Nav v probleem
Moderator: GVN
Nav v probleem
Als ik een route rij, en door een of andere reden hier van afwijk, dan zijn mijn route aanwijzigingen in het oortje en visueel op de GPS (links boven) weg.
Ik krijg deze maar terug als ik de route stop en opnieuw opstart.
Herberekenen op aanvraag of uit maakt geen verschil.
Waarschijnlijk een of andere instelling die niet goed staat, maar welke?
Vervelend op een weekje van een trip naar Frankrijk (als er benzine is); dus alle hulp is welkom.
marray
Ik krijg deze maar terug als ik de route stop en opnieuw opstart.
Herberekenen op aanvraag of uit maakt geen verschil.
Waarschijnlijk een of andere instelling die niet goed staat, maar welke?
Vervelend op een weekje van een trip naar Frankrijk (als er benzine is); dus alle hulp is welkom.
marray
-
panneman.be
- Contacteer:
Re: Nav v probleem
Staan je viapunten misschien "hard" en je mist er één dan wil hij daar terug naar toe alvorens de route terug op te pakken.
Oplossing; viapunten "zacht maken in GPS op knop "punt overslaan " drukken
Oplossing; viapunten "zacht maken in GPS op knop "punt overslaan " drukken
VRIENDELIJKE MOTORGROETEN VAN DE PANNEMAN.
BE A MAN RIDE A PAN // BE A DREAMER RIDE A BEEMER
Lid van Club Pan European Belgie en BMW Motorclub Vlaanderen
ex K1600GT-2014 RIJDER
ex R1200GSA/LC-2016 RIJDER
ex R1250GSA/LC EXCLUSIVE-2019 RIJDER
R1250GSA/LC TROPHY-2023 RIJDER
BE A MAN RIDE A PAN // BE A DREAMER RIDE A BEEMER
Lid van Club Pan European Belgie en BMW Motorclub Vlaanderen
ex K1600GT-2014 RIJDER
ex R1200GSA/LC-2016 RIJDER
ex R1250GSA/LC EXCLUSIVE-2019 RIJDER
R1250GSA/LC TROPHY-2023 RIJDER
Lijkt me logisch....
Route-aanwijzingen kan je toch enkel krijgen als je op de route zit ?
Route-aanwijzingen kan je toch enkel krijgen als je op de route zit ?
lijkt mij idd een probleempje met 'harde' viapunten, ttz een punt waar uw nav V van verwacht dat ge daar MOET langskomen. ALs je zo'n punt mist door van uw route af te wijken, dan kan je ofwel in uw nav V ingeven dat je dat via punt overslaat, ofwel rij je zelf terug naar dat punt (zonder aanwijzingen) zodat je verder kan.
Alternatief is, zoals hierboven al aangegeven wordt, uw via punten 'soft' te maken in Basecamp, dwz dat het een via punt is waar je kan/mag voorbijkomen maar niet noodzakelijk moet voorbijkomen.
In ieder geval, als je van je route afwijkt, zal je zelf moeten terug op de route geraken zonder gesproken aanwijzingen. Beetje uitzoomen tot je de route ziet en er naartoe rijden met wat gezond verstand... Uw nav V zal dan de route weer oppikken vanop het punt dat je terug op de route komt.
meer info over harde en softe waypoints hier in dit filmpje van Mr.GPS:
http://www.mrgps.nl/kennis/belangrijk-h ... viapunten/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alternatief is, zoals hierboven al aangegeven wordt, uw via punten 'soft' te maken in Basecamp, dwz dat het een via punt is waar je kan/mag voorbijkomen maar niet noodzakelijk moet voorbijkomen.
