rechtuitstabiliteit

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Rafèrté

rechtuitstabiliteit

Bericht door Rafèrté »

In eerste instantie ga ik dat woord onthouden voor een spelletje scrable. :)

Ik heb nog maar enkele weken mijn 1150 rt.
Als ik tegen een respectabele snelheid mijn stuur loslaat heeft de motor de neiging naar rechts af te draaien. Ik kan dan wel zonder handen rijden maar moet tegengewicht vormen.

Nu weet ik dat je niet zonder handen mag rijden...... :wink: maar .... is dat normaal ?
Ligt dat aan de boxermotor ?
Frank K

Bericht door Frank K »

Heb dat probleem met mijne RT nooit gehad.
Ligt het niet aan je lichaamshouding (ook mooi woordje voor scrabble)?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
George Michael

Bericht door George Michael »

Hier hetzelfde probleem. Met mijn vorige motoren was zonder handen rijden geen probleem. Samen met cruise-controle lachen!
Nu trekt de motor naar rechts (boxer-eigen?), oplossing is dan ook om zelf een beetje naar links te leunen wanneer je jouw zonnebril recht zet.
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Als ik tegen een respectabele snelheid mijn stuur loslaat heeft de motor de neiging naar rechts af te draaien. Ik kan dan wel zonder handen rijden maar moet tegengewicht vormen
Dit is op de wegen van je woonplaats (Botswana) volkomen normaal... :lol:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
GSven

Bericht door GSven »

Dat is hier laatst ook al besproken geweest.
Toen werd de vraag gesteld of je het gas loslaat en dus op de motor remt wanneer je zonder handen rijdt, m'n GS is ook haast niet recht te houden in dit geval.
Of heb je het ook voor bij cruise control/gasblokkeren?
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

ik ken dat probleem ook niet
niet met mijn jappen of beemers tegengekomen.
mischien eens de wielen laten balanceren, kan zijn dat er een loodje is verdwenen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Ik heb het zelfde fenomeen op mijn LT, maar die helt lichtjes af naar links.

Een beetje gewicht in mijn rechter koffer lost dat probleem volledig op.

Ik heb er geen idee van wat de oorzaak zou kunnen zijn.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
omega9

Bericht door omega9 »

Voor een goede drainage van het regenwater hellen de meeste straten af naar rechts. Misschien ligt hier ook een oorzaak. En vergeet de "cardankrachten" (rechterkant) niet.
Dwars

Bericht door Dwars »

:shock: op een rechte weg mag imo geen enkele schadevrije motorfiets echt niet naar een kant trekken :!: zelfs niet met ietwat meer gewicht in een vd 2 koffers. :?

kan nooit meer zijn dan wielen uit laten richten, wiellagers en remmen checken (mss loopt een klauw ietwat aan) en voldoende lucht in goede banden.

Worst case scenario: mocht dat niet baten is er iets mis (scheef voorframe of vork; nog erger scheve motor) :wink: :cry:

zou eerst maar eens die wielen/banden, wiellagers en de remmen goed (laten) checken 8)

veel suc6 8) zal wel meevallen :P

edit: shockbrekers in orde???
I am not a complete idiot, some parts are missing
Rakthi

Bericht door Rakthi »

Onze amerikaanse vrienden hebben hier zelfs een gans artikel over geschreven! (Mijn 1150RT deed dat ook trouwens, mijne 12GS doet dat niet)

My RT pulls to the right. Why is it happening and what can be done about it?
WB

Bericht door WB »

Toen mijn r1200rt nieuw was deed hij dat ook, na een paar duizend km was dit fenomeen verdwenen. Toch raar hee.
Rafèrté

Bericht door Rafèrté »

Alleszins al bedankt voor de reacties. :)
Ik moet binnenkort toch andere banden laten monteren en dan worden de wielen toch opnieuw uitgelijnd. 'k Zal wel eens laten weten of hij ( motor ) het dan nog doet.
Blijkbaar is het dus toch geen alleenstaand feit en worden er een heleboel mogelijke verklaringen opgegeven.
'k Moet toch wel zeggen dat dat wat raar doet, op mijn vorige motor kon je op de autostrade als het ware achteraan gaan zitten.
Nu is dat afwijken op zichzelf geen probleem, ik was echter wat ongerust of de voorpartij misschien wat had meegemaakt.
Roadrunner NL

Bericht door Roadrunner NL »

Heren,

Wat valt er uit te lijnen aan de wielen van een R1150RT :?: Is toch slechts een kwestie van de bouten vast zetten.

Tom.
BMW R1150RT 2001 Dark blue
jan f

Bericht door jan f »

Ze willen gewoon bedoelen de band op de velg uitbalanceren en ni uitlijnen.of hoorde ni goe. :wink:
De groeten Jan.
R1150RT GPS 2820Afbeelding
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Ik zal nog meer zeggen...

van de twee 850 RT's die wij op het werk hebben heeft de ene het wel en de andere niet :shock: Beide moto's zijn identiek, verkeren in goede staat en zijn ongevalvrij...

Het ligt zuiver aan de moto en niet aan het wegdek, helling, belading of wat dan ook. Ook met geblokkeerd gas de ene wel en de andere niet.

Begrijpe wie begrijpen kan ...
Rudy

Bericht door Rudy »

Mijn geschiedenis: mijn R1150RT trok in het begin sterk naar rechts - brrr. Bij de eerste servicebeurt moest het voorwiel eruit om de vorkeinden opnieuw te spuiten. Daarna was het naar-rechts-trekken verdwenen! Reden onbekend (nee, geen dikkere laklaag op het linkervorkeinde). Blijft een raadsel.

Rudy
R1150RT (2001)
wouteRT

Bericht door wouteRT »

Als je stil staat voor het stoplicht, geef maar eens even flink gas. Je lazert bijna om!! Moment van boxermotor laat motor naar rechts kantelen.
R1100RT '97
K100 USA '85 R.I.P
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

wouteRT schreef:Als je stil staat voor het stoplicht, geef maar eens even flink gas. Je lazert bijna om!! Moment van boxermotor laat motor naar rechts kantelen.
Heeft hier volgens mij niets mee te maken.

De moto trekt namelijk ook één richting uit bij constant toerental :?
Stef RT

Bericht door Stef RT »

Hallo,

en toch moet er een reden zijn.
Waarom slijt de voorband altijd meer langs de ene kant dan de andere?

Stef 8)
BMW MC Vlaanderen lid / R1150RT silver / John's xenonbeemer
brit

Bericht door brit »

het wordt echt tijd dat er over bovenstaande vraag eens een grondig wetenschappelijk onderzoek wordt gevoerd :roll: . op zowat alle bmw gerelateerde fora zijn er over deze 'problematiek' topics versleten...
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Het rare van de zaak is dat mijn LT naar links trekt en niet naar rechts zoals bij de boxers. Mijn banden slijten perfect gelijkmatig af.

Daar ik mijn LT jong ²de hands heb aangekocht heb ik geen zicht op de historiek van de motor. Op het eerste zicht is er niets te zien aan de voorvork of de triangel.

Bestaat er apparatuur om de uitlijning na te kijken zoals bv. bij een auto ?

Echt storend is het niet, maar 't zou toch plezanter zijn als ie perfect rechtdoor ging.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
LOMAX

Bericht door LOMAX »

K1200LT schreef:Het rare van de zaak is dat mijn LT naar links trekt en niet naar rechts zoals bij de boxers. Mijn banden slijten perfect gelijkmatig af.

Daar ik mijn LT jong ²de hands heb aangekocht heb ik geen zicht op de historiek van de motor. Op het eerste zicht is er niets te zien aan de voorvork of de triangel.

Bestaat er apparatuur om de uitlijning na te kijken zoals bv. bij een auto ?

Echt storend is het niet, maar 't zou toch plezanter zijn als ie perfect rechtdoor ging.
Nu wordt alles duidelijk :roll: RT staat voor Rechts Trekken, en LT zal dan wel Links Trekken zijn zeker. En mijn R? Rechtdoor :wink: :wink:
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

GS = Geheel Scheef !

Stoffel
Afbeelding
Kexke

Bericht door Kexke »

k = krom
Kexke - F650 Strada > R1150RT > R1200GS
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

vandaag er speciaal op gelet
en niets gemerkt van afwijkend gedrag ( behalve dat van mij dan)
zonder handen mooi rechtuit
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie