linker remklauw vastgelopen aan 140 km/u
Moderator: GVN
linker remklauw vastgelopen aan 140 km/u
Voor nieuwjaar is na een rit van 100km op de snelweg,bij het inhalen van vrachtwagens op het linkse vak ,mijn linker voorrem klauw vastgelopen.De klauw sloeg op een paar seconden dicht,juist tusen de vrachtwagens door op de pechstrook (onvrijwillig eigenlijk wat ik had de motorfiets niet meer onder controle).De tweede vrachtwagen heeft al zijn remmen dichtgegooid en mijn op een haar na gemist.Eenmaal stil stond de linker schijf donkerblauw en zwaar verbrand riekende.
De motorfiets laten afslepen na de dealer,waar een BMW inspector en de dealer vaststellende dat de rem was vastgelopen door het zout???.
Maar nu? Ik had NIET in het zout gereden( wat ze eigenlijk zelf moetsen toegeven want de motorfiets was zeer proper en nergens anders was er zout residu te bespeuren).(er lag ook geen zout op de weg,juist daarom had ik de gs genomen)
En STEL dat het zout of een andere residu zou zijn ,dat zit BMW naar mijn bescheiden mening met een ernstig probleem.En dit voor een 1150 gs adventure met 15000 km op zijn teller.
Mijn probleem is nu dat ik niet meer durf rijden met mijn gs,het vertrouwen is volledig weg.Ik wens het niemand toe omdit mee te maken.
De motorfiets laten afslepen na de dealer,waar een BMW inspector en de dealer vaststellende dat de rem was vastgelopen door het zout???.
Maar nu? Ik had NIET in het zout gereden( wat ze eigenlijk zelf moetsen toegeven want de motorfiets was zeer proper en nergens anders was er zout residu te bespeuren).(er lag ook geen zout op de weg,juist daarom had ik de gs genomen)
En STEL dat het zout of een andere residu zou zijn ,dat zit BMW naar mijn bescheiden mening met een ernstig probleem.En dit voor een 1150 gs adventure met 15000 km op zijn teller.
Mijn probleem is nu dat ik niet meer durf rijden met mijn gs,het vertrouwen is volledig weg.Ik wens het niemand toe omdit mee te maken.
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
vermoedelijk zal er wel ergens iets of vuil hebben tussen gezeten dat vast gekoekt is, waardoor uw pistonneke niet terug op zijn plaats komt.Mijn probleem is nu dat ik niet meer durf rijden met mijn gs,het vertrouwen is volledig
nomaal zou dit toch niet mogen gebeuren.
wat hebben ze gedaan bij de dealer om het op te lossen

vind rap uw vertrouwen terug en doe dit door veel te rijden met uw GS.
laat u niet van u stuk brengen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
te weinig technische info (fotos bv) om echt over deze kwestie te oordelen, we kunnen aan 't gokken slaan maar dan ben je geen stap mee verder, de rem kan toch enkel vast hebben gezeten omdat de schijf door de warmte vervormd was...? van zichzelf toegaan doet ze niet en een slepende rem zou je toch moeten voelen eigenlijk... verduidelijk eens wat... zat er niks tussen, voorwerp, in iets gevlogen (en dan twijfel ik nog)... meer info graag 

De remklauw sleepte niet,omdat de simpele reden ,voordat dat ik kan vertreken moet ik de motor ongeveer een 15 meter vooruiten duwen in een ondergrondse parking van beton(en dit zonder helm) waardoor men ieder krakje en piepje hoort.Voor het vastlopen had ik reeds een 100km gereden.Bij het afslepen was de remklauw terug los,en de betreffende schijf had geen uitslag voor het incident.
Bij de dealer heeft men het stuursystem uitgemeten en geen enkele fout gevonden.De klauw was terug gangbaar,en er zat geen vuiligheid in.En ja vuiligheid kan maken dat een klauw niet terug kan,MAAR ik had mijn voorrem op de snelweg voor 100km niet gebruikt ,alleen gas teruggenomen om ergens te vertragen.En het remprobleem werd NIET in garantie hersteld.Maw. nog de dealer nog de BMW inspecteur kan een sluitende verklaring geven.Maar mijn vertrouwen blijft nog altijd verloren,mijn leven en andere hun leven hangt af van techniek en als een essentieel onderdeel van deze techniek faalt,is mijn vertrouwen weg.
Bij de dealer heeft men het stuursystem uitgemeten en geen enkele fout gevonden.De klauw was terug gangbaar,en er zat geen vuiligheid in.En ja vuiligheid kan maken dat een klauw niet terug kan,MAAR ik had mijn voorrem op de snelweg voor 100km niet gebruikt ,alleen gas teruggenomen om ergens te vertragen.En het remprobleem werd NIET in garantie hersteld.Maw. nog de dealer nog de BMW inspecteur kan een sluitende verklaring geven.Maar mijn vertrouwen blijft nog altijd verloren,mijn leven en andere hun leven hangt af van techniek en als een essentieel onderdeel van deze techniek faalt,is mijn vertrouwen weg.
Toch erg hoe ze er altijd vanonder proberen muizen voor de garantie
't Allerminste dat zou mogen is het vervangen van de betreffende klauw en remschijf onder garantie.
Als ze dat niet doen dan zou'k het zelf doen, grote kosten of geen, al was het maar om met een gerust gemoed terug te kunnen gaan rijden...

