eerste haperingetje

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

eerste haperingetje

Bericht door Danny »

Eergisteren op weg naar m'n werk liet de GS - voor de eerste keer in zijn prille leven - het afweten, al was het maar even en deed ie het na stoppen en opnieuw starten weer als vanouds enkele honderden meters opnieuw 't zelfde... gewoon stilvallen en weer vlot starten, dashboardverlichting blijft netjes branden... alsof ie geen benzine/vonk meer krijgt...
ineens effe laten uitlezen (diagnosestekker) omdat 110.000km al eens tot een Hallgever met kuren kan leiden maar een foutmelding was niet voorradig wat het zoeken natuurlijk niet makkelijker maakt.
Massapunten, batterij, bekabeling contacslot,mogelijke schakelaars die voor een niet meer zoemende pomp kunnen zorgen zijn gecheckt,bougiekes zijn in showroomstaat ... iets wat niet kapot is kan ik ook niet vinden hoor... :oops:
vanochtend reed ie - raar genoeg - weer als nieuw.
't eerst euveltje aan m'n verder o zo probleemloze, immer functionerende single spark 1150, waarschijnlijk een prul maar wat kan 't nou geweest zijn of wat is het?? iemand een Einstein idee?
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Danny,
Misschien zit ergens een slecht contactje of heeft een kabel nabij een verbinding een kleine breuk. In een niet zo ver verleden reed ik met een Fiatje... Wel in sommige bochten viel gewoon de motor uit. Ontelbare keren heb ik vloekend langs de baan gestaan :evil: :evil:
Bleek na lang zoekwerk een versleten kabeltje nabij de ontsteking te zijn die onder welbepaalde positie (tijdens bochten bv) geen contact meer maakte...
good luck...
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
motorprinsesje

Bericht door motorprinsesje »

Awel ik heb vandaag met de mijne ook iets voorgehad.

Ik had 120 km gereden of meer, en ik reed aan een snelheid van 90 - 100 km per uur en plotseling kon ik geen gas meer geven en viel mijn motor uit?

Ik aan de kant en hem terug gestart en hij was direct weer vertrokken, very strainge... :roll:
Michel
Berichten: 255
Lid geworden op: 27 sep 2004, 23:31
Locatie: Dat klein dorpke op blz 45 van clubjournaal 1/2005

Bericht door Michel »

Danny,
Als jij het niet weet, wie gaat het dan wel weten? :wink:
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Hey Danny,

Wat ik niet begrijp is dat jij kon zien dat de dashboardverlichting werkte. Vertrek jij dan 's nachts naar je werk ?
Ik heb dit fenomeen gehad met mijn RT destijds en daar was de oorzaak het contactslot. Maar toen viel ook alle verlichting uit...

Stond je in een versnelling geschakeld toen ie uitviel ? Anders zou ik zoeken rond de schakelaar van de zijstandaard, maar wellicht heb je die opgenomen in je checklist....

Het uitlezen van de Motronic, doe je dat via pin 18 van de stekker en een LED of heb jij toegang tot een diagnosetoestel ?

Hou ons op de hoogte, over 80.000Km heb ik er ook 110.000...
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

met dashboard bedoel ik er was stroom in de keet als ie uitviel,de versnellingsdisplay en benz meter enzo werkte dus kon ik de pompschakelaar al uitsluiten
stond in versnelling, reed zo'n 90 per uur in 5de vitesse
't contactslot heb ik al zodanig laten bibberen en bewegen dat het dat zeker niet is en de motronic heb ik effe bij de dealer laten uitlezen kwestie van een proefritje te maken en dan evt als er een foutmelding was 't onderdeel te kunnen meebrengen....
had liever iets stuk gezien dan kon ik tenminste wat herstellen he, nu is 't koffiedik kijken he en daar wordt je niet vrolijk van :wink:
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Danny,
Die koffiedik-affaires zijn altijd de vervelendste. Misschien moet je bij komende werkzaamheden je kabelbomen en stekkers eens goed bekijken. Ook al blijft het gissen, maar hoe meer je kan uitsluiten hoe beter hé!
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Vervelende panne !
20 jaar geleden is zo eens mijn 60/5 stilgevallen op de snelweg. Mijn vader reed er toen mee. Hij heeft zich kunnen laten uitbollen tot op de pechstrook. Na wat aandringen is de motor gestart en kon hij naar huis rijden.
Mijn onderzoek naar de oorzaak van die ene hapering heeft niets opgeleverd. Ik rij nu met die moto en het is alsof er een zwaard boven mij hangt. Wanneer valt die nog eens stil ?

