Bij Moto 2000 heb ik toen 2 units van 8 LED- lampjes besteld om op onze nieuwe R 1150 RT te zetten. Deze gaan fel branden en flikkeren als ik rem zodat ik nu beter opval bij het vertragen.Deze lampjes heb ik probleemloos kunnen overzetten op de opvolger, een R 1200 RT.
Op de R1200RT heb ik dan aan de voorzijde nog 2 power-LED lampen bij gezet ( http://WWW.starcom1.be" onclick="window.open(this.href);return false; ) om aan de voorzijde ook beter op te vallen. Ik heb voor deze lampen gekozen omdat ze compact zijn, heel opvallend wit licht geven en gemakkelijk te monteren. Deze HD 10watt led-lampen zijn zeker de 165 € waard .
Nu moest ik uitzoeken of deze verlichting ook op onze R 1200 RT LC kon overgezet worden ? Deze is namelijk uitgerust met Can-bus , volledige LED achterverlichting en LED dagrijverlichting. Dit wordt een uitdaging.
VOORZIJDE:- Voor de plaatsing heb ik gekozen om ze in de kuip te monteren waar ze niet opvallen en zo het uitzicht van de motor niet
bëinvloeden en toch een driehoek vormen met de bestaande verlichting.( zie de 3 eerste foto's )
De 12 V voeding voor deze verlichting ( ook voor de Baehr intercom ) komt van de 12 V stekker achter op de motor. Hier is
wel een tijdrelais tussen gezet die na ongeveer 50 seconden de spanning weg neemt, anders loopt de batterij leeg,bij de vorige RT's was de relais niet nodig.
Ook is er een klein schakelaar in de kuip bijgeplaatst om de lampen uit te kunnen doen als (buitenlandse) politie moeilijk zou doen.( zie vierde foto )
ACHTERKANT:- De twee 8 Led units heb ik net onder de reflector gekleefd, niet de ideale plaats maar beter vond ik niet.
Op het achterlicht zit een 6 polig stekker en op penbelegging 1 en 3 is het remlicht en achterlicht aangesloten ( bruin = min / grijs = pos. ).Als het
achterlicht brand meet je hier 1,2 V en als je remt 12 V. De 2 LED units heb ik hier parallel op aangesloten en dat geeft tot op heden geen probleem
of foutmeldingen.
Nu branden de 2 LED units gedempt als ik niet rem en beginnen fel te branden en flikkeren als ik rem, nu maar hopen dat ze me willen zien.
Tussen de foto's staat de tekst: View My Video, hier ziet je de bijgeplaatste LED's in werking.
TIP:- Zij die een aanhangwagentje achter een motor met LED-achterlichten willen hangen zullen de aanhanger dan best ook uitrusten met
Led verlichting. Deze kunnen aangesloten worden op de 6-polige stekker van de motorachterlichten waar ook de richtingaanwijzers op zitten.
R 1200 RT lc; Het beste wat BMW tot nu toe gemaakt heeft ( ? ) en eentje met 2 gezichten. Een prachtige toermotor, heel handelbaar, fantastische remmen,
met een prima ESA- vering en een sublieme windbescherming. Maar met de opties Dynamic met schakel-assist veranderd hij zo in een SPORT-(toer)motor.