R 1100/1150/1200 R/S/RS/RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

IC

R 1100/1150/1200 R/S/RS/RT

Bericht door IC »

Beste,
Sinds zes jaar rijd ik met de motor - vooral vrije tijd en in de zomer woon-werk (15.000km/jaar) + reizen.
Wegens werkwijziging ga ik mijn huidige custom inruilen voor een BMW voor permanent woon-werkverkeer.
De keuze van het model hetwelke ik zal aankopen zal sterk afhangen van de bescherming tegen regen die het biedt.
Daarom deze vraag: hoeveel bescherming biedt een RT tegen de regen?
In het bijzonder heb ik het dan over het vizier van uw helm - een regenpak behoort tot mijn standaard uitrusting, maar ik heb vooral van de zichtbaarheid als mijn vizier nat wordt? Wordt dit ook nog nat als je met een RT rijdt of blijft dat dan droog door de luchtstroom? En hoe zit dat bij een RS of een S?
Danny

Bericht door Danny »

euh...een auto?? :roll: :wink:
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Hallo IC,
Welkom op dit forum.
Ik zie dat je al meteen hebt mogen kennismaken met het laconiek sarcasme van Danny. :lol: :wink:

Hij bedoelde eigenlijk : een auto-zonder-deuren, oftewel een RT.
Al rijdend wordt je daar enkel wat nat op de mouwen.

Succes met het veranderingsproces (verandering van werk, van een custom naar een RT,...)
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

de ST is ook een optie voor dit probleem.
uw scherm word altijd nat gelijk welke moto(behalve c1)
uw viezier behandelen met rain X of simonisatie kan al veel oplossen.

welkom hier en laat maar weten wat het wordt
groetjes
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Danny

Bericht door Danny »

Allez dan ... :wink: met een evt.verhoogde ruit op een RT (naargelang je gestalte) kan je mits een beetje snelheid je helm toch wel goed spatvrij houden, ik schrik zelf nog iedere keer als ik een proefrit maak met een RT of LT hoe goed die dingen beschermen...
wil je droog blijven is dat de keuze ... :wink:
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Wel IC, vooreerst welkom hier.
Ik rijd met een RT1150 (met een hoger Cee Baileys scherm vanwege mijn lengte) dagelijks door weer en wind. De laatste 3 maand gemiddeld 1.300km per week :D :D
Ik kan je verzekeren dat regen mijn laatste zorg is. Enkel mijn handen worden nat omdat ik liever met lederen handschoenen rij voor de feeling.
Als je woon-werk verkeer doet is een goede uitrusting bovenal een verstandige investering. Een goretex broek, goretex botten, een waterdichte stevige jas behoeden je verder van alle onheil. Dankzij de verwarmde handvaten, ABS en goede bescherming is de baan ook in de regen geen stresserende bedoening. Een enkele keer vervloek je het weer maar dat weegt op wanneer je ook maar één seconde aan de file denkt.
veel leesplezier hier, je vindt er in ieder geval massas info!
Xavier
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

ik heb nu mijn eerste jaar RT erop zitten en er 45.000 km mee gedaan.
Vraag niet wat je van bescherming kan verwachten van je motor maar eerder van je kledij ! Gelijk mijne naamgenoot hierboven al zegt, een goeie kledij is veel waard !
Mijn vizier wordt wel degelijk nat (ook een CeeBaileys scherm) en dat waait er zeker niet zo goed vanaf als bij ne roadster (R). Scherm omlaag helpt al wat.
Zie da ge ne goeie outfit hebt en met die druppelkes op uw scherm leert ge wel leven.
Naast de armen verzamelt er zich bij mij toch ook behoorlijk wat water ter hoogt van uw kruis, dus ook daar, een goeie broek doet wonderen.
Heel veel plezier ermee en laat u toch niet door dat beetje water afschrikken ... dat droogt wel op hoor :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
bas

Bericht door bas »

Met m'n S al 75.000km gedaan en.......... daar wordt je nat op. Als je het echt droog wil houden, dan zal het een RT worden denk ik.
Veel succes met de regen......euh keuze :wink:

En de kompanen hierboven bijtredend: een goede uitrusting!
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Ja...

Mijn mening (zonder voldoende ervaring) uitsluitend berustend op collega rijders en mijn luisterende trommelvliezen...

1) RXXXXRT, standaard voldoende bescherming, eventueel uit te breiden met een verhoogd scherm (bijvoorbeeld Ceebaileys)

2) KXXXXLT : perfecte windbescherming, wel iets zwaardere motor.

Het is dus enkel kiezen tussen motorisatie Boxer of lijnmotor.
Anders een tweedehandse C 1 kopen :twisted: of met de blikkendoos rijden.

Zeker nooit doen : Een Roadster kopen... 8) Hierbij heb je goede kledij nodig alsook de wil om te rijden in weer en wind. :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stelo

Bericht door Stelo »

Hello Folks,

Ik ben sedert enkele maanden een tevreden 1150RT-rijder.
En ja, bij ritten van enkele honderden kilometers in de plensende regen, werden enkel mijn mouwen nat. Mijn armen zelf werden enkel vochtig en koud. Op tijd je Goretex jas dus eens bespuiten met een waterafstotend middel.
Mijn moto is uitgerust met een verhoogd scherm van GIVI (€ 96,00).
Dit zet mij goed uit de wind. Merkelijk minder windgeruis. Als het regent blijft mijn vizier wel nat worden. Dit is denk ik onvermijdelijk. Het vizier dus op tijd insmeren met Rain-X. Zo parelt het water er gewoon af als je wat op snelheid bent. Nu ik echter een verhoogd scherm heb, moet ik het van tijd tot tijd wat laten zakken om wat wind op mijn vizier te krijgen. Anders blijven de druppeltjes er gewoon aanhangen.
Al bij al vind ik de 1150Rt een comfortabele moto, met goeie wendbaarheid en een tof motorgeluid.

Veel succes bij het maken van uw keuze, en natuurlijk veel veilige kilometers toegewenst.

Doei,

$telo
R1200RT
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

JüRgen schreef:Ja...
Zeker nooit doen : Een Roadster kopen... 8) Hierbij heb je goede kledij nodig alsook de wil om te rijden in weer en wind. :wink:
:roll: :roll: :roll: :? :? Verkeerde moto gekocht of wroegingen naar een R....GS???? :lol:

Stoffel ;)
Afbeelding
GSven

Bericht door GSven »

JüRgen schreef: Anders een tweedehandse C 1 kopen :twisted:
Héla, ni lachen met ne C1 ;)
Dat was trouwens m'n eerste "gemotoriseerde tweewieler".
Geweldig concept, maar verschrikkelijk gebrek aan vermogen, zelfs met de "200" die eigelijk maar een 176cc is.
Geweldige bescherming, enkel je voet wordt nat. Dit is alleen wanneer je voor 't rode licht staat :lol:
Qua fysieke bescherming ook top, heb daarmee een voorwaardse koprol gemaakt. Niks gekwetst, maar brommerke was stuk :(
Als ze dat weer gaan produceren met ne 300cc bestel ik meteen de mijne 8)

GSven
amateurke

Bericht door amateurke »

Al een paraplu geprobeerd ? 8)
moet je wel steeds een duo bij de hand hebben :wink:
pakt wel wa wind aan 120kmu...ma tot :D
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan !
Relax

Bericht door Relax »

Xa4 schreef:ik heb nu mijn eerste jaar RT erop zitten en er 45.000 km mee gedaan.
Vraag niet wat je van bescherming kan verwachten van je motor maar eerder van je kledij ! Gelijk mijne naamgenoot hierboven al zegt, een goeie kledij is veel waard !
Mijn vizier wordt wel degelijk nat (ook een CeeBaileys scherm) en dat waait er zeker niet zo goed vanaf als bij ne roadster (R). Scherm omlaag helpt al wat.
Zie da ge ne goeie outfit hebt en met die druppelkes op uw scherm leert ge wel leven.
Naast de armen verzamelt er zich bij mij toch ook behoorlijk wat water ter hoogt van uw kruis, dus ook daar, een goeie broek doet wonderen.
Heel veel plezier ermee en laat u toch niet door dat beetje water afschrikken ... dat droogt wel op hoor :wink:
Just. En mijn vest ter hoogte van de armen en borst wordt hélemaal nat, ondanks verhoogd scherm. Goeie kledij dus.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

GSven,
Overkop met de C1? Brrr, edde daar fotos van?
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Relax

Bericht door Relax »

Moeilijk als je blijft rollen.
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
Relax schreef:Moeilijk als je blijft rollen.
Bwa, moet wel speciaal zijn :shock: Lucht, grond, ... lucht, grond, ... lucht, grond, ... :lol: :lol:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
wouteRT

Bericht door wouteRT »

Rij al paar jaar met een 1100RT met verhoogdscherm en comfort zadel. Schouders en bovenarmen worden wel natter, beetje vizier en bij een goede stortbui verzamelt zich een plas water bij mijn kruis. Moet er bij zeggen dat ik met het standaard zadel hier nooit last van had. Ook mijn handen worden natter. Bijna alles door spetters in de turbulentie en een flinke plensbui. Met goed pak zeer zeker geen problemen ( behalve kruis, maar het is waterafstotend goretex en niet water dicht....)
CU
WouteRT
R1100RT '97
K100 USA '85 R.I.P
John
Contacteer:

Bericht door John »

Bescherming bij zware regenval? Inderdaad, een goe pak maar dan achter de kuip van nen K1100LT. Ik heb ze alle twee en moet eerlijk toegeven dat ik op de LT minder last heb van natte handschoenen en mouwen dan op de R/RT. Maar...als het echt gortig wordt (zoals laatst op weg naar de sluizenrit) kan je mischien toch maar beter de auto nemen als je opziet tegen een nat pak. :wink:
IC

Bericht door IC »

JüRgen schreef:Ja...

Mijn mening (zonder voldoende ervaring) uitsluitend berustend op collega rijders en mijn luisterende trommelvliezen...

1) RXXXXRT, standaard voldoende bescherming, eventueel uit te breiden met een verhoogd scherm (bijvoorbeeld Ceebaileys)

2) KXXXXLT : perfecte windbescherming, wel iets zwaardere motor.

Het is dus enkel kiezen tussen motorisatie Boxer of lijnmotor.
Anders een tweedehandse C 1 kopen :twisted: of met de blikkendoos rijden.

Om alle verwarring uit de wereld te helpen : ik ben een aanhanger van motors zonder al te veel windbescherming : bochtjes pikken in de borgen geniet mijn voorkeur boven snelheid en ben gewent om met die dingen in de pletsende regen te rijden (deze zomer voor de tweede keer in één dag afgekomen van zuid-frankrijk: 1200km, waarvan 700 in de pletsende regen ). Puur sentimenteel zou mijn voorkeur uitgaan naar een R of een S. Maar s' morgens helemaal nat aankomen op uw werk is ook niet het ideaal, dus zal't waarschijnlijk wel een RT worden.
Danny

Bericht door Danny »

alles heeft voor en nadelen en droogblijven (schrijven ze er nie bij) is gelinkt aan snelheid he, moet jij veel aanschuiven, stukjes traag rijden enz. dan ben je op een RT net zo nat als op mijne GS.
ik denk dat je met die ketel een hele handige compromisfiets koopt :wink:
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

IC schreef:... bochtjes pikken in de borgen geniet mijn voorkeur boven snelheid ...
en geloof ons RT rijders : dat kan met nen RT zeker en vast ook hoor ! Als ik vergelijk met mijnen oude LT dan is den RT een superwendbaar ding. Akkoord, als ge 10km/h dobbert, dan voel je wel degelijk elke kg ... maar eens wat respectabele snelheid kan je met dat ding behoorlijk wild doen :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Patrick V

Bericht door Patrick V »

Hi,
Op een rt wordt je visier wel nat zoals reeds aangehaald. Heb je al gedacht aan een soort ruitenwisser voor je visier? Sommige handschoenen hebben dat aan de linker wijsvinger. Ik heb ook ergens reklame gezien voor een ruitenwissertje speciaal voor motorrijders. Dat dingske wordt op de linker hand vatgemaakt.
Patrick V
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

GSven schreef:
JüRgen schreef: Anders een tweedehandse C 1 kopen :twisted:
Héla, ni lachen met ne C1 ;)
Dat was trouwens m'n eerste "gemotoriseerde tweewieler".
Geweldig concept, maar verschrikkelijk gebrek aan vermogen, zelfs met de "200" die eigelijk maar een 176cc is.
Geweldige bescherming, enkel je voet wordt nat. Dit is alleen wanneer je voor 't rode licht staat :lol:
Qua fysieke bescherming ook top, heb daarmee een voorwaardse koprol gemaakt. Niks gekwetst, maar brommerke was stuk :(
Als ze dat weer gaan produceren met ne 300cc bestel ik meteen de mijne 8)

GSven
GSven, ik zou zeker niet durven lachen met de C1, vond het ook een mooi concept... jammer dat het niet voldoende verkocht.

Nu, aangezien BMW het "C1" patent heeft verkocht aan Citroën voor een wagen met die benaming uit te brengen als vervolg op de C2, zal er wel geen opvolger meer komen...
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
GSven

Bericht door GSven »

Xavier schreef:GSven,
Overkop met de C1? Brrr, edde daar fotos van?
Foto's in nieuwe topic "Algemeen" sectie

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtopic.php?t=4415

GSven
Plaats reactie