ABS probleem

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

mozart
Berichten: 81
Lid geworden op: 22 sep 2005, 16:10
Locatie: Vianen

ABS probleem

Bericht door mozart »

Ik heb mijn motor (K1100LT van 1994) een tijd stil gehad, nu wilde ik van de week weer gaan rijden, beginnen de ABS lampjes om en om te branden, dit was zeker nog niet het geval toen ik heb de laatste keer gebruikt had. Ook hoor ik de ABS er niet "in klikken" als ik wegrijd (met 5 km per uur). Wat kan het probleem zijn na een 2/3 maanden stil gestaan te hebben???


Hoop dat jullie iets weten
K 1100 LT
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Te lage batterijspanning bij de start. :?:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Héééél waarschijnlijk moet ik onze nonkel gelijk geven. Dat is meestal de oorzaak. Batterijtje aan de druppellader hangen bij iets langere stilstand of na een kilometertje stoppen, contakt af en terug starten. Dan zou het ABS terug moeten werken. Succes!
Eelco
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:21
Woonplaats: Bessemer
Locatie: Limburg

Bericht door Eelco »

zwakke batterij komt als eerste in aanmerking
daar ben ik het unaniem mee eens
't is mij ook overkomen
groeten
Eelco o.a. K75/2 Garmin SP 2820 met LTU. Op de computer MapSource 6.12.4 en OnRouteMotorkaart 2.10
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

als ie nog start na 2 a 3 maanden is 't al een heel goei batterijke...
effe bijladen en vooral eerst niveau controleren :wink:
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Bericht door animal »

Jongens moto is van 1994: zeker van dat die ABS zichzelf al kan resetten ? De uitleg die ik hier lees klopt perfect bij de modernere ABS maar mijn K uit 1990 moest toch gereset worden door ofwel bij de dealer langs te gaan oftewel via het trukje met het draadje ????
mozart
Berichten: 81
Lid geworden op: 22 sep 2005, 16:10
Locatie: Vianen

Bericht door mozart »

Heb er een klink stuk mee gereden, toen inderdaad opnieuw gestart, maar nog steeds het zelfde probleem he, hoop dat dit wel het probleem is en dat ik niet een groot ABS probleem heb....

Hoe wrkt het trukje met het draadje??? Waar kan ik dat vinden hier op het forum???

Bedankt voor de reacties!!!
K 1100 LT
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

ik stuur je een PMetje met de reset procedure...
mozart
Berichten: 81
Lid geworden op: 22 sep 2005, 16:10
Locatie: Vianen

Bericht door mozart »

Dank u!!!!
K 1100 LT
mozart
Berichten: 81
Lid geworden op: 22 sep 2005, 16:10
Locatie: Vianen

Bericht door mozart »

Dank jullie wel voor de reacties, ik heb net mijn ABS gereset, draadje er in, draadje op het frame, contact aan, ABS knopje 8 sec inhouden, na een paar keer lukte het, beide lampje brandden gelijk. Contact uit, contact aan, en ja hoor knip knip om en om starten en nee hoor niet uit gaan. Nog een keer geprobeerd en de tweede keer de motor geklijk gestart toen beide lampje brandden, ook nu gingen de lampjes weer om en om branden en gingen niet uit.


Heeft iemand nog een suggestie, of doe ik iets verkeerd???

Maurice
K 1100 LT
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Meet de voltage eens uit van je batterij. Of hang er een tweede batterij aan parralel. Als de batterij te weinig vemogen heeft zal je ABS iedere keer weer in faling gaan.
Michel
Berichten: 255
Lid geworden op: 27 sep 2004, 23:31
Locatie: Dat klein dorpke op blz 45 van clubjournaal 1/2005

Bericht door Michel »

mozart schreef:Dank jullie wel voor de reacties, ik heb net mijn ABS gereset, draadje er in, draadje op het frame, contact aan, ABS knopje 8 sec inhouden, na een paar keer lukte het, beide lampje brandden gelijk. Contact uit, contact aan, en ja hoor knip knip om en om starten en nee hoor niet uit gaan. Nog een keer geprobeerd en de tweede keer de motor geklijk gestart toen beide lampje brandden, ook nu gingen de lampjes weer om en om branden en gingen niet uit.


Heeft iemand nog een suggestie, of doe ik iets verkeerd???

Maurice
Na het resetten en starten moet je enkele meters rijden alvorens de lampjes uitgaan!
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
mozart
Berichten: 81
Lid geworden op: 22 sep 2005, 16:10
Locatie: Vianen

Bericht door mozart »

Maurice schreef:ha ne naamgenoot
wel mijne raad is heel goed luisteren naar Danny en als het niet werkt naar je dealer rijden
gts Mo
Ik hoop het voorlopig nog even niet :lol:


Michel schreef:Na het resetten en starten moet je enkele meters rijden alvorens de lampjes uitgaan!
Nou ik heb hem op de bok gestart en in zijn 1 gezet en toen "een stukje gereden", maar dan zouden de lampjes toch ook niet weer gelijk om en om gaan knipperen neem ik aan??? Of is dat nog een reactie van het resetten???
John schreef:Meet de voltage eens uit van je batterij. Of hang er een tweede batterij aan parralel. Als de batterij te weinig vemogen heeft zal je ABS iedere keer weer in faling gaan.
Dat zal ik ook eens gaan doen ja, ik merk alleen niets naan de verlichting als ik het contact aan draai, dan brand hij volop en ook de lampjes op het "dashboard" zijn erg fel, of kan ik daar niet aan afmeten hoe het met de batterij gesteld is??

