ABS Knippert s'morgens
Moderator: GVN
ABS Knippert s'morgens
Heren,
Er is al wat over te vinden op het forum maar niet specifiek "mijn" probleem.
Mijn R1100RT wordt iedere dag gebruikt. Als ik nu s'morgens start gaat de ABS knipperen en gaat niet uit als ik ga rijden. Als ik na 500 meter stop. Motor uitzet en opnieuw start is de storing weg.
Op het forum lees ik vanalles over spanningsdip etc en dat dit waarschijnlijk aan de accu ligt.
Maar de accu is 1,5 jaar geleden vervangen bij de dealer en dit lijkt me dan nog niet het probleem te kunnen veroorzaken.
Zou ik dit probleem ook hebben als het straks weer wat warmer wordt?
Dan "zing" ik deze periode wel uit (eventueel iedere avond op de druppellader)
mzzl
Cees
Er is al wat over te vinden op het forum maar niet specifiek "mijn" probleem.
Mijn R1100RT wordt iedere dag gebruikt. Als ik nu s'morgens start gaat de ABS knipperen en gaat niet uit als ik ga rijden. Als ik na 500 meter stop. Motor uitzet en opnieuw start is de storing weg.
Op het forum lees ik vanalles over spanningsdip etc en dat dit waarschijnlijk aan de accu ligt.
Maar de accu is 1,5 jaar geleden vervangen bij de dealer en dit lijkt me dan nog niet het probleem te kunnen veroorzaken.
Zou ik dit probleem ook hebben als het straks weer wat warmer wordt?
Dan "zing" ik deze periode wel uit (eventueel iedere avond op de druppellader)
mzzl
Cees
en toch lijkt het op de klassieke spanningsdip... zeker als je er bij verteld dat het weg is na een herstart... die accu is dus niet helemaal je dat...
i.p.v. te druppelladen laad ze eens gewoon bij, bv een uurtje je kan wel een klem op de plus steken met een doek errond onder de tank, daarna starten en als je dan probleemloos zonder ABS probs start dan weet je genoeg denk ik...
't is geen probleem waar je mee stilstaat maar 't is onder de categorie ergerlijk te plaatsen
i.p.v. te druppelladen laad ze eens gewoon bij, bv een uurtje je kan wel een klem op de plus steken met een doek errond onder de tank, daarna starten en als je dan probleemloos zonder ABS probs start dan weet je genoeg denk ik...
't is geen probleem waar je mee stilstaat maar 't is onder de categorie ergerlijk te plaatsen
ABS probleem
Hallo
Ik heb reeds drie rt 's gehad en steeds hetzelfde fenomeen wat betreft de ABS en het is bijna zeker een spannings probleem wanneer je de batt vervangt door een jel batt die iets duurder is maar spannigsvaster zal het probleem veel minder zijn.
Groeten.
Ik heb reeds drie rt 's gehad en steeds hetzelfde fenomeen wat betreft de ABS en het is bijna zeker een spannings probleem wanneer je de batt vervangt door een jel batt die iets duurder is maar spannigsvaster zal het probleem veel minder zijn.
Groeten.
ABS
Ik heb hetzelfde fenomeen voorgehad met mijn R1200GS gepaard gaande met het uitvallen van de snelheid-en toerentalaanduiding,en inderdaad na 1 km motor terug stil leggen en herstarten en t'probleem was van de baan. Mijn dealer heeft een RESET gedaan via zijn computer en het ABS probleem was opgelost.
Ik heb nadien nog wel startproblemen gehad maar die zijn ondertussen ook al opgelost door de batterij te vervangen.(onder garantie)
NB Ik ben van de mening dat een motor die alle dagen of zelfs maar wekelijks bolt GEEN batterijlader hoeft.
Ik heb nadien nog wel startproblemen gehad maar die zijn ondertussen ook al opgelost door de batterij te vervangen.(onder garantie)
NB Ik ben van de mening dat een motor die alle dagen of zelfs maar wekelijks bolt GEEN batterijlader hoeft.
