Kortsluiting/brand voor benzinetank

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Charlemagne
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014, 18:07
Woonplaats: Ronse

Kortsluiting/brand voor benzinetank

Bericht door Charlemagne »

Heb net een voorval gehad op weg nr het werk.
Lampje rode driehoek aan en lampje brake failure knippert snel.
Ik ruik een brandgeur en denk eerst aan een vastgelopen remblok Of iets dergelijks en zet me aan de kant.
Met de remmen niks mis maar er komt hevige rook van tussen tank en stuur. Vlammen!
Heb me meteen op het midden van de weg gezet om een auto te doen stoppen voor een brandblusser.
Brandje vrij snel kunnen blussen maar nog geen idee wat de oorzaak kan zijn.
Nog mensen ervaring met brand? :-?
Kent iemand een motor takelbedrijf in o-vl?

Model 2006 q 46.000 km op de teller.

Ch.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Kortsluiting/brand voor benzinetank

Bericht door Dirk Pauwels »

iets bijgelegd van cablage? iets wat niet correct of niet afgezekerd is, kortsluiting. zal je mtn kijken welke bedrading weggesmolten is
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Kortsluiting/brand voor benzinetank

Bericht door Wiedewa »

Kabelverbinding af fabriek te strak gelegd, en daardoor sluiting.
Zeker aan het stuur waar alle kabels bij een komen en mee moeten draaien.

Bekend probleem, maar BMW doet er niks mee, helaas, en dat vind ik dan weer spijtig voor U.
MG Breva 850
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Kortsluiting/brand voor benzinetank

Bericht door Danny »

Bwaah bij de modellen 2006 ligt er weinig strak aan het balhoofd zoals ze vroeger bij de K of R reeks lagen, uiteindelijk is de motor 10 jaar oud en is en kabelbreuk niet uitgesloten (met kortssluiting als gevolg) maar ook zelf bijgelegde kabels, niet afgezekerde dingen kunnen voor een brandje zorgen. Xenon is al meermaals als pyromaan aangeduid.

hoedanook, tank eraf en op zoek wat er is gesmolten...

BMW als dader aanduiden bij een product dat tien jaar dienst deed vind ik nogal kort door de bocht, als de spanbanden te strak zitten en iedereen dat als een bekand problem ziet dan heb je al wel 10 jaar de tijd gehad om ze door te knippen. :mrgreen:

ik zou zeggen tank lichten en eens zoeken naar de mogelijke dader, zal niet makkelijk zijn....
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Kortsluiting/brand voor benzinetank

Bericht door willy »

Danny schreef:... niet afgezekerde dingen kunnen voor een brandje zorgen.
Of wél afgezekerde dingen.
Het gebeurt maar al te vaak dat de waarde van een zekering in functie van de aangesloten
vebruiker wordt gekozen terwijl ze dient om de bedrading te beveiligen.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Kortsluiting/brand voor benzinetank

Bericht door Dirk Pauwels »

willy schreef:
Danny schreef:... niet afgezekerde dingen kunnen voor een brandje zorgen.
Of wél afgezekerde dingen.
Het gebeurt maar al te vaak dat de waarde van een zekering in functie van de aangesloten
vebruiker wordt gekozen terwijl ze dient om de bedrading te beveiligen.
idd, ik kom op de niet canbus moto's soms 15a tegen op verlichting, (lucht)claxons en zelfs GPS bedrading.... Het lijkt tegenwoordig ook een trend om in het zekering bakje overal 15A te gebruiken ipv de voorziene waarde, is wss makkelijker of zo..... Nu heeft een canbus geen klassieke zekeringen, behalve mss voor af fabriek bijgeplaatste lichten, canbus gebruikt electronische of software "zekeringen", dus als de fout niet ontstaan is op bijgeplaatste bekabeling maar op de canbus bedrading zou ik toch eens een diagnose test laten doen.
Mss iets met de ABS controller gezien de brake failure melding?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Kortsluiting/brand voor benzinetank

Bericht door Danny »

willy schreef:
Danny schreef:... niet afgezekerde dingen kunnen voor een brandje zorgen.
Of wél afgezekerde dingen.
Het gebeurt maar al te vaak dat de waarde van een zekering in functie van de aangesloten
vebruiker wordt gekozen terwijl ze dient om de bedrading te beveiligen.

klopt maar 't gaat over een canbus fiets... 't enige waar hij evt een originele zekering op kan hebben af fabriek is mistlampen, de rest beslist mr computer...
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Kortsluiting/brand voor benzinetank

Bericht door willy »

Af fabriek wel, maar als ik me niet vergis dan weten we niet of er niet naast de CAN-bus pot is gepist :shock:
Charlemagne
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014, 18:07
Woonplaats: Ronse

Re: Kortsluiting/brand voor benzinetank

Bericht door Charlemagne »

Het,
Ik heb de motor zelf nog maar een goed jaar. Gekocht met 12 mond garantie :-(
Er is alleen een gps geplaatst door de dealer, zelf niks bijgeplaatst.
Soit, vandaag motor veilig kunnen stallen ...
Ludwig
Bart Vercaemer
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 mar 2014, 19:15
Woonplaats: Markegem
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Kortsluiting/brand voor benzinetank

Bericht door Bart Vercaemer »

Kan inderdaad aan de aftakking voor de GPS-lader zijn. Al wordt die in de meeste gevallen afgetakt aan het voorlicht. Wat dus vooraan de motor zit en niet tussen tank en stuur.
Misschien werd de tank ooit afgenomen (als alles goed is, dan werd ie zèker afgenomen bij elk groot onderhoud om de benzinefilter te vervangen) en is er een kabel klem komen te zitten en waarvan de isolatie na een tijd begon af te slijten of zo.
Geen idee in hoeverre jij zelf aan uw motor wil/durft werken, maar anders eens binnenbrengen om na te gaan waar het probleem zit.

