Stilvallen...

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
-Black-Bat-

Stilvallen...

Bericht door -Black-Bat- »

Hoi, dit WE een mooie ritje gemaakt in de Ardennen, weer viel mee maar in het terugkomen gietende regen... :? :? Dit kan misschien als informatie dienen rond mijn probleem:

Op een 10 km van bij mij thuis tegen een gezapige 140 :lol: sloeg mijn hart over toen ik ineens de toerenteller zag bewegen op de beat van een hardcore-house festival! van 1 naar 4 à 5000 toeren en terug, paar keer op en neer en dan ineens : 0!! Motor was afgeslagen! :twisted: Na 450 km gereden te hebben die dag en 50 km eerder getankt te hebben.
Net nog een parking kunnen oprijden (uitbollen) en daar aan het vloeken geslagen Op de middenbok gezet en terug proberen te starten: toerenteller sloeg een paar keer naar 5000 toeren terwijl ie gewoon pruttelde en daarna stil viel.
Ik hoorde precies kleine vonkjes wanneer ie gewoon op stond (niet draaide) Het klikken van de ABS en dan nog 'fijnere' klikjes (zoals vonkjes van kortsluiting)
Dacht dat ik het gevonden had: Handvatverwarming afgezet, even laten rusten en kon terug gewoon (maar met een heel onzeker gevoel) vertrekken. Echter vandaag viel ie gewoon terug stil na een 30 km. (zonder het gespring van de toerenteller echter)

Wie kan mij hier helpen waar ik moet naar zoeken? :) :)
Kan dit komen door de grote regenvlaag?
Kortsluiting handverwarming (is dit uit te meten?)
Andere (onsteking, Computer te vochtig,...?)
R1100RS van 96 met 63000km :wink:

Alvast bedankt! :wink:
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Ik heb al eerder over dergelijke problemen gelezen op dit forum.
Hoogst waarschijnlijk een elektrisch probleem. Maar waar ? De hele kabelboom volgen; inspecteren op barsten ter hoogte van het balhoofd; alle connectoren inspecteren; het contactslot, de Off-RUN-OFF switch ?

Een moto van bijna 10 jaar plus een beetje corrosie en water...het kan.

Misschien kan je een een stille ruimte luisteren waar de "vonkjes" vandaan komen. Prutsen aan de bekabeling terwijl het contact opstaat.

Veel succes,
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Danny

Bericht door Danny »

tja als ge vonkjes hoort dan is 't te lokaliseren he
let wel op dat ge de kabelboom niet in de fik steekt he...
als eerste (klinkt onnozel) zou ik maar eens zien of de klemmen wel goed op de batterij zitten geschroefd... en anders komde maar eens langs dan zetten we hem wel eens in zijn hemd :wink:
John
Contacteer:

Bericht door John »

Wat ook wel eens voorkomt... de kabelboom ( dus ook aan het contakt) is vastgezet met plastik spanbandjes. Soms werden die té vast aangetrokken. Zodanig dat de kabel na jaren net op die plaats het begeeft. Bandje los en de kabel bewegen kan je zekerheid geven waar de breuk zich bevind. :wink:
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Heel die kabelboom doorlopen is wel een monniken werkje, ik zou me concentreren op de bedrading die met onsteking te maken heeft, alle andere troep, verlichting, accessoires etc kunnen toch nooit een motoruitval veroorzaken? Bovendien zit alles afgezekerd. Hij begint ook niet op 1 cil te draaien, concentreer je dus op de hoofdbedrading. Kijk es op schema en meet de ohmse weerstand vd onsteking- bedrading uit tussen 2 contacten. Hallgevers, alternator aansluitingen etc...Kan ook contact slot zelf zijn, probeer met vochtwerende spray etc... Zuurvrije vaseline (batterijpolen vaseline) kan ook een goede corrosiebescherming geven. Ik heb nog niet vaak corrosie gezien op oudere (>10j) 4v boxers, da's allemaal nogal degelijk, denk eerder aan kabelbreuk. In't slechtste geval moet de kabelboom op een aantal plaatsen open gesneden worden, zodat je ader per ader kunt meten.

Veel succes
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie