slecht starten koude motor

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ludo V E
Berichten: 314
Lid geworden op: 31 mar 2005, 20:31
Woonplaats: 2490 BALEN
Locatie: ANTWERPEN BALEN (kempen)

slecht starten koude motor

Bericht door ludo V E »

een vriend van mij heeft een R 100 GS PD van 1994 en heeft een probleem bij het starten van deze moto .
het probleem doet zich alleen voor bij koude motor . dat wil zeggen dat hij zeer slecht start bij koude motor ,
als hij warm is start hij vanzelf , daar ik zelf nooit een GS gehad heb weet ik hier weinig over , maar ik denk dat het iets
met de choke te maken heeft of slechte kwaliteit van bougies . heeft er iemand hier een oplossing voor of hoe ik dit kan verhelpen .
gr LUDO
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: slecht starten koude motor

Bericht door Dirk Pauwels »

Er zijn 2v specialisten die daar beter op kunnen antwoorden dan ik, ik ken niets van 2v's.
We weten ook niet hoe goed de motor is onderhouden en of alles fatsoenlijk is nagekeken., hoe de staat vd bougiekabels is etc...
Batterij:
bij kouder weer verliest een batterij bij starten wat meer capaciteit, warm starten ok , koud moeilijk. Kun je testen door bij koudstart even aan de auto te hangen.
Bougiekabels/kappen: Verduren, scheuren etc... Dan heb je veel verlies bij het starten. Zeker bij "vochtig" weer kan je dan problemen hebben.
Carb's: Als hij het ook heeft bij "droog"weer vermoed ik eerder iets met de choke instelling of de carb's.
Kleppen:
Lekkende klep(pen) is mss ook mogelijk, een motor heeft vacuum nodig om te kunnen starten, als de kleppen slecht afdichten start hij ook moeilijker. Warme motor heeft minder speling, betere afdichting, mss dan hij dan wel beter start. Als het eentje is met redelijk wat kms zou dat ook kunnen....
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 09 feb 2017, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: slecht starten koude motor

Bericht door alfa »

Te weinig spanning op bougies in combinatie te dikke koude olie.( ben niet één van die specialisten :-) )
Als die bij warme motor wel goed draait natuurlijk
Dunnere olie bij deze T zal iets meer opklaren .
BMW R1100R zonder KFR
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: slecht starten koude motor

Bericht door tweecilinderke »

We weten ook niet hoe goed de motor is onderhouden en of alles fatsoenlijk is nagekeken
Daar begint het bij onze 2v , kan je hier alvast een antwoord opgeven voor we verder gaan met tips en tricks .
Gaat de starter rond en slaat de motor niet aan of is het eerder de starter die niet vlot loopt?



Mijn 2v loopt op 20/50 wat vrij dik is ,maar start bij de 1 ste omwenteling , dus laat het ons weeral niet te ver zoeken aub :roll:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: slecht starten koude motor

Bericht door alfa »

Met te weinig spanning en met dit weer dikkere olie pist uw carburateur de bougie nat bij veelvoudig starten.
Als die warm is draait die goed omdat die soepel rond draait.
Spanning na kijken en bougie elektrode op 0,6 zetten.
BMW R1100R zonder KFR
ludo V E
Berichten: 314
Lid geworden op: 31 mar 2005, 20:31
Woonplaats: 2490 BALEN
Locatie: ANTWERPEN BALEN (kempen)

Re: slecht starten koude motor

Bericht door ludo V E »

de motor is altijd in onderhoud geweest bij L&C in Olen , de startmotor draait goed rond en de batterij is in orde .
ik weet niet hoelang de olie nu op de motor zit maar er zit wel HALF SYNTHETISCHE olie op .
ik had ook al gedacht aan vuil tussen de klepzittingen maar ik denk dan dat hij het ook bij warme motor zou hebben .
dus mijn visie is :
- slechte bougies of verkeerde afstelling van de bougies
- slechte afstelling van de kleppen of aangebrande kleppen , of klepzittingen of dergelijke ,
- slechte afstelling van de choke
- slechte afstelling van lucht en benzine
- ?
het kan zijn dat de fout ergens miniem is en dat deze bij warme motor toch nog goed start .
heeft er iemand nog een andere visie ?
gr Ludo
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: slecht starten koude motor

Bericht door Dirk Pauwels »

kunt hier blijven gokken, kant en klaar antwoord ga je niet krijgen.....
Begin al eens met de bougies te vervangen, kappen en kabels na te kijken of uit te meten, en choke afstelling na te kijken. als dat allemaal ok is kan je naar mechanische dingen als kleppen ed gaan kijken.
Ik weet niet of beschadigde membranen in de bings dat kunnen veroorzaken, vermoed dat hij dan ook warm problemen zou hebben, maar bij oudere 2kleppers zijn die al eens aan vervanging toe.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
GSBerre
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 okt 2004, 21:16
Locatie: Balder

Re: slecht starten koude motor

Bericht door GSBerre »

Oude 2V boxers hebben veel meer character dan de 4V ;-)
Maw het is normaal dat ze wat moeilijker starten.
Bij koud weer is het een beetje "fingerspitzengefühl", maw je moet je motor wat kennen.
Al zeker de choke manueel tot het uiterste duwen tijdens het starten, indien de motor dan aanslaat voorzichtig terug naar de normale volledige choke stand.
Als de GS echter vroeger altijd goed gestart heeft en nu ineens niet meer dan is er wrs meer aan de hand.
En dan zou ik bij een echte 2V specialist langs gaan.
Bernard
R100GS
R1200GS
Plaats reactie