Met nen R1200GS onder je kont rijdt ge de wereld rond
-
John
- Contacteer:
Ja Dré, dat is wel juist maar.... als de bewuste motor koud staat is het soms andere koek. Die batterijen zijn maar nét zwaar genoeg qua vermogen. Als de temp daalt, daalt ook het vermogen van de batterij, met als gevolg dat er dan juist NIET voldoende pap is om de regelunit van voldoende spijs te voorzien met dus het gekende gevolg.NB Ik ben van de mening dat een motor die alle dagen of zelfs maar wekelijks bolt GEEN batterijlader hoeft.
De oudere Ktjes hebben een véél grotere batterij. Daar stelt zich dat probleem nooit.
BATTERIJ
Ja John, dat is het nu juist de BMW batterijen hebben te weinig startpower en het is nu juist dat wat ik niet normaal vind.
Ik heb nog een motor die staat soms 1 a 2 maanden stil en die kent geen batterijlader, die start na ne keer of 3 te proberen met sjoke,en wat rook maar die is wel vertrokken.
Ik bedoel maar t'is niet normaal dat een voertuig t'is eender welk, aan een lader moet hangen om te kunnen starten in de winter
Ik heb nog een motor die staat soms 1 a 2 maanden stil en die kent geen batterijlader, die start na ne keer of 3 te proberen met sjoke,en wat rook maar die is wel vertrokken.
Ik bedoel maar t'is niet normaal dat een voertuig t'is eender welk, aan een lader moet hangen om te kunnen starten in de winter
Met nen R1200GS onder je kont rijdt ge de wereld rond
dat batterijen niet enkel een probleem van BMW motorfietsen zijn bewijst het feit dat hoe langer hoe meer autoconstructeurs overgaan tot het plaatsen van twee batterijen. eentje om de boel echt aan de praat te krijgen (starter) en een andere om precies te voorkomen wat BMW met zijn ABS heeft, nl dipspanningen veroorzaken waardoor de overvloedig aanwezig zijnde soft-hardware zichzelf en andere functionele opties in veiligheid gaat plaatsen... een prachtig voorbeeld zijn de nieuwe Renaults met startknop, 't minste dat de batterij ietsje te weinig spanning heeft sta je stil, een heel geklooi met parkeerrem en een dashboard met kerstboomallures tot gevolg...zit ie een paar uur zonder spanning mag je algauw een dealer raadplegen want dan gaat zelfs starten niet meer...
't is een toekomstprobleem omdat er hoe langer hoe meer electrische gadgets gemonteerd zijn en die laten vaak niet toe van de batterij weer optimaal te laden op vaak korte ritten...
't is een toekomstprobleem omdat er hoe langer hoe meer electrische gadgets gemonteerd zijn en die laten vaak niet toe van de batterij weer optimaal te laden op vaak korte ritten...
Ligt idd aan de batterij. Heb hetzelfde voorgehad, en een week later was de batterij volledig plat... Nog drie keer rtrtrtrtrtrtttttttt en niks meer. Nieuwe batterij gestopt (was nodig na 4jaar ) en probleem doet zich niet meer voor.
Probleem met remmen is gekend bij bmw. Duitse rijscholen hebben een klacht ingediend in het jaar 2002 geloof ik waarbij gesteld werd dat bij het aanleren van het remmanoevre heel regelmatig de abs niet meer werkte of gewoon spontaan dichtsloeg. Reden hiervoor was dat de abs veel te veel slikte van de batterij bij langdurige remoefeningen.
Het hele verhaal lees je nog eens door op deze site...
http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/121058/2
Greetz,
J.
Probleem met remmen is gekend bij bmw. Duitse rijscholen hebben een klacht ingediend in het jaar 2002 geloof ik waarbij gesteld werd dat bij het aanleren van het remmanoevre heel regelmatig de abs niet meer werkte of gewoon spontaan dichtsloeg. Reden hiervoor was dat de abs veel te veel slikte van de batterij bij langdurige remoefeningen.
Het hele verhaal lees je nog eens door op deze site...
http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/121058/2
Greetz,
J.
