kwaliteit van de bmw kettingen op de F ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

kwaliteit van de bmw kettingen op de F ?

Bericht door motorijder »

ik heb mij deze week de nieuwe F800R 2015 gekocht want er was een korting van 1150 € op dat model. Waarom deze in plaats van mijn C600 sport? Omdat ik van de dokter te horen heb gekregen dat motorrijden nog mag, maar ik moet zien dat ik mijn been zo min mogelijk belast. Hoe leuk zo een scooter ook is, het is een zwaar ding om in de garage te duwen en te draaien en keren aan de hand. Ik heb de R in de hand genomen en dat ding daar loop je mee rond als een fiets en daar is de ketting de reden van. Waarom niet terug een GT gekocht? Wie weet als men morgen de de verbeteringen van de R toepast op de GT dat ik er dan misschien weer een zou kopen. Dat de R een naked is dat stoorde mij niet direct, omdat wij goed weer rijders zijn geworden en enkel kleine afstanden rijden vooral binnen door snelweg rijden is niet meer ons ding. Ik heb ook al de wetenschap dat Wunderlich volop bezig is aan een scherm om er tijdens de mindere warme dagen er op te plaatsen. Als ik de de commentaren mag geloven van al diegene die hem getest hebben zijn de grote minpunten nu wel echt van dit model verdwenen vooral met de nieuwe vorken, de extra pk's, nieuwe mapping, verandering van de 1ste en 2de versnelling en de verbeterde zithouding gelijk aan die van de GT. mijn vraag gaat over de ketting want daar lees ik nergens iets over dat die zou verbeterd zijn op de R. ik lees dikwijls van mensen dat die ketting regelmatig moet gespannen worden en wel degelijk een goed onderhoud wenst. nu is mijn vraag is dat zo en zijn er al mensen die er een ketting van een ander merk hebben opgelegd. uit eigen ervaring weet ik dat ik ten tijden van mijn Suzuki bandit er ook een andere ketting van een ander merk heb opgelegd en dat het probleem van veelvuldig aanspannen plots was verdwenen. Dat men een ketting veelvuldig moet smeren dat weet ik. ik doe dat 's avonds spuit ze aan de binnenkant in laat hem staan en 's morgen laat ik ze een door een vodje lopen en klaar is kees. mijn achterwiel maak ik proper met een vodje waar ik een beetje W40 op spuit om het vet weg te doen. graag jullie bevindingen.

hier ook nog een foto van wat er komen gaat van scherm persoonlijk vindt ik het niet misstaan.
Afbeelding
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: kwaliteit van de bmw kettingen op de F ?

Bericht door Man in Black »

Ik heb er in ieder geval nooit een probleem of onregelmatigheid mee gehad.
En daar kom je vanzelf achter, je legt toch niet direct al een nieuwe ketting neem ik aan?
Mijne F800R had 12000km bij verkoop en maar 1x beetje moeten bij spannen, en dan nog na een natte rit.
Iedere ketting moet je regelmatig nakijken op spanning en smering.
Dat van gelezen van dit of dat zou ik met een grote korrel zout nemen, hoe rijden die ermee? er zijn er ook die banden opstoken op een paar duizend km.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: kwaliteit van de bmw kettingen op de F ?

Bericht door Dirk Pauwels »

Wat is dat toch met BMW rijders en kettingen....zo ne schrik van het onbekende :grin:
Ik heb al meer dan 30 jaar kettingfietsen (naast cardanfietsen). Kettingen zijn tegenwoordig vrij goed, meestal ligt het aan de eigenaar als het mis gaat....

Voor een ketting zijn 3 dingen belangrijk: Reinigen - smeren en de spanning.
Bij de meeste is de ketting veel te hard opgespannen, waardoor ze ook sneller slijt. In het midden onderaan meet je minstens 2.5cm speling dan is't meestal wel ok, behalve bij enduro's die een lange veerweg hebben.

Reinigen doe je met bv petrol, mazout, wd40. zeker geen benzine, wasbenzine of andere agressieve toestanden. goed afwrijven en laten drogen voor je invet. Vaak hoef je dit niet te doen, bij sommige smeersystemen hoef je het nooit te doen omdat de smeerolie de ketting schoon spoelt.

Smeren doe je inderdaad bij een warme ketting, dus na een rit. Minstens 1x elke 500km bv. Dat doe je dus prima. Wil je geen vet op je wiel dan smeer je met bv dry lube van profilube, een Teflon spray.
Je ketting smeren kan met olie, bv kettingzaagolie, boite olie etc... maar het handigste, zeker voor onderweg, is natuurlijk een busje kettingvet. Rij je dagelijks neem dan bv lithium vet, waterafstotend.
Olie reinigt makkelijk, vet uit de spuitbus is een plakkerige smurrie...

Als je enkel bij goed weer rijdt en je ketting niet te hard opspant, ga je 30.000km of meer plezier hebben van die ketting.
Als je ketting versleten is vervang je zowel de ketting als de tandwielen.

Voor jou niet interessant, maar voor een woon werk rijder die veel kms doet, is een smeersysteem a la OSCO, scott oiler of pro oiler interessant, mits goed afgesteld en goed gemonteerd.

Een ketting die je vaak moet opspannen is versleten (of de tandwielen zijn versleten). Als je een zwaar punt in de ketting hebt (speling varieert als je wiel ronddraaid) vervang je de boel.
Een goede ketting hoef je nauwelijks bij te spannen.

Niet te veel zorgen maken en gewoon genieten van uw 800R
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: kwaliteit van de bmw kettingen op de F ?

Bericht door motorijder »

Bedankt voor de reactie's. Nu ben ik zeker dat ik niet teveel naar de daeler zal moeten gaan om mijn ketting te laten opspannen, want met mijn rug kan ik dat zelf niet meer. Het is juist dat BMW rijders niet snel naar een ketting overstappen dat merk je aan de kritiek op de nieuwe bmw modellen die meer en meer met ketting komen of de vrees dat er overal op termijn een ketting zal op liggen. Maar men moet maar eens rond kijken hoeveel merken er nog een gamma hebben met cardan. ik ben altijd van principe geweest motorrijden is ook motor kuisen en met de huidige middelen is ketting vet geen probleem meer.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: kwaliteit van de bmw kettingen op de F ?

Bericht door Man in Black »

De kettingmodellen zijn er juist gekomen om iets goedkope modellen te kunnen maken, om niet BMW-rijders naar BMW te lokken.
Bij mij is het alvast gelukt :wink:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: kwaliteit van de bmw kettingen op de F ?

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 24 jun 2015, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
bartdv
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 jan 2011, 21:05
Locatie: Galmaarden

Re: kwaliteit van de bmw kettingen op de F ?

Bericht door bartdv »

Nooooit enig probleem gehad met ketting op men f800r op bijna 13k. Maar idd met wd 40 regelmatig reinigen en smeren met een deftig smeersel (Liefst na de rit) grtz en have fun...
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: kwaliteit van de bmw kettingen op de F ?

Bericht door stefke2 »

Reinigen is volgens mij een redelijke nutteloze bezigheid als die ketting alleen voor straatgebruik dient. De betere kettingen zijn voor mij van het merk DID. Worden regelmatig gesmeerd en af en toe bijgesteld als het nodig is. In mijn geval gaan die gemiddeld 45000km mee, de laatste is vervangen na 55000km. Ik gebruik Motorex kettingspray of nu S100.
Plaats reactie