In ieder geval, als je van je route afwijkt, zal je zelf moeten terug op de route geraken zonder gesproken aanwijzingen. Beetje uitzoomen tot je de route ziet en er naartoe rijden met wat gezond verstand... Uw nav V zal dan de route weer oppikken vanop het punt dat je terug op de route komt.
meer info over harde en softe waypoints hier in dit filmpje van Mr.GPS:
http://www.mrgps.nl/kennis/belangrijk-h ... viapunten/" onclick="window.open(this.href);return false;
R1200GS LC
-
aantzeetje
Oppassen met een hard via punt overslaan (skip). Je gps gaat dan de hele route opnieuw berekenen met de instellingen van je gps. Heb je de route niet in snel en korste berekend ga je een andere route krijgen dan gepland. Heb je dit wel gedaan zal de route afwijken tot het eerstvolgende viapunt en vandaar de oorspronkelijke weer volgen.ofwel in uw nav V ingeven dat je dat via punt overslaat
Alle viapunten soft maken en herberekenen uit vooraleer je de route naar de gps stuurt
Nog beter: track naar gps sturen en gps route van track laten maken (heb je slechts 2 via punten (begin en einde) echter nu MOET herberekenen op gps uit staan daar als je van de route afwijkt deze een nieuwe route berekend naar het eindpunt
Normaal dat je geen routeaanwijzingen meer krijgt, je bent immers niet meer op de route. Kan gebeuren dat eens terug op de route het tot het volgende viapunt duurt eer je terug gesproken routeaanwijzingen krijgt
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Snel én kort, of snel OF kort ?aantzeetje schreef:Heb je de route niet in snel en korste berekend ga je een andere route krijgen dan gepland. Heb je dit wel gedaan zal de route afwijken tot het eerstvolgende viapunt en vandaar de oorspronkelijke weer volgen.
Indien snel én kort : wist niet dat je dit op het toestel kon instellen, heb daar in deze context enkel nog maar "snellere tijd" of "kortere afstand" gezien.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
Over herberekenen aan of uit is al veel virtuele inkt gevloeid en het laatste woord zal er wellicht ook nog lang niet over gezegd zijn.
Zelf heb ik herberekenen altijd al op “automatisch” staan, en wordt de route in het toestel volgens het principe “snellere tijd” (her-)berekend. Mijn Basecamp staat bij het voorbereiden van de rit ook ingesteld op “snellere tijd”.
Begin- en eindpunt van de route zijn hard, en daartussen staan er alleen zachte viapunten, voldoende, niet teveel, niet te weinig, en op “strategische” plaatsen. Eventueel durf ik al wel eens een hard punt inlassen op de plaats waar ik wil lunchen of om ’n andere reden zowiezo even wil stoppen.
Met deze instellingen ben ik eigenlijk nooit voor onaangename verrassingen komen te staan, behalve die enkele keer dat ik door omstandigheden twee zachte punten moest missen en de gps mij halsstarrig naar dat tweede gemiste punt bleef sturen. Dan heb ik ‘m wel even een klets tegen zijn oren gegeven.
Een van de grote nadelen van “op zicht” terug naar de geplande route (zeg maar de roze lijn) te rijden vind ik dat je nooit op voorhand weet waar je zal passeren en of je daar wel door mag/kan. Je scherm staat dan wel vol lijntjes die wegen voorstellen, maar het blijft toch een soort zoektocht “op goed geluk” tijdens dewelke je bv voor een enkelrichtingstraat komt te staan waardoor je ter plekke weer een andere oplossing moet zoeken. Als je dan alleen onderweg bent is dat nog niet zo erg, maar stel dat je tien anderen achter je aan hebt rijden die op jou vertrouwen en op dat moment allemaal rechtsomkeer moeten maken...
Als je zelf voor gps gaat spelen ben je op dat moment aan’t inzoomen, uitzoomen, veel meer aan’t kijken naar je scherm waardoor je minder aandacht aan de weg kan schenken… Door de gps gewoon automatisch te laten herberekenen leidt hij mij gewoon naar het volgende viapunt op de route en hoef ik mij daar voor de rest weinig van aan te trekken. In het slechtste geval heb ik een stukje van de geplande route gemist, maar zowiezo zal ik niet heel ver van de geplande route afwijken, dus zoveel lelijker zal het daar ook nog niet zijn…
Ik weet, ik behoor wellicht tot de minderheid die nog voor automatisch herberekenen kiest, maar voor mij is ’t een groot gemak en ik heb geen moeite met die paar kleine ongemakjes die zich daardoor soms nog eens durven voordoen.
Zelf heb ik herberekenen altijd al op “automatisch” staan, en wordt de route in het toestel volgens het principe “snellere tijd” (her-)berekend. Mijn Basecamp staat bij het voorbereiden van de rit ook ingesteld op “snellere tijd”.
