Medion GPS van de Makro: 399 euro
Moderator: GVN
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Medion GPS van de Makro: 399 euro
Ik heb het gewaagd die laaggeprijsde autonome GPS te kopen.
Past hij niet op de moto is hij ook nog goed voor de auto van mijn vrouw, dochter of zoon.
Awel, voor uw 400 euro krijgt ge heel veel GPS plezier. Alle kaarten voor Europa (door TeleAtlas) zijn inbegrepen. Bovendien is er een MP3 speler ingebouwd. Er is zelfs een steun voor de moto of fiets bijgeleverd.
Ik ken niet veel van GPSsen maar in vergelijking met mijn Blaupunkt van 120.000 frank (in 2000) is hij toch spectaculair qua functionaliteit.
Morgen test ik hem uitgebreid uit en laat iets weten.
Bob
P.S. De montage op de GS is perfect. Spijtig dat hij niet bestand is tegen water. Maar ik zal daar we iets op vinden. Hij is ook niet geschikt om off-road te rijden, maar dan heb ik nog mijn kompas...
Past hij niet op de moto is hij ook nog goed voor de auto van mijn vrouw, dochter of zoon.
Awel, voor uw 400 euro krijgt ge heel veel GPS plezier. Alle kaarten voor Europa (door TeleAtlas) zijn inbegrepen. Bovendien is er een MP3 speler ingebouwd. Er is zelfs een steun voor de moto of fiets bijgeleverd.
Ik ken niet veel van GPSsen maar in vergelijking met mijn Blaupunkt van 120.000 frank (in 2000) is hij toch spectaculair qua functionaliteit.
Morgen test ik hem uitgebreid uit en laat iets weten.
Bob
P.S. De montage op de GS is perfect. Spijtig dat hij niet bestand is tegen water. Maar ik zal daar we iets op vinden. Hij is ook niet geschikt om off-road te rijden, maar dan heb ik nog mijn kompas...
Bob, voor zaterdag verwacht men wat zon : ga dan ook zeker die Medion eens testen. Sommige types TFT-schermpjes worden echt onleesbaar als de zon erop zit.
Bovendien hebben kenners een beetje hun twijfels over de geschiktheid van PDA-type GPSen, waaronder ik die Medion ook reken (door zijn prijs), voor gebruik op motorfietsen. De bevestiging van de inwendige electronische componenten zou minder bestand zijn tegen de trillingen van de motor, wat op termijn defecten aan het toestel zou veroorzaken.
De niet-waterdichtheid is zoals je zegt op te lossen, door bv. beschermhoesjes of -doosjes, maar dan moet je na een tijdje wel oppassen voor mogelijke condensvorming binnenin.
'k Ben zelf ook wel heel benieuwd naar je ervaringen.
mvg
Hans
PS : persoonlijk denk ik dat het Garmin gamma het meest geschikt is voor de motor : waterdicht, regelmatige firmware-updates, compatibiliteit met de Mapsource software, en vooral : stevig en robuust. Mijn Garmin 60C is al enkele malen gevallen (eenmaal van een rijdende fiets, een andere maal op de garagevloer) : geen spoor van te merken, en het toestel werkte steeds alsof er niets was gebeurd.
Bovendien hebben kenners een beetje hun twijfels over de geschiktheid van PDA-type GPSen, waaronder ik die Medion ook reken (door zijn prijs), voor gebruik op motorfietsen. De bevestiging van de inwendige electronische componenten zou minder bestand zijn tegen de trillingen van de motor, wat op termijn defecten aan het toestel zou veroorzaken.
De niet-waterdichtheid is zoals je zegt op te lossen, door bv. beschermhoesjes of -doosjes, maar dan moet je na een tijdje wel oppassen voor mogelijke condensvorming binnenin.
'k Ben zelf ook wel heel benieuwd naar je ervaringen.
mvg
Hans
PS : persoonlijk denk ik dat het Garmin gamma het meest geschikt is voor de motor : waterdicht, regelmatige firmware-updates, compatibiliteit met de Mapsource software, en vooral : stevig en robuust. Mijn Garmin 60C is al enkele malen gevallen (eenmaal van een rijdende fiets, een andere maal op de garagevloer) : geen spoor van te merken, en het toestel werkte steeds alsof er niets was gebeurd.

-
Synchro Bob
- Contacteer:
Ik heb mij, welliswaar in de wagen, 250Km laten Navigeren door de Medion GPS.
