linker remklauw vastgelopen aan 140 km/u

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

pascal

linker remklauw vastgelopen aan 140 km/u

Bericht door pascal »

Voor nieuwjaar is na een rit van 100km op de snelweg,bij het inhalen van vrachtwagens op het linkse vak ,mijn linker voorrem klauw vastgelopen.De klauw sloeg op een paar seconden dicht,juist tusen de vrachtwagens door op de pechstrook (onvrijwillig eigenlijk wat ik had de motorfiets niet meer onder controle).De tweede vrachtwagen heeft al zijn remmen dichtgegooid en mijn op een haar na gemist.Eenmaal stil stond de linker schijf donkerblauw en zwaar verbrand riekende.
De motorfiets laten afslepen na de dealer,waar een BMW inspector en de dealer vaststellende dat de rem was vastgelopen door het zout???.
Maar nu? Ik had NIET in het zout gereden( wat ze eigenlijk zelf moetsen toegeven want de motorfiets was zeer proper en nergens anders was er zout residu te bespeuren).(er lag ook geen zout op de weg,juist daarom had ik de gs genomen)
En STEL dat het zout of een andere residu zou zijn ,dat zit BMW naar mijn bescheiden mening met een ernstig probleem.En dit voor een 1150 gs adventure met 15000 km op zijn teller.
Mijn probleem is nu dat ik niet meer durf rijden met mijn gs,het vertrouwen is volledig weg.Ik wens het niemand toe omdit mee te maken.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Mijn probleem is nu dat ik niet meer durf rijden met mijn gs,het vertrouwen is volledig
vermoedelijk zal er wel ergens iets of vuil hebben tussen gezeten dat vast gekoekt is, waardoor uw pistonneke niet terug op zijn plaats komt.
nomaal zou dit toch niet mogen gebeuren.
wat hebben ze gedaan bij de dealer om het op te lossen :?:

vind rap uw vertrouwen terug en doe dit door veel te rijden met uw GS.
laat u niet van u stuk brengen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
colingoes

Bericht door colingoes »

Je mag blij zijn dit verhaal nog tekunnen neer schrijven
Hoop dat je na een paar keer rustig rijden weer wat vertrouwen krijgt
Wat niet gemakkelijk is , je onder bewust zijn zal je nog lang parnter spelen
Sterkte

Groetjes
Colin
Danny

Bericht door Danny »

te weinig technische info (fotos bv) om echt over deze kwestie te oordelen, we kunnen aan 't gokken slaan maar dan ben je geen stap mee verder, de rem kan toch enkel vast hebben gezeten omdat de schijf door de warmte vervormd was...? van zichzelf toegaan doet ze niet en een slepende rem zou je toch moeten voelen eigenlijk... verduidelijk eens wat... zat er niks tussen, voorwerp, in iets gevlogen (en dan twijfel ik nog)... meer info graag :wink:
pascal

Bericht door pascal »

De remklauw sleepte niet,omdat de simpele reden ,voordat dat ik kan vertreken moet ik de motor ongeveer een 15 meter vooruiten duwen in een ondergrondse parking van beton(en dit zonder helm) waardoor men ieder krakje en piepje hoort.Voor het vastlopen had ik reeds een 100km gereden.Bij het afslepen was de remklauw terug los,en de betreffende schijf had geen uitslag voor het incident.
Bij de dealer heeft men het stuursystem uitgemeten en geen enkele fout gevonden.De klauw was terug gangbaar,en er zat geen vuiligheid in.En ja vuiligheid kan maken dat een klauw niet terug kan,MAAR ik had mijn voorrem op de snelweg voor 100km niet gebruikt ,alleen gas teruggenomen om ergens te vertragen.En het remprobleem werd NIET in garantie hersteld.Maw. nog de dealer nog de BMW inspecteur kan een sluitende verklaring geven.Maar mijn vertrouwen blijft nog altijd verloren,mijn leven en andere hun leven hangt af van techniek en als een essentieel onderdeel van deze techniek faalt,is mijn vertrouwen weg.
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Toch erg hoe ze er altijd vanonder proberen muizen voor de garantie :x

't Allerminste dat zou mogen is het vervangen van de betreffende klauw en remschijf onder garantie.

