R1200 GS 2005 - te verwachten kosten > 80.000km?
Moderator: GVN
R1200 GS 2005 - te verwachten kosten > 80.000km?
Hallo,
Vorige week heeft mijn motorblok het begeven op 84.000 km. Om de één of andere reden heeft ie 4L olie verbruikt op 500km, en zo is het boeltje vastgelopen.
Ik had voor vertrek oliepeil nog gecontroleerd (na warmlopen en effe laten staan), dit was ondertussen een gewoonte geworden vermits hij gemiddeld 1L op 2000km verbruikt, maar hier was ik dus niet op voorbereid....
Ik ben nu dus aan het afwegen of het de moeite loont om een 2dehands blok erin te (laten) zetten (+-1500€ + werkuren) en zo verder te rijden.
Daarom zou ik graag willen weten welke grote kosten er mij te wachten staan tussen km 80.000 en 160.000?
Bijkomende vraag: ik ben niet onhandig, en heb redelijk wat gerief liggen --> zwier ik zo'n 2dehands blok er zelf effe in, of laat ik zoiets toch maar aan de experts over? OF als er hier iemand zegt: "met mijn hulp lukt dat zeker", een bak of fles van uw lievelingsdrank kan geregeld worden!
Dank voor de tips!
Wouter
Vorige week heeft mijn motorblok het begeven op 84.000 km. Om de één of andere reden heeft ie 4L olie verbruikt op 500km, en zo is het boeltje vastgelopen.
Ik had voor vertrek oliepeil nog gecontroleerd (na warmlopen en effe laten staan), dit was ondertussen een gewoonte geworden vermits hij gemiddeld 1L op 2000km verbruikt, maar hier was ik dus niet op voorbereid....
Ik ben nu dus aan het afwegen of het de moeite loont om een 2dehands blok erin te (laten) zetten (+-1500€ + werkuren) en zo verder te rijden.
Daarom zou ik graag willen weten welke grote kosten er mij te wachten staan tussen km 80.000 en 160.000?
Bijkomende vraag: ik ben niet onhandig, en heb redelijk wat gerief liggen --> zwier ik zo'n 2dehands blok er zelf effe in, of laat ik zoiets toch maar aan de experts over? OF als er hier iemand zegt: "met mijn hulp lukt dat zeker", een bak of fles van uw lievelingsdrank kan geregeld worden!
Dank voor de tips!
Wouter
R 1200 GS - yippie, weeral verdwaald!
WR426 - yippie
WR426 - yippie
Re: R1200 GS 2005 - te verwachten kosten > 80.000km?
Tja, wie kan daar een antwoord op geven? Een blok op 84000km in de soep draaien is toch ook niet echt een te verwachten kost...WouterFr schreef:Hallo,

waar halen jullie 't toch vraag ik me soms af, ideaal om te peilen is toch een koud blok waarin alle vloeistoffen naar beneden zijn gelopen...(na warmlopen en effe laten staan),
Het is nu ook weer geen rakettechnologie en olie zien in 't glas is voldoende...
sowieso had je je al moeten vragen stellen waarom 't zo'n oliezuiper was en toch al eens een kopje moeten lichten, trouwens waar haal je nu 't idee dat het blok niet herstelbaar is, is 't al open geweest??
Om op je vraag te antwoorden, alles hangt af van de staat van de motor, je kan je de vraag stellen of je voor dat geld een andere hebt, een motor overbouwen kost wel ff tijd maar is nu ook weer niet onoverkomelijk, je kan gelijk de koppeling mee vervangen en enkele keerringen waar je bij kan dat spaart een lekkage achteraf, 200,000km is voor de motor niet abnormaal.
-
mmm, bmw schrijft voor dat je een probleem hebt bij een verbruik van 1l op 1000 km. dus de uwe was nog binnen de bmwtolerantie
Als ge op 500 km 4 liter verstookt, loopt uw olie er ergens uit of wel zien we u via google view rijden
(of ge ed nen vw
)
Zoals danny al zei best eerst eens kijken wat er aan uw blok defect is. Is de motor uitgevallen, vastgelopen.............?
Kunnen wij uit uw verhaal niet opmaken.
Oh ja, een boxer laten warmlopen stationair is nooit goed, starten en normaal vertrekken is de boodschap.
Olie peilen zijn verschillende draadjes over met verschillende meningen, persoonlijk kijk ik altijd voor ik vertrek terwijl de motor koud nog op de middenbok staat.
Als ik nog olie in het glaasje zie ben ik gerust.
suc6

