facebook: https://www.facebook.com/JeanLeMotard.Blog
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Heb in het voorjaar dezelfde keuze gemaakt bij de dezelfde dealer (die ik ook aan iedereen durf aanraden: prima service).
De nieuwe RT is een dijk van een motor. Het is mijn vierde RT, maar de eerste waarmee je zo sportief kunt rijden dat je begint te begrijpen waarom de ingenieurs van BMW er qua sound een halve Ducati van gemaakt hebben. Je gooit hem van links naar rechts als een fiets, je gaat er mee door de bochten als met een gs en hij trekt sneller (!) op dan de GT.

Zijn er minpunten? Uiteraard : schakelen is nog steeds op zijn BMW's (de schakelassistent werkt perfect naar beneden toe, naar boven toe tussen 2 en 3 is hij wat lastig), als je met duo rijdt merk je duidelijk dat het gewicht minder uitgebalanceerd is dan bij de vorige, het verbruik is wat hoger (behalve van de olie : 0!) en de Navigator V had ik liever ingebouwd gezien zoals bij de GT. Ook de tanktas met riempjes vind ik een stap achteruit. En als je de gas opentrekt, brult hij als een Ducati: moet je voor zijn.
Maar de "goodies" als de hill hold, de centrale vergrendeling, de schakelassistent, het super afleesbaar scherm, ... je vraagt je af waarom ze dat nu pas hebben uitgevonden.

Ik heb al lachend tegen de vrienden gezegd : "Dit is mijn laatste motorfiets die ik koop, want de perfectie is eindelijk bereikt".
Het enige wat ze nog moeten toevoegen is dat hij vuilafstotend zou moeten zijn.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

:grin: :grin: :grin:
Andalousie 09/2018
Flat Twin Power

GVN schreef: en hij trekt sneller (!) op dan de GT.
Hm ,ik herinner me een 0-100 km/h optrektest in Motorrijder en de GT was sneller dan de Panigale. Klokte af op 3.1 seconden.
Veel hangt natuurlijk af van het manneke op de motor ook.
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Flat Twin Power schreef: en de GT was sneller dan de Panigale..
Dat zal gelet op het verschil in gewicht in de bergaf geweest zijn. :grin:

Dirk Pauwels

GVN schreef:
Flat Twin Power schreef: en de GT was sneller dan de Panigale..
Dat zal gelet op het verschil in gewicht in de bergaf geweest zijn. :grin:
Of dienen ducatist kreeg hem nie in derde.... :lol:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Flat Twin Power

Jammer genoeg heb ik die test niet meer in mijn bezit, anders scande ik ze in.
De GT stond op de eerste plaats met 3.1 seconden, de Panigale op de tweede plaats met 3.2 seconden.
KeeS16

Bericht door KeeS16 »

Gt is inderdaad sneller dan menig pensliggers, pas bij een 120-130 komen die voorbij, zeer stilletjes 8-)
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Ik weet dat ik een controversiële uitspraak heb gedaan inzake het sneller optrekken van de RT LC versus de 1600.
Misschien moet dit eens door profi's degelijk getest worden. Alleszins, voor de geïnteresseerden: In het Duitse motorboekje Reise Motorrad 6/2014 (laatste nummer van dit jaar) staat toevallig een vergelijkende test tussen de RT LC en de 1600 GTL (Ja, de GTL, niet de GT). En wat schrijven de fritzen over optrekken op pagina 65? Juist. :grin: Zou te maken hebben met de betere afstelling van de dynamic modus bij de RT. Enfin, het zijn maar details.
Het zijn allebei goede fietsen.

JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Who cares welke eerst aan 100 zit :?: :lol:
Prachtig verslag... zou met een paar foto's bij zo in een boekske kunnen :grin:
Flat Twin Power

GVN schreef:Ik weet dat ik een controversiële uitspraak heb gedaan inzake het sneller optrekken van de RT LC versus de 1600.
Misschien moet dit eens door profi's degelijk getest worden. Alleszins, voor de geïnteresseerden: In het Duitse motorboekje Reise Motorrad 6/2014 (laatste nummer van dit jaar) staat toevallig een vergelijkende test tussen de RT LC en de 1600 GTL (Ja, de GTL, niet de GT). En wat schrijven de fritzen over optrekken op pagina 65? Juist. :grin: Zou te maken hebben met de betere afstelling van de dynamic modus bij de RT. Enfin, het zijn maar details.
Uiteraard is het maar een detail en beide motoren zijn steengoede fietsen. Wat het optrekken betreft spreek ik uit mijn eigen ervaring. Ik heb al met heel wat motorfietsen gereden, zowel privé als in beroepsverband maar als ik mijn GT open zet en dan bedoel ik wel echt kot open dan heb ik nog nooit zo'n sensatie meegemaakt op eender welke motorfiets.
costerke

Bericht door costerke »

GVN schreef:Ik weet dat ik een controversiële uitspraak heb gedaan inzake het sneller optrekken van de RT LC versus de 1600.
Je kan misschien wel eens gelijk hebben want het gewicht van de fiets speelt hier ook een rol. GTL = 359kg, RT LC = ?

Groeten Rudy.
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Dirk Pauwels

Flat Twin Power schreef:
Uiteraard is het maar een detail en beide motoren zijn steengoede fietsen. Wat het optrekken betreft spreek ik uit mijn eigen ervaring. Ik heb al met heel wat motorfietsen gereden, zowel privé als in beroepsverband maar als ik mijn GT open zet en dan bedoel ik wel echt kot open dan heb ik nog nooit zo'n sensatie meegemaakt op eender welke motorfiets.
Tssssss, dat mag niet hé :shock:
Flat Twin Power

Op de autobahn mag het wel hoor.
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

costerke schreef:RT LC = ?
274 kg
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Alex Van Vlerken

Bericht door Alex Van Vlerken »

Bedankt voor de fijne reacties! :grin:
Even een antwoord op de vragen.
@ BéRTke:
Mijn RT heeft momenteel 32K op de teller.
@ Dirk Pauwels:
Ik gebruik mijn boxer vaak om tussen de files door te rijden, maar daar moet ik bij vermelden:
- meestal op autosnelwegen tussen de meest linkse rijstrook en die rechts daarvan. Daar stelt de breedte van bijna 1 meter zelden een probleem. Nu en dan doet een jaloerse; onoplettende; sms sturende; schminkende; krant lezende; e-mail beantwoordende; etende; ... automobilist wel eens de deur toe. Maar ik heb geduld ... en geniet er daarna extra van om ze achter mij te laten.
In Brussel en andere binnensteden is de RT inderdaad niet altijd handig en ben ik verplicht om mij te gedragen als een auto. (Tenzij er een fietspad is! Dan gedraag ik mij als een fiets...)
- Ik knal nooit tussen de files. (Je weet wel: nooit harder dan 50 en nooit harder dan 20 km/u sneller dan het voertuig dat ik inhaal... ahum)
Neen, serieus, ik heb één basisregel: vanaf het moment dat ik opschakel naar 3de versnelling (tussen de 50 en 90 km/u), stop ik met filefilteren.
De RT heeft wat mij betreft wel één filevoordeel: als de spiegels er tussen kunnen, kan dat ook voor de koffers.
Met de GT heb ik dat tijdens de testrit niet geriskeerd omdat de kuip smaller is dan de breedte van de koffers en de spiegels geen goede referentie zijn.
BMW "Blakkietrie" R1250RT - 2023
Frans

Bericht door Frans »

Vandaag nog eens een ritje met de GS LC gemaakt , in dyna mode veel te nerveus voor mij ,vooral bij lagere snelheden.
Verder leuke handelbare fiets.
Was toch tevreden met K1600GTL naar huis te kunnen ,een zalige motorfiets.
File filteren met de K valt best mee, voor dit probleem denk ik eerder aan de GSA rijders met de alu-dozen.
De topbox van de K vind ik wel zwaar , zonder rijdt hij veel vlotter.

De GSLC is leuk
De K16 is zalig
Plaats reactie