Als ze dat niet doen dan zou'k het zelf doen, grote kosten of geen, al was het maar om met een gerust gemoed terug te kunnen gaan rijden...
Nil volentibus arduum
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Raketman schreef:Toch erg hoe ze er altijd vanonder proberen muizen voor de garantie :x

't Allerminste dat zou mogen is het vervangen van de betreffende klauw en remschijf onder garantie.

Als ze dat niet doen dan zou'k het zelf doen, grote kosten of geen, al was het maar om met een gerust gemoed terug te kunnen gaan rijden...
geef ik u volkomen gelijk in
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
den boete

Een mogelijkheid

Bericht door den boete »

Een vriend van mij had hetzelfde voor met zijn Deauville in de Waaslandtunnel in Antwerpen.

Oorzaak : remzuigers volledig droog door reinigen met hogedrukreiniger !

Hoe kuis jij je motorfiets ?
pascal

Bericht door pascal »

Nooit met een hogedruklans,maar met een gewone waterlans met een breede en zachte straal (vernevelen) ,inzepen en met een nevel afspoelen en met een zekere afstand.
JohanK75S

Bericht door JohanK75S »

Ik ben niet helemaal mee: als je een vrachtwagen aan het inhalen bent lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je op hetzelfde moment aan het remmen bent? :idea:
Indien deze redenering klopt, dan is de zuiger 'vanzelf' uit bewogen?
:?: :?:
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Ja en nee.

Een remzuiger die vast zit en niet meer volledig terugkeert blijft bijgevolg een zekere druk uitoefenen op het remblokje.

En dan ben je vertrokken voor een kettingreaktie : het remblokje schuurt dus iets te hard tegen de remschijf, ergo de schijf en het remblokje warmen sterk op. Op den duur worden ze zelfs gloeiend heet.

Daardoor gaat het remblokje en de schijf uitzetten, zelfs de zuiger die op het blokje duwt gaat uitzetten, de olie in de klauw in beperkte mate ook nog. Daardoor komt de zuiger nog vaster te zitten. Doordat het blokje en de schijf uitzetten gaan ze nog meer wrijvingswarmte genereren, nog verder uitzetten enz enz... Totdat het wiel ineens blokkeert.

Iets wat je kan tegengaan door bij elke remblokwissel een paar minuten te besteden aan het reinigen van de zuigertjes van de klauw.

Gezien de geringe kilometerstand van de GS in kwestie en de bewering dat de motorfiets proper stond en niet in zout gereden had doen mij dan toch ook vermoeden dat er hier eerder sprake kan zijn van een construciefout (te krappe speling tussen zuiger en klauwbehuizing ?) dan van gebrekkig onderhoud...
Er glippen genoeg zaken door de quality control...
Nil volentibus arduum
pascal

Bericht door pascal »

Johan

Ik had de voorrem voor de laatst 100km(autoweg) niet aangeraakt,alleen gas vermindert om ergens te vertragen.
Opeens sloeg de linkervoorklauw dicht,het was zelf niet eens geleidelijk.
Ik had alle moeite om het stuur te houden.
Maar ik rijd er nog altijd niet mee? Spijtig
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

pascal schreef:Maar ik rijd er nog altijd niet mee? Spijtig
En waarom niet ? Herstellen die zaak, garantie of geen, en dan terug de weg op ermee :D

De kans dat ge zoiets nog eens zult voorkrijgen is nagenoeg onbestaande. 'k Heb hetzelfde ooit eens voorgehad met een RD350, voorrem geblokkeerd en spectaculaire landing.

