Verbruik fun

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

motorprinsesje

Verbruik fun

Bericht door motorprinsesje »

Hallo,

Kan er mij iemand zeggen hoeveel ne fun verbruikt?

Ik heb met de mijne maandag 170 km gereden en ging maar 5 l benzine in? Dat is toch onmogelijk? Dat die zo weinig verbruikt?

groetjes
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Dag Prinseske,
De Funduro is gene groten drinker. Naar het schijnt zou dat ergens tussen de 4.5 à 5.5 lit/100 km moeten liggen. Goed nieuws dus voor de beurs...:D

Een aantal invloeden op het verbruik heb je niet onder controle zoals de omgevingstemperatuur, de luchtdruk of het ontwerp van de motor zelf. Andere invloeden kun je wel degelijk beïnvloeden. Een goed verzorgde en onderhouden moto verkwist minder brandstof. In jouw geval zal je dat niet verbazen :wink:
Ik bedoel hiermee o.a.:
- een goed gesmeerde (niet versleten) ketting op de juiste spanning
- de juiste bandendruk
- een propere luchtfilter
- de conditie van de bougies en hun bekabeling
- de reinheid en afstelling van de carburateur
- correcte afstelling van de kleppen
- gebruik van de choke
- het tanken van goede brandstof
- enz..

En zeker niet te vergeten: je rijstijl. Dit kan het verbruik enorm doen varieren. Gas doortrekken tot het einde, laat opschakelen, veel optrekken en afremmen doen je verbruik de hoogte inschieten. :shock: Op mijn RT komt een rustige stijl overeen met 4.8lit/100 km. Bij het stevig sjezen kom ik op 6.7 lit. :roll:

Hopelijk ben je hiermee wat wijzer?. Om een goed idee te krijgen van je verbruik kan je je getankte liters en afgelegde kilometers gedurende een aantal weken bijhouden.

greetz,
Xavier
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
on4ajg

Verbruik

Bericht door on4ajg »

Hallo,

Ik rij met een F650GS en heb nu een 800 km op de teller staan.

Vermits hij nog in zijn inrij-periode zit is de rijstijl ook navenant.

Tot hiertoe ben ik reeds enkele keren gaan tanken en heb ik ook het verbruik goed bijgehouden (ook om het verschil te zien met m'n vorige RT); ik kom over deze 800 km uit op 3,6 l/ 100 Km.

Groetjes,

Erwin.
F650GS - 2005 - Ijsberg Zilver metallic
Lex
Contacteer:

Bericht door Lex »

Dag Erwin

Ik wist niet dat je overgeschakeld bent van motto?
Suc6 ermee en veel veilige en plesante km...

Lex (on6aj)
http://www.starcom1.eu

Ook ik ben lid...
Synchro Bob
Contacteer:

Re: Verbruik fun

Bericht door Synchro Bob »

motorprinsesje schreef: Ik heb met de mijne maandag 170 km gereden en ging maar 5 l benzine in? Dat is toch onmogelijk? Dat die zo weinig verbruikt?

groetjes
Dat is minder dan 3 liter/100 Km. Bravo ! Mijn DAX 70cc verbruikt maar amper minder...

Het traject en je huidige rijstijl zullen dit laag verbruik verklaren. Wellicht ga je alsmaar meer verbruiken :wink:
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Danny

Bericht door Danny »

of heb je 'm niet helemaal volgedaan :lol:
motorprinsesje

Danny schreef:of heb je 'm niet helemaal volgedaan :lol:
Jawel hoor, hij was helemaal vol :!:

ik denk gewoon dat die funs minder verbruiken als jullie zware motoren :lol:

en natuurlijk heeft mijn brommertje een goede beurt gehad van mij hé, alles is perfect onderhouden geweest :wink:
Harald

Bericht door Harald »

Mijne fun op't werk vroeger, ongeveer 15tot 19 liter op 250 km
en dan af en toe is goed doorgereden ook en zwaar op de motor afremmen :roll: :oops: :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
w

Bericht door w »

Harald schreef:Mijne fun op't werk vroeger, ongeveer 15tot 19 liter op 250 km
en dan af en toe is goed doorgereden ook en zwaar op de motor afremmen :roll: :oops: :wink:
Amai da's 6-7,5 liter.
Waarde gij dan zo zwaar op de motor :roll: :roll:
Harald

Bericht door Harald »

Stefken schreef:
Harald schreef:Mijne fun op't werk vroeger, ongeveer 15tot 19 liter op 250 km
Amai da's 6-7,5 liter.
Waarde gij dan zo zwaar op de motor :roll: :roll:
Eerder zwaar bezig :lol:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Koppel!!

Re: Verbruik fun

Bericht door Koppel!! »

YOO
bdemeyer schreef:
motorprinsesje schreef: Ik heb met de mijne maandag 170 km gereden en ging maar 5 l benzine in? Dat is toch onmogelijk? Dat die zo weinig verbruikt?

groetjes
Dat is minder dan 3 liter/100 Km. Bravo ! Mijn DAX 70cc verbruikt maar amper minder...

Het traject en je huidige rijstijl zullen dit laag verbruik verklaren. Wellicht ga je alsmaar meer verbruiken :wink:
Als ge 't over verbruik hebt, mijn Camino'ke (zo'n Hond@ geval brommerke) is er ooit in geslaagd om z'n naftbakske (denk een goeie 3 liter) op een klein 20km erdoor te jagen :shock:
Er zat wel aan uitgeboorde 65 op, een Leovincie uitlaat, zelf bewerkte vario, en last but not least, een Dell Orto carbu, waarmee ne ge 200cc kunt voorzien van naft :lol:
Toffen tijd, maar 3 dingen aan uw hoofd :arrow: gaat da machien het wel uithouden?
Ga ik da voorwiel terug aan de grond krijgen alvorens in dienen bocht te zitten?
Ga ik vandaag de flikken wéér te slim af zijn (sorry Harald :oops: )?
Jawadde, 'k zit hier weer vanalles off-topic te zwanzen :roll:

Terug on-topic, denk dat ge met een gemm. verbruik van 5l moet toekomen, misschien zelfs iets minder, hangt af v.d rijstijl :!:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
motorprinsesje

Ik heb gans weekend rond gereden, 500 km gereden en ik zit nog steeds aan een verbruik van 4 - 4.5 l per 100 km

toch leuk een moto in huis, denk dat mijn wagen niet veel meer ga buitenkomen... :wink:
Synchro Bob
Contacteer:

4 à 4,5 ? Da's al een pak meer dan die 3 liter van je eerste kilometers maar helemaal binnen de verwachtingen.
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
motorprinsesje

bdemeyer schreef:4 à 4,5 ? Da's al een pak meer dan die 3 liter van je eerste kilometers maar helemaal binnen de verwachtingen.
Dat verbruik van 3.5 l ofzo kan wel, want toen heb ik continu autosnelweg gereden, nu klein baantjes... dacht dat motor minder verbruikt bij een constante snelheid? :wink:
Synchro Bob
Contacteer:

motorprinsesje schreef:dacht dat motor minder verbruikt bij een constante snelheid? :wink:
Precies. Vebruikscijfers willen niet veel zeggen zonder het parcours en de rijstijl te kennen.
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Die constante snelheid om een laag verbruik te bekomen ligt wel wat lager dan we gewoonlijk op de snelweg rijden. Als je rustig gaat toeren op binnenbaantjes ligt je verbruik veelal erg laag.
In de hoogste versnelling rijden aan de laagst mogelijke toeren zonder dat je motor gaat bokken zal je wellicht het verst brengen....
yoooooh

4.8

Bericht door yoooooh »

mijn strada ('99) doet het op 4.8l/100km. maar ik rij de tank ook leeg, kan dan bijna 300 km ver raken. ik vind het wel moeilijk hem vol te krijgen, alle tankpistolen springen al lang op voorhand af... 't is dan de kunst het pistool hoog genoeg houden om te zien hoeveel er nog in kan, en dan ook weer niet zo hoog dat je niks smost (met dees prijzen! of op die kuip!!)...
eigenlijk is 300 km niks ver, als je ziet met een dieselauto kan je bijwijlen toch 1000 km ver! maar ja, 't zal niet te vergelijken zijn he...
fun-girl

Bericht door fun-girl »

:? 'k zal toch iets aan mijn rijstijl moeten gaan doen denk ik!
gewoonlijk zit ik toch tussen de 5 en 6 liter, zonder bepakking.
Met bepakking en in een vinnig tempo gaat het er zelfs over. :roll:
If you can dream it
you can do it
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

fun-girl schreef::? 'k zal toch iets aan mijn rijstijl moeten gaan doen denk ik!
8) 8) 8)
motorprinsesje

fun-girl schreef::? 'k zal toch iets aan mijn rijstijl moeten gaan doen denk ik!
Tja, je moet de motor ook goed onderhouden hé... en ik doe dat zelf, dus weet dat hij scherp staat, voor de rest rij ik normaal... en die verbruikt max 4.5 l / 100 km

