WAAROM olie verbruik?
Moderator: GVN
-
George Michael
WAAROM olie verbruik?
Over olie is en wordt nogsteeds veel gesproken. Dat er verbruik is dat is duidelijk en valt mee te leven. Alhoewel andere merken veel minder olie verbruiken.
Wie kan mij kort en duidelijk uitleggen WAAROM de boxer motor zoveel olie verbruikt? Kan BMW niet een boxer maken met geen verbruik?
Wie kan mij kort en duidelijk uitleggen WAAROM de boxer motor zoveel olie verbruikt? Kan BMW niet een boxer maken met geen verbruik?
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Re: WAAROM olie verbruik?
Wat krijgen we nou ?MRKlomp schreef:WAAROM de boxer motor zoveel olie verbruikt?
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
Iron Gonzo
gerbruik eventjes de zoek functie en je komt een 100tal topics tegen die erover gaan.
wat bedoel je met zoveel??
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
George Michael
NEEEEEE, over aflezen en bijvullen lees ik hier genoeg. Maar mijn vraag is WAAROM verbruikt een boxer olie en bijvoorbeeld een Pan european / Deauville helemaal niets!
BMW moet dit toch ook kunnen?
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
Bij mijn weten verbruikt een K geen olie.MRKlomp schreef:NEEEEEE, over aflezen en bijvullen lees ik hier genoeg. Maar mijn vraag is WAAROM verbruikt een boxer olie en bijvoorbeeld een Pan european / Deauville helemaal niets!
Ik ken de reden niet waarom een boxer olie verbruikt. Ik ben tevreden met de uitleg dat het eigen is aan een boxer. Maar tja, dat brengt voor jou niet veel zoden aan de dijk natuurlijk.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
-
Iron Gonzo
bij een boxer motor liggen de cilinders plat.
daardoor blijft er olie staan in de cilinder en in het kleppendeksel.
daar gaat er wat olie verloren vooral tijdens het starten
een boxer cilinder wordt ovaal uitgeleten door de neerwaase druk op de cilinderwand.
bij de nieuwe boxers in de cilinder gemaakt uit een speciaale legering waardoor het uitslijten bijna nihil is.
bij de oude boxers heb je dit veel meer.
door het ovaal uitslijten hebben de zuigerveren minder contact met de cilinderwand en komt er via deze weg ook olie in de cilinder boven de zuiger.
vandaar het olie verbruik.
porsche heeft ook dit probleem met zijn mototen
een K verbruikt ook olie. behalve de nieuwe versie
bij een rechtstaande cilinder heb je dat dus niet.
tenzij er speling is tussen de klep en zijn geleider
een boxer cilinder wordt ovaal uitgeleten door de neerwaase druk op de cilinderwand.
bij de nieuwe boxers in de cilinder gemaakt uit een speciaale legering waardoor het uitslijten bijna nihil is.
bij de oude boxers heb je dit veel meer.
door het ovaal uitslijten hebben de zuigerveren minder contact met de cilinderwand en komt er via deze weg ook olie in de cilinder boven de zuiger.
vandaar het olie verbruik.
porsche heeft ook dit probleem met zijn mototen
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
....
Sorry maar mijne boxer verbruikt minder dan mijne K dus bijna Niets,heeft misschien iets met je rijstijl te maken ??? koud gazzzzz geven en teveel op moter afremmen en toestanden ???????
bekijk het zoals een mensenlichaam ,jij moet toch ook eten om vanalles te doen wel je moter ook,en de ééne eet wa meer als de andere he
bekijk het zoals een mensenlichaam ,jij moet toch ook eten om vanalles te doen wel je moter ook,en de ééne eet wa meer als de andere he
-
....
inderdaat de eene eet wa meer als de ander,en ja af en toe moet je eens kijken naar je olie ook bij een K wat bij mijne bijna 0,0 was net zoals bij mijne boxer maar die verbruikt inderdaat maar pppfff om weg te lachen,stel je de vraag waarom heeft een motor benzine nodig ??? is net zoals een lichaam bloed nodig heeft, waarom heeft een motor olie nodig om alles goed te smeren en hoe je rijstijl is en de mannier waarop,is heel belangrijk in je olie verbruik.GSPeP schreef:Zijn de toleranties bij een boxermotor niet iets groter omdat dit een luchtgekoelde motor is?
Men verbruikt soms iets meer en soms iets minder ,en dan nog iets welke olie gebruik je ik rij altijd al heel mijn 20 rij jaren (ondertussen al bijna 25 ppffff we worden oud),op natuurolie dus stel je de vraag waarom eet ik geen biefstuk maar stoofvlees wel antwoord is heel simpel het is goedkoper .
-
Iron Gonzo
PETJEpetje schreef:mijn boxer is zuiniger met olie en benzine vergeleken mijn vorige motors :KAWASAKI GPZ1000RX
YAMAHA XJ700
nog geen liter per 10.000 KM
ik heb indertijd mijn K100LT ingeruild voor een GPZ1000RX

ik ben er altijd kontent van geweest, hij verbruikte geen olie en als je normaal reed amper 5l/100Km.
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
®win
- Contacteer:
Bij een K liggen de cilinders toch ook plat?IRON GONZO schreef:bij een boxer motor liggen de cilinders plat.
