Defecte versnellingsbak R100R

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Fieremans

Defecte versnellingsbak R100R

Bericht door Fieremans »

Na heel wat problemen met de remmen en de achtervering word ik geconfronteerd met een probleem in de versnellingsbak.
Na controle blijkt dat één lager beschadigd is en twee andere lagers zijn door sleet aan vervanging toe.
Wat mij vreemd lijkt is dat de 3 lagers allen van hetzelfde type zijn (6304-2RSR1) maar één (de beschadigde)) heeft afdichtingen op de beide zijkanten, de tweede heeft langs één kant een afdichting en de derde heeft helemaal geen afdichtingen terwijl de uitsparing in de buitenring duidelijk te zien is. Wat is hier de reden van?
Alvast bedankt voor iedere reactie.
FBO

Bericht door FBO »

De verklaring voor de groeven is dat het voor een fabrikant handiger is alle lagers met de groef uit te voeren. Als je een bepaald lager hebt kun je achteraf de afdichting er uit halen, om een lager met een enkele dichting te krijgen.
Voor meer info overlagers: http://www.skf.com/portal/skf/home/prod ... link=1_1_1
Fieremans

Bericht door Fieremans »

Dank voor de info.
Wat ik mij ook afvraag is waarom een lager gesloten is en de ander open?
Moeten ze allemaal niet open zijn zodat de olie er goed bij kan?

Bedankt voor iedere reactie.
FBO

Bericht door FBO »

sommige lagers worden vooraf, door de fabriek voorzien van smeermiddel, dat voldoende zou moeten zijn voor de levensduur van het lager. Verder kunnen afdichtingen nodig zijn om olie o.i.d. aan de ene kant van het lager te houden en de buitenwereld aan de andere kant.
voor meer info over lagers zie SKF
Het lager 6304 heb ik daar kunnen vinden, maar niet met de toevoeging die je daar hebt. De toevoeging heeft betrekking op o.a. de soort afdichting. Het achtervoegsel 2RS betekend 2 zijden, Rubber-seal. Een 2Z als achtervoegsel betekend 2 zijden, metalen bescherm plaatjes. De laatste R1 zou iets van een revisie kunnen zijn, maar het zou ook kunnen slaan op het soort vet dat vanaf de fabriek er in zat. Ik heb daar geen gegevens over.
Fieremans

Bericht door Fieremans »

Dank voor de info.
Ondertussen heb ik een cataloog van SKF op de kop kunnen tikken.
Hier staan nagenoeg alle beschikbare lagers in vermeld. Handig is dat de type aanduiding universeel blijkt. In de cataloog van FAG, een concurrent van SKF, staan identieke lagers met dezelfde aanduiding vermeld. Ik heb bij FAG alle te vervangen lagers (2RS) besteld (goedkoper dan SKF).
Een technieker van BMW heeft me verteld dat ik al de lagers zonder de blinden mag monteren. Alvorens ik dit doe wil ik toch 100 % zekerheid.
Een versnellingsbak gooi je niet zomaar even open.
FBO

Bericht door FBO »

het kan zijn dat het de bedoeling was dat de open lagers gesmeerd werden door de olie van de versnellingsbak zelf.
leuk je van dienst te zijn geweest,
succes met de revisie.

groeten Peter
Plaats reactie