Voor de ongeduldigen zal ik maar meteen zeggen dat het resultaat positief is. Zeker een aanrader voor de minder kapitaalkrachtige rijders.
De tocht gebeurde zij aan zij met de ingebouwde Blaupunkt GPS.
Positief:
- gebruiksvriendelijkheid (met oa. touch screen interface)
- heel grote database van POIs, favoriete bestemmingen en bestemmingen die men recentelijk heeft aangedaan)
- TeleAtlas kaarten van nagenoeg heel Europa
- huisnummers
- goed leesbaar scherm in de zon
- dag/nacht instelling van het scherm
- goed verstaanbare spraaknavigatie (enkel Nederlands, geen Aantwaaaaarps, sorry)
- goede visuele navigatie-instructies
- autonomie (na 3uur was de batterij nog 66% vol (of 33% leeg), en er is een 12V adapter bijgeleverd)
- snelle herberekening van routes
- vriendelijke melding van snelheidsovertredingen
Neutraal:
- het display is reflecterend en moet een donkere plek van je uitrusting weerkaatsen; gelukkig is het display heel vlak en blijf de geweerkaatste zone heel klein (vd schouder of borst)
- de spraakinstructies geven niet het nummer aan van de weg die je moet inslaan of volgen; daarentegen staan die nummers wel vermeld op de kaart
- op rotondes moet men goed letten op de instructies (visueel en vocaal) want eens op de rotonde denkt de GPS al aan de volgende instructie
- afstanden tot aan een kruispunt of afrit zijn werkelijk tot op de hoek van de straat; m.a.w men moet veel eerder beginnen links of rechts in te voegen
- de hoogtemeting zit er consistent 50meter naast (Knokke ligt op 50 meter:-)
- steun voor de voorruit is te elastisch met als gevolg dat de GPS trilt bij het rijden; oplossing is de GPS te laten steunen op het dashboard
- geen navigatie tussen kaarten: als de Benelux kaart actief is en men steekt de Franse grens over, moet men de Franse kaart activeren; gelukkig is er een globale EU kaart met de hoofdwegen.
Negatief
- bij het vertrek, nadat de GPS de route heeft gecalculeerd is het niet altijd duidelijk in welke richting men moet vertrekken; in 1 geval was de blauw/witte lijn (die de route voorstelt) niet te zien op het vertrekpunt; in het 2de doorkruiste de lijn het vertrekpunt; wat ontbreekt is een pijl die aangeeft in welke windrichting je bestemming is
Twijfel
- toekomstige ondersteuning van hardware en software; op dit ogeblik is er niks online .... gelukkig 2 jaar garantie.
Ik navigeer nu naar mijn bed...
Bob
Voor de ongeduldigen zal ik maar meteen zeggen dat het resultaat positief is. Zeker een aanrader voor de minder kapitaalkrachtige rijders.
De tocht gebeurde zij aan zij met de ingebouwde Blaupunkt GPS.
Positief:
- gebruiksvriendelijkheid (met oa. touch screen interface)
- heel grote database van POIs, favoriete bestemmingen en bestemmingen die men recentelijk heeft aangedaan)
- TeleAtlas kaarten van nagenoeg heel Europa
- huisnummers
- goed leesbaar scherm in de zon
- dag/nacht instelling van het scherm
- goed verstaanbare spraaknavigatie (enkel Nederlands, geen Aantwaaaaarps, sorry)
- goede visuele navigatie-instructies
- autonomie (na 3uur was de batterij nog 66% vol (of 33% leeg), en er is een 12V adapter bijgeleverd)
- snelle herberekening van routes
- vriendelijke melding van snelheidsovertredingen
Neutraal:
- het display is reflecterend en moet een donkere plek van je uitrusting weerkaatsen; gelukkig is het display heel vlak en blijf de geweerkaatste zone heel klein (vd schouder of borst)
- de spraakinstructies geven niet het nummer aan van de weg die je moet inslaan of volgen; daarentegen staan die nummers wel vermeld op de kaart
- op rotondes moet men goed letten op de instructies (visueel en vocaal) want eens op de rotonde denkt de GPS al aan de volgende instructie
- afstanden tot aan een kruispunt of afrit zijn werkelijk tot op de hoek van de straat; m.a.w men moet veel eerder beginnen links of rechts in te voegen
- de hoogtemeting zit er consistent 50meter naast (Knokke ligt op 50 meter:-)
- steun voor de voorruit is te elastisch met als gevolg dat de GPS trilt bij het rijden; oplossing is de GPS te laten steunen op het dashboard
- geen navigatie tussen kaarten: als de Benelux kaart actief is en men steekt de Franse grens over, moet men de Franse kaart activeren; gelukkig is er een globale EU kaart met de hoofdwegen.
Negatief
- bij het vertrek, nadat de GPS de route heeft gecalculeerd is het niet altijd duidelijk in welke richting men moet vertrekken; in 1 geval was de blauw/witte lijn (die de route voorstelt) niet te zien op het vertrekpunt; in het 2de doorkruiste de lijn het vertrekpunt; wat ontbreekt is een pijl die aangeeft in welke windrichting je bestemming is
Twijfel
- toekomstige ondersteuning van hardware en software; op dit ogeblik is er niks online .... gelukkig 2 jaar garantie.
Ik navigeer nu naar mijn bed...
Bob
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Vandaag een rit gedaan met de motor door het Noorden van het Pajottenland geleid door de Medion GPS.
Wel. HET WERKT ! en nog goed ook.
- leesbaarheid van het scherm OK; hoe meer zon erop hoe beter
- reflecties blijven een probleem omdat ik een fluo vest draag; voor "The Men in Black is er dus geen enkel probleem"; ikzelf heb de GPS links van het stuur geplaatst om dan de reflectie van mijn arm (niet) te zien
- gesproken navigatie via speakers in de helm duidelijk verstaanbaar
- als men een waypoint bereikt moet de route naar de volgende waypoint berekend worden met als gevolg dat men een paar seconden moet wachten
- als men voor de "korste route" kiest leidt de weg via heel kleine wegen, op de limiet van onverharde wegen; met de GS was ik op mijn gemak
met "uitgezonderd plaatselijk verkeer" wordt geen rekening gehouden
- de database houdt blijkbaar al rekening met toekomstige snelheidslimieten; 30Km in de dorpskernen met als gevolg dat de charmante Hollandse jonge dame je steeds "U rijdt te snel" in het oor fluistert; ze vindt ook hier en daar 90Km/u al te snel, ook al staat er geen enkele signalisatie
Enfin, ik ben helemaal weg van dat ding. Je kan van punt A naar punt B via de mooiste onbewegwijzerde wegeltjes, wetende dat je de korste weg neemt zonder in een doodlopende straat vast te komen zitten. RELAX !
Bob's BananaGS

Wel. HET WERKT ! en nog goed ook.
- leesbaarheid van het scherm OK; hoe meer zon erop hoe beter
- reflecties blijven een probleem omdat ik een fluo vest draag; voor "The Men in Black is er dus geen enkel probleem"; ikzelf heb de GPS links van het stuur geplaatst om dan de reflectie van mijn arm (niet) te zien
- gesproken navigatie via speakers in de helm duidelijk verstaanbaar
- als men een waypoint bereikt moet de route naar de volgende waypoint berekend worden met als gevolg dat men een paar seconden moet wachten
- als men voor de "korste route" kiest leidt de weg via heel kleine wegen, op de limiet van onverharde wegen; met de GS was ik op mijn gemak
- de database houdt blijkbaar al rekening met toekomstige snelheidslimieten; 30Km in de dorpskernen met als gevolg dat de charmante Hollandse jonge dame je steeds "U rijdt te snel" in het oor fluistert; ze vindt ook hier en daar 90Km/u al te snel, ook al staat er geen enkele signalisatie
Enfin, ik ben helemaal weg van dat ding. Je kan van punt A naar punt B via de mooiste onbewegwijzerde wegeltjes, wetende dat je de korste weg neemt zonder in een doodlopende straat vast te komen zitten. RELAX !
Bob's BananaGS
Bob, die reflecties kan je doen verminderen door op het scherm een transparante (verwijderbare) folie te kleven, van het type dat wordt gebruikt om de touch-screens van PDA's te beschermen tegen krassen. Ik heb van die folie gevonden in Media-Market Basilix.
De helderheid zal misschien lichtjes verminderen, maar tegelijk is je scherm ook beschermd als je er met je handschoen zit op te tikken.
