ervaringen Quick shift GSA
Moderator: GVN
ervaringen Quick shift GSA
Hallo
iemand ervaring met quick shifter op GSA? De moeite waard? De 400€ waard? Ik overweeg het ding te laten plaatsen.
Heeft iemand ervaring met deze upgrade?
gr Tom
iemand ervaring met quick shifter op GSA? De moeite waard? De 400€ waard? Ik overweeg het ding te laten plaatsen.
Heeft iemand ervaring met deze upgrade?
gr Tom
GPZ550 > CB750 > ...> K1100LT > R1150GS >...> K1200RS > R1200GSA LC
-
Re: ervaringen Quick shift GSA
Heb een paar 100 km met die QS gereden. Opschakelen is makkelijk en gaat bijzonder snel.
Afschakelen vind ik persoonlijk niet zo'n succes. Ging wat moeizaam. Dealer zegt dat je nog hoog in toeren moet zitten, maar ik bepaal graag zelf wanneer ik terugschakel en bij lagere toeren ging dat idd moeilijker. Ik wil niet altijd een sterke motorrem en dan ben ik toch verplicht te gaan ontkoppelen...
Afschakelen vind ik persoonlijk niet zo'n succes. Ging wat moeizaam. Dealer zegt dat je nog hoog in toeren moet zitten, maar ik bepaal graag zelf wanneer ik terugschakel en bij lagere toeren ging dat idd moeilijker. Ik wil niet altijd een sterke motorrem en dan ben ik toch verplicht te gaan ontkoppelen...
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
Ik heb de QS op mijn RT LC (met de laatste software versie) en dat werkt inderdaad het vlotst vanaf 4000 rpm.
Het is iets waar je moet aan wennen, maar eenmaal gewoon wil je niet meer zonder
Persoonlijk gebruik ik hem niet altijd. Bv als je meer wil remmen op je motor bij het aanrijden van bv een rond punt. Want bij het downshiften met de QS ga je bijna niet afremmen.
Ik vind het zijn geld waard, maar 't is een luxe geen noodzaak
Het is iets waar je moet aan wennen, maar eenmaal gewoon wil je niet meer zonder

Persoonlijk gebruik ik hem niet altijd. Bv als je meer wil remmen op je motor bij het aanrijden van bv een rond punt. Want bij het downshiften met de QS ga je bijna niet afremmen.
Ik vind het zijn geld waard, maar 't is een luxe geen noodzaak
Laatst gewijzigd door JohanH op 01 sep 2015, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
ik heb het niet, en als ge moet toeren maken om goed te schakelen.. is het nixke voor mij....
Ik schakel vaak aan 3000 t/m , en aan 85 sta ik al in 6de....( want ik volg vaak de pijlaanduidimg om zuinig te rijden...)
Ik schakel vaak aan 3000 t/m , en aan 85 sta ik al in 6de....( want ik volg vaak de pijlaanduidimg om zuinig te rijden...)

I like my bike!!
Ik heb de R1200RT LC met de quickshift , is even wennen vooral bij terug en opschakelen in lage toeren.
Volgende week software update en dan zou het wat zachter gaan schijnbaar.
Vind het al bij al goed werken,je wordt er wel wat lui van
Volgende week software update en dan zou het wat zachter gaan schijnbaar.
Vind het al bij al goed werken,je wordt er wel wat lui van

-
Ik heb een RT met quickshift als vervangmoto gereden, niets voor mij, te hoog in toeren schakelen, en zeker in druk verkeer. en trek eens op in iedere versnelling tot 4000 a 5000 toeren dan rij je toch al snel te hard
Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Hoog in toeren gaan om de QS te gebruiken is bij een GS(A) LC niet nodig. Je kunt perfect rustig op 2500-3000 rijden en de QS smooth laten schakelen. De basisregel is: GEEN gas geven bij terugschakelen en geen gas VERMINDEREN bij het opschakelen. Je moet wel even de moeite doen om het systeem te leren gebruiken en aan te voelen. Eens je dat onder de knie hebt, wil je niet meer anders. Ik gebruik QS vanaf 2e bij opschakelen meer dan 90% van de tijd en ik vind het fantastisch. Al moet ik ook toegeven dat de RT LC met QS die ik eens als vervanger had, een stuk minder vlot schakelde.
-
- Contacteer:
Ik heb de schakelassistent achteraf op mijn GSA laten plaatsen en heb nog geen moment spijt gehad. Opschakelen kan al laag in de toeren. Van 1 naar 2 en van 2 naar 3 kun je het best niet te hoog in de toeren klimmen. Terugschakelen moet met gas dicht en kan zelfs van 2 naar 1, hoewel ik dan vaak naar de koppeling grijp omdat ik tot stilstand kom.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + 866Ɩ ƎS ┴˥00ƖƖʞ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + 866Ɩ ƎS ┴˥00ƖƖʞ
merci voor reacties... bij 20K onderhoud, zal ik 400€ extra voorzien 