Klauw gereviseerd en terug weg...
Nil volentibus arduum
-Marsi

Bericht door -Marsi »

Hallo,

Ik zou in elk geval de klauw open doen en controleren of er geen
kleine schilfertjes (afkomstig v.e. materiaalfout of dergelijk) aan
wezig in de remolie.Je kan dit ook eens herhalen bij het rempompje
(rechter hendel) zelf.....(dit kan ook blijven hangen door schilfertjes
of vuil) . Alles doorspoelen met nieuwe remolie....
Dit laatste heb ik ooit gehad,met gevolg een vast lopend achterwiel.
R1150 GS
Emile

Bericht door Emile »

Hoe kan je nu recht blijven als uw voorwiel blokkeert??

Zou abs de druk op de rempomp hebben weggenomen? Zou dat iets geholpen hebben?
R1200GSA: Never ride faster than your guardian angel can fly!!
Decort Patrick

Bericht door Decort Patrick »

Hallo,
Rijd met een r1100s bouwjaar 2002 nieuw gekocht en heb hetzelfde reeds tweemaal !! meegemaakt en deze week voor de derde maal (met 22000 km op de teller) weliswaar niet zo erg maar de voorste linker schijf begon terug vast te lopen toen ik net op mijn werk toekwam. De eerste twee keer was werkelijk ongeloofelijk, bij het uitkomen van een bocht, gas bijgegeven, was het net of ik geen gas bijgaf. Ik lostte de gashendel en kwam vrij vlug tot stilstand. Aan de kant stelde ik vast dat de linker voorste schijf roodgloeiend stond!! Ik probeerde de motor vooruit en achteruit te duwen om te zien of de rem nog vast zat maar nee alles bleek normaal. De tweede maal was op een recht stuk. Ik gaf gas bij om de groep bij te benen en werd getracteerd op een indentiek verhaal = van kant met een roodgloeiende linker voorste schijf. Na controle bij bmw (remdiagnose) was er niets te bespeuren. Tussen haakjes nieuwe remplaketten = 700 km!!). Ik heb de remplaketten deze week afgenomen en opgekuist en terug gemonteerd. Ik kan moeilijk geloven dat het probleem zich voordoet omdat er straatvuil en zout zich vastzet (toch niet na 700 km) daarvoor is de kracht veel te groot = roodgloeiende schijf. Hoe komt het dat het steeds de linkerklauw is? Ik heb ooit nog een bmw-rijder ontmoet (rockster r1100r zelfde bouwjaar) die dit ook al eenmaal heeft meegemaakt. Tot op vandaag kan er niemand vertellen waaraan dit te wijten is. Bij bmw is dit probleem niet bekend.
pascal

Bericht door pascal »

Dit is ook mijn redenering dat strooizout en/of vuil daar niet alleen kan voor verantwoordelijk zijn.(in mijn gval was de motorfiets zelfs proper).
Er is daar ook een topic over op het Nederlandse GS forum.
Ik hen met de mijne niet meer greden sinds het voorval,om diverse redenen.
Decort Patrick

Wat bedoel je juist als je zegt dat je nog niet hebt gereden om diverse (andere) redenen
Eric Selleslagh

Bericht door Eric Selleslagh »

Zo'n 2 jaar geleden heb ik dit probleem ook gehad. Met een K1200GT, op +/- 1000 km blokkeerde de linker remklauw. De remklauw was toen niet in voorraad en is vanzelf terug losgekomen, wel met als resultaat een blauwe remschijf. Het gebeurde juist bij het oprijden van de snelweg. Enkele dagen daarna volgde de rechter kant. De rechter remklauw blokkeerde toen ik de Rupeltunnel inreed, volgas tegen 80 km/h ben ik eruit geraakt. Heel het boeltje is achteraf vernieuwd. 'T was toch maar een vieze ervaring. Enkele weken ervoor was ik wel even door de sneeuw geploeterd, maar de remmen van een auto kunnen daar toch ook tegen normaal.
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Eric Selleslagh schreef: Enkele weken ervoor was ik wel even door de sneeuw geploeterd, maar de remmen van een auto kunnen daar toch ook tegen normaal.
Jep, maar bij de wagen zitten de schijven mooi beschermd achter de velg, bij de motor niet.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Strooizout is smeerlapperij, vooral voor moto's. Slepende remmen heb ik al veel meegemaakt, reinigen van pistons is enige remedie. Boosdoener is vaak niet alleen het zout maar ook de moto afwassen, en wegzetten, dan heeft het zout tijd om schade aan te richten, best is moto laten afkoelen, afspuiten met koud water en een paar keer de rem in te knijpen of de remblokken een paar keer terug te duwen, kan zonder wiel eruit te halen. Verder ook controleren of de handkappen, indien gemonteerd niet tegen de remhendel komen, durven al eens verschuiven.

