brandstofreserve r1100r

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Bob321

brandstofreserve r1100r

Bericht door Bob321 »

Gisteren voor de eerste keer getankt met mijn nieuwe (tweedehandse) R1100R nadat het waarschuwingslampje van de reserve oplichtte. Ik tankte 14 L tot de bak terug vol was. Dit betekent (volgens boekje is de inhoud vd. tank 21 l) dat er nog een dikke 7 l. in zat. Is dit normaal want dit lijkt me wel vroeg om al op 'reserve' te springen ? Of schort er hier iets ?
Mvg
B
MGke

Re: brandstofreserve r1100r

Bericht door MGke »

Beste,

Ik tankte altijd na het oplichten waarschuwinglamp +-16l +- 220km op de dagteller. Max gereden met volle tank 320km.

Mvg.
Mgke.
R1100R van 2005 tot 2015.
R1200RT van 2016 tot
st1100

brandstofreserve r1100r

Bericht door st1100 »

Dat is normaal vrees ik. De boordcomputer is niet zo precies. Ik heb zelf ooit eens een buitenlandse toerrit afgebroken om dringend naar een benzinestation te zoeken omdat er 4 streepjes op m'n dashboard verschenen. Wist ik veel

Ikzelf rij met een K , en deed dezelfde vaststelling als jij : de opgegeven tankinhoud klopte niet met de hoeveelheid die ik kon tanken.ik heb dan een fles met 2 liter benzine in m'n rugzak gestoken en hem leeg gereden en dan gaan tanken . En 19.1 l zoals opgegeven.

Conclusie : actieradius is bij normaal rijden (bij m'n k) minstens 300 km , als de tank vol is en ik tel de km van de dagteller bij de actieradius van het dashboard , klopt dat +- 300km. Idem bij halfvolle tank. En dan gaat de actieradius om een of andere reden sneller aflopen.

Conclusie : de gele lamp FUEL gaat branden als de actieradius nog minstens 100 km is , hierop kan je niet rekenen , want als je een stukje deutsche bahn gedaan hebt , verbruik je meer. Vervolgens telt de actieradius af , om uiteindelijk 4 streepjes te worden ----. Vanaf dat punt heb ik nog 3 liter of kan ik nog 40 a 50 km rijden , en deze aanduiding klopt wel altijd. Mijn tip aan BMW is dan ook : zwier heel die actieradius rommel eraf en laat de 'FUEL' lamp aangaan op het moment dat nu de 4streepjes verschijnen , dat zal veel onnodige ongerustheid vermijden

Ik zet de dagteller op 0 bij het tanken en probeer niet op die gele driehoek te letten , en uiteindelijk ben ik nog nooit zonder gevallen dus als je ermee leert eeeuh werken , lukt het wel. Maar ik zou,de,test toch eerst zelf eens doen want nogmaals de mijne,is een k.
Plaats reactie