GPZ550 > CB750 > ...> K1100LT > R1150GS >...> K1200RS > R1200GSA LC
wat wordt er dan eigenlijk vervangen/toegevoegd als je die QS laat plaatsen?
Ik begin ook zo stilaan wat spijt te krijgen dat ik die op mijn GSA niet bijbesteld heb...
Ik begin ook zo stilaan wat spijt te krijgen dat ik die op mijn GSA niet bijbesteld heb...

R1200GS LC
-
Heb die ook laten na-plaatsen bij het eerste onderhoud, nadat ik een kameraad ermee zag rijden op zijn RT.
Reden was vooral schakelen in de file (woon werk verkeer). Zeer tevreden. Schakel op van 1e tot boven en idem voor terugschakelen. Geen enkel probleem & gaat zeer vlot.
Het enige wat je wat moet leren aanvoelen is bij welke snelheid / toerental / gasstand je best schakelt om geen snokje te krijgen. Systeem is wat gevoeliger in de lage versnellingen & je dient ook kort te schakelen als je kraan opendraait.
Reden was vooral schakelen in de file (woon werk verkeer). Zeer tevreden. Schakel op van 1e tot boven en idem voor terugschakelen. Geen enkel probleem & gaat zeer vlot.
Het enige wat je wat moet leren aanvoelen is bij welke snelheid / toerental / gasstand je best schakelt om geen snokje te krijgen. Systeem is wat gevoeliger in de lage versnellingen & je dient ook kort te schakelen als je kraan opendraait.
Glotetrotting around - R1200 GSA '14.
Ik heb een gsa van 2015 met schakelassistent tweedehands gekocht. Aanvankelijk dacht ik dat er zelfs geen schakelassistent opzat omdat het ding niet werkte. Na een noodzakelijke software-update (waar ik op dit forum achterkwam en dus niet op basis van een interventie van bmw en dus met dank aan de forumleden) werkt het wel. Maar het is wennen en soms heb ik het gevoel dat je al goed moet stampen om af te schakelen (dat ik me afvraag of dit wel goed is voor de koppeling). Het opschakelen gaat veel beter.
Schakelassistent is kapot, ik heb net hetzelfde voorgehad, wordt vervangen onder garantie. Blijkbaar kan er water in de microschakelaar komen. Na vervanging schakelt hij nu perfect.Petrik schreef:Ik heb een gsa van 2015 met schakelassistent tweedehands gekocht. Aanvankelijk dacht ik dat er zelfs geen schakelassistent opzat omdat het ding niet werkte. Na een noodzakelijke software-update (waar ik op dit forum achterkwam en dus niet op basis van een interventie van bmw en dus met dank aan de forumleden) werkt het wel. Maar het is wennen en soms heb ik het gevoel dat je al goed moet stampen om af te schakelen (dat ik me afvraag of dit wel goed is voor de koppeling). Het opschakelen gaat veel beter.
K1600 GT
Johan GSA schreef: Schakelassistent is kapot, ik heb net hetzelfde voorgehad, wordt vervangen onder garantie. Blijkbaar kan er water in de microschakelaar komen. Na vervanging schakelt hij nu perfect.[/quote]
Oei, dan zal ik toch nog maar eens naar een Belgische dealer rijden om te vragen of de schakelassistent werkt zoals het hoort. Bedankt in elk geval voor je reactie. De dealer waar ik de moto kocht (Kohl in Duitsland) en die de software-update deed vond dat hij goed werkte. Maar ik blijf er vragen bij hebben. Het probleem is dat ik voor de eerste keer met een dergelijke optie rij en dus niet kan vergelijken.
Oei, dan zal ik toch nog maar eens naar een Belgische dealer rijden om te vragen of de schakelassistent werkt zoals het hoort. Bedankt in elk geval voor je reactie. De dealer waar ik de moto kocht (Kohl in Duitsland) en die de software-update deed vond dat hij goed werkte. Maar ik blijf er vragen bij hebben. Het probleem is dat ik voor de eerste keer met een dergelijke optie rij en dus niet kan vergelijken.
-
- Contacteer:
Heb deze ook op de GSA en is een zalige optie.
Is het echt nodig
Neen, maar het is plezierig als je het hebt. net zoals zovele gadgets