Als ge op 500 km 4 liter verstookt, loopt uw olie er ergens uit of wel zien we u via google view rijden

Zoals danny al zei best eerst eens kijken wat er aan uw blok defect is. Is de motor uitgevallen, vastgelopen.............?
Kunnen wij uit uw verhaal niet opmaken.
Oh ja, een boxer laten warmlopen stationair is nooit goed, starten en normaal vertrekken is de boodschap.
Olie peilen zijn verschillende draadjes over met verschillende meningen, persoonlijk kijk ik altijd voor ik vertrek terwijl de motor koud nog op de middenbok staat.
Als ik nog olie in het glaasje zie ben ik gerust.
suc6
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets

http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
-
voor 800€ heb je een 2dehands blok, weet niet waar je die 1500 vandaan hebt...
4l olie op 500km weg dan had je een rookpluim van antwerpen tot hasselt.....die olie kan enkel weg door verbranding of lek.
oliepeilen doe ik altijd bij warme motor en na een paar minuutjes afkoeling. bijvullen enkel als het peil op minimum staat. uiteraard als er bij koud blok nog wat olie zichtbaar is zit je ook goed.
persoonl zou ik er een okkasie blokje insteken en verder tuffen.
4l olie op 500km weg dan had je een rookpluim van antwerpen tot hasselt.....die olie kan enkel weg door verbranding of lek.
oliepeilen doe ik altijd bij warme motor en na een paar minuutjes afkoeling. bijvullen enkel als het peil op minimum staat. uiteraard als er bij koud blok nog wat olie zichtbaar is zit je ook goed.
persoonl zou ik er een okkasie blokje insteken en verder tuffen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Hallo,
Mijn poging om de aanleiding van de vraag beknopt weer te geven heeft precies tot meer vragen geleid
.
Een beetje verdere toelichting:
Zij verzekeren mij ook dat ze met veel plezier veel werkuren willen steken in het uitzoeken wat nu precies de "rootcause" is geweest, maar dat de eindconclusie dezelfde zou zijn: motorblok vervangen.
--> als jullie tips hebben over zaken die snel gechecked kunnen worden, en die een gelijkaardig symptoom vertonen (en ik het blok dus niet zou moeten vervangen), dan hoor ik dit natuurlijk graag
.
.
Trouwens, zelfs moesten er twijfel zijn bij het correct peilen: 3000km geleden had de moto net zijn onderhoud gehad bij de dealer, dus niveau's zouden daar "gegarandeerd" goed moeten gestaan hebben: 4L op 3000 km is nog altijd veel te veel...
Maar goed, ik had mijn motorblok dus al opgegeven....
Keringen en koppeling is een goede tip, zal dit ook eens nagaan, al hoop ik met die koppeling toch nog wel effe verder te kunnen (is toch ook een grote kost...)
Als je er weet liggen voor 800€, mag je mij dit zeker laten weten!!
Dank voor de tips,
Wouter
Mijn poging om de aanleiding van de vraag beknopt weer te geven heeft precies tot meer vragen geleid

Een beetje verdere toelichting:
"Warmlopen" is idd niet de correcte term voor wat ik doe/deed. Wat dan wel: moto had een maand stil gestaan --> koud peil gecontroleerd --> 40 km naar het werk gereden --> na 15-30' op middenbok peil opnieuw gecontroleerd --> niveau zat mooi in het midden. (wat volgens de dealer overeenkomt met ongeveer 4L)waar halen jullie 't toch vraag ik me soms af, ideaal om te peilen is toch een koud blok waarin alle vloeistoffen naar beneden zijn gelopen...
Klopt, al van km 40000 stelde ik deze vraag bij elk onderhoud aan de BMW dealer (altijd volgens het boekje onderhouden geweest bij een erkende dealer), maar die gaf daar telkens hetzelfde antwoord op als wat ook tweecylinderke hier aangeeft:sowieso had je je al moeten vragen stellen waarom 't zo'n oliezuiper was
Ik heb dus de laatste jaren de gewoonte aangekomen om regelmatig te controleren, en op vakanties altijd met een reserve bus rond te rijden....mmm, bmw schrijft voor dat je een probleem hebt bij een verbruik van 1l op 1000 km. dus de uwe was nog binnen de bmwtolerantie![]()
Ik heb mijn moto zaterdagnacht in den pikken donker afgegeven aan de depanneur, die hem daarna naar de dealer heeft gebracht. Alle diagnose is dus (voorlopig) door die dealer gebeurd, en zij verzekeren mij dat het motorblok is vastgelopen en dat er geen olie meer in zit.trouwens waar haal je nu 't idee dat het blok niet herstelbaar is
Zij verzekeren mij ook dat ze met veel plezier veel werkuren willen steken in het uitzoeken wat nu precies de "rootcause" is geweest, maar dat de eindconclusie dezelfde zou zijn: motorblok vervangen.
--> als jullie tips hebben over zaken die snel gechecked kunnen worden, en die een gelijkaardig symptoom vertonen (en ik het blok dus niet zou moeten vervangen), dan hoor ik dit natuurlijk graag

