alu wiel : zwarte vlekken van oude balanceerlood

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
paulh
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:37

alu wiel : zwarte vlekken van oude balanceerlood

Bericht door paulh »

Hoe krijg ik zwarte aanslag van oud balanceerlood weg op mijn R850R wielen? Met water en zeep gaat het niet. Ik durf niet goed met agressieve producten erop ...

dank,
Paul
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

nieuwe wielen opzetten... direct weg!!!

nee, serieus...

de velgenreiniger van de Lidl al eens geprobeerd, maar dan wel GOED wrijven?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
paulh
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:37

Bericht door paulh »

"geprobeerd" .... er zijn 1000-den producten in de handel. Ik zou graag iets lezen van IEMAND die het met succes verwijderde, begrijp je?

Paul
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Bericht door ®win »

Is het kit, dan gebruik je wasbenzine, diesel of petroleum. Is het dubbelzijdig tape (foam-achtig), kun je WD40 of wasbenzine gebruiken. Gebruik geen scherpe zaken! Het is een geduldklusje en je zult i.i.g. moeten peuteren.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Gele
Berichten: 432
Lid geworden op: 23 jan 2006, 00:04
Locatie: sint kruis - Brugge
Contacteer:

Bericht door Gele »

'k heb dat ooit met aceton gedaan.
Het is wel altijd de vraag of de lak van de velgen ertegen kan.
Dus Voorzichtig zijn met aceton, 't is een zéér straf product.
Gele: wel snel , niet rap
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Bericht door ®win »

Aceton gebruik je om lak te verwijderen. Wat je feitelijk doet is dus een dun laagje van de lak weghalen. Ik zou het niet gebruiken.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Fox30
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 mar 2005, 19:45
Locatie: Brasschaat (5-sterrengemeente sinds FataMorgana)

Bericht door Fox30 »

Ik heb het vorige week gedaan met een kombinatie van White Spirit en mijn duim.
Vervolgens de veld goed in de wax gezet zodat nieuw vuil er niet zo stevig meer aan kleeft.
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Bericht door Shulty »

WD40 even laten inwerken en wrijven, normaal zou het er af moeten gaan.

Grts,
Peter
R1150GSA '04
R1200GSA '10
paulh
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:37

Bericht door paulh »

Ik dank jullie hartelijk en ga het met WD40 proberen. Ik houd jullie op de hoogte.

paul
Chris DL
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:30
Locatie: Aalst

Bericht door Chris DL »

Paul,

de restanten van de balanceergewichtjes (= meestal de lijm...) verwijder ik met koperpoets + vod.

Succes,

Chris.
AEE
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:51
Locatie: antwerpen
Contacteer:

Bericht door AEE »

Geen paniek aceton is een vrij onschuldig solvent, wij gebruiken het voor het vetvrij en watervrij maken van materiaal (labo). Als je het gebruikt draag wel steeds handschoenen, omdat aceton zo sterk ontvet trekt het ook al het vet/vocht uit uw huid zodat deze wit wordt.
Een laagje verf met aceton verwijderen lijkt me sterk, dit daar aceton geen zuur is (geen lage PH), ze gebruiken het wel vaak om een afgeschuurde auto te ontvetten en omdat er dan nog resten(stof) van de afgeschuurde verf er mee afkomen krijg je het idee dat het door de aceton komt.
Om dingen af te bijten kun je chloorwaterstof(hcl) gebruiken, in bijna elke wc ontstopper zit dit goedje in....dwz uitlaat poetsen: wc ontstopper erop vrijven, even laten intrekken, en afspoelen.
Voor het verwijderen van lijmresten kan ik u etanol aanraden, bijna in elke GB te verkrijgen, aanbrengen met een klein sponsje....het ding zijn werk laten doen.....en afkuisen. Etanol gaat niet zo snel verdampen als aceton, dus iets langer inwerken en beter voor de geldbeugel.


grtzz
Gele
Berichten: 432
Lid geworden op: 23 jan 2006, 00:04
Locatie: sint kruis - Brugge
Contacteer:

Bericht door Gele »

Aceton zal inderdaad geen laagje verf oplossen kan wel de lak zacht maken waardoor deze loskomt.
Is afhankelijk van de soort verf.
Bij oudere motoren toen de verf nog niet aan al die milieu richtlijnen moest voldoen kon je dat redelijk veilig gebruiken.
Op gepoederlakte onderdelen is het ook redelijk veilig.
Wel niet laten inwerken, doekje vochtig maken over de vlek wrijven en dan een tijdje eraf blijven.
Zoals AEE zegt is het ook ideaal om te ontvetten voor je gaat herspuiten, dit voornamelijk omdat we nogal veel onderhoudsproducten gebruiken met siliconen en aceton zowat het enige product is dat siliconen verwijderd.
Gele: wel snel , niet rap
ajmo
Berichten: 322
Lid geworden op: 23 okt 2004, 15:32
Locatie: Breskens, Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door ajmo »

AEE schreef:Geen paniek aceton is een vrij onschuldig solvent,
grtzz
Smeer het eens op een brilmontuur of iets anders van plastic. In een lab gebruik je het om je glaswerk te reinigen, ja daar heeft het geen vat op.
En is nagellak dan geen verf?

groet ajmo
AEE
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:51
Locatie: antwerpen
Contacteer:

Bericht door AEE »

ajmo schreef:
AEE schreef:Geen paniek aceton is een vrij onschuldig solvent,
grtzz
Smeer het eens op een brilmontuur of iets anders van plastic. In een lab gebruik je het om je glaswerk te reinigen, ja daar heeft het geen vat op.
En is nagellak dan geen verf?

groet ajmo





Nagellak is een andere substantie dan verf en is zo gemaakt dat het met dissolvant (meestal op basis van aceton) kan verwijderd worden, maar omdat aceton sterk ontvet en de huid kan uitdrogen wordt de nieuwe generatie op basis van ethylacetaat gemaakt (huid vriendelijker). Je gaat toch ook niet uw auto/motor verven met nagellak en uw nagels met auto lak.
Dingen als: roerboontjes, varkens, zuigpipetten...enz zijn ook van plastiek en worden ook met aceton gekuist. Alé kuisen is een groot woord, dingen die vuil zijn worden gekuist met het solvent waar het product het best is oplost (oplosbaarheids factor) en nadien gespoeld met aceton op het reinigings solvent te verwijderen (om geen contaminatie te krijgen)
Natuurlijk bestaan er pvc soorten die gevoelig zijn voor aceton, maar er zijn ook pvc soorten die gevoelig zijn voor kleurstoffen en olien, dit heeft te maken met de goedkope(slechte) kwaliteit van het pvc. Deze goedkope kwaliteit kom je op een motor niet vaak tegen, wel in speelgoed, diepvries doosjes van de wibra en in uw geval goedkope brilglazen.
Daarom is aceton een vrij onschuldig solvent, en kun je het op bijna alle materialen gebruiken om het te ontvetten.
Natuurlijk is mijn kennis maar beperkt, na een A1 chemie en acht jaar werken in de chemie kan ik natuurlijk niet alles weten, maar ik ben er zeker van dat er hier ergens op het forum iemand gaat zitten die het beter kan uitleggen dan ik.

grtzz
AEE
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:51
Locatie: antwerpen
Contacteer:

Bericht door AEE »

Gele schreef:Aceton zal inderdaad geen laagje verf oplossen kan wel de lak zacht maken waardoor deze loskomt.
Is afhankelijk van de soort verf.
Bij oudere motoren toen de verf nog niet aan al die milieu richtlijnen moest voldoen kon je dat redelijk veilig gebruiken.
Op gepoederlakte onderdelen is het ook redelijk veilig.
Wel niet laten inwerken, doekje vochtig maken over de vlek wrijven en dan een tijdje eraf blijven.
Zoals AEE zegt is het ook ideaal om te ontvetten voor je gaat herspuiten, dit voornamelijk omdat we nogal veel onderhoudsproducten gebruiken met siliconen en aceton zowat het enige product is dat siliconen verwijderd.



Ja dat klopt.


grtzz
ajmo
Berichten: 322
Lid geworden op: 23 okt 2004, 15:32
Locatie: Breskens, Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door ajmo »

AEE schreef: en in uw geval goedkope brilglazen.
Misschien is jouw bril goedkoop, want ik schreef brilmontuur. :twisted:

Heel lang geleden moesten wij in het lab opletten dat wij onze dure rekenlinealen niet verpestten door de aceton.

groet ajmo
AEE
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:51
Locatie: antwerpen
Contacteer:

Bericht door AEE »

ajmo schreef:
AEE schreef: en in uw geval goedkope brilglazen.
Misschien is jouw bril goedkoop, want ik schreef brilmontuur. :twisted:

Heel lang geleden moesten wij in het lab opletten dat wij onze dure rekenlinealen niet verpestten door de aceton.

groet ajmo

Een brilmontuur van plastiek.....ja dat zal een duur geweest zijn :twisted:


grtzz,
ajmo
Berichten: 322
Lid geworden op: 23 okt 2004, 15:32
Locatie: Breskens, Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door ajmo »

Jazeker Tuurke, dat was voor uw tijd.
En nu back to topic? :D

Waar koop je etanol?

groet ajmo
Fox30
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 mar 2005, 19:45
Locatie: Brasschaat (5-sterrengemeente sinds FataMorgana)

Bericht door Fox30 »

Ik zou eens gaan kijken bij den HUBO of noemt dat misschien in NL Formido?
Anders gaan kijken bij de Gamma.
Gele
Berichten: 432
Lid geworden op: 23 jan 2006, 00:04
Locatie: sint kruis - Brugge
Contacteer:

Bericht door Gele »

Je kan ook bij je apotheek vragen om "gedenatureerde alcohol".
Gele: wel snel , niet rap
AEE
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:51
Locatie: antwerpen
Contacteer:

Bericht door AEE »

ajmo schreef:Jazeker Tuurke, dat was voor uw tijd.
En nu back to topic? :D

Waar koop je etanol?

groet ajmo





Awel jongen, dat geloof ik graag :wink:


In de meeste GB's/brico's is het te koop, zelfs is de gamma vindt je het vaak in de rekken.

grtzz,
Gswa
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 sep 2004, 09:12
Woonplaats: Stabroek
Locatie: Antwerpen

Bericht door Gswa »

Hoi Paul

Gewoon dmv een stukje hout , meestal gebruik ik een klein spieke .
Tegen de zwarte rand duwen en je zal zien dat het goedje meegenomen wordt door het hout. Als het grootste er na 30 sec af is neem je gewoon een stukje vod met bv benzine, mazout , petrol even wrijven en je velg blink weer. Totale duur van de werkzaamheden incl opruimen 1 à 2 min.

Groetjes Swa
:mrgreen:
Groetjes Swa
Plaats reactie