Ik zal het eens opmeten idd

Bedankt voor jullie reacties, ik ga morgen weer verder knutselen!!!
K 1100 LT
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Dat stukje dat je "gereden" hebt moet wel degelijk met de twee wielen hé gast! Anders marcheert da nie zulle! Je voorste sensor moet ook signaal krijgen. Allé vooruit met de geit, nog maar eens proberen maar ditmaal wél de straat op hé :wink:
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

meet je batterij eens door zoals John zegt... anders moeten we je effe uitleggen hoe je je ABS moet uitlezen ipv gewoon resetten...is ietsje complexer maar kan wel hoor...

om 't nu effe makkelijk te maken

laad je batterij een nacht op
doe de reset procedure morgenochtend
start die ketel, druk op de rem en knijp in je rem (controle remlicht)
rijden een meter of tien en 't moet uitgaan lukt dat niet dan kan je effe rijden en dan opnieuw starten... of evt resetten onderweg en als dat allemaal niet lukt dan is 't uitlezen want dan is er mogelijk een malfunctie :wink:
mozart
Berichten: 81
Lid geworden op: 22 sep 2005, 16:10
Locatie: Vianen

Bericht door mozart »

Dank je wel, de batterij is eergisteren nacht op mijn werk helemaal bij geladen, ik heb hier geen druppellader vandaar, ik ga morgen weer aan de slag en laat het weten!!!

Bedankt voor jullie hulp allemaal!!!
K 1100 LT
mozart
Berichten: 81
Lid geworden op: 22 sep 2005, 16:10
Locatie: Vianen

Bericht door mozart »

John schreef:Dat stukje dat je "gereden" hebt moet wel degelijk met de twee wielen hé gast! Anders marcheert da nie zulle! Je voorste sensor moet ook signaal krijgen. Allé vooruit met de geit, nog maar eens proberen maar ditmaal wél de straat op hé :wink:
Ja dom he :oops: :oops: :oops:

Ik ga het gelijk nu nog doen.....

Maar ik durf niet in het donker :lol:

(pppppppppfffffffffffffffffffffff ik schaam me kapot idd met de twee wielen :oops: :oops: :oops: )
K 1100 LT
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Niks van aantrekken, da kost je enkel maar een pintje de eerst volgende keer dat ik je tegenkom :wink:
mozart
Berichten: 81
Lid geworden op: 22 sep 2005, 16:10
Locatie: Vianen

Bericht door mozart »

Das goed hoor :lol: :lol: :lol:

Alleen heb ik het nu wel echt rijdend geprobeerd, maar werkt nog steeds niet :cry: :cry: :cry:
K 1100 LT
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Dan mot je effe aan Danny vragen om de uitlees procedure. Want dan zal er toch ergens een foutje zitten. Kan iets banaal zijn als een niet goed afgestelde of vuile sensor :wink:
mozart
Berichten: 81
Lid geworden op: 22 sep 2005, 16:10
Locatie: Vianen

Bericht door mozart »

John schreef:Dan mot je effe aan Danny vragen om de uitlees procedure. Want dan zal er toch ergens een foutje zitten. Kan iets banaal zijn als een niet goed afgestelde of vuile sensor :wink:
Daar hoop ik maar op dan....
K 1100 LT
lerak
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2005, 15:14
Locatie: Buggenhout

Bericht door lerak »

Ik had ook problemen met de ABS van mijnen K1200RS (na accidentje)
Heb ook maanden zitten zoeken op het internet naar foutcodes, aansluitschema's en zo, een uitleeslampje gemaakt en dan kreeg ik "ABC controler error" of zoiets...

Ben uiteindelijk naar een dealer gegaan en voor 5 Euro hebben ze die uitgelezen en gereset en mijn probleem was opgelost!

Ga gewoon efkes naar nen dealer (vraag eerst wel eens hoeveel zo'n reset u gaat kosten)! Zorg wel dat uw batterij 100% zeker in orde is he!

De kans is groot dat je vanavond 5 euro armer en een perfecte motor rijker bent denk ik...
K1200RS alias "The Yellow Cab"
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

ne reset is inderdaad voor een dealer maar 5 minuten werk maar dan leer je natuurlijk als zelfdoener geen bal bij... en 't is juist zo leuk om dingen te weten (vind ik toch) die 5 euro kan me niet schelen... 't gaat me om de voldoening van zelf te hebben gedaan...
mozart
Berichten: 81
Lid geworden op: 22 sep 2005, 16:10
Locatie: Vianen

Bericht door mozart »

Nou, dan toch maar naar de dealer geweest, uit laten lezen en de daaruit bleek dat de achterremcensor kapot was, vervangen en het ABS probleem is opgelost :lol: Nu gaan we door naar het volgende probleem maar daar zal ik een nieuw topic over openen, iedereen heel erg bedankt voor het helpen!!!
K 1100 LT
Plaats reactie