Roemenië en Oekraïne

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
R850R

Roemenië en Oekraïne

Bericht door R850R »

Half mei willen we met een 6-tal motorrijders op vakantie. Het doel ligt ergens aan de zwarte zee. We denken er aan om de karpaten te blijven volgen... en dus ook door oekraïne te reizen. Is dit aan te raden? Ik las hier eerder ook berichten van gestolen moto's, is dat echt een dreiging of gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken en goed afsluiten? Hoe goed zijn de wegen berijdbaar in deze contreien?
Een dag niet gelachen... is een dag niet geleefd (S. Smeets)
R850R

Bericht door R850R »

-up-
Iemand meer info?
Hobgoblin

Bericht door Hobgoblin »

zolang ge maar niet in "hostel" logeert. (see the movie!)
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Nope, ikke toch al niet, meer ben wel benieuwd, wel ook wel is naar de Zwarte Zee, en Donaudelta gaan :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
de witten
Contacteer:

Re: Roemenië en Oekraïne

Bericht door de witten »

R850R schreef:Half mei willen we met een 6-tal motorrijders op vakantie. Het doel ligt ergens aan de zwarte zee. We denken er aan om de karpaten te blijven volgen... en dus ook door oekraïne te reizen. Is dit aan te raden? Ik las hier eerder ook berichten van gestolen moto's, is dat echt een dreiging of gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken en goed afsluiten? Hoe goed zijn de wegen berijdbaar in deze contreien?
Oekraine is tenminste wat ik ervan gezien heb wel zeer arm. maar ik denk als je in geen grootstad bent dat er geen risoco is.
Kijk wel je verzekering na, normaal dekt deze dat land niet. En darvoor zit je dan een tijde in den droge..
Hoe er ook rekening dat je van hun geschrift niks kan maken, en dat ze geen engels spreken..
Ik zou zo met je mee willen
Romenie DIK In orde.. zie maar dat je derniet te lang blijft of je word verliefd op da lan.
Beste is toch daar met GS te rijden, is trouwens het enig dat je daar zult zien, en niet zo veel..
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
Boxer-twin
Contacteer:

Bericht door Boxer-twin »

Hallo R850R,

Vorig jaar zijn we daar geweest en ik kan je zeggen dat je niet meer maar ook niet minder op je hoede moet zijn wat betreft diefstal e.d. zoals bij ons. Bijna elk hotel heeft een bewaakte parking. De mensen in het oostblok beschouwen de moto nou niet bepaald als een luxe. In tegenstelling wat hier al eerder geschreven is, is het juist in de stad waar je wat voorzichtiger moet zijn. Deze mensen hebben via televisie e.d een wat andere beeld van het westen en wensen zich een zelfde levens wijze toe. In de stad zie je dan ( heel vaak) ook de duurste auto's die zelfs bij ons een bijzonderheid zijn. Een Hummer en een Rolls hebben we ook in Kiev gezien.
Het wegennet in de Oekraine is best wel goed, maar heel erg saai. De politie controles zijn eigenlijk het enige wat je te vrezen hebt. Soms zijn ze nieuwschierig maar vaak proberen ze je van je Euro's af te helpen. Stop nooit meer dan vijf Euro in je portemonnaie. Als er honderd Euro in zit dan willen ze die ook. En dat is daar een half maandloon. In Roemenie en Moldavie zijn de wegen erg slecht. Koste ons een kromme velg. De levensstandaard op het platteland (zeer arm) is in vergelijking met de stad heel erg groot. De mensen zijn overal heel erg vriendelijk en behulpzaam.

Het is inderdaad raadzaam je verzekering eens goed na te lezen. In Nederland staat de Oekraine op de verzekerings kaart maar of dat ook in Belgie zo is?

Misschien is het wel leuk om ons reisverhaal te lezen.

Deze reis werd georganiseerd door Rob en Dafne de Jong van http://www.ride-onmotortours.com.
R850R

Bericht door R850R »

De verzekering dekt ook Oekraïne... wel het enige land dat een internationaal paspoort en rijbewijs vraagt. Is deze grensovergang zoals ze beschrijven in "long way round"? Of gaat dat vlotjes?

