Welke batterijader

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
pat
Contacteer:

Welke batterijader

Bericht door pat »

Hallo,

Volgens mijn BMW dealer koop ik best een BMW batterijlader ipv een optima III lader. Volgens hem werkt de optima III lader niet meer bij de laatste nieuwe BMW modellen. De werking ( optima III ) zou tot en met de 1100RT geen problemen leveren.
De prijs zou rond de 100€ bedragen.
Mijn vrouw rijdt met een GS 650 Bj 2001 ( zou ook voor haar moto moeten dienen ).

Iemand advies.

Groeten Pat
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Ik heb al jaren de Optimate III. Werkt ook goed bij mijn '04 LT. Prijs is rond de eur 60,-

De Optimate III is prima geschikt voor de nieuwe generatie (onderhoudsvrije) gel-batterijen.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Danny

Bericht door Danny »

op mijne 1150 toch helemaal geen problemen met een optimate, je kan natuurlijk ook een CTEK XS 800 nemen, zijn keurige spullen en 100% geschikt :wink:

http://www.onderhoudslader.nl/producten ... =12%20volt
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Vergeet erbij te vermelden: bij de dealer kun je voor een paar euro een BMW stekker kopen. Kun je zelf een verloopstuk maken om de lader op de boordspanning aan te sluiten. Op de meeste BMW's is wel een stekkerdoos te vinden die altijd spanning heeft, doorgaans links t.h.v. het motorblok.
Groet,
Erwin

Flat Twin Power

Re: Welke batterijader

Bericht door Flat Twin Power »

pat schreef:Hallo,

Volgens mijn BMW dealer koop ik best een BMW batterijlader ipv een optima III lader. Volgens hem werkt de optima III lader niet meer bij de laatste nieuwe BMW modellen. De werking ( optima III ) zou tot en met de 1100RT geen problemen leveren.
De prijs zou rond de 100€ bedragen.
Mijn vrouw rijdt met een GS 650 Bj 2001 ( zou ook voor haar moto moeten dienen ).

Iemand advies.

Groeten Pat
Uw dealer vertelt flauwekul.
Ik gebruik al jaren een Optimate II, eerst op mijn K1100RS '94, vervolgens op mijn 1150 GS '01 en nu op mijn 1150 RT Twin Spark '03. Ik gebruik ze ook voor mijn wagens (BMW 520i, Ford Galaxy 2.0i). Het ding werkt nog steeds probleemloos.
Een stekker voor BMW aansluitingen heb je voor 10 euro
Dwars

Bericht door Dwars »

idd, wat een gelul van een dealer :? de mijne, een optimate 3, werkt super :!: om en om hang ik er de GsA en de 2Cv aan 8)
I am not a complete idiot, some parts are missing
John
Contacteer:

Bericht door John »

Ergens heeft die dealer geen ongelijk. Bij het can-bus systeem kan dat problemen geven. Maar als je een rechtstreekse verbinding hebt/maakt via bvb een BMW stopkontaktje tussen je batterij en de Optimate zijn alle problemen van de baan en je bent goedkoper af. Een OptimateIII kan je al vinden vanaf 45 €urookes. Kijk maar op het internet. :wink:
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Dus John, zelfs bij de nieuwe moto's met can-bus gedoe kan er nen Optimate worden aangesloten, en dit zonder klodden te hemmen met den elektronica :?:
Dan gaan ik toch ook is gaan zien voor éne, geloof dat mijnen dealer ze verkoopt, diene zal mij waarschijnlijk wel te woord kunnen staan :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
tibogs-er1

Bericht door tibogs-er1 »

Inderdaad, als ge de kabel rechtsteeks op uw batterij aansluit dan kunt ge een Optimate perfect aansluiten bij een GS12 bijvb. Niet op het stopcontact aansluiten want hier gaat geen stroom door...
GSPeP
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

Inderdaad, de Optimate III (en zelfs de II) kunnen zonder problemen aan de nieuwste generatie motoren en de meeste auto's aangesloten worden, als men ze rechtsstreeks aan de batterij aansluit.

