Remdruk voor en achter gelijk?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
George Michael

Remdruk voor en achter gelijk?

Bericht door George Michael »

Wordt de remdruk altijd gelijk verdeeld of je nu alleen de voorrem gebruikt of alleen de achterrem. Is het percentage-verdeling altijd gelijk. Of is bijvoorbeeld bij gebruikt alleen voorrem de remdruk ietsje groter?

R1150RT
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Ben je nu ook al een vijs kwijt van de remmen? :P

Volgens mij is het om het even welke je gebruikt op je beemer met het "gecombineerde remsysteem".
Beide remmen worden immers door dit systeem geactiveerd. Wel steeds met het remVERMOGEN van ca 35% achteraan en ca 65% voorraan.

Het verschil zit hem volgens mij in de KRACHT waarmee je ofwel de voorrem ofwel de achterrem aantrekt/stampt, met andere woorden ofdat je gebruik maakt van het volledige remvermogen of een gedoseerd.

Vergelijk het met een voetbal... hoe harder je op de bal trapt, hoe verder hij zal rollen.... hoe harder je aan je rem trekt/stampt, hoe sneller je zal stoppen.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Fox30

Bericht door Fox30 »

Het is wel afhankelijk van het bouwjaar en het type van je beemer of je een Full-integrated, dan wel een half integrated remsysteem hebt.

Vele R1150RT's hebben full, dwz of je nu het voetpedaal bedient of de rechter remhendel, maakt geen verschil.
vb bij de R1200RT hebben ze dit terug gewijzigd. enkel handrem bedient zowel voor als achterrem. Voetpedaal enkel achterrem.
Stef RT

Bericht door Stef RT »

Hallo,

volgens mij kan de remdruk wel verschillen.
Het remsysteem berekend zelf hoeveel remdruk hij geeft voor en achter, afhankelijk van de gewichtsverdeling op de motor.
Bij een geladen motor met passagier en bagage kan hij zelf bepalen om meer achteraan of vooraan te remmen.
Ook om tegen te gaan dat hij diep in de voorvering zou duiken.

:!: mensen die hierover meer weten mogen mijn stelling altijd verbeteren, zo leer ik er ook iets van.

Groeten, Stef 8)
BMW MC Vlaanderen lid / R1150RT silver / John's xenonbeemer
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Beste Stef,

Ik kan inderdaad akkoord gaan met je stelling, maar elke motor heeft een maximale remkracht van ongeveer 65% op de voorrem, en ongeveer 35% op de achterste remmen. Dit is het remvermogen bij maximale remkracht. Dus hoe dan ook, hierboven kan je niet, lager altijd wel natuurlijk.
Afbeelding
Motorista

Bericht door Motorista »

JH, ik vraag me af waar je die cijfers haalt. Als je voluit in de remmen gaat met een motor zonder gecombineerd remsysteem (en zonder ABS), dan blokkeer je direct je achterwiel. En hoeveel % remvermogen heb je achteraan nog bij een stoppy? Waarom zou BMW het remvermogen vooraan beperken tot 65%?
qluc

Bericht door qluc »

als je een enkel met de achter rem, remt werkt dan de abs (met een rt1200)
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Motorista schreef:JH, ik vraag me af waar je die cijfers haalt. Als je voluit in de remmen gaat met een motor zonder gecombineerd remsysteem (en zonder ABS), dan blokkeer je direct je achterwiel. En hoeveel % remvermogen heb je achteraan nog bij een stoppy? Waarom zou BMW het remvermogen vooraan beperken tot 65%?

Ik heb eigenlijk geen zijn om een lesje theorie te geven aan de slimme onder ons...

Allez, voor de blondjes onder ons echter...
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief9.htm

Lees het hier maar even na. Als ik het zelf neerpen, zijn er steeds van die mensen die twijfelen, en dan nog hun eigen twijfels voor waarheid aanhouden...

EEN VOORREM VAN EEN MOTOR LEVERT HET MEESTE VAN HET REMVERMOGEN EN DAT IN EEN VERHOUDING VAN ONGEVEER 65% VOOR DE VOORREM EN 35% VOOR DE ACHTERREM...

En plaats hier nu aub een topic over, ga hierover eens discussieren met uw dealer, cafévrienden, profs, rijscholen,... en weet dan nadien eens te vertellen wat je ervan vondt
Afbeelding
Relax

Bericht door Relax »

Slecht geslapen of ni gemogen?
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Relax schreef:Slecht geslapen of ni gemogen?
Ik gok op BEIDE :lol: :wink:

ga hierover eens discussieren met uw dealer, cafévrienden, profs, rijscholen,...
Ik heb het eens aan ons moeder gevraagd en ze bekeek me nogal raar, ik wacht nog steeds op een antwoord van haar... :wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Relax schreef:Slecht geslapen of ni gemogen?

nee...GEMOETEN
Afbeelding
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

It's a dirty job, but someone has to do it...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Frank K

Bericht door Frank K »

Er wordt steeds gefluisterd dat de mensen van BMW-Bornem en de dealers regelmatig op het forum komen "kijken".
Wel dat ze nu eens de uitleg geven over de juiste werking van de remmen van de BMW.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Afbeelding
Relax

Bericht door Relax »

'k Wou da'k ook moest.
Plaats reactie