Is het echt nodig

Neen, maar het is plezierig als je het hebt. net zoals zovele gadgets

VRIENDELIJKE MOTORGROETEN VAN DE PANNEMAN.
BE A MAN RIDE A PAN // BE A DREAMER RIDE A BEEMER
Lid van Club Pan European Belgie en BMW Motorclub Vlaanderen
ex K1600GT-2014 RIJDER
ex R1200GSA/LC-2016 RIJDER
ex R1250GSA/LC EXCLUSIVE-2019 RIJDER
R1250GSA/LC TROPHY-2023 RIJDER
BE A MAN RIDE A PAN // BE A DREAMER RIDE A BEEMER
Lid van Club Pan European Belgie en BMW Motorclub Vlaanderen
ex K1600GT-2014 RIJDER
ex R1200GSA/LC-2016 RIJDER
ex R1250GSA/LC EXCLUSIVE-2019 RIJDER
R1250GSA/LC TROPHY-2023 RIJDER
-
- Contacteer:
Ik kan het niet beter samenvatten.J@n schreef:Hoog in toeren gaan om de QS te gebruiken is bij een GS(A) LC niet nodig. Je kunt perfect rustig op 2500-3000 rijden en de QS smooth laten schakelen. De basisregel is: GEEN gas geven bij terugschakelen en geen gas VERMINDEREN bij het opschakelen. Je moet wel even de moeite doen om het systeem te leren gebruiken en aan te voelen. Eens je dat onder de knie hebt, wil je niet meer anders. Ik gebruik QS vanaf 2e bij opschakelen meer dan 90% van de tijd en ik vind het fantastisch. Al moet ik ook toegeven dat de RT LC met QS die ik eens als vervanger had, een stuk minder vlot schakelde.
Ik merk eveneens op dat de kwaliteit van de nieuwe versnellingsbak (model 2017) er énorm op is vooruitgegaan

R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Tis dus gewoon omdat je de koppeling niet wil inknijpen....
Wat maakt één die extra handeling nu uit en twee die fractie die je wint?
Tis ontstaan om tijd te winnen en ik zie echt nie in waarom een rijder die een dagje in de Ardennen gaat rondhangen geen tijd zou hebben om te ontkoppelen...
Soit het werkt, technisch gezien dan als je Rossi allures hebt of een tenniselleboog aan je linkerarm maar jan modaal die zijn toerrit gaat bollen en een dagje langs mooie weggetjes gaat kuieren die kan na zijn spaghetti de koppeling nog wel eens inknijpen zeker.
Wat maakt één die extra handeling nu uit en twee die fractie die je wint?
Tis ontstaan om tijd te winnen en ik zie echt nie in waarom een rijder die een dagje in de Ardennen gaat rondhangen geen tijd zou hebben om te ontkoppelen...
Soit het werkt, technisch gezien dan als je Rossi allures hebt of een tenniselleboog aan je linkerarm maar jan modaal die zijn toerrit gaat bollen en een dagje langs mooie weggetjes gaat kuieren die kan na zijn spaghetti de koppeling nog wel eens inknijpen zeker.
-

CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
.
Laatst gewijzigd door Léon op 05 dec 2016, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ach ja, we weten al langer dat het BMW publiek over het algemeen "gadget" fans zijn.
In de racerij zie ik er wel voordelen van, bij normaal rijden zie ik het nut er niet van in. Opschakelen kan ik ook zonder koppeling en bij afschakelen gebruik ik liever de koppeling. Maar het is een beschikbare optie dus moeten er velen dat hebben....
Er zijn er zelfs al aan het zagen voor een adaptive cruise control....
Het wordt meer en meer een auto eigenlijk, ook de mentaliteit van sommige motards is meer zoals een automobilist. Enkel het dak en de 2 extra wielen ontbreken nog....
Ik zou voor 550€ dan liever extra garantie hebben

Er zijn er zelfs al aan het zagen voor een adaptive cruise control....