Ik ben het met jullie eens, en denk ook niet dat die olie allemaal via de cylinders en de uitlaat is verdwenen. Dat had mijn maat die die 500km achter mij heeft gereden zeker gemerkt4l olie op 500km weg dan had je een rookpluim van antwerpen tot hasselt

Trouwens, zelfs moesten er twijfel zijn bij het correct peilen: 3000km geleden had de moto net zijn onderhoud gehad bij de dealer, dus niveau's zouden daar "gegarandeerd" goed moeten gestaan hebben: 4L op 3000 km is nog altijd veel te veel...
Maar goed, ik had mijn motorblok dus al opgegeven....
Keringen en koppeling is een goede tip, zal dit ook eens nagaan, al hoop ik met die koppeling toch nog wel effe verder te kunnen (is toch ook een grote kost...)
Zelfde als waar ik mijn andere info haal: mijn dealer: die schatte op basis van vorige ervaringen de kost voor een "goed" 2dehands blok op 1500€, zonder werkuren. De blokken die ik snel op bv ebay vind zitten in dezelfde categorie.voor 800€ heb je een 2dehands blok, weet niet waar je die 1500 vandaan hebt...
Als je er weet liggen voor 800€, mag je mij dit zeker laten weten!!
Dank voor de tips,
Wouter
WR426 - yippie
WR426 - yippie
Ik ben geen techneut maar als een dealer zegt dat het motorblok vervangen moet worden zouden er bij mij al belletjes gaan rinkelen en zou ik toch op zijn minst een tweede opinie vragen.
Ik ben immers eens iets soortgelijks tegen gekomen met mijn auto. Ik had een Ford Galaxy waarvan de motor ook vastgelopen was. De dealer sprak ook direct van de motor te vervangen. Een ruilmotor zou me 150.000 frankskes kosten (zo'n 3800 euro dus ongeveer). Ik heb met veel gevloek mijn auto daar weg gehaald en heb de motor laten herstellen door een bevriend garagist. Kostprijs 36.000 frankskes (900 euro dus). De motor heeft probleemloos nog duizenden en duizenden km's gelopen en had 240.000 km (benzinemotor) toen ik hem verkocht en draaide nog steeds als een zonnetje.
Ik ben immers eens iets soortgelijks tegen gekomen met mijn auto. Ik had een Ford Galaxy waarvan de motor ook vastgelopen was. De dealer sprak ook direct van de motor te vervangen. Een ruilmotor zou me 150.000 frankskes kosten (zo'n 3800 euro dus ongeveer). Ik heb met veel gevloek mijn auto daar weg gehaald en heb de motor laten herstellen door een bevriend garagist. Kostprijs 36.000 frankskes (900 euro dus). De motor heeft probleemloos nog duizenden en duizenden km's gelopen en had 240.000 km (benzinemotor) toen ik hem verkocht en draaide nog steeds als een zonnetje.
-
Maat van mij heeft vorig jaar een compleet blok gekocht voor een 2010 dan nog met weinig kms voor 800€, dacht bij Beerends. Ze verkopen de onderdelen liever apart denk ik, maar als je es belt kunnen ze je mss wel meer inlichtingen geven. 1500€ is voor een model 2004-2007 sowieso belachelijk veel, heel die moto is in perfecte staat maar 5000 € waard...dan kun je de motor beter es laten opendoen en kijken wat er aan de hand is. Die olie moet ergens naar toe, en als ze langs de keerringen gelekt is, zelfs maar een 100 ml zou je koppeling allang doorslippen.
Simpele test is kijken of de motor nog rond draait als je krukas manueel ronddraait met de bougies eruit en compressie test.
Simpele test is kijken of de motor nog rond draait als je krukas manueel ronddraait met de bougies eruit en compressie test.
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 07 okt 2015, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Merci!
WR426 - yippie
WR426 - yippie