Hopelijk kan jij de oorzaak vinden want zo'n mankement is niet zonder gevaar.

Good luck,
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Re: eerste haperingetje

Bericht door AdventureQ »

Danny schreef: ineens effe laten uitlezen (diagnosestekker) omdat 110.000km al eens tot een Hallgever met kuren kan leiden maar een foutmelding was niet voorradig wat het zoeken natuurlijk niet makkelijker maakt.
die hallgevers doen soms alsof alles normaal is bij het testen ervan, hoewel ze toch wel degelijk kapot zijn.
Je zoekt je dan een ongeluk totdat je tegen beter weten in ze toch eens uitwisselt... en probleem (hopelijk) van de baan. :wink:
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
w
Berichten: 573
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:15

Re: eerste haperingetje

Bericht door w »

AdventureQ schreef:
Danny schreef: ineens effe laten uitlezen (diagnosestekker) omdat 110.000km al eens tot een Hallgever met kuren kan leiden maar een foutmelding was niet voorradig wat het zoeken natuurlijk niet makkelijker maakt.
die hallgevers doen soms alsof alles normaal is bij het testen ervan, hoewel ze toch wel degelijk kapot zijn.
Je zoekt je dan een ongeluk totdat je tegen beter weten in ze toch eens uitwisselt... en probleem (hopelijk) van de baan. :wink:

Ik dacht dat als een hallgever even in de fout gaat, dit toch in het "foutengeheugen"zit, dus dat zou je moeten zien bij het uitlezen. Kan me vergissen natuurlijk

Kan het misschien de benzinefilter zijn waar een stukse vuil voor zat ?

Anders 1200GS kopen :wink: (ne rooie zou ik zeggen)
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

een fout in de Hallgever zou dus wel degelijk moeten geregistreerd zijn...
ik schreef ook al dat wanneer ze er stilaan de brui gaan aan geven dat ze dan kuren krijgen (zijn vrouwelijke sensoren he) ik zal maar eens de Honeywell site aflopen want die sensoren moeten apart te krijgen zijn, een hallgeverke kost nl. al flink wat kluiten...
een vuiltje in de filter is uit te sluiten aangezien 't dan zou vast zitten in de filter, mee doorheen 't filterpapier gaan zie ik nie zitten
enneh... een 1200 is geen optie...
hahahaha ik ben ne grote moto gewend :wink: :lol:
Laatst gewijzigd door Danny op 29 aug 2005, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Xa4
Berichten: 816
Lid geworden op: 28 sep 2004, 10:15
Locatie: Leuven
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

Danny schreef:... en een 1200 is geen optie...
hahahaha ik ben ne grote moto gewend :wink: :lol:
ne goldwing danny ??? :lol: (en ge zet daar een set tourances op !) :lol:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

een vermoedelijke oorzaak kan zijn.
de bougies - die kunnen doorslaan na een tijdje rijden. zelfs al zitten ze er niet lang in, ze kunnen stuk gaan. ook al draai je hem er uit en geeft hij nog een vonk als je hem tegen de massa steekt.
bougie kappen en kabels eens uitmeten. die kabel moeten ook een bepaalde weerstands waarde hebben.

bezine toevoer. mischien door slecht contact dat de pomp effe er de brui aangeeft. als je dan stopt en opnieuw start. werk alles terug.

wie weet zit de oplossing hier ergens bij.
groetjes bart
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
w
Berichten: 573
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:15

Bericht door w »

Danny schreef: een vuiltje in de filter is uit te sluiten aangezien 't dan zou vast zitten in de filter, mee doorheen 't filterpapier gaan zie ik nie zitten
enneh... een 1200 is geen optie...
hahahaha ik ben ne grote moto gewend :wink: :lol:

Tja, dan moet het de kardan-as zijn :lol: :lol: :lol: (mijne piept nu niet meer)
En ja Danny, ge hebt gelijk, ik vind diene 1200GS ook zo'n "meiskes"-moto :roll: :roll: :oops: :oops:
Stoffel
Berichten: 2356
Lid geworden op: 28 sep 2004, 17:54
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Zolang het kleur maar goed is!
Hopelijk is je euvel al opgelost Danny, maar met jouw profesionele handen zal dat wel geen probleem zijn.

