Zuinig in benzineverbruik vraagt zo vlug mogelijk opschakelen.
Levensduur van de motor vraagt werken op bedrijfstemperatuur, dus hogere toerentallen draaien.
Veel koppel beschikbaar hebben vraagt toerentallen.
Bv: 50 km/u rijden in 5° aan 2000 toeren rijden of in 2° aan 4000 (?), wat is het beste en waarom?
Vraag me af waar ik voor m'n K100 uit '88 de technische info kan vinden die me de optimale toerentallen levert ifv de duurzaamheid van de machine...
Met dank ook voor uw mening en praktijk...
optimale toerentallen ?
Moderator: GVN
optimale toerentallen ?
blijf jezelf en geniet van de natuur, het platteland en de mensen...
lid
lid
Hallo, het beste rendement haal je volgens mij door altijd rond het toerental te rijden waar je maximum koppel geleverd wordt. Als je te laag in toeren rijdt, zoals 50 km/hr in vijfde versnelling, en dan nog wil versnellen, ga je altijd meer verbruiken tegenover je deze herneming had gedaan in tweede versnelling (of zelfs derde). Te lage toerentallen komt zelfs de betrouwbaarheid op lange termijn niet ten goede !
Nu, om bovenstaande te relativeren, om mijne nieuwe moto (K1200RS) wordt het maximum koppel pas geleverd rond de 7000 toeren. Dat betekent niet ik constant rond die toerentallen zou moeten hangen. Je zou eigenlijk een vermogens/koppelcurve moeten bekijken en zo een en ander te weten komen. Op die van mij kan je perfect op een vijduizend toeren schakelen zonder hem 'pijn' te doen.
Nu, om bovenstaande te relativeren, om mijne nieuwe moto (K1200RS) wordt het maximum koppel pas geleverd rond de 7000 toeren. Dat betekent niet ik constant rond die toerentallen zou moeten hangen. Je zou eigenlijk een vermogens/koppelcurve moeten bekijken en zo een en ander te weten komen. Op die van mij kan je perfect op een vijduizend toeren schakelen zonder hem 'pijn' te doen.
R1100S Boxercupreplica, daarvoor K1200RS (ijsblauw-rood), daarvoor R1100S (grijs-geel)
...
...
rationeel schakelen
Wreed bedankt, Toine!toine schreef:Max Power
90 hp (66 KW) at 8,000 rpm
Max Torque
86 Nm / 63 ft lb at 6,000 rpm
voor een k100 uit 88'
greetzzzzz
Awel da's 't voornaamste wat ik zocht zie direct in beeld!
Nu nog ergens de link met verschillende (rij)belasting van de motor, het specifiek verbruik volgens toerental (dus versnelling), dan ben ik er helemaal om rationeel optimaal te schakelen in alle omstandigheden...
En dat dan nog eens uitproberen ook...
blijf jezelf en geniet van de natuur, het platteland en de mensen...
lid
lid