Het wordt meer en meer een auto eigenlijk, ook de mentaliteit van sommige motards is meer zoals een automobilist. Enkel het dak en de 2 extra wielen ontbreken nog....
Ik zou voor 550€ dan liever extra garantie hebben

R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Ik heb het op de K1300S gehad en mis het op de 1600, al is het maar omdat de duo totaal geen schokken meer krijgt bij het (al dan niet sportief) schakelen.
Bij de nieuwe 1600 gaat die optie er zeer zeker bij zijn, afschakelen hoeft voor mij niet zonder koppeling.
Bij de nieuwe 1600 gaat die optie er zeer zeker bij zijn, afschakelen hoeft voor mij niet zonder koppeling.
-
- Contacteer:
@Dirk @Danny => vooraleer ik ging proefrijden met de nieuwe GS en RT stond ik er ook afkerig tov, toen men bij de dealer vlak voor de testrit de werking hiervan wou uitleggen zei ik nog "dat hoef ik niet te weten want geen interesse"...om na een 5-tal km die QS toch eens uit te proberen en voor de rest van beide testritten dat ding toch te gebruiken...en ik beklaag het me nog geen seconde dat ik die optie heb genomen.
Gadgetfreak, ja soms wel...maar de cruise-control heb ik bv niet genomen, die had ik op de RT wél en die gebruikte ik zelden, de QS zal ik wél blijven gebruiken.
Is het een noodzaak? Néén.
Is het een welgekomen extra? Ja.
Nogmaals , ieder beslist dat voor zichzelf, ik ben er iig blij mee
Gadgetfreak, ja soms wel...maar de cruise-control heb ik bv niet genomen, die had ik op de RT wél en die gebruikte ik zelden, de QS zal ik wél blijven gebruiken.
Is het een noodzaak? Néén.
Is het een welgekomen extra? Ja.
Nogmaals , ieder beslist dat voor zichzelf, ik ben er iig blij mee

R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Het wordt tijd dat ze daar in München eens gaan nadenken over een DCT (Double Clutch Transmission) op bepaalde van hun motoren als alternatief of optie gaan aanbieden zoals vele autobouwers (waaronder BMW zelve) er al hebben. De sportiefste merken zoals Porsche hebben de PDK (Porsche Doppelkupplung) standaard in hun 991 GT3 en GT3 RS. De Ferrari La Ferrari, de snelste Mercedessen en de Bugatti's hebben standaard een automaat met inwendige dubbele koppeling. Bepaalde Honda motofietsen zoals de VFR 1200 en de laatste nieuwe Africa Twin hebben het als optie. DCT's zijn de toekomst ! Zeker weten. Eenmaal je ermee gereden hebt, wil je niks anders meer.
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ...
)
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)

R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
Het gaat niet over blijven hangen in de tijd of afkerig staan tegenover...
Voor mij ist gewoon overbodig, uiteraard koopt iedereen wat ie wil vandaar dat het een wel of niet aan te vinken optie is.
Voor mij ist gewoon overbodig, uiteraard koopt iedereen wat ie wil vandaar dat het een wel of niet aan te vinken optie is.
Ik sta 100% achter deze mening! den dag dat er een automaat uitkomt bij BMW-moto, ga ik héél hard hopen dat het bij een GS mogelijk is ....Alain GS schreef:Het wordt tijd dat ze daar in München eens gaan nadenken over een DCT (Double Clutch Transmission) op bepaalde van hun motoren als alternatief of optie gaan aanbieden zoals vele autobouwers (waaronder BMW zelve) er al hebben. De sportiefste merken zoals Porsche hebben de PDK (Porsche Doppelkupplung) standaard in hun 991 GT3 en GT3 RS. De Ferrari La Ferrari, de snelste Mercedessen en de Bugatti's hebben standaard een automaat met inwendige dubbele koppeling. Bepaalde Honda motofietsen zoals de VFR 1200 en de laatste nieuwe Africa Twin hebben het als optie. DCT's zijn de toekomst ! Zeker weten. Eenmaal je ermee gereden hebt, wil je niks anders meer.

I like my bike!!