Voor de tweede dag op rij gaat mijn ABS knipperen tijdens het rijden. Na herstarten is het weer weg.
Ik kan moeilijk begrijpen dat mijn batterij niet goed gevoed wordt of al aan het einde van zijn leven is. Mijn RT draait wekelijks vele uren, bovendien heb ik mijn moto nog niet eens één jaar.
Iemand suggesties?
Ik kan moeilijk begrijpen dat mijn batterij niet goed gevoed wordt of al aan het einde van zijn leven is. Mijn RT draait wekelijks vele uren, bovendien heb ik mijn moto nog niet eens één jaar.
Iemand suggesties?
Even wat cijfers & feiten bij het probleem.
Deze namiddag even uitgemeten op de batterij.
- 12.80 V in volledige rust
- 12.25 V met contact op (en automatisch ook de lichten, RT van '04)
- 10.05 V bij het starten zelf
Ik start steeds zonder verwarming.
De batterij kan dagelijks voldoende opladen gedurende 140km.
Tot slot: het is reeds een gel batterij van Exide voor BMW.
In ieder geval eens geïnformeerd bij HG naar een Hawker batterij. Voor een RT1150 zou het een PC680 zijn. Kan iemand dit bevestigen?
Deze namiddag even uitgemeten op de batterij.
- 12.80 V in volledige rust
- 12.25 V met contact op (en automatisch ook de lichten, RT van '04)
- 10.05 V bij het starten zelf
Ik start steeds zonder verwarming.
De batterij kan dagelijks voldoende opladen gedurende 140km.
Tot slot: het is reeds een gel batterij van Exide voor BMW.
In ieder geval eens geïnformeerd bij HG naar een Hawker batterij. Voor een RT1150 zou het een PC680 zijn. Kan iemand dit bevestigen?
Ik heb het op mijn K één keer voor gehad. Op de vorige ook enkele keren.Xavier schreef:Voor de tweede dag op rij gaat mijn ABS knipperen tijdens het rijden. Na herstarten is het weer weg.
Iemand suggesties?
Het was wel telkens ik over een langsrichel in het wegdek reed en aan hogere snelheid , ca. 165-170 . Da was in Duitsland hé mannen
Ik heb het idee dat dit eerder met de sensoren te maken heeft die een fout geven door het korte , droge klapje dat het wiel krijgt.
a me mo weg zen
K1100LT'96 -> K1100LT '98 - Maico 320 GS

@ Danny
In normale omstandigheden dooft ABS geflikker idd bij het wegrijden. Een paar weken geleden begon het te knipperen tijdens de rit na 15 à 30 min. Was te 'resetten' door herstart. Nun dooft het geknipper niet meer.
Wellicht het verhaal van een stervende batterij..
@ludo
De mijne is maandag reeds besteld en hopelijk spoedig de mijne
Hopelijk is dat hele flikkergedoe dan achterwege.
In normale omstandigheden dooft ABS geflikker idd bij het wegrijden. Een paar weken geleden begon het te knipperen tijdens de rit na 15 à 30 min. Was te 'resetten' door herstart. Nun dooft het geknipper niet meer.
Wellicht het verhaal van een stervende batterij..
@ludo
De mijne is maandag reeds besteld en hopelijk spoedig de mijne
Hopelijk is dat hele flikkergedoe dan achterwege.
Danny , ik heb me er ook al het hoofd over gebroken. Maar ik kan slecht aannemen dat er op 6000 opm een dipje zit in de spanning. Of het zou een stekker of zo iets moeten zijn. Maar dan zou het ook bij lagere snelheden moeten voor komen, en dat gebeurt nu net niet. Dus was mijn gedachtengang dat het op het onafgeveerde deel zit.
Het is gissen en niet echt levensbelangrijk , maar ik zou het gewoon plezant vinden moest ik met zekerheid de oorzaak kunnen achterhalen.
Het is gissen en niet echt levensbelangrijk , maar ik zou het gewoon plezant vinden moest ik met zekerheid de oorzaak kunnen achterhalen.
a me mo weg zen