Verlichting bijplaatsen op R1200 RT LC

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Ivo Ceelen

Verlichting bijplaatsen op R1200 RT LC

Bericht door Ivo Ceelen »

View My Video Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding ZIEN en GEZIEN worden is wel heel belangrijk als je met de motor op weg bent. Ik kan er over meespreken, ben in Frankrijk ( Auxerre )eens langs achter aangereden terwijl ik afremde, mijnheer had niet gezien dat ik remde ? Was hij aan het prullen aan zijn liefje of aan zijn GSM of gewoon niet aan het opletten wij zullen het nooit weten, maar mijn echtgenote naar het ziekenhuis met een heel zware Whiplash en onze BMW K 1200 LT perte- total.
Bij Moto 2000 heb ik toen 2 units van 8 LED- lampjes besteld om op onze nieuwe R 1150 RT te zetten. Deze gaan fel branden en flikkeren als ik rem zodat ik nu beter opval bij het vertragen.Deze lampjes heb ik probleemloos kunnen overzetten op de opvolger, een R 1200 RT.
Op de R1200RT heb ik dan aan de voorzijde nog 2 power-LED lampen bij gezet ( http://WWW.starcom1.be" onclick="window.open(this.href);return false; ) om aan de voorzijde ook beter op te vallen. Ik heb voor deze lampen gekozen omdat ze compact zijn, heel opvallend wit licht geven en gemakkelijk te monteren. Deze HD 10watt led-lampen zijn zeker de 165 € waard .
Nu moest ik uitzoeken of deze verlichting ook op onze R 1200 RT LC kon overgezet worden ? Deze is namelijk uitgerust met Can-bus , volledige LED achterverlichting en LED dagrijverlichting. Dit wordt een uitdaging.

VOORZIJDE:- Voor de plaatsing heb ik gekozen om ze in de kuip te monteren waar ze niet opvallen en zo het uitzicht van de motor niet
bëinvloeden en toch een driehoek vormen met de bestaande verlichting.( zie de 3 eerste foto's )
De 12 V voeding voor deze verlichting ( ook voor de Baehr intercom ) komt van de 12 V stekker achter op de motor. Hier is
wel een tijdrelais tussen gezet die na ongeveer 50 seconden de spanning weg neemt, anders loopt de batterij leeg,bij de vorige RT's was de relais niet nodig.
Ook is er een klein schakelaar in de kuip bijgeplaatst om de lampen uit te kunnen doen als (buitenlandse) politie moeilijk zou doen.( zie vierde foto )

ACHTERKANT:- De twee 8 Led units heb ik net onder de reflector gekleefd, niet de ideale plaats maar beter vond ik niet.
Op het achterlicht zit een 6 polig stekker en op penbelegging 1 en 3 is het remlicht en achterlicht aangesloten ( bruin = min / grijs = pos. ).Als het
achterlicht brand meet je hier 1,2 V en als je remt 12 V. De 2 LED units heb ik hier parallel op aangesloten en dat geeft tot op heden geen probleem
of foutmeldingen.
Nu branden de 2 LED units gedempt als ik niet rem en beginnen fel te branden en flikkeren als ik rem, nu maar hopen dat ze me willen zien.
Tussen de foto's staat de tekst: View My Video, hier ziet je de bijgeplaatste LED's in werking.

TIP:- Zij die een aanhangwagentje achter een motor met LED-achterlichten willen hangen zullen de aanhanger dan best ook uitrusten met
Led verlichting. Deze kunnen aangesloten worden op de 6-polige stekker van de motorachterlichten waar ook de richtingaanwijzers op zitten.

R 1200 RT lc; Het beste wat BMW tot nu toe gemaakt heeft ( ? ) en eentje met 2 gezichten. Een prachtige toermotor, heel handelbaar, fantastische remmen,
met een prima ESA- vering en een sublieme windbescherming. Maar met de opties Dynamic met schakel-assist veranderd hij zo in een SPORT-(toer)motor.
Ivoc
JohanH

Re: Verlichting bijplaatsen op R1200 RT LC

Bericht door JohanH »

Ivo Ceelen schreef:[R 1200 RT lc; Het beste wat BMW tot nu toe gemaakt heeft ( ? ) en eentje met 2 gezichten. Een prachtige toermotor, heel handelbaar, fantastische remmen,
met een prima ESA- vering en een sublieme windbescherming. Maar met de opties Dynamic met schakel-assist veranderd hij zo in een SPORT-(toer)motor.
Ah ge weet het ! ik heb het mij nog geen moment beklaagd dat die gekocht heb ! :-)
trouwens mooi werk met die LED's. Zien er krachtiger uit dan de BMW modellekes die er bij mij op staan.
dany10

Bericht door dany10 »

Hallo,

Mooi werk wou dat ik het ook kon ,de mijne liggen gereed maar ik weet hoe ik er moet aan beginnen :oops:

Afbeelding

Groeten
Afbeelding BMW 1150 RT
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Afbeelding
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Relax

Bericht door Relax »

Voilà, duidelijker kan ik het niet verwoorden.
I respect your opinion. But I don't give shit.
YOwan

Bericht door YOwan »

Relax schreef:Voilà, duidelijker kan ik het niet verwoorden.
ben zelf niet zo technisch/handig maar deze tekening ziet er idd. duidelijk uit,
maar is dit dan canbus-compatibel ?
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Op mijn R1200RT no problem.
Wel relais gebruiken en zekering ertussen, piece of cake.
Ik heb een schakelaar met led gebruikt en gemonteerd op mijn dashboard zodat je steeds kan zien of die dingen aanstaan of niet, gebruik wel een waterdichte :mrgreen:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
stefr100

Bericht door stefr100 »

Heeft iemand van jullie de Hawk verstralers van SW-MOTECH op zijn RT-LC geplaatst?
Afbeelding

Heb al wat rondgezocht, maar nog geen foto gevonden van deze lichten op een RT-LC. Ik twijfel ook nog tussen een montage zoals Ivo (in de kuip, voor de koelers) of zoals de originele BMW opstelling zelf voor de cilinderkoppen.
R100RT '82 - R1100RT '96 - R1200RT '05 - R1200RT LC '15 - R1250RT ‘21
R100S '76 + R90S ‘74 + R75/5 ‘72 + R71 ‘38
"Four wheels move the body, two wheels move the soul"
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Verdorie Ivo, als je dat allemaal kunt....
Ik zou er niet eens durven aan beginnen.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Die ledlichten installeren is nog maar klein bier tegenover het activeren van de rem zonder in de buurt van de moto te staan :shock:
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

JohanDB schreef:Die ledlichten installeren is nog maar klein bier tegenover het activeren van de rem zonder in de buurt van de moto te staan :shock:

:shock:
Zou het kunnen dat Ivo....http://www.belgianmagicfederation.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Of heeft hij gewoon een koordje gebruikt?
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Plaats reactie