Californische K100RS SE

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
dav

Californische K100RS SE

Bericht door dav »

Toen ik deze morgen een nieuwe benzineleiding ging (zie ander topic op dit forum) voor mijn BMW K100RS, bleek uit de opzoeking bij de dealer dat mijn motor eigenlijk een Californische versie van K100RS Special Edition (gebouwd in oktober 1988) is.

Heeft er iemand weet van kenmerken die eigen zijn aan deze versie? Is het bv niet zo dat Amerikaanse motoren owv. milieunormen anders afgesteld zijn dan Europese etc?

Of is het enige 'speciale' aan deze bak dat hij al 2 keer de oceaan is overgestoken.

d
Erik

Re: Californische K100RS SE

Bericht door Erik »

dav schreef: Is het bv niet zo dat Amerikaanse motoren owv. milieunormen anders afgesteld zijn dan Europese etc?
inderdaad zijn de milieueisen in de VS zodanig dat de afstelling sterk verschilt waardoor het vermogen evident lager (en het koppel hoger?) is dan in Europa
(overigens: ook varianten naar Zwitserland en Australië verschillen, inclusief aangepaste nokkenas)
Forumdeelnemer <Dutch> heeft ervaring met een K100RT in US uitvoering.

de uitvoering is eenvoudig te controleren door uw chassisnummer in te voeren in de BMW VIN-Decoder
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
Dutch

Bericht door Dutch »

De K100RT uitvoering voor California is inderdaad aangepast aan de (toen reeds) aanmerkelijk strengere milieu-eisen aldaar.
Een van de belangrijkste aanpassingen is de nokken-as, deze is aanmerkelijk "tammer" dan de normale europese uitvoering en de motor heeft onder andere daardoor ca 10 pk minder vermogen. Het koppel daarentegen is wat hoger.
De tamme nokkenas was optioneel in Europa verkrijgbaar en werd vooral toegepast bij zijspancombinaties.

Verder zijn er (naar ik begrepen heb) nog wat kleiner aanpassingen waaronder de carter-ontluchting en de afstelling van de verbranding is iets aangepast in verband met de uitstoot van schadelijke gassen.

Ik meen op de site van Flying Brick http://www.flyingbrick.de/D/home__d_.html ergens iets gelezen te hebben mbt de US uitvoering, kan het echter niet zo snel terugvinden.

Dutch
If God doesn't ride a BMW, than why is the sky blue and white?
wouteRT

Bericht door wouteRT »

Een tweede nadeel is dat de amerikaanse Flying Bricks vaak minder onderhoud hebben gehad. Dit van meerdere bronnen vernomen en zelf aan de hand gehad met mijn vorige speeltje. Verder klopt het wat betreft iets andere afstelling en natuurlijk je KM-teller. Deze is in miles. Zoniet......(zoals ik heb gehad) is deze vervangen en weet je niet de daadwerkelijke Km-stand. Wel is de US versie wat veiliger, omdat in amerika zijreflectoren verplicht zijn. Op je voorpoten en op de koffers zijn deze daarom gemonteerd.
R1100RT '97
K100 USA '85 R.I.P
Plaats reactie