Voetsteunen voor een 1150GS
Moderator: GVN
Voetsteunen voor een 1150GS
Ik vind dat m'n benen in een te scherpe hoek staan op m'n 1150GS.
Ik veronderstel dat ik een origineel zadel heb (lees:normaal zadel, niet helemaal zeker wegens tweedehands), en ik ben zeker dat het in de hoogste stand staat. Zelfs dan kom ik met m'n hielen aan de grond.
Dus de vraag, wat moet ik verwachten van verlaagde voetsteunen. Hoe ziet dat er eigelijk uit, moeten rem- en schakelpedaal aangepast worden?
En waar te vinden?
Merci
Ik veronderstel dat ik een origineel zadel heb (lees:normaal zadel, niet helemaal zeker wegens tweedehands), en ik ben zeker dat het in de hoogste stand staat. Zelfs dan kom ik met m'n hielen aan de grond.
Dus de vraag, wat moet ik verwachten van verlaagde voetsteunen. Hoe ziet dat er eigelijk uit, moeten rem- en schakelpedaal aangepast worden?
En waar te vinden?
Merci
GSven 
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL
Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT

lid BMW MC VL
Dank je Danny
Het probleem is eigelijk dat ik last heb van m'n linkerbeen door overbelasting van de spier die m'n voet optrekt bij het schakelen.
Ik begin te denken dat ik te hoog moet heffen tegen dat ik schakel.
Kan ik de schakelpedaal laten "zakken" ?

Op de tekening, aan nummer 1 zag ik gisteren een soort vijs met bout.
Zou dat enig effect kunnen hebben?
Maar die steunverlaging zie ik nog steeds zitten.
Het probleem is eigelijk dat ik last heb van m'n linkerbeen door overbelasting van de spier die m'n voet optrekt bij het schakelen.
Ik begin te denken dat ik te hoog moet heffen tegen dat ik schakel.
Kan ik de schakelpedaal laten "zakken" ?

Op de tekening, aan nummer 1 zag ik gisteren een soort vijs met bout.
Zou dat enig effect kunnen hebben?
Maar die steunverlaging zie ik nog steeds zitten.
GSven 
lid BMW MC VL

lid BMW MC VL
Sven, ge kunt al veel verbeteren door die rubbers van de voetsteunen te trekken. Dat scheelt al direct een centimeter.
En vervolgens moet ge t.h.v. nr.1 op de tekening eerst die blokkeer-schroef ietwat losdraaien, dan die 2 pinnekes eruit halen, zodat ge daarna die ronde schroef-cylinder naar beneden kunt draaien om de pedaal in een lagere hoek te krijgen. Niet vergeten daarna alles terug vast te zetten.

mvg
Hans
En vervolgens moet ge t.h.v. nr.1 op de tekening eerst die blokkeer-schroef ietwat losdraaien, dan die 2 pinnekes eruit halen, zodat ge daarna die ronde schroef-cylinder naar beneden kunt draaien om de pedaal in een lagere hoek te krijgen. Niet vergeten daarna alles terug vast te zetten.

mvg
Hans

Hans, dank je voor de uitleg over die regeling van de schakelpedaal.
Ik heb me net de verlaagde voetsteunen (en vergroting voor de zijpikkel) bij Wunderlich besteld.
De schakelpedaal ga ik in elk geval moeten aanpassen, dat lijkt me niet moeilijk te zijn. In afwachting van de levering ga ik toch al eens het rubber van de standaard voetsteuner afhalen. Kwestie van wat te oefenen.
Ik heb me net de verlaagde voetsteunen (en vergroting voor de zijpikkel) bij Wunderlich besteld.
De schakelpedaal ga ik in elk geval moeten aanpassen, dat lijkt me niet moeilijk te zijn. In afwachting van de levering ga ik toch al eens het rubber van de standaard voetsteuner afhalen. Kwestie van wat te oefenen.
GSven 
lid BMW MC VL