Verder heb ik nog maar 1 keer geweten dat een rem volledig blokkeerde, da was bij iemand die het schroefje in de remhendel volledig had ingedraait om een betere remdruk te verkrijgen. door de warmteontwikkeling en drukopbouw sloegen toen beide(!) remklauwen vast, gelukkig op lage snelheid. Kijk voor alle zekerheid eens na of dit vijsje op de probleem moto niet te ver is ingedraaid. (is normaal geborgd)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Decort Patrick

De laatste keer dat ik het voorhad (tweetal weken geleden) waren de remplakketen pas vernieuwd, 700 km mee gereden!! Gemonteerd door m'n garagist. Begrijp niet dat vuil zo'n kracht kan uitoefenen dat de schijf (steeds de linker!!) roodgloeiend wordt. Ik heb ze na het voorval zelf terug gedemonteerd en opgekuisd. De zuigers zaten zeker niet vast. Heb wel een soeplepel vuil van de plakketten afgeschuurd met koperen borsteltje. Ik kuis mijn motor nooit met hogedrukreiniger. Het zou toch niet mogen dat ze komen vast te zitten na 700 km (rijd wel elke dag naar mijn werk in weer en wind en zout)
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Decort Patrick schreef:De laatste keer dat ik het voorhad (tweetal weken geleden) waren de remplakketen pas vernieuwd, 700 km mee gereden!! Gemonteerd door m'n garagist. Begrijp niet dat vuil zo'n kracht kan uitoefenen dat de schijf (steeds de linker!!) roodgloeiend wordt. Ik heb ze na het voorval zelf terug gedemonteerd en opgekuisd. De zuigers zaten zeker niet vast. Heb wel een soeplepel vuil van de plakketten afgeschuurd met koperen borsteltje. Ik kuis mijn motor nooit met hogedrukreiniger. Het zou toch niet mogen dat ze komen vast te zitten na 700 km (rijd wel elke dag naar mijn werk in weer en wind en zout)
Is niet alleen bij Bmw, andere merken hebben er ook last van. Enkele weken elke dag in 't zout is even schadelijk als een heel jaar of langer in normale omstandigheden. Je mag een motor niet vergelijken met een auto, ook niet als het een BMW is. Het lijkt wel of BMW rijders denken dat hun motor onfeilbaar is....Ik heb vroeger ook enkele winters doorgereden (nu alleen nog als er niet gestrooid is, sissy), en ook veel problemen gekend door strooizout, stel je voor 290km met een Suzuki Katana 1100 naar Ludenscheid (soldaatje spelen) in putteke winter, dan een week stil in openlucht en dan alles vast natuurlijk, (remmen, gas, ketting mooi roestbruin....) eerst een uurtje sleutelen voor ik kon terug kon vertrekken...(weeral een uur verlof minder :? ) Da waren tijden.... :?

Het gaat er maar om dat als je de winter wil doorrijden dat je dan zorgt dat je motor ertegen kan door een "speciale" behandeling en door extra zorg tussen de onderhouds beurten door. bv door minstens elke week even de kritieke punten te checken.

Dat is mijn "ongezouten" mening :)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
brit

Bericht door brit »

mijn broer rijd ook het jaar door (... zout). in 3 jaar 1150gs rijden nog geen probs met zijn remmen.
stevenrt

Bericht door stevenrt »

test
Laatst gewijzigd door stevenrt op 25 jun 2007, 07:24, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1150RT (2003)
Plaats reactie