't Allerminste dat zou mogen is het vervangen van de betreffende klauw en remschijf onder garantie.
Als ze dat niet doen dan zou'k het zelf doen, grote kosten of geen, al was het maar om met een gerust gemoed terug te kunnen gaan rijden...
Nil volentibus arduum
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
geef ik u volkomen gelijk inRaketman schreef:Toch erg hoe ze er altijd vanonder proberen muizen voor de garantie![]()
't Allerminste dat zou mogen is het vervangen van de betreffende klauw en remschijf onder garantie.
Als ze dat niet doen dan zou'k het zelf doen, grote kosten of geen, al was het maar om met een gerust gemoed terug te kunnen gaan rijden...
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Een mogelijkheid
Een vriend van mij had hetzelfde voor met zijn Deauville in de Waaslandtunnel in Antwerpen.
Oorzaak : remzuigers volledig droog door reinigen met hogedrukreiniger !
Hoe kuis jij je motorfiets ?
Oorzaak : remzuigers volledig droog door reinigen met hogedrukreiniger !
Hoe kuis jij je motorfiets ?
Ja en nee.
Een remzuiger die vast zit en niet meer volledig terugkeert blijft bijgevolg een zekere druk uitoefenen op het remblokje.
En dan ben je vertrokken voor een kettingreaktie : het remblokje schuurt dus iets te hard tegen de remschijf, ergo de schijf en het remblokje warmen sterk op. Op den duur worden ze zelfs gloeiend heet.
Daardoor gaat het remblokje en de schijf uitzetten, zelfs de zuiger die op het blokje duwt gaat uitzetten, de olie in de klauw in beperkte mate ook nog. Daardoor komt de zuiger nog vaster te zitten. Doordat het blokje en de schijf uitzetten gaan ze nog meer wrijvingswarmte genereren, nog verder uitzetten enz enz... Totdat het wiel ineens blokkeert.
Iets wat je kan tegengaan door bij elke remblokwissel een paar minuten te besteden aan het reinigen van de zuigertjes van de klauw.
Gezien de geringe kilometerstand van de GS in kwestie en de bewering dat de motorfiets proper stond en niet in zout gereden had doen mij dan toch ook vermoeden dat er hier eerder sprake kan zijn van een construciefout (te krappe speling tussen zuiger en klauwbehuizing ?) dan van gebrekkig onderhoud...
Er glippen genoeg zaken door de quality control...
Een remzuiger die vast zit en niet meer volledig terugkeert blijft bijgevolg een zekere druk uitoefenen op het remblokje.
En dan ben je vertrokken voor een kettingreaktie : het remblokje schuurt dus iets te hard tegen de remschijf, ergo de schijf en het remblokje warmen sterk op. Op den duur worden ze zelfs gloeiend heet.
Daardoor gaat het remblokje en de schijf uitzetten, zelfs de zuiger die op het blokje duwt gaat uitzetten, de olie in de klauw in beperkte mate ook nog. Daardoor komt de zuiger nog vaster te zitten. Doordat het blokje en de schijf uitzetten gaan ze nog meer wrijvingswarmte genereren, nog verder uitzetten enz enz... Totdat het wiel ineens blokkeert.
Iets wat je kan tegengaan door bij elke remblokwissel een paar minuten te besteden aan het reinigen van de zuigertjes van de klauw.
Gezien de geringe kilometerstand van de GS in kwestie en de bewering dat de motorfiets proper stond en niet in zout gereden had doen mij dan toch ook vermoeden dat er hier eerder sprake kan zijn van een construciefout (te krappe speling tussen zuiger en klauwbehuizing ?) dan van gebrekkig onderhoud...
Er glippen genoeg zaken door de quality control...
Nil volentibus arduum
En waarom niet ? Herstellen die zaak, garantie of geen, en dan terug de weg op ermeepascal schreef:Maar ik rijd er nog altijd niet mee? Spijtig

