Wie weet hoe het zit met de fabrieksgarantie van twee jaar
als men zijn motorfiets zelf onderhoudt of laat onderhouden buiten het
officiele dealernetwerk?
Ik denk dat europese richtlijnen het onderhoud bij officiele dealers niet
verplicht stelt om de fabrieksgarantie te behouden.
Heeft iemand hier ( goede of slechte ) ervaringen mee?
2-JARIGE FABRIEKSGARANTIE
Moderator: GVN
Geen overspel!
Niet doen! Best geen ontrouw tegenover BMW plegen, lijkt het mij, want als je al een probleem zou kunnen hebben zullen ze zich vermoedelijk al snel terugtrekken met het verwijt dat je maar bij hen moest geweest zijn.
P.S. Heb ook nog een AC 50 gehad, van 1976 tot 1979. Da koste toen exact 22066 oude belgische frankskens!
P.S. Heb ook nog een AC 50 gehad, van 1976 tot 1979. Da koste toen exact 22066 oude belgische frankskens!
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ...
)
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
garantie is een raar begrip he, als jij gaat zagen over een fout aan een nokkenas en die motor was niet in onderhoud kan je 't gegarandeerd schudden, ook al heeft de dealer die as nooit zelf bekeken...
gaat er iets stuk wat heel frequent voorkomt dan zal de dealer zich anders opstellen en soepeler met de vervanging omgaan... 't is een beetje geven en nemen of voor wat hoort wat... tracht met je dealer een middenweg te vinden dat moet wel kunnen
gaat er iets stuk wat heel frequent voorkomt dan zal de dealer zich anders opstellen en soepeler met de vervanging omgaan... 't is een beetje geven en nemen of voor wat hoort wat... tracht met je dealer een middenweg te vinden dat moet wel kunnen
Volgens de huidige europese wetgeving mag de fabrikant de garantie niet weigeren, tenzij aangetoond wordt (door de fabrikant dus) dat de fout of het defect veroorzaakt wordt door slecht en/of verkeerd onderhoud dan wel reparatie. Nu is het wel zo dat je best naar de dealer gaat voor onderhoud, dan loopt alles gesmeerd...en geen gezeik achteraf.
R100 '82 en G650Xchallenge te koop
-
Bananatuffer
Garantie is niet garantie
ENERZIJDS
To(yo)tale garantie die bv. door sommige merken gegeven wordt, van 2, 3, 4, 5,... jaar , heeft altijd als voorwaarde dat je de stempeltjes in je boekje hebt.
Omdat dat een vrijwillig aanbod is van de importeur dat veel beter is dan de wet voorschrijft, is dat te nemen of te laten. punt.
ANDERZIJDS,
de wettelijke 2 jaar "Garantie" zit anders in elkaar. Strikt genomen is dat maar 6 maand garantie van het nivo van hierboven. De andere 18 maand moet ge in theorie bewijzen dat hetgeen kapot ging, al van in het begin niet deugde.
Gelukkig past geen enkele fabrikant dit zoooo strikt toe, en vervangt men meestal de stukken wel op kosten van ´t fabriek.
Het voordeel voor de klant is, dat ie z´n onderhoud kan (laten) uitvoeren waar ie wil.
voorwaarde is wel dat het onderhoud ook goed moet uitgevoerd zijn, amateuristisch geknoei gaat geen enkele fabrikant zomaar vergoeden. Evenmin kweddelen die veroorzaakt zijn door merkvreemd toebehoor, ... dat spreekt voor zich.
ik probeer een middenweg te bewandelen: Doe zoveel mogelijk zelf, maar laat nog just genoeg over aan de garagist dat ik m´n stempeltje toch nog krijg, de eerste 2 jaar.
ENERZIJDS
To(yo)tale garantie die bv. door sommige merken gegeven wordt, van 2, 3, 4, 5,... jaar , heeft altijd als voorwaarde dat je de stempeltjes in je boekje hebt.
Omdat dat een vrijwillig aanbod is van de importeur dat veel beter is dan de wet voorschrijft, is dat te nemen of te laten. punt.
ANDERZIJDS,
de wettelijke 2 jaar "Garantie" zit anders in elkaar. Strikt genomen is dat maar 6 maand garantie van het nivo van hierboven. De andere 18 maand moet ge in theorie bewijzen dat hetgeen kapot ging, al van in het begin niet deugde.
Gelukkig past geen enkele fabrikant dit zoooo strikt toe, en vervangt men meestal de stukken wel op kosten van ´t fabriek.
Het voordeel voor de klant is, dat ie z´n onderhoud kan (laten) uitvoeren waar ie wil.
voorwaarde is wel dat het onderhoud ook goed moet uitgevoerd zijn, amateuristisch geknoei gaat geen enkele fabrikant zomaar vergoeden. Evenmin kweddelen die veroorzaakt zijn door merkvreemd toebehoor, ... dat spreekt voor zich.
ik probeer een middenweg te bewandelen: Doe zoveel mogelijk zelf, maar laat nog just genoeg over aan de garagist dat ik m´n stempeltje toch nog krijg, de eerste 2 jaar.