Mijn K-tjes hebben geen van allen olie verbruikt (K75RT, K1100LT, K1200LT '99 en K1200LT '04), althans, niet noemenswaardig.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
-
Iron Gonzo
mijn K100LT deed dat wel.
en als ik sommige berichten hier op het forum lees doen er veel dat.
het verbruik van olie is wel minimaal, je mag het niet vergelijken met bezine verbruik hé
en als ik sommige berichten hier op het forum lees doen er veel dat.
het verbruik van olie is wel minimaal, je mag het niet vergelijken met bezine verbruik hé
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
Michel
Sinds ik van full-synth 0w40 olie overgeschakeld ben op semi-synth 10w40 olie, is het verbruik zo goed als volledig verdwenen. De laatste 6000 km heb ik niet meer moeten bijvullen! Vroeger stond het kijkglas droog na 3000 km!
Laatst gewijzigd door Michel op 09 feb 2006, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
R1100GS "BLACK MOLLY"
-
brit
only few know this... so i'm gonna say this only once
er schuilt een samenzwering achter volgende vraag:
gezien de stijgende verkoop van eerder vermelde produktgroep, is de vraag naar olie dan ook logischerwijs toegenomen. als gevolg hiervan is de prijs van een vat ruwe olie drastisch gestegen (huidige notering: 61,87 voor london brent oil tgo 50 één jaar geleden).
daar de groep van hooggeplaatste personen bij bmw shareholder zijn bij de voornaamste producerende en exporterende olielanden en -bedrijven, strijken ze nu dus gigantische winsten op (wie denk je dat de oliebusiness in irak nu in handen heeft? right, die hooggeplaatste personen enz...)
in dit licht is het antwoord op volgende vraag
gesynthetiseerd:
bmw produceert moedwillig boxermotoren met een hoog olieverbruik om aldus hoge oliewinsten te kunnen opstrijken.
conclusie 1:
bmw strijkt 2 winsten op aan de verkoop van 1 produkt.
conclusie 2:
om de verdere toekomst van het merk 'bmw' te garanderen, moeten eigenaars van boxermotoren dus zoveel mogelijk olie blijven kappen in hun motor. en als het even kan, liefst iedere 2 jaar een nieuwe motor kopen.
dat er nu nog iemand zegt dat er bij bmw domme mensen werken!
er schuilt een samenzwering achter volgende vraag:
het antwoord? een groep van hooggeplaatste personen bij bmw (die ik hierbij niet bij naam zal noemen) streeft ernaar om het mondiaal verbruik van olie zowel op lange als op korte termijn te doen toenemen. het middel om dit doel te verwezenlijken, hebben ze gevonden in een uitermate populaire produktgroep dat onder de gemeenschappelijke naam boxermotor op de markt wordt gebracht. het geheim schuilt erin dat dit type motorfiets aanzienlijke hoeveelheden olie verbruikt.Wie kan mij kort en duidelijk uitleggen WAAROM de boxer motor zoveel olie verbruikt?
gezien de stijgende verkoop van eerder vermelde produktgroep, is de vraag naar olie dan ook logischerwijs toegenomen. als gevolg hiervan is de prijs van een vat ruwe olie drastisch gestegen (huidige notering: 61,87 voor london brent oil tgo 50 één jaar geleden).
daar de groep van hooggeplaatste personen bij bmw shareholder zijn bij de voornaamste producerende en exporterende olielanden en -bedrijven, strijken ze nu dus gigantische winsten op (wie denk je dat de oliebusiness in irak nu in handen heeft? right, die hooggeplaatste personen enz...)
in dit licht is het antwoord op volgende vraag
dan ook overbodig...Kan BMW niet een boxer maken met geen verbruik?
gesynthetiseerd:
bmw produceert moedwillig boxermotoren met een hoog olieverbruik om aldus hoge oliewinsten te kunnen opstrijken.
conclusie 1:
bmw strijkt 2 winsten op aan de verkoop van 1 produkt.
conclusie 2:
om de verdere toekomst van het merk 'bmw' te garanderen, moeten eigenaars van boxermotoren dus zoveel mogelijk olie blijven kappen in hun motor. en als het even kan, liefst iedere 2 jaar een nieuwe motor kopen.
dat er nu nog iemand zegt dat er bij bmw domme mensen werken!
-
Relax
brit schreef:blablabla

-
Michel
GS 'er schreef:@michel: mag je dan overschakelen van full synth naar half synth? altijd gehoord dat je niet mag terugschakelen van kwaliteits olie, alleen naar een hogere graad dus.
Ik heb het gedaan op aanraden van een kennis die nu een goei 200.000km heeft. Hij heeft nooit negatieve gevolgen gezien en gaat nu steeds op reis zonder een busje reserveolie!
Ik zal alleszins de vraag eens stellen in ons trainingcenter!
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
R1100GS "BLACK MOLLY"
men zegt ook in een oude motor niet meer over te schakelen naar
full-synthetic
heb dit bij mijn k100rt toch gedaan op 191000 km,
geen problemen mee gehad, reed 15000 km tussen de oliewissels zonder verbruik!
was in het begin zeer ongerust over het olieverbruik van mijn r1150r
is nu ( 26000 km ) al verminderd ,maar blijft wisselvallig, soms wel , soms niet ( op 20000 km full-synthetic in gedaan )
afwachten wat dat geeft....
full-synthetic
heb dit bij mijn k100rt toch gedaan op 191000 km,
geen problemen mee gehad, reed 15000 km tussen de oliewissels zonder verbruik!
was in het begin zeer ongerust over het olieverbruik van mijn r1150r
is nu ( 26000 km ) al verminderd ,maar blijft wisselvallig, soms wel , soms niet ( op 20000 km full-synthetic in gedaan )
afwachten wat dat geeft....
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Brit, misschien moet jij je oliepeil toch eens nakijkenbrit schreef:only few know this... so i'm gonna say this only once
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96