OPLETTEN: Bij de Optimate III wordt altijd het kabeltje om rechtsstreeks aan de batterij aan te sluiten meegeleverd. Er zijn handelaars die dat uit de doos durven halen om apart te verkopen.
Luck75

Bericht door Luck75 »

Ik heb in een elektronicazaak een automatische lader gekocht van een duits (H) merk voor 25 euro en een stekker in de autoshop voor 5 euro. De laadstroom daalt als de batterij vol (nagemeten). Dat ding werkt dus naar behoren. Kan enkel gebruikt worden voor loodhoudende accu's. Voor 30 euro heb je dus een goede batterijlader. Minpunt : je kan de conditie van de batterij niet controleren zoals bij de optimate. Maar dat merk je vanzelf wel......als ém niet meer start. Pluspunt de lader werkt ook op 6 en 9 volt voor de oldtimerkes.
mvg Luc
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Wat zegt Techmate (Optimate):

"De nieuwe BMW R1200GS (en zonder twijfel binnenkort alle nieuwe modellen van BMW) is uitgerust met een CANBUS-systeem. Dit systeem zorgt voor problemen wanneer een lader wordt aangesloten via de DIN 12V stekker, die standaard in heel wat BMW modellen is ingebouwd: wanneer de stroom tussen de accu en de DIN 12V stekker lager is dan 200mA (dit kan wat variëren van motorfiets tot motorfiets) onderbreekt de CANBUS het contact tussen de accu en de stekker - dit is dus het geval op het einde van het laadprogramma. Eens onderbroken, wordt het contact pas hersteld nadat de contactsleutel op « on » is gezet. Intussen kan de accu relatief snel ontladen doordat de vele verbruikers (boordcomputer, horloge, alarm,.) aangesloten blijven. De "BMW" lader geeft wel nog steeds « Battery ok » aan en ook het groene led-lichtje blijft
geactiveerd. Deze anomalie zal vroeg of laat wel door BMW worden rechtgezet.
Om de goede werking van de OptiMate 3 en AccuMate (6/12V of Compact) te garanderen, raden wij aan handelaars en eigenaars aan onze laders rechtstreeks op de accu aan te sluiten met behulp van de permanente aansluiting AMEYE/AMEYEDL. Dit voorkomt de tussenkomst van het CANBUS-systeem.
De verschillende laders van BMW bieden geen alternatief aan qua
aansluitsysteem, enkel een DIN stekker. Zeer weinig BMW eigenaars zouden kunnen weten dat ze direct op de accu moeten aansluiten met de
AMEYE/AMEYEDL, en dan ook nog de juiste fysieke aanpassingen kunnen doen om de "BMW" lader aan te sluiten op de vaste aansluitset.
En bovendien, worden de "BMW" laders verkocht aan twee keer de prijs van een OptiMate III - AccuMate 6/12V.. "

Ik heb mijn Optimate III gekocht bij AMS in Strombeek-Bever (Noord-Brussel, Heizel) voor 50 euro rond.

Sint-Annalaan 66
1853 Strombeek-Bever
02/267 06 03
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Karel m

Bericht door Karel m »

Effe voor alle duidelijkheid: ik heb een R1150GS van '02 en wil het liefst gewoon een druppellader inpluggen in het voorziene aansluitpunt in de motorblok. Wat gebruik ik dan het best?
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
Dirk 9700

Bericht door Dirk 9700 »

Maandag gekocht bij RAD te Drongen.

Groeten,
Dirk

Afbeelding

Afbeelding€12 voor de plug
Make Life A Ride
BMW Motor Club Vlaanderen lid :wink:
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Optimate druppellader werkt niet op de nieuwe motoren met Can-bus systeem, zoals eerder nog eens vermeld...
Enkel als je hem rechtstreeks met je accuklemmen aansluit, dus niet via het 12V stopcontact.

De BMW lader kan dit wel, misschien hebben ze binnenkort wel een Optimate die het ook kan, er kan niet zoveel geheim aan zijn... :?

Verder is de Optimate III een prachtig ding ! :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
GSPeP
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

Er is een nieuwe Optimate op komst. Daarom wordt de III overal goedkoper verkocht.
luc boxer

Bericht door luc boxer »

.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 01 nov 2018, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Ik heb mijn optimate III verkocht samen met mijn vorige moto.
Bij de aankoop van mijn nieuwe ook een nieuwe lader gekocht, wel die van BMW zelf.

Werkt perfect, en is gemakkelijker dan de optimate aansluiting rechtstreeks op de batterij.

Ken de prijs niet meer, maar kan toch niet veel meer kosten dan een optimate?
Code 71 60 7 688 864
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
LucVH

Bericht door LucVH »

Optimate 3 gekocht bij Quikcly te Beveren voor 55 Euro met de wandsteun en een leuke babbel der gratis bij :wink:
ONE LIFE.....LIVE IT!!

Luc,

BMW R1200GSA LC - R100RT
Lex
Contacteer:

Bericht door Lex »

De Optimate III doet goed zijn werk en is aantebevelen.
http://www.starcom1.eu

Ook ik ben lid...
pat
Contacteer:

Bericht door pat »

Ik dacht " ik gaan eens efkens een simpel vraagske stellen.." maar amai.
Dinsdag gaat mijn vrouw hare GS650 BJ 2001 binnen voor onderhoud en een aansluitpunt bij G. Van Mol, zal dan nog eens horen welke lader hij ons aanraad voor de GS650 en mijne RT1100.
In elk geval iedereen bedankt voor de vele antwoorden rond mijn vraag.

Groeten Pat
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,

Nu bij RAD
Afbeelding
Optimate III Acculader
Laat koning winter uw rijplezier niet vergallen! De Optimate III is nog steeds de enige acculader die 100% automatisch laadt, test en maandenlang uw batterij handhaaft.

€48.50 ipv €57.50

Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Gskoen

Batterijlader zelf ineen steken

Bericht door Gskoen »

LOODACCULADER
Bestelcode: K8012

VELLEMAN PROJECTS > VOEDINGEN & LADERS >

Deze loodacculader is uitermate geschikt voor het laden en bedrijfsklaar houden van zowel open als gesloten loodaccu's met een klemspanning van 6 of 12 volt. Laadstroom : 0.3 of 1A. De accu kan probleemloos gedurende lange tijd met de lader verbonden blijven, waarbij ze in optimale conditie gehouden wordt. Na instelling van de batterijspanning en de laadstroom, verloopt het laadproces automatisch.

Kenmerken

geschikt voor 6V en 12V open en gesloten loodaccu's
status indicatoren voor laden, druppelladen en einde laadcyclus
can continuously remain hooked-up to the battery
beveiligd tegen ompoling
needs an 18V/25VA transformer (not included)

Specificaties

instelbare laadstroom: 0.3 of 1A (instelbaar)
afmetingen print: 97 x 140 x 40mm
aanbevolen behuizing: TKAUS22G
aanbevolen transformator: 2090250MST

Downloads
- Handleidingen
Illustrated_assembly_manual_K8012.pdf (342 kB)
Assembly_manual_K8012.pdf (210 kB)

Stock Info
Verpakkingseenheid:
Transportverpakking:
EAN Barcode: 5410329080129
Verpakking

Ga naar http://www.vellemanusa.com om te controleren of het artikel ook in de VS en Canada wordt verkocht.

10 Jun 2005
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Gskoen, de nieuwere BMW's zijn uitgevoerd met onderhoudsvrije gelaccu's. Een loodaccu-lader kan deze wel eens beschadigen. Je moet een lader hebben die ook de moderne accu's kan onderhouden. Een Optimate III is zo'n lader.
Groet,
Erwin

Plaats reactie