Zelf gebruik ik die folie ook om het LCD-scherm van mijn digitale camera te beschermen.
mvg
Hans
De helderheid zal misschien lichtjes verminderen, maar tegelijk is je scherm ook beschermd als je er met je handschoen zit op te tikken.
Zelf gebruik ik die folie ook om het LCD-scherm van mijn digitale camera te beschermen.
mvg
Hans

Bob, ik zie op de foto dat er een kabel aan dat ding vast zit, is dit de kabel naar je 'sigarenaansteker' aan de zijkant van de GS? Is de standaard kabel lang genoeg? Hoe hoor je de dame in je helm? Heb je een oortje in je helm met een kabel verbonden aan het GPS-toestel?bdemeyer schreef:Vandaag een rit gedaan met de motor ...[/img]
Geert.
R 1200 GS zwart 2007 Kijk ook eens op http://www.fietsenpeeraer.be
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Geert, De spiraalkabel aan de kant is verbonden met de oortjes in mijn hem. Het is een male/female kabel 3,5mm stereo jack van 3 meter maar door de spiraalvorm trekt hij zich terug tot 1 meter. Lekker handig !
Ik schat de autonomie van de GPS op een 5 à 6 uur; dus je kan al heel veel van België ontdekken éér de interne batterij leeg is. Er is een 12Volt adapter bijgeleverd voor op de sigarenaansteker. Ik ben van plan om zo een sigarenaansteker permanent op de moto te monteren (ergens onder het dashboard). Ik wil niet aan de adapter prusten omdat ik die nog nodig heb voor in de wagen.
De lengte van de 12V adaptersnoer is 1,5 meter.
Verder nog altijd heel blij met de Medion. Staat nu in promotie bij Kefell (BlueSky) aan 100 euro duurder dan in de Makro...
Groet,
Bob
BananaGS
Ik schat de autonomie van de GPS op een 5 à 6 uur; dus je kan al heel veel van België ontdekken éér de interne batterij leeg is. Er is een 12Volt adapter bijgeleverd voor op de sigarenaansteker. Ik ben van plan om zo een sigarenaansteker permanent op de moto te monteren (ergens onder het dashboard). Ik wil niet aan de adapter prusten omdat ik die nog nodig heb voor in de wagen.
De lengte van de 12V adaptersnoer is 1,5 meter.
Verder nog altijd heel blij met de Medion. Staat nu in promotie bij Kefell (BlueSky) aan 100 euro duurder dan in de Makro...
Groet,
Bob
BananaGS
Bob,bdemeyer schreef:Geert, De spiraalkabel aan de kant is verbonden met ... Verder nog altijd heel blij met de Medion. Staat nu in promotie bij Kefell (BlueSky) aan 100 euro duurder dan in de Makro...
Groet,
Bob
BananaGS
Zijn deze dingen nog te leveren in de Makro, of was het maar een tijdelijke promotie? In de Lidl is dinsdag ook zo'n toestelletje in promotie, maar ik weet niet of je daar een 'oortje' op kan aansluiten.
Kijk maar eens op http://www.lidl.be/be/index.nsf/pages/c ... _pocket-pc
Groeten,
Geert.
R 1200 GS zwart 2007 Kijk ook eens op http://www.fietsenpeeraer.be
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Geert,
De Medion was een kroonaanbieding bij Makro t.e.m. 30/11.
Van het toestel bij de Lidl kan ik niets vertellen. Het ziet er equivalent uit, doch het lijkt meer op een PDA (scherm leesbaar in de zon??). Aangezien hij ook een MP3 speler is, zal er wellicht een aansluiting zijn voor een oortje...
De Medion staat nu ook bij Kruidvat. 399euro; blijkbaar met ander sofware...
Kies voorzichtig en niet overhaast.
Groet,
Bob
De Medion was een kroonaanbieding bij Makro t.e.m. 30/11.
Van het toestel bij de Lidl kan ik niets vertellen. Het ziet er equivalent uit, doch het lijkt meer op een PDA (scherm leesbaar in de zon??). Aangezien hij ook een MP3 speler is, zal er wellicht een aansluiting zijn voor een oortje...
De Medion staat nu ook bij Kruidvat. 399euro; blijkbaar met ander sofware...
Kies voorzichtig en niet overhaast.
Groet,
Bob
-
SpeedyMot@rd
- Contacteer:
Nog even een vraagje aan bdemeyer; staat er bij jou in het instruktieboekje of op de bijgeleverde CD-Roms ergens vermeld hoe je de andere kaarten moet laden?
Groeten Speedy
Ride the time of your live
-
Synchro Bob
- Contacteer:
-
SpeedyMot@rd
- Contacteer:
Waarom denk jij dat we niet dezelfde soft-ware hebben??? Ik denk persoonlijk van wel. Trouwens, een vraagje; zaten er bij jou ook CD's bij van de gedetailleerde kaarten ven heel West-Europa + de kaart met de hoofdwegen van Europa. Ik heb me ondertussen een SD geheugenkaartje aangeschaft van 1Gigabyte en 1 van 512 MB om alle kaarten er op te kunnen zetten zodat ik deze niet steeds via computer opnieuw moet laden.bdemeyer schreef:Tof Speedy,
We hebben blijkbaar niet dezelfde software/firware maar het kan interessant zijn vragen/ervaringen uit te wisselen.
Veel plezier met de navigatie,
Bob
Ik ben ook van plan om ergens achter de kuip een sigarettenaansteker te plaatsen zodat de GPS makkellijk te verwisselen is tussen de moto en de auto.
Groeten en jij ook veel plezier ermee.
SpeedyMot@rd
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Ik heb de Medion op de brochure van Het Kruidvat gezien en de screen layout is verschillend. Dat kan alleen door andere software en/of firmware. Ik heb er 3 CDs bijgeleverd gekregen. Eén met Active Sync 3.7.1 En dan 2 van TeleAtlas met de kaarten van West Europa.SpeedyMot@rd schreef:
Waarom denk jij dat we niet dezelfde soft-ware hebben??? :
Heb jij de SD kaarten aan een interessante prijs gevonden ? Zoja, waar ?
Dat er een 12V/5V omvormer zit in die stekker lijkt mij nogal evident.
Toch bedankt voor de opmerking.
Bob
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
SpeedyMot@rd
- Contacteer:
Ik heb er die 3 CD's ook bijgekregen en een SD kaartje van 128MB met Benelux voorgeinstalleerd. Die andere SD kaarten heb ik via E-Bay gekocht aan resp. 81€ voor 1Giga en 49€ voor dat van 512MB maar daar zat wel een USB2 stick bij waar je de kaartjes kunt insteken en mee kunt beschrijven zodat ik niet altijd het GPS toestel moet aansluiten aan de PC.bdemeyer schreef: Ik heb er 3 CDs bijgeleverd gekregen. Eén met Active Sync 3.7.1 En dan 2 van TeleAtlas met de kaarten van West Europa.
Heb jij de SD kaarten aan een interessante prijs gevonden ? Zoja, waar ?
Bob
Allemaal nieuw in originele verpakking. Ik ga waarschijnlijk nog 1 SD kaartje kopen van 1Giga zo kan ik alle kaarten van Europa op die 2 van 1Giga zetten met nog wat muziek erbij (Mp3) en kan ik onderweg nog wat meezingen als ik de gps niet gebruik.
Groeten ivo
-
SpeedyMot@rd
- Contacteer:
Mijn collega heeft vandaag hetzelfde toestel gekocht in de Makro voor 450€. Hij begon vorige week helemaal te watertanden toen hij mijn toestel zag en heeft toen alle winkels van het kruidvat afgebeld in de provincie Antw. en Limburg. Spijtig meneer maar die waren allemaal direkt verkocht. Hij heeft nu dus dezelfde in de Mokro kunnen vinden maar dan wel 50€ duurder. (
de promotie is gedaan meneer
)
@ bdemeyer; is dus wel degelijk met dezelfde software. Het enige verschil is dat er op het toestel een klevertje hangt van een andere firma, maar wel identiek hetzelfde toestel.
groeten
@ bdemeyer; is dus wel degelijk met dezelfde software. Het enige verschil is dat er op het toestel een klevertje hangt van een andere firma, maar wel identiek hetzelfde toestel.
groeten
-
Synchro Bob
- Contacteer:
-
Synchro Bob
- Contacteer:
299 euro ? Dat is dan zeker de moeite waard. Vandaag boodschappen gedaan met mijn Honda Dax. Zuignap op het glas van de teller. Audiokabel naar mijn helm en weg was ik van de ene bestemming naar de andere via de "korste" weg. Zalig. Ik denk de eerste Dax met satelliet navigatie.
Bob
Bob
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99