Begin- en eindpunt van de route zijn hard, en daartussen staan er alleen zachte viapunten, voldoende, niet teveel, niet te weinig, en op “strategische” plaatsen. Eventueel durf ik al wel eens een hard punt inlassen op de plaats waar ik wil lunchen of om ’n andere reden zowiezo even wil stoppen.
Met deze instellingen ben ik eigenlijk nooit voor onaangename verrassingen komen te staan, behalve die enkele keer dat ik door omstandigheden twee zachte punten moest missen en de gps mij halsstarrig naar dat tweede gemiste punt bleef sturen. Dan heb ik ‘m wel even een klets tegen zijn oren gegeven.
Een van de grote nadelen van “op zicht” terug naar de geplande route (zeg maar de roze lijn) te rijden vind ik dat je nooit op voorhand weet waar je zal passeren en of je daar wel door mag/kan. Je scherm staat dan wel vol lijntjes die wegen voorstellen, maar het blijft toch een soort zoektocht “op goed geluk” tijdens dewelke je bv voor een enkelrichtingstraat komt te staan waardoor je ter plekke weer een andere oplossing moet zoeken. Als je dan alleen onderweg bent is dat nog niet zo erg, maar stel dat je tien anderen achter je aan hebt rijden die op jou vertrouwen en op dat moment allemaal rechtsomkeer moeten maken...
Als je zelf voor gps gaat spelen ben je op dat moment aan’t inzoomen, uitzoomen, veel meer aan’t kijken naar je scherm waardoor je minder aandacht aan de weg kan schenken… Door de gps gewoon automatisch te laten herberekenen leidt hij mij gewoon naar het volgende viapunt op de route en hoef ik mij daar voor de rest weinig van aan te trekken. In het slechtste geval heb ik een stukje van de geplande route gemist, maar zowiezo zal ik niet heel ver van de geplande route afwijken, dus zoveel lelijker zal het daar ook nog niet zijn…
Ik weet, ik behoor wellicht tot de minderheid die nog voor automatisch herberekenen kiest, maar voor mij is ’t een groot gemak en ik heb geen moeite met die paar kleine ongemakjes die zich daardoor soms nog eens durven voordoen.
Greetz,
P@trick
P@trick
-
aantzeetje
geen probleem als je herberekenen op automatisch hebt staan mits je vooraf de route in BC EN met snellere tijd EN met kortste afstand berekend hebt (pas het standaard motorprofiel in BC aan en geef het een andere naam. bv motor snel, motor kortste, motor kronkelwegen). Route eigenschappen openen en daar het profiel dan wijzigen om te laten herberekenen en aan te passen aan de track die je eerder al van de originele route maakte. De gps rekent met andere algorithmes dan BC waardoor er toch verschillen kunnen optreden als beiden, BC en gps, op snelste tijd staan.
Als je niet graag op zicht rijdt, herberekenen uit staat en je naar de route dient terug te keren, even op scherm tikken en zeggen dat hij naar dat punt moet navigeren. Eens daar route opnieuw opstarten en eindpunt kiezen (indien alle viapunten soft zijn) of je eerst volgende harde punt. Vandaar dat je de viapunten zacht moet maken anders krijg je een lijst van harde punten waar je door het bos de bomen niet meer ziet.
Als je niet graag op zicht rijdt, herberekenen uit staat en je naar de route dient terug te keren, even op scherm tikken en zeggen dat hij naar dat punt moet navigeren. Eens daar route opnieuw opstarten en eindpunt kiezen (indien alle viapunten soft zijn) of je eerst volgende harde punt. Vandaar dat je de viapunten zacht moet maken anders krijg je een lijst van harde punten waar je door het bos de bomen niet meer ziet.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
-
ChiChiWaWa
Wat ik bovendien altijd doe is zorgen dat ik niet alleen een route heb, maar ook een Spoor van die route, en die zet ik dan zichtbaar met een opvallend kleurtje zoals geel of lichtgroen. Als de route, herberekend of niet al naargelang ieders eigen wensen, dan toch afwijkt van het origineel in BC, dan zie ik dat het spoor anders loopt en dan is het kwestie van zelf te beslissen wat je volgt. 
E-mail : ChiChiWaWa @ gmail.com