Stationair toerental te laag

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
easydriver1961
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 okt 2015, 20:29
Woonplaats: Gent
Locatie: Oost Vlaanderen

Stationair toerental te laag

Bericht door easydriver1961 »

Hoi beste BMW freaks,

Ik ben een paar weken in het bezit van een tweedehands R1150RT - bouwjaar 2003.
Heel tof rijden met deze machine! !!
Alleen vind ik dat het stationair toerental te laag is...
Wanneer ik de koude start hendel gebruik heeft hij soms de neiging om stil te vallen...
Eenmaal de motor op temperatuur valt dit heel goed mee.
Ligt dit aan de koude start welke niet goed afgesteld is of moet het stationair toerental verhoigd worden ?
Zoja, waar kan ik dit zelf bijstellen?

Graag feedback waarvoor heel veel dank !
Ralph
Berichten: 164
Lid geworden op: 04 mar 2013, 21:53
Locatie: Zulte

Re: Stationair toerental te laag

Bericht door Ralph »

De vraag is: hoeveel toeren draait hij op dat moment?

Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk
easydriver1961
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 okt 2015, 20:29
Woonplaats: Gent
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Stationair toerental te laag

Bericht door easydriver1961 »

Dat ligt rond de 1000 toeren. Is dit normaal wanneer je de koude start hendel volledig naar omhoog trekt deze een klein beetje terugkeert?
Of moet deze in de hoogst omhoog getrokken stand blijven staan ?

Thx voor de tips !
Ralph
Berichten: 164
Lid geworden op: 04 mar 2013, 21:53
Locatie: Zulte

Re: Stationair toerental te laag

Bericht door Ralph »

Normaal trek je die tot voorbij de klik?
Stationair toerental moet volgens mij rond de 1050 liggen, als ik dat goed onthouden heb.

Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Stationair toerental te laag

Bericht door Dirk Pauwels »

vol open blijft de hendel niet staan, half open open wel. Eens warm is een toerental van rond de 1050-1100 normaal.
Warm stationair kan je zelf verhogen maar heb je om het goed te doen een vacuummeter/synchro tester nodig. In ieder geval van de aanslag schroeven afblijven, stationair wodt geregeld met de koperen bypass schroeven waarvan velen denken dat het luchtmengsel schroeven zijn.
Koud stationair dus de "choke" hendel afstelling kan je regelen via de speling vd kabel.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Stationair toerental te laag

Bericht door alfa »

Dirk Pauwels schreef: stationair wodt geregeld met de koperen bypass schroeven waarvan velen denken dat het luchtmengsel schroeven zijn.
Is dit een fijn onderdruk regeling op fabriek afgestelde schuifaanslag? zodat die elk evenveel onderdruk hebben bij stationair toerental?
Of ben ik mis?
BMW R1100R zonder KFR
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Stationair toerental te laag

Bericht door alfa »

easydriver1961 schreef:Hoi beste BMW freaks,

Ik ben een paar weken in het bezit van een tweedehands R1150RT - bouwjaar 2003.
Heel tof rijden met deze machine! !!
Alleen vind ik dat het stationair toerental te laag is...
Kleppenstellen ,synchronisatie,benzine druk nameten, TPS regeling afstellen, en "juiste olie in boite en motor :grin: )"
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Stationair toerental te laag

Bericht door Dirk Pauwels »

alfa schreef:
Dirk Pauwels schreef: stationair wodt geregeld met de koperen bypass schroeven waarvan velen denken dat het luchtmengsel schroeven zijn.
Is dit een fijn onderdruk regeling op fabriek afgestelde schuifaanslag? zodat die elk evenveel onderdruk hebben bij stationair toerental?
Of ben ik mis?
Weet niet wat je bedoeld met schuifaanslag, die schroeven zijn letterlijk bypassen, de bypass vergroot of verkleind een kanaal in het gasklephuis. De aanslag schroeven op de gaskabel schijf zijn geborgd en op de flowbank afgesteld, is niet de bedoeling dat je die manipuleert. Normaal luistert stationair naar die bypass schroeven. indien niet is er ofwel al aan de aanslag schroeven geprutst, of er is sprake van vervuiling, lekkende o ringen, valse lucht etc...
Als de aanslag schroeven al gemanipuleerd zijn, geen probleem, krijg je ook nog goed, googlen op "zero = zero" Oude methode die voor en tegenstaanders heeft maar wel werkt.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie