een vriend van mij heeft een R 100 GS PD van 1994 en heeft een probleem bij het starten van deze moto .
het probleem doet zich alleen voor bij koude motor . dat wil zeggen dat hij zeer slecht start bij koude motor ,
als hij warm is start hij vanzelf , daar ik zelf nooit een GS gehad heb weet ik hier weinig over , maar ik denk dat het iets
met de choke te maken heeft of slechte kwaliteit van bougies . heeft er iemand hier een oplossing voor of hoe ik dit kan verhelpen .
gr LUDO
slecht starten koude motor
Moderator: GVN
-
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 31 mar 2005, 20:31
- Woonplaats: 2490 BALEN
- Locatie: ANTWERPEN BALEN (kempen)
slecht starten koude motor
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
LID BMW MC VLAANDEREN
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: slecht starten koude motor
Er zijn 2v specialisten die daar beter op kunnen antwoorden dan ik, ik ken niets van 2v's.
We weten ook niet hoe goed de motor is onderhouden en of alles fatsoenlijk is nagekeken., hoe de staat vd bougiekabels is etc...
Batterij:
bij kouder weer verliest een batterij bij starten wat meer capaciteit, warm starten ok , koud moeilijk. Kun je testen door bij koudstart even aan de auto te hangen.
Bougiekabels/kappen: Verduren, scheuren etc... Dan heb je veel verlies bij het starten. Zeker bij "vochtig" weer kan je dan problemen hebben.
Carb's: Als hij het ook heeft bij "droog"weer vermoed ik eerder iets met de choke instelling of de carb's.
Kleppen:
Lekkende klep(pen) is mss ook mogelijk, een motor heeft vacuum nodig om te kunnen starten, als de kleppen slecht afdichten start hij ook moeilijker. Warme motor heeft minder speling, betere afdichting, mss dan hij dan wel beter start. Als het eentje is met redelijk wat kms zou dat ook kunnen....
We weten ook niet hoe goed de motor is onderhouden en of alles fatsoenlijk is nagekeken., hoe de staat vd bougiekabels is etc...
Batterij:
bij kouder weer verliest een batterij bij starten wat meer capaciteit, warm starten ok , koud moeilijk. Kun je testen door bij koudstart even aan de auto te hangen.
Bougiekabels/kappen: Verduren, scheuren etc... Dan heb je veel verlies bij het starten. Zeker bij "vochtig" weer kan je dan problemen hebben.
Carb's: Als hij het ook heeft bij "droog"weer vermoed ik eerder iets met de choke instelling of de carb's.
Kleppen:
Lekkende klep(pen) is mss ook mogelijk, een motor heeft vacuum nodig om te kunnen starten, als de kleppen slecht afdichten start hij ook moeilijker. Warme motor heeft minder speling, betere afdichting, mss dan hij dan wel beter start. Als het eentje is met redelijk wat kms zou dat ook kunnen....
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 09 feb 2017, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: slecht starten koude motor
Te weinig spanning op bougies in combinatie te dikke koude olie.( ben niet één van die specialisten )
Als die bij warme motor wel goed draait natuurlijk
Dunnere olie bij deze T zal iets meer opklaren .
Als die bij warme motor wel goed draait natuurlijk
Dunnere olie bij deze T zal iets meer opklaren .
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: slecht starten koude motor
Daar begint het bij onze 2v , kan je hier alvast een antwoord opgeven voor we verder gaan met tips en tricks .We weten ook niet hoe goed de motor is onderhouden en of alles fatsoenlijk is nagekeken
Gaat de starter rond en slaat de motor niet aan of is het eerder de starter die niet vlot loopt?
Mijn 2v loopt op 20/50 wat vrij dik is ,maar start bij de 1 ste omwenteling , dus laat het ons weeral niet te ver zoeken aub
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: slecht starten koude motor
Met te weinig spanning en met dit weer dikkere olie pist uw carburateur de bougie nat bij veelvoudig starten.
Als die warm is draait die goed omdat die soepel rond draait.
Spanning na kijken en bougie elektrode op 0,6 zetten.
Als die warm is draait die goed omdat die soepel rond draait.
Spanning na kijken en bougie elektrode op 0,6 zetten.
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 31 mar 2005, 20:31
- Woonplaats: 2490 BALEN
- Locatie: ANTWERPEN BALEN (kempen)
Re: slecht starten koude motor
de motor is altijd in onderhoud geweest bij L&C in Olen , de startmotor draait goed rond en de batterij is in orde .
ik weet niet hoelang de olie nu op de motor zit maar er zit wel HALF SYNTHETISCHE olie op .
ik had ook al gedacht aan vuil tussen de klepzittingen maar ik denk dan dat hij het ook bij warme motor zou hebben .
dus mijn visie is :
- slechte bougies of verkeerde afstelling van de bougies
- slechte afstelling van de kleppen of aangebrande kleppen , of klepzittingen of dergelijke ,
- slechte afstelling van de choke
- slechte afstelling van lucht en benzine
- ?
het kan zijn dat de fout ergens miniem is en dat deze bij warme motor toch nog goed start .
heeft er iemand nog een andere visie ?
gr Ludo
ik weet niet hoelang de olie nu op de motor zit maar er zit wel HALF SYNTHETISCHE olie op .
ik had ook al gedacht aan vuil tussen de klepzittingen maar ik denk dan dat hij het ook bij warme motor zou hebben .
dus mijn visie is :
- slechte bougies of verkeerde afstelling van de bougies
- slechte afstelling van de kleppen of aangebrande kleppen , of klepzittingen of dergelijke ,
- slechte afstelling van de choke
- slechte afstelling van lucht en benzine
- ?
het kan zijn dat de fout ergens miniem is en dat deze bij warme motor toch nog goed start .
heeft er iemand nog een andere visie ?
gr Ludo
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
LID BMW MC VLAANDEREN
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: slecht starten koude motor
kunt hier blijven gokken, kant en klaar antwoord ga je niet krijgen.....
Begin al eens met de bougies te vervangen, kappen en kabels na te kijken of uit te meten, en choke afstelling na te kijken. als dat allemaal ok is kan je naar mechanische dingen als kleppen ed gaan kijken.
Ik weet niet of beschadigde membranen in de bings dat kunnen veroorzaken, vermoed dat hij dan ook warm problemen zou hebben, maar bij oudere 2kleppers zijn die al eens aan vervanging toe.
Begin al eens met de bougies te vervangen, kappen en kabels na te kijken of uit te meten, en choke afstelling na te kijken. als dat allemaal ok is kan je naar mechanische dingen als kleppen ed gaan kijken.
Ik weet niet of beschadigde membranen in de bings dat kunnen veroorzaken, vermoed dat hij dan ook warm problemen zou hebben, maar bij oudere 2kleppers zijn die al eens aan vervanging toe.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: slecht starten koude motor
Oude 2V boxers hebben veel meer character dan de 4V
Maw het is normaal dat ze wat moeilijker starten.
Bij koud weer is het een beetje "fingerspitzengefühl", maw je moet je motor wat kennen.
Al zeker de choke manueel tot het uiterste duwen tijdens het starten, indien de motor dan aanslaat voorzichtig terug naar de normale volledige choke stand.
Als de GS echter vroeger altijd goed gestart heeft en nu ineens niet meer dan is er wrs meer aan de hand.
En dan zou ik bij een echte 2V specialist langs gaan.
Maw het is normaal dat ze wat moeilijker starten.
Bij koud weer is het een beetje "fingerspitzengefühl", maw je moet je motor wat kennen.
Al zeker de choke manueel tot het uiterste duwen tijdens het starten, indien de motor dan aanslaat voorzichtig terug naar de normale volledige choke stand.
Als de GS echter vroeger altijd goed gestart heeft en nu ineens niet meer dan is er wrs meer aan de hand.
En dan zou ik bij een echte 2V specialist langs gaan.
Bernard
R100GS
R1200GS
R100GS
R1200GS