eerste versnelling moeilijk te krijgen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
MuYbJeN

Bericht door MuYbJeN »

Hallo,

Eerste post van mij hier.
Vandaag mijn tweedehands 1150RT afgehaald.
Nu heb ik hierover al een vraagje. Na een lange rit vandaag ondervonden dat de moto zijn eerste versnelling bij volledig ingetrokken koppeling niet of heel moeilijk vind. Laat je de koppeling wat meer los dan springt deze wel in versnelling
Je trekt je koppeling volledig in en klikt naar beneden maar de moto springt niet in versnelling. Hij doet dit ook niet altijd, maar het is soms wel vervelend.

Tijdens de proefrit deed ie het niet, maar soit dat was maar een klein ritje.

Ik heb nog een volledig jaar garantie, dus als er iets aan mankeert is het nu nog de moment om naar de dealer te gaan.

Iemand een idee wat het (eventuele) euvel kan zijn.

Mvg,
Muy
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Ik heb maar één keer met een 1150 gereden, dus spreek niet van ondervinding.
Wel heb ik al een en ander geleden, en ondervonden met mijn 1200RT.

D'as geen euvel, D'as een BMW :wink:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
torro

Bericht door torro »

Laat me es raden. Je hebt dit voor als je stopt. Concreet ; je rijdt in vb. 4°, 5° versnelling en je gaat stoppen. Je mindert snelheid en éénmaal traag genoeg trek je de ontkoppeling in en stopt tot stilstand. Stilstaand (of rijdend) dan maar versnellingspedaal naar beneden en doortrappen tot in 1° versnelling.... hendel blijvend ingetrokken. En dan krijg je'm niet in 1° ... dan moet je idd even je hendel lossen en dan lukt het wel. :::: lijkt me vrij 'normaal' te noemen.
Als je wil stoppen laat dan even tussen iedere versnelling je hendel los. 5-4-3-2 en dan gaat ie bijna zeker ook probleemloos in 1. Dit als test. Je doet volgens mij niets verkeerd door je hendel even te lossen en 'm dan in 1° te drukken.

groeten, peter.
R 1100 R
John
Contacteer:

Bericht door John »

Je bent dan eigenlijk verkeert bezig. Of het moest een noodstop zijn. Dus beter terugschakelen als je afremt. Dan maakt je versnellingsbak nog steeds de nodige toeren.
Laatst gewijzigd door John op 15 mar 2006, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Bruno 1200 RT

Bericht door Bruno 1200 RT »

Via dit forum een gouden tip gekregen, 'simple comme bonjour' maar je moet het maar weten. Als je motor nt in eerste wil gewoon met je benen even voortduwen terwijl je naar beneden duwt en het gaat als vanzelf. Probeer even en laat het resultaat weten. Ik heb dit 'probleem (BMW)' eigenlijk alleen als hij volkomen koud staat. Veel schakelplezier !
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Als eerste niet wil lukken is het veel makkelijker om de koppeling even heel zachtjes te laten opkomen, en daarna nog eens te proberen. Wedden dat het lukt. Let wel ik bedoel wel degelijk heel zachtjes en niet "laten schieten". Succes!
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
TheViking
Contacteer:

Bericht door TheViking »

Het doet me denken aan de tijd dat ik als bleu mijn R ging halen in de garage en er niet mee weg geraakte.
Ik heb dit ook vaak (vooral als ik hem start nadat ik hem bij de vorige rit in neutraal heb binnengezet met de motor af).

Wat ook helpt is de koppeling volledig lossen, opnieuw koppelen en onmiddellijk schakelen (dus geen seconde wachten)

Viking.
Met computers gaat alles automatisch maar niks vanzelf !
Gele
Contacteer:

Bericht door Gele »

Koppeling tot aan aangrijpmoment intrekken en ge klikt zonder probleem in eerste.
Gele: wel snel , niet rap
Stelo

Bericht door Stelo »

Hoi,

Tijdens het intrekken van de ontkoppelingshendel geef ik een lichte druk op het versnellingspedaal, en dit vanaf het ogenblik dat mijn ontkoppelingshendel ongeveer 1/3e ingetrokken is.
Plotseling valt ie gewoon in 1e op een zachte stille manier.

Veel rijplezier met je R115ORT toegewenst.

Greetz,

Stelo
R1200RT
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Bij mij komt dit enkel voor bij koudstart. Even een paar keer koppeling indrukken en dan doet ie het.

Na enkele km is het volledig over
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
MuYbJeN

Bericht door MuYbJeN »

Wow, wat een overvloed aan antwoorden. :lol:

Ik ben al blij dat mijn 'probleem' dus gekend is. Het is inderdaad zo dat als je de koppeling laat opkomen ie zonder problemen in versnelling springt.

Het zal dus een kwestie van gewoon worden zijn.
Toch bedankt voor de reacties.

Muy
Scarto

Bericht door Scarto »

Koppeling volledig aantrekken, linkervoet lichtjes de versnellingspedaal aandrukken en zachtjes de koppeling lossen en het komt voor mekaar.
Da's mijn gewoonte geworden.

Groeten.
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
Neele

Bericht door Neele »

Als ie koud is gebeurt het weleens, paar keer in neutraal stand koppelhendel inhouden en lossen en dat lukt bij mij steeds.
Neele
Solex-Z400-CM400-GL1000-VN750Vulcan-GL1100-GL1200-VF750CMagna-GL1500-ZX10-ZXR750-ZX9R-CBR1000F-CB1000-GSX1400-DL1000-R1150RT-Vespa GTS300ie-K1600GTL
Danny

Bericht door Danny »

sorry maar ik ben absoluut geen voorstander van 't koppeling laten opkomen gedoe... kan nie goe zijn zo simpel is't... beter de moto een beetje manipuleren enkele cm naar voor of achter met geloste koppeling en dan gaat ie er als vanzelf zonder fantasiekes in :wink:
survie

versnellingsbak

Bericht door survie »

Bezit nen rt van 2002,de versnellingsbak is niks waard,voor zo ne moto.
Heb nog een yamaha van 1982 schakelt perfect.
Danny

Bericht door Danny »

Bezit nen rt van 2002,de versnellingsbak is niks waard,voor zo ne moto
wrong answer

die boite is perfect maar 't feit dat ze onvertraagd mee aan krukassnelheid draait is het probleem...daar zou je Yam bakje ook niet tegenkunnen... :wink:
Harald

Bericht door Harald »

Met nen BMW moet ge leren rijden en vooral leren schakelen.
De mijne schakelt boterzacht.
Of ik dat nu doe met of zonder koppeling.

Maar oefening baart kunst zeker :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Alain GS

Naar tweede !

Bericht door Alain GS »

Wat ik doe als bij koudstart het in eerste versnelling niet wil lukken, zet ik mijn voet onder de versnellingshendel en probeer hem eens naar de tweede versnelling te brengen. Tegelijkertijd duw ik met mijn rechterbeen de moto een beetje naar voor en achter (lichtjes). En dan voetje er terug op en dan gaat ie gegarandeerd in eerste. Moeizaam en stroef soms , maar het lukt wonderwel, zonder dat je je boîte ook maar het minste forceert of pijn doet. Dit voor wat bij koudstarten betreft, maar bij warm gaat 't zeker ! Verder is het ook aan te raden om telkens dóór alle versnellingen terug te schakelen, hiermee bedoel ik telkens koppeling een fractie loslaten na elke teruggeschakelde versnelling. Dus niet bijna stilstaan in 6de of 5de en éénmaal koppeling intrekken en dan klik klik klik klik naar beneden. :wink:
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... :))
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
armando

Het weer heeft er bij mij ook invloed op...

Bericht door armando »

Hoi allemaal,

Ik heb er over het algemeen weinig moeite mee, 850RT 2001. Wel merk ik dat als het erg koud geweest is s'nachts, onder het vriespunt, dat het ietsje moeilijker gaat. Het schakelen over het algemeen gaat dan ietsje stroever. Een stukje in de 1ste versnelling rijden doet bij mij wonderen, niet hard natuurlijk en maar 200 meter of zo. Schakelen gaat daarna prima.

Zoals al eerder aagegeven moet je leren rijden met een BMW. Ik heb de mijne pas 4 maanden en heb het idee dat ik mijn motor nog niet echt ken. Maar ik geniet er nu al van, dus het kan alleen maar beter worden. En dat schakelen, ach ja... een klein minpuntje maar dat valt in het niet ten op zicht van alle voordelen die de motor mij biedt.

Veel plezier met je 1150RT!!!

Groetjes,

Armando
brit

Bericht door brit »

Als eerste niet wil lukken is het veel makkelijker om de koppeling even heel zachtjes te laten opkomen, en daarna nog eens te proberen.
in eerste schakelen doe ik altijd op bovenstaande manier... koud of warm... het deert me niet! zolang het ding maar in eerste schakelt. bovendien ligt het aangrijppunt wel ver, dus eventuele opmerkingen dat je je koppeling vervroegd kan verslijten vind ik zuivere onzin.

en ja, bij bmw's kan je moeilijk over versnellingsbakken spreken. een correcter woord is rommelbak. rammelbak kan ook nog...
Gydotron
Contacteer:

Bericht door Gydotron »

Het klopt wat Danny zegt, de koppeling zit op de krukas en draait daardoor een stuk sneller dan bij andere motoren. Het is dus "eigen" aan een BMW dat die "moeilijker" schakelt. Mijn oudere BMW, een R100R van 1993 schakelt erg vloeiend. Als ik stil sta laat ik trouwens nooit de koppeling opkomen. Ik laat de ontkoppeling (uiteraard als hij in neutraal staat) even los en nadien terg ontkoppelen en bijna altijd schakelt hij dan vlot in 1ste. Het is een kwestie dat de tandwielen in mekaar kunnen passen.

Grtn Guido
Absolute waarheden bestaan niet !
Plaats reactie