groetjes
motorprinsesje

Re: 4.8

yoooooh schreef:mijn strada ('99) doet het op 4.8l/100km. maar ik rij de tank ook leeg, kan dan bijna 300 km ver raken. ik vind het wel moeilijk hem vol te krijgen, alle tankpistolen springen al lang op voorhand af... 't is dan de kunst het pistool hoog genoeg houden om te zien hoeveel er nog in kan, en dan ook weer niet zo hoog dat je niks smost (met dees prijzen! of op die kuip!!)...
eigenlijk is 300 km niks ver, als je ziet met een dieselauto kan je bijwijlen toch 1000 km ver! maar ja, 't zal niet te vergelijken zijn he...
Met welke diesel rij jij? Met de mijne rij ik tot 600 km en moet ik ook tanken...

En als je wilt, er is een tank voor de F650 van 27 l, dus niemand houdt je tegen om een grotere erop te zetten hé...

groetjes
Synchro Bob
Contacteer:

motorprinsesje schreef:Tja, je moet de motor ook goed onderhouden hé... en ik doe dat zelf, dus weet dat hij scherp staat, voor de rest rij ik normaal... en die verbruikt max 4.5 l / 100 km

groetjes
Wat zijn zo de onderhoudswerkzaamheden die je aan je motor hebt gedaan om hem zo scherp en zuinig te stellen ? Kan nuttig zijn voor Funny Girl en ons allen in deze tijd van dure branstof.
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
motorprinsesje

bdemeyer schreef:
motorprinsesje schreef:Tja, je moet de motor ook goed onderhouden hé... en ik doe dat zelf, dus weet dat hij scherp staat, voor de rest rij ik normaal... en die verbruikt max 4.5 l / 100 km

groetjes
Wat zijn zo de onderhoudswerkzaamheden die je aan je motor hebt gedaan om hem zo scherp en zuinig te stellen ? Kan nuttig zijn voor Funny Girl en ons allen in deze tijd van dure branstof.
1) Controleer regelmatig bandenspanning, een bandenspanning van 0.5 bar te weinig kan al je verbruik de hoogte injagen...

(Ik controleer wekelijks mijn bandenspanning :wink: )

2) Luchtfilter dat verstopt is of heel vuil, is klein karweitje om luchtfilter eens uit te wassen + luchtkas

3 ) Inlaatbuis tussen motor en carbs kunnen valse lucht aanzuigen door lekkages

4) Carbs kunnen vuil zijn

5) Olie-afvoerleidingen kunnen verstopt zijn

6) Bougies versleten

zijn maar kleine details hé...

Wat rijstijl betreft: ik rij meestal in hogere versnelling, rem altijd op motor af en ik hou voldoende afstand zodat ik nooit moet kortstondig remmen en daarna terug optrekken...

De rest zal ik andere keer vertellen, maandag heb ik mijn eerste les in de avondschool :wink:

(dit heb ik allemaal al geleerd met mijn motorke :wink: )
yoooooh

Bericht door yoooooh »

motorprinsesje schreef:
yoooooh schreef:mijn strada ('99) doet het op 4.8l/100km. maar ik rij de tank ook leeg, kan dan bijna 300 km ver raken. ik vind het wel moeilijk hem vol te krijgen, alle tankpistolen springen al lang op voorhand af... 't is dan de kunst het pistool hoog genoeg houden om te zien hoeveel er nog in kan, en dan ook weer niet zo hoog dat je niks smost (met dees prijzen! of op die kuip!!)...
Met welke diesel rij jij? Met de mijne rij ik tot 600 km en moet ik ook tanken...

En als je wilt, er is een tank voor de F650 van 27 l, dus niemand houdt je tegen om een grotere erop te zetten hé...

groetjes
de een rijdt traag met een diesel en snel met de moto, de andere doet het omgekeerd hee! :wink:
vroeger een saxo diesel - maar 4,2 l/100km bij normale rijstijl, nu sharan met 6,2 l/100km bij rustige rijstijl (wegens 'bus'-gevoel).. telkens 1000 km te doen...
motorprinsesje

yoooooh schreef:
motorprinsesje schreef:

Dat is een feit... ik voel mij veiliger in mijn wagen dan met de motor... dus met de motor rij ik op gemakje... is puur voor de fun dat ik met de motor rij en ik doe het "safe" :wink:

groetjes
de een rijdt traag met een diesel en snel met de moto, de andere doet het omgekeerd hee! :wink:
vroeger een saxo diesel - maar 4,2 l/100km bij normale rijstijl, nu sharan met 6,2 l/100km bij rustige rijstijl (wegens 'bus'-gevoel).. telkens 1000 km te doen...
Plaats reactie