lid BMW MC VL
-
frederik
Re: Voetsteunen voor een 1150GS
heb mij een verlagingsset gekocht. na plaatring bleek dit lelijk tegen te zitten. beter zat ik niet (reeds een corbin, misschien kwam het daardoor) en bovendien was er een extra zwak punt zichtbaar een metische 5 die het gehele schakelsysteem naar de v-bak moest opvangen. ik moet u niet zeggen zeker dat een m5 een zeer klein asje is. de m5 heb je niet op de originele opdat die er op gelast zit.
alles ervan gegooid. 't was er één van TT.
oh ja, als er geïnteresseerden zijn. voor 30 euro mag het de deur uit. verzendingskosten ten last van de koper.
alles ervan gegooid. 't was er één van TT.
oh ja, als er geïnteresseerden zijn. voor 30 euro mag het de deur uit. verzendingskosten ten last van de koper.
M'n pakje is vorige maandag aangekomen.
Ik ga me daar vanmiddag eens tegenzetten.
Frederik, ik begrijp je uitleg niet helemaal, wat dat zwakke punt en de m5 betreft.
Ik ga me daar vanmiddag eens tegenzetten.
Frederik, ik begrijp je uitleg niet helemaal, wat dat zwakke punt en de m5 betreft.
GSven 
lid BMW MC VL

lid BMW MC VL
De voetsteunen staan erop.
Het is niet van en leien dak gegaan.
De voetsteunen worden op hun plaats gehouden door een as, met daarrond een veer die de steunen naar beneden drukt. Die veer zorgt dus voor problemen zorgt bij installatie van de andere steunen.
De inhoud van de doos

De oude (zwarte) veren zijn niet compatibel met de nieuwe pedalen. Het korte uiteinde staat onder een andere hoek, het andere eind heeft een andere lengte.

Ik heb de scherpe hoek moeten rechten, anders krijg je het pinnetje niet in het gaatje dat de veer tegenhoud.
originele pedaal (rechts)

nieuwe verlaagde (kan wat bedriegen, op de originele werden de rubbers al afgehaald en op de verlaagde gezet)

originele schakel

verlaagde pedaal en nieuwe schakelpook

Om de schakelpook te vervangen moet de hele voetsteun eraf. 3 inbus van 6mm, een 4de voor de demperspanning en nog een 8mm bovenaan. Natuurlijk had ik geen 8mm in huis. Eens de hele handel eraf was, dan pas kan de pook (4mm inbus) losgemaakt worden.
De postitie van pook en rempedaal is kwestie van afstelling en persoonlijke voorkeur. Ik ben er alleszins tevreden over.
Nu moet ik wel wat opletten hoe ik m'n voeten zet. Als m'n hielen (hakken) tegen de steunen rusten, schuur ik de buitenkant van m'n kleine teen op.
De steunen zelf heb ik nog niet tegen de grond gekregen.
Het is niet van en leien dak gegaan.
De voetsteunen worden op hun plaats gehouden door een as, met daarrond een veer die de steunen naar beneden drukt. Die veer zorgt dus voor problemen zorgt bij installatie van de andere steunen.
De inhoud van de doos

De oude (zwarte) veren zijn niet compatibel met de nieuwe pedalen. Het korte uiteinde staat onder een andere hoek, het andere eind heeft een andere lengte.

Ik heb de scherpe hoek moeten rechten, anders krijg je het pinnetje niet in het gaatje dat de veer tegenhoud.
originele pedaal (rechts)

nieuwe verlaagde (kan wat bedriegen, op de originele werden de rubbers al afgehaald en op de verlaagde gezet)

originele schakel

verlaagde pedaal en nieuwe schakelpook

Om de schakelpook te vervangen moet de hele voetsteun eraf. 3 inbus van 6mm, een 4de voor de demperspanning en nog een 8mm bovenaan. Natuurlijk had ik geen 8mm in huis. Eens de hele handel eraf was, dan pas kan de pook (4mm inbus) losgemaakt worden.
De postitie van pook en rempedaal is kwestie van afstelling en persoonlijke voorkeur. Ik ben er alleszins tevreden over.
Nu moet ik wel wat opletten hoe ik m'n voeten zet. Als m'n hielen (hakken) tegen de steunen rusten, schuur ik de buitenkant van m'n kleine teen op.
De steunen zelf heb ik nog niet tegen de grond gekregen.
GSven 
lid BMW MC VL

lid BMW MC VL