Dag allen.
ik rij nu toch meestal zijspan,ik heb nu 2 zijspannen een eml-bmw uit nederland die volgens de nieuwe wetgeving goed is ingescheven als l4 type.dit is
gebeurd door de fod homologatie omdat eml hier niet bestaat. maar nu heb ik ook een bmw r100 met zijspan die al jaren ingeschreven is in belgie als l3,
was vroeger geen probleem(nu eigenlijk ook niet,tot je iets voor hebt natuurlijk).zou deze dus graag als l4 op de weg krijgen. begrijpen jullie het een beetje.
bedankt voor het meedenken. wilsoneke.
zijspan perikelen.
Moderator: GVN
Re: zijspan perikelen.
De Europese regelgeving inzake zijspannen is nog niet in voege in België. In Nederland is ze in uitvoering. Betekent voor oldtimers-met-zijspan daar dat ze moeten kiezen tot welke categorie ze willen horen : motorfiets (L3e) of zijspancombinatie (L4e). Tot 30/06/16. Kiezen is nu voor oldtimers en tot 30/06/16 nog gratis. Kies je voor motorfiets, moet het zijspan er af.
Dergelijke regeling zal er n België ook wel komen.
Dergelijke regeling zal er n België ook wel komen.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Wilsonneke, neem ééns contact met Danny Beulens van de BMW Airhaids.
Die gaat u waarschijnlijk kunnen helpen.
Die heeft zijn zijspan ook laten keuren. => Nederland, want bij ons kan dit blijkbaar niet.
Die gaat u waarschijnlijk kunnen helpen.
Die heeft zijn zijspan ook laten keuren. => Nederland, want bij ons kan dit blijkbaar niet.
Ik heb intussen een zijspan uit NL geïmporteerd. Een R100S uit 1977 met Velorex zijspan.
In NL was het een L4e. In België wordt het als oldtimer categorie ****. Geen categorie dus.
Reden volgens DIV?
"Beste
U motor is als old-timer ingeschreven en als er geen Pvg-nummer of een Europees goedkeuringsnummer is, dan is dat niet verplicht dat de categorie code ingevuld is."
't zijn toch wringers. Dus mijn zijspan is categorieloos.
Noot : rijden met een zijspan, dat is toch even iets anders dan rijden met een gewone motor. Amaai zeg: moeilijk!
In NL was het een L4e. In België wordt het als oldtimer categorie ****. Geen categorie dus.
Reden volgens DIV?
"Beste
U motor is als old-timer ingeschreven en als er geen Pvg-nummer of een Europees goedkeuringsnummer is, dan is dat niet verplicht dat de categorie code ingevuld is."
Noot : rijden met een zijspan, dat is toch even iets anders dan rijden met een gewone motor. Amaai zeg: moeilijk!
-
Flat Twin Power
Ik heb 5 jaar met een K1100 RS met Diligence gereden en het heeft een jaar geduurd voor ik er echt goed mee kon rijden.GVN schreef:Ik heb intussen een zijspan uit NL geïmporteerd. Een R100S uit 1977 met Velorex zijspan.
Reden volgens DIV?
"Beste
Een Velorex is natuurlijk een licht bakje zodat het zijspanwiel makkelijk omhoog komt bij rechterbochten.. Zak zand in leggen helpt om het wiel beter op de grond te houden.
Opgelet: eens je de microbe te pakken hebt geraak je er nooit meer vanaf.
Voorlopig heb ik geen tijd meer voor een span maar vanaf het moment dat ik het minder druk hebt komt er onmiddellijk weer een span in mijn garage.
Zakje zand ligt er inderdaad in. Maar ik ga er toch niet meteen de Stelvio mee oprijden. Die bocht naar rechts is toch nog zweten. Bovendien voelen de remmen van zo'n R100S nogal sponzig aan. Misschien moet ik er stalen remleidingen op zetten.
-
Flat Twin Power
Ik denk dat stalen remleidingen een must gaan zijn, zeker als je van plan bent om geladen (reis, of iemand in het span) rond te rijden. Anders heb je heel snel last van fading. Om rechterbochten te kunnen ronden is het best om voor de bocht snelheid te minderen en dan door de bocht te accelereren. Je kunt ook uw eigen gewicht wat naar rechts verplaatsen door in de bocht naar rechts te leunen.