By the way ik ben woensdag in Diest, open door 1 Bn Para.

En hoe vorderen de voorbereidingen voor Ierland 2006?

Stoffel
Afbeelding
Walt
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 okt 2004, 21:15
Locatie: Aalst

Bericht door Walt »

Danny,

Misschien een miniscuul scheurtje in één van de banen op de printplaat van de injectiecomputer. Dit komt af en toe voor, zeker bij motoren die onderhevig zijn aan trillingen.
Ik kwam dat ooit eens tegen bij de wagen. Stilvallen, terug goed voor paar weken, terug niet meer starten enz...
Soms kan je die scheurtjes visueel waarnemen (vertonen een zwart lijntje op plaats van onderbreking) .

Veel suc6
Walt
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Paul vde
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 sep 2004, 20:09
Locatie: Mol

Bericht door Paul vde »

Hoi Danny,het is altijd moeilijk iets op te sporen als de moto op dat moment niet raar doet,maar kijk zeker de kabelboom na aan het (balhoofd).In de dikke kabel kan water in komen en daar zitten veel mass.draden in die met een klem samen geperst zitten en ja water en koper zijn geen goede vrienden.Ik heb het al meermaals voor gehad dat daar de fout zit,mischien niet bij u,( bedoel wel de motor :lol: )maar toch is nakijken
MVV
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2005, 04:16
Locatie: Japan

Bericht door MVV »

Hallo Danny,

Ik denk dat er een klein verschil te voelen tussen een ontstekingsonderbreking en een benzinepomp die stopt: bij een onstekingsprobleem rijdt ze ( de gratie en schoonheid van een GS kan onmogelijk mannelijk zijn..)de ene moment zoals gewoonlijk en plots is alle leven uit de brouwerij.
Een stilvallende benzinepomp resulteert eerst in een vermogenverlies voor een (zeer) korte tijd doordat de benzinedruk langzaam wegzakt via de injectoren waarna ze er totaal de brui aan geeft.
Dat het probleem elektrisch is zal wel duidelijk zijn, maar afhankelijk van je ervaring tijdens het stilvallen kan je misschien een bepaald deel van het elektrische schema schrappen van je lijst der moelijkheden.

Zie het als troost dat de moeilijk te vinden problemen veel meer voldoening schenken eens ze gevonden zijn ...

suc6

MVV
Paul vde
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 sep 2004, 20:09
Locatie: Mol

Bericht door Paul vde »

In Danny ,al iets gevonden?
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Ik denk hé...dat onzen Danny gewoon met jullie klokkenspel aan´t rammelen is ja! Bartje heeft het geflikt met zijn +18 gedoe, maar dat werd spijtig genoeg geschrapt. Dus mijn idee... hij doet het nu op legale wijze. :wink:
Stoffel
Berichten: 2356
Lid geworden op: 28 sep 2004, 17:54
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

John schreef:Ik denk hé...dat onzen Danny gewoon met jullie klokkenspel aan´t rammelen is ja! Bartje heeft het geflikt met zijn +18 gedoe, maar dat werd spijtig genoeg geschrapt. Dus mijn idee... hij doet het nu op legale wijze. :wink:
Ahh Den John terug van weggeweest? Hoe was de reis? Graag wat feedback voor de achterblijvers hier. :lol:

Stoffel :wink:
Afbeelding
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Goed hé Stoffel! Goedhé! :lol: Ik heb die week 3600 Km bij op het tellertje gezet. De eerste dag flink gas gegeven tot in CZ. Daar een hotelletje gezocht én gevonden. Die mensen waren eigenlijk gesloten maar we mochten er toch logeren. Ze waren zelfs zo vriendelijk om plaats te maken (opruimen) in hun privé-garage om de motor te stallen. En het gekke was dat in die omgeving (Decin) de plaatselijke horeca geen flauw idee had wat een €uro eigenlijk waard bleek te zijn. Voor een pakje sigaretten werdt er drie euro op de toog gelegd en buiten de sigaretten kreeg je ook nog 100 CZ kronen terug! Hetzelfde met het bezoek aan een plaatselijk restaurant. Een grote snitsel met kroketjes, een halve liter bier voor mij en roerei met brood met koffie voor mijn reisgezel moest 154 kronen kosten. Toen we dat briefje van honderd op tafel legden en vroegen of we mochten bijpassen met euros zij de patron, OK, één euro graag! :roll: :?: :?:
Maar den John moest den John niet zijn mocht em daar weer geen toeren uitgehaald hebben hé! Bij het zoeken naar een overnachting reed ik een redelijk steil omhoog gaande straat in die buiten de dorpskern eindigde. Daar moest em persé zijne moto draaien terug naar beneden. Normaal lukt dat allemaal zonder problemen op een baantje van die afmeting. Maar dus niet met een tanktas die tegen je stuurhelften tikt én met ongeveer 25 kilootjes in de topkoffer. Vruchteloos was mijn linkervoetje naar vaste bodem aan het vissen en heb dus mijn trouw reismakkertje onzacht tegen het asfalt gesmeten. :cry: Met een zwaar aangetast ego en gevloek heb ik mijn beestje terug recht gekregen. Spiegel er terug op getikt en nogmaals eens goed gevloekt dat ik zo stom kon zijn om daar te willen keren.
De dag nadien zijn we via richting Hradec Kralove tot iets over de Poolse grens greden tot in Cieszyn. Ook daar weer voor een appel en een ei een degelijk hotel/gasthuis gevonden om dan de dag erna via kleine wegen Zakopane binnen te rijden. Ik heb bewust voor de kleine binnenwegen gekozen omdat de hoofdbanen voor motoren een echte ramp zijn. Als we hier spreken over spoorvorming weten we maar half wat dat kan betekenen, echt! Een spoor van 15 cm diep is daar heel gewoon.
Na een kort bezoekje aan de stad terug de motor op richting Slowakije. Mooie slingerwegen hebben ze daar en vrij veel degelijk asfalt. Een hele verademing tegenover Polen. Voor logement en eten en drinken werd het nog goedkoper! Dus dat was ook weer mooi meegenomen!
Wordt vevolgt gezien het late uur! :wink:
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

vorige week opnieuw een stilvallertje gehad en dan maar besloten de Hallplaat te vervangen...
desalniettemin vond ik de prijs errrrg duur dus werd overgegaan tot het zoeken van alternatieven en dat was 'reviseren van de plaat'. Op zich niet zo'n karwei maar de sensoren te pakken krijgen was een ander paar mouwen. Gelukkig kwam reddende engel "Stefken" met een sms antwoord dat hij in de States zat en ze daar effe voor me ging regelen, ik denk dat hij zelfs met al zijn Amerika ervaring geschrokken is van de snelle en acurate service van deze firma... en voor de prijs hoefde ik 't niet te laten.

Vorig weekend waren de dingen in Belgie en maandag aan de slag, dynamoriempje en krukaspoelie eraf en de Hallekes lachten me al toe.
de plaat gereviseerd (nieuwe sensoren erop gezet) en juist gepositioneerd aan de hand van krukasstand (BDP).
Hij loopt weer als nieuw, met dank aan Stef en een beetje mezelf :lol:

kostprijs voor vervangen, vernieuwen Hallgevers ongeveer 25€ 8) bij Herr BMW net 8 keer zoveel dacht ik voor 't plaatje alleen ...
by the way, ik kom niet zo vaak met diagnose apparatuur van BMW in contact maar 't blijkt dat de hallgevers en de bobijnen niet in 't storingsgeheugen zitten, dat is dus nog altijd maueel testen en de hallgevers moet je best testen op verschillende temperaturen, dan beginnen ze kuren te hebben... :roll:

groeten Danny
Stoffel
Berichten: 2356
Lid geworden op: 28 sep 2004, 17:54
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Een super WAVEKE voor jou is hier beter op zijn plaats. :wink:

Afbeelding

Stoffel ;)
Afbeelding
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Felicitaties Danny, met deze alternatieve en creatieve herstelling !

Een technische vraag. Met wat zet je het onderbrekingspunt van de Hall-gever gelijk, met het BDP (OT*) of een aantal graden vroeger (S*) ? (* ik ben niet meer zeker van de markeringen op het vliegwiel)

Kan je werken met een lampje of een Ohmmeter ?

Ik heb geen ervaring met die dingen, buiten één (juiste) diagnose van een kapotte Hall-gever op een R100CS.

Bedankt en nogmaals proficiat,
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Plaats reactie