De kans dat ge zoiets nog eens zult voorkrijgen is nagenoeg onbestaande. 'k Heb hetzelfde ooit eens voorgehad met een RD350, voorrem geblokkeerd en spectaculaire landing.
Klauw gereviseerd en terug weg...
Nil volentibus arduum
Hallo,
Ik zou in elk geval de klauw open doen en controleren of er geen
kleine schilfertjes (afkomstig v.e. materiaalfout of dergelijk) aan
wezig in de remolie.Je kan dit ook eens herhalen bij het rempompje
(rechter hendel) zelf.....(dit kan ook blijven hangen door schilfertjes
of vuil) . Alles doorspoelen met nieuwe remolie....
Dit laatste heb ik ooit gehad,met gevolg een vast lopend achterwiel.
Ik zou in elk geval de klauw open doen en controleren of er geen
kleine schilfertjes (afkomstig v.e. materiaalfout of dergelijk) aan
wezig in de remolie.Je kan dit ook eens herhalen bij het rempompje
(rechter hendel) zelf.....(dit kan ook blijven hangen door schilfertjes
of vuil) . Alles doorspoelen met nieuwe remolie....
Dit laatste heb ik ooit gehad,met gevolg een vast lopend achterwiel.
R1150 GS
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 feb 2006, 15:03
Hallo,
Rijd met een r1100s bouwjaar 2002 nieuw gekocht en heb hetzelfde reeds tweemaal !! meegemaakt en deze week voor de derde maal (met 22000 km op de teller) weliswaar niet zo erg maar de voorste linker schijf begon terug vast te lopen toen ik net op mijn werk toekwam. De eerste twee keer was werkelijk ongeloofelijk, bij het uitkomen van een bocht, gas bijgegeven, was het net of ik geen gas bijgaf. Ik lostte de gashendel en kwam vrij vlug tot stilstand. Aan de kant stelde ik vast dat de linker voorste schijf roodgloeiend stond!! Ik probeerde de motor vooruit en achteruit te duwen om te zien of de rem nog vast zat maar nee alles bleek normaal. De tweede maal was op een recht stuk. Ik gaf gas bij om de groep bij te benen en werd getracteerd op een indentiek verhaal = van kant met een roodgloeiende linker voorste schijf. Na controle bij bmw (remdiagnose) was er niets te bespeuren. Tussen haakjes nieuwe remplaketten = 700 km!!). Ik heb de remplaketten deze week afgenomen en opgekuist en terug gemonteerd. Ik kan moeilijk geloven dat het probleem zich voordoet omdat er straatvuil en zout zich vastzet (toch niet na 700 km) daarvoor is de kracht veel te groot = roodgloeiende schijf. Hoe komt het dat het steeds de linkerklauw is? Ik heb ooit nog een bmw-rijder ontmoet (rockster r1100r zelfde bouwjaar) die dit ook al eenmaal heeft meegemaakt. Tot op vandaag kan er niemand vertellen waaraan dit te wijten is. Bij bmw is dit probleem niet bekend.
Rijd met een r1100s bouwjaar 2002 nieuw gekocht en heb hetzelfde reeds tweemaal !! meegemaakt en deze week voor de derde maal (met 22000 km op de teller) weliswaar niet zo erg maar de voorste linker schijf begon terug vast te lopen toen ik net op mijn werk toekwam. De eerste twee keer was werkelijk ongeloofelijk, bij het uitkomen van een bocht, gas bijgegeven, was het net of ik geen gas bijgaf. Ik lostte de gashendel en kwam vrij vlug tot stilstand. Aan de kant stelde ik vast dat de linker voorste schijf roodgloeiend stond!! Ik probeerde de motor vooruit en achteruit te duwen om te zien of de rem nog vast zat maar nee alles bleek normaal. De tweede maal was op een recht stuk. Ik gaf gas bij om de groep bij te benen en werd getracteerd op een indentiek verhaal = van kant met een roodgloeiende linker voorste schijf. Na controle bij bmw (remdiagnose) was er niets te bespeuren. Tussen haakjes nieuwe remplaketten = 700 km!!). Ik heb de remplaketten deze week afgenomen en opgekuist en terug gemonteerd. Ik kan moeilijk geloven dat het probleem zich voordoet omdat er straatvuil en zout zich vastzet (toch niet na 700 km) daarvoor is de kracht veel te groot = roodgloeiende schijf. Hoe komt het dat het steeds de linkerklauw is? Ik heb ooit nog een bmw-rijder ontmoet (rockster r1100r zelfde bouwjaar) die dit ook al eenmaal heeft meegemaakt. Tot op vandaag kan er niemand vertellen waaraan dit te wijten is. Bij bmw is dit probleem niet bekend.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 feb 2006, 15:03
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 23:40
- Locatie: Willebroek
Zo'n 2 jaar geleden heb ik dit probleem ook gehad. Met een K1200GT, op +/- 1000 km blokkeerde de linker remklauw. De remklauw was toen niet in voorraad en is vanzelf terug losgekomen, wel met als resultaat een blauwe remschijf. Het gebeurde juist bij het oprijden van de snelweg. Enkele dagen daarna volgde de rechter kant. De rechter remklauw blokkeerde toen ik de Rupeltunnel inreed, volgas tegen 80 km/h ben ik eruit geraakt. Heel het boeltje is achteraf vernieuwd. 'T was toch maar een vieze ervaring. Enkele weken ervoor was ik wel even door de sneeuw geploeterd, maar de remmen van een auto kunnen daar toch ook tegen normaal.
-
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
Jep, maar bij de wagen zitten de schijven mooi beschermd achter de velg, bij de motor niet.Eric Selleslagh schreef: Enkele weken ervoor was ik wel even door de sneeuw geploeterd, maar de remmen van een auto kunnen daar toch ook tegen normaal.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum



Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum



-
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Strooizout is smeerlapperij, vooral voor moto's. Slepende remmen heb ik al veel meegemaakt, reinigen van pistons is enige remedie. Boosdoener is vaak niet alleen het zout maar ook de moto afwassen, en wegzetten, dan heeft het zout tijd om schade aan te richten, best is moto laten afkoelen, afspuiten met koud water en een paar keer de rem in te knijpen of de remblokken een paar keer terug te duwen, kan zonder wiel eruit te halen. Verder ook controleren of de handkappen, indien gemonteerd niet tegen de remhendel komen, durven al eens verschuiven.
Verder heb ik nog maar 1 keer geweten dat een rem volledig blokkeerde, da was bij iemand die het schroefje in de remhendel volledig had ingedraait om een betere remdruk te verkrijgen. door de warmteontwikkeling en drukopbouw sloegen toen beide(!) remklauwen vast, gelukkig op lage snelheid. Kijk voor alle zekerheid eens na of dit vijsje op de probleem moto niet te ver is ingedraaid. (is normaal geborgd)
Verder heb ik nog maar 1 keer geweten dat een rem volledig blokkeerde, da was bij iemand die het schroefje in de remhendel volledig had ingedraait om een betere remdruk te verkrijgen. door de warmteontwikkeling en drukopbouw sloegen toen beide(!) remklauwen vast, gelukkig op lage snelheid. Kijk voor alle zekerheid eens na of dit vijsje op de probleem moto niet te ver is ingedraaid. (is normaal geborgd)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 feb 2006, 15:03
De laatste keer dat ik het voorhad (tweetal weken geleden) waren de remplakketen pas vernieuwd, 700 km mee gereden!! Gemonteerd door m'n garagist. Begrijp niet dat vuil zo'n kracht kan uitoefenen dat de schijf (steeds de linker!!) roodgloeiend wordt. Ik heb ze na het voorval zelf terug gedemonteerd en opgekuisd. De zuigers zaten zeker niet vast. Heb wel een soeplepel vuil van de plakketten afgeschuurd met koperen borsteltje. Ik kuis mijn motor nooit met hogedrukreiniger. Het zou toch niet mogen dat ze komen vast te zitten na 700 km (rijd wel elke dag naar mijn werk in weer en wind en zout)
-
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Is niet alleen bij Bmw, andere merken hebben er ook last van. Enkele weken elke dag in 't zout is even schadelijk als een heel jaar of langer in normale omstandigheden. Je mag een motor niet vergelijken met een auto, ook niet als het een BMW is. Het lijkt wel of BMW rijders denken dat hun motor onfeilbaar is....Ik heb vroeger ook enkele winters doorgereden (nu alleen nog als er niet gestrooid is, sissy), en ook veel problemen gekend door strooizout, stel je voor 290km met een Suzuki Katana 1100 naar Ludenscheid (soldaatje spelen) in putteke winter, dan een week stil in openlucht en dan alles vast natuurlijk, (remmen, gas, ketting mooi roestbruin....) eerst een uurtje sleutelen voor ik kon terug kon vertrekken...(weeral een uur verlof minderDecort Patrick schreef:De laatste keer dat ik het voorhad (tweetal weken geleden) waren de remplakketen pas vernieuwd, 700 km mee gereden!! Gemonteerd door m'n garagist. Begrijp niet dat vuil zo'n kracht kan uitoefenen dat de schijf (steeds de linker!!) roodgloeiend wordt. Ik heb ze na het voorval zelf terug gedemonteerd en opgekuisd. De zuigers zaten zeker niet vast. Heb wel een soeplepel vuil van de plakketten afgeschuurd met koperen borsteltje. Ik kuis mijn motor nooit met hogedrukreiniger. Het zou toch niet mogen dat ze komen vast te zitten na 700 km (rijd wel elke dag naar mijn werk in weer en wind en zout)


Het gaat er maar om dat als je de winter wil doorrijden dat je dan zorgt dat je motor ertegen kan door een "speciale" behandeling en door extra zorg tussen de onderhouds beurten door. bv door minstens elke week even de kritieke punten te checken.
Dat is mijn "ongezouten" mening

R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project