Verder niet al te veel schade aan de motor, mag ik hopen?

greetz,
Bart
R 1200 GS (2006)
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Kortsluiting/brand voor benzinetank

Bericht door Pol »

Charlemagne schreef:Het,
Ik heb de motor zelf nog maar een goed jaar. Gekocht met 12 mond garantie :-(
Er is alleen een gps geplaatst door de dealer, zelf niks bijgeplaatst.
Soit, vandaag motor veilig kunnen stallen ...
Ludwig
Ik vermoed dat er bij de gs net zoals bij de rt van 2006 een aansluiting voorzizn is tussen de vorkpoten.
Als die aansluiting de oorzaak mocht blijken en als dat idd.door een dealer gedaan werd , vraag ik mij af wat de reden mag zijn om dat elders aan te sluiten !
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Kortsluiting/brand voor benzinetank

Bericht door Dirk Pauwels »

Bart Vercaemer schreef:Kan inderdaad aan de aftakking voor de GPS-lader zijn. Al wordt die in de meeste gevallen afgetakt aan het voorlicht. Wat dus vooraan de motor zit en niet tussen tank en stuur.
Misschien werd de tank ooit afgenomen (als alles goed is, dan werd ie zèker afgenomen bij elk groot onderhoud om de benzinefilter te vervangen) en is er een kabel klem komen te zitten en waarvan de isolatie na een tijd begon af te slijten of zo.
Geen idee in hoeverre jij zelf aan uw motor wil/durft werken, maar anders eens binnenbrengen om na te gaan waar het probleem zit.

Verder niet al te veel schade aan de motor, mag ik hopen?

greetz,
Bart
Had gekund bij een "normale moto", maar bij de canbus zet je de GPS best recht op de batterij of via de accessoire stekker die rechts vh balhoofd zit, aftakken licht zal niet lukken.
Er zit ook geen benzine filter op een 1200GS, wel op een 1200R. Op een 1200 van 2006 moet de tank er wel af bij verversen remvloeistof, maar dat doen ze niet bij elk onderhoud.
Zolang er niet bekeken wordt welke kabeltjes getroffen zijn is het gissen, dus die tank zal er toch eens afmoeten...... :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Bart Vercaemer
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 mar 2014, 19:15
Woonplaats: Markegem
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Kortsluiting/brand voor benzinetank

Bericht door Bart Vercaemer »

Dirk Pauwels schreef: Had gekund bij een "normale moto", maar bij de canbus zet je de GPS best recht op de batterij of via de accessoire stekker die rechts vh balhoofd zit, aftakken licht zal niet lukken.
Er zit ook geen benzine filter op een 1200GS, wel op een 1200R. Op een 1200 van 2006 moet de tank er wel af bij verversen remvloeistof, maar dat doen ze niet bij elk onderhoud.
Zolang er niet bekeken wordt welke kabeltjes getroffen zijn is het gissen, dus die tank zal er toch eens afmoeten...... :mrgreen:
Inderdaad, dat van het benzinefilter is een foutje.

Op mijn 1200GS van bouwjaar 2005 is de GPS-lader toch aangesloten via het voorlicht en blijkt perfect te werken. Contact aan: laden. Contact uit: stopt met laden.
Mijn 'verstralertjes' gaan trouwens via het kleine 'parkeerlichtje'. Deze werken ook perfect.
R 1200 GS (2006)
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Kortsluiting/brand voor benzinetank

Bericht door Koppel!! »

Bart, zolang je parkeerlichtje enkel een relais moet voeden is 't geen probleem, mocht die echter als stroombron werken voor je extra verlichting heb je wel een probleem. Me dunkt zelfs dat zoiets niet kan werken, de canbus gaat 't extra stroomverbruik opmerken en het circuit afsluiten.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Charlemagne
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014, 18:07
Woonplaats: Ronse

Re: Kortsluiting/brand voor benzinetank

Bericht door Charlemagne »

verdict is idd doorgesleten kabel tegen het framewerk, wat ik uiteindelijk geblust heb bleek maar een bij-brandje te zijn, iets hoger dan de werkelijke boosdoener-kabel, maar door het spuiten met het blusapparaat is alles ineens gedoofd geworden.
Leiemotors heeft eea vervangen zonder de volledige kabelboom te vernieuwen, kost valt altijd tegen, maar ik denk dat ik me gelukkig mag prijzen dat ik nog een moto heb. :-?

ludwig
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Kortsluiting/brand voor benzinetank

Bericht door Wiedewa »

Dank voor U respons Ludwig :grin:
MG Breva 850
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Kortsluiting/brand voor benzinetank

Bericht door willy »

Charlemagne schreef:Leiemotors heeft eea vervangen zonder de volledige kabelboom te vernieuwen, kost valt altijd tegen, maar ik denk dat ik me gelukkig mag prijzen dat ik nog een moto heb. :-?
ludwig
't Zal wellicht nogal wat uren werk geweest zijn, vandaar waarschijnlijk de kost.
Maar inderdaad, wie weet hoe veraf was een "uitslaande" brand nog?
Plaats reactie