Nu aankopen of wachten tot begin 2007
Moderator: GVN
Nu aankopen of wachten tot begin 2007
Verleden week een GS 1200 Adv. mogen testen en compleet verkocht.
Nu zit ik echter met een vraagje ivm. belastingaftrek.
Vanaf dit jaar ga ik mijn motor inbrengen voor woon-werkverkeer.
Nu zou ik de GSA echter al willen laten leveren in september.
Kan ik dan voor 2006 de GSA afschrijven voor het volledige jaar en ook de facturen voor onderhoud aan mijn huidige motor inbrengen?
Alvast bedankt
Nu zit ik echter met een vraagje ivm. belastingaftrek.
Vanaf dit jaar ga ik mijn motor inbrengen voor woon-werkverkeer.
Nu zou ik de GSA echter al willen laten leveren in september.
Kan ik dan voor 2006 de GSA afschrijven voor het volledige jaar en ook de facturen voor onderhoud aan mijn huidige motor inbrengen?
Alvast bedankt
Re: Nu aankopen of wachten tot begin 2007
Ja, dat kan.karl2 schreef:Verleden week een GS 1200 Adv. mogen testen en compleet verkocht.
Nu zit ik echter met een vraagje ivm. belastingaftrek.
Vanaf dit jaar ga ik mijn motor inbrengen voor woon-werkverkeer.
Nu zou ik de GSA echter al willen laten leveren in september.
Kan ik dan voor 2006 de GSA afschrijven voor het volledige jaar en ook de facturen voor onderhoud aan mijn huidige motor inbrengen?
Alvast bedankt
Maar dan kan je je huidige moto vanzelfsprekend niét meer afschrijven voor dit jaar. Je kan maar één moto tegelijk afschrijven.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
-
TheViking
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 10 feb 2005, 23:07
- Woonplaats: Brugge
- Locatie: Brugge
- Contacteer:
Re: Nu aankopen of wachten tot begin 2007
Patrick, ben je dat zeker?p a t r i c k schreef:
Ja, dat kan.
Maar dan kan