Is het raadzaam om een halve noppen band te steken of gewoon met de metzlers? Iemand in de Karpaten gereisd? Hoe is het wegennet daar?
En dan benzine... rij met katalysator en heb laagoctaan nodig... gemakkelijk te vinden? Nog zoveel vragen! Maar wel ontzettend veel goesting!!
Boxer-twin
Contacteer:

Nee, het lijkt absoluut niet op de 'long way round'. Het gaat heel vlot , je moet alleen nog Russisch formuliertje invullen. En men probeert je nog een ziekenkosten verzekering en een moto verzekering aan te smeren. Maar dat kun je weigeren als je je verzekeringbewijs en ziekenkostenverzekering kunt laten zien. Het beste is als je een polis bij je hebt. Het plastiek pasje ( wat wij hadden) zien ze niet als bewijs. Ze willen stempels en hantekeningen zien.

De grens overgang van Oekraine naar Rusland is een anderverhaal. Ze zijn daar best wel lastig. Bijvoorbeeld; men heeft wel computers maar geen netwerk. Dat betekend dat alles op een floppy wordt gezet en dat u dan met deze flop naar de desbetreffende buro's moet gaan. En uiteraard in de bekende rij moet gaan staan. Als er dan blijkt dat er niets op de flop staat zal je de hele route weer opnieuw moeten afleggen. Wij stonden daar vier uren te wachten op niets. Maar ja ge gaat wel over de russische grens. Het heeft wel wat en je verveelt je niet want er is veel te zien.

De hele tour is op normale metzlers te rijden de wegen zijn daar heel goed. Soms is euro95 niet te verkrijgen en moet je gedwongen naar een andere kwaliteit. De motor pingeld dan bij het optrekken en versnellen.
de witten
Contacteer:

Bericht door de witten »

Boxer-twin schreef:Nee, het lijkt absoluut niet op de 'long way round'. Het gaat heel vlot , je moet alleen nog Russisch formuliertje invullen. En men probeert je nog een ziekenkosten verzekering en een moto verzekering aan te smeren. .
In belgie niet maar ons rijbewijs is wel goed????? ik wist niet dat daar een verschil in was.
HEb een paar russische paoieren moeten invoeren en duurde +- 2.5 uur.
Idd vervelen doe je je wel niet..
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
Boxer-twin
Contacteer:

de witten schreef:
Boxer-twin schreef:Nee, het lijkt absoluut niet op de 'long way round'. Het gaat heel vlot , je moet alleen nog Russisch formuliertje invullen. En men probeert je nog een ziekenkosten verzekering en een moto verzekering aan te smeren. .
In belgie niet maar ons rijbewijs is wel goed????? ik wist niet dat daar een verschil in was.
Ik snap je opmerking niet helemaal???????
de witten
Contacteer:

Bericht door de witten »

Boxer-twin schreef:
de witten schreef:
Toen men mij aanhield (de politie) was men enkel geïntreseerd in mijn verzekeringspapieren. (ZAgen dat ik belg was)
Dus men sprak niet over het rijbewijs, en aangeizne jij zegt dat er een probleem is met het rijdewijs denk ik dat ze verschil maken tussen en nederlands rijbewijs en een belgisch.
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
Boxer-twin
Contacteer:

de witten schreef:
Boxer-twin schreef:
de witten schreef: In belgie niet maar ons rijbewijs is wel goed????? ik wist niet dat daar een verschil in was.
Toen men mij aanhield (de politie) was men enkel geïntreseerd in mijn verzekeringspapieren. (ZAgen dat ik belg was)
Dus men sprak niet over het rijbewijs, en aangeizne jij zegt dat er een probleem is met het rijdewijs denk ik dat ze verschil maken tussen en nederlands rijbewijs en een belgisch.
Witten, ik heb het nog eens drie keer nagelezen maar ik heb het nergens over een rijbewijs.
R850R

Bericht door R850R »

Stelt ons al iets meer op t gemak, wetende dat Oekraïne geen onoverkomelijke hindernis is. We gaan sowieso internationale reispassen en rijbewijzen bijhebben. Maar goeie tip van de polissen...

Hoe is het wegennet in Roemenië? Want daar gaan we het langst doorheen rijden. En het vinden van 95 Oct benzine? Dat het prachtig is heb ik kunnen zien. De toeristische dienst heeft ons ontzettend veel materiaal toegestuurd om van te kwijlen :wink:

Waar er ook nog enkelen over twijfelen is wat aan te doen? Het is eind mei begin juni en kan je t dan riskeren met een zomerjas en een windblokker? Of toch maar best gewoon t warme spul?
Boxer-twin
Contacteer:

Alleen in Roemenie kan je een zeer slechte weg tegen komen. Wij reden de No-50 van Sucaeva naar Sighetu in het noorden. Dit was de gehele weg gaten ontwijken. Men zegt dat je alleen daar nog de Roemeen in klederdracht en de paardenwagens met hooi en stro kunt zien. Het vinden van 95 Oct zal niet meevallen als het er niet is. Dan zitten de meeste benzinepompen in die regio zonder. Of ze verkopen het alleen aan de vaste klanten. Je bent dan wel verplicht voor andere soorten te kiezen. Ik dacht ( ik ben daar niet zeker van) dat we loodvrij 82 Oct tankten.
Wat kleding betreft is het moeilijk een advies te geven. Wij zelf rijden meestal in het leer en bij koude trekken we een regenpak aan. Met de nodige fleece shirtjes er onder.

Wat ook wel aanteraden is een landkaart te kopen die ook tweetalig is. Dus zowel in ons schrift als wel het Russisch. Het is dan makkelijker de wegwijzers te lezen, anders weet je echt niet waar heen te gaan.
Wij gebruikten de map van Marco polo de gehele G.O.S.( 1:2000000).

Een mooi aternatief voor de terugreis bv is Moldavie, een heel mooi land.
de witten
Contacteer:

Bericht door de witten »

Boxer-twin schreef:
de witten schreef:
Boxer-twin schreef: Ik snap je opmerking niet helemaal???????
Witten, ik heb het nog eens drie keer nagelezen maar ik heb het nergens over een rijbewijs.
Je hebt gelijk ik moet het mis gelezen hebben :oops:
altijd met mijn haast en spoed.
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
pascalplovie

Roemenie

Bericht door pascalplovie »

Beste,

Ik rijd jaarlijks een drietal keren naar Roemenie (met de wagen weliswaar) en kan je zeggen dat de situatie er sterk op vooruit is gegaan. Het wegennet is sterk verbeterd, vooral als je op de zogenaamde Europese wegen blijft. Van zodra je hiervan afwijkt bestaat de kans inderdaad dat je gaten in de weg zal moeten ontwijken.

Ik ben er volledig mee akkoord dat de steden de gevaarlijkste plaatsen zijn. het platteland is ok, zolang je uit de buurt van de zigeuners blijft.

By the way, vergeet geen wegenvignet te kopen voor Roemenie. Deze zijn te verkrijgen in sommige tankstations. Ik koop ze telkens in het tankstation net buiten Arad richting Paulis en Lipova. Deze is gelegen schuin tegenover een Mercedesgarage.

Tot slot, vergeet niet Sibiu te bezoeken. In mijn ogen een van de mooiste steden van het land en volgend jaar culturele hoofdstand van Europa.

Alvast goede reis, of in het Roemeens 'drum bun'.

Pascal
africarlo
Contacteer:

Oekraïne

Bericht door africarlo »

Hallo,

Ik ben in 2003 doorheen de Oekraïne en Rusland gereisd met de motor.Oppassen aan de grensovergangen,bepaalde personen willen je helpen met het invullen van de papieren, nadien vragen ze een flinke vergoeding.Een goede raad zorg dat je steeds voor de middag aan de grens toekomt en zoek tijdig een onderkomen.Oppassen voor de snelheid ze controleren zeer veel,betalen zul je toch(veel corruptie).FFijne reis.

Groeten Carlo

http://www.carloafricatour@hotmail.com
R850R

Re: Oekraïne

Bericht door R850R »

africarlo schreef:Hallo,

Ik ben in 2003 doorheen de Oekraïne en Rusland gereisd met de motor.Oppassen aan de grensovergangen,bepaalde personen willen je helpen met het invullen van de papieren, nadien vragen ze een flinke vergoeding.Een goede raad zorg dat je steeds voor de middag aan de grens toekomt en zoek tijdig een onderkomen.Oppassen voor de snelheid ze controleren zeer veel,betalen zul je toch(veel corruptie).FFijne reis.

Groeten Carlo

http://www.carloafricatour@hotmail.com
Thanks voor de tip! Je dia reportage over je trip naar Zuid Afrika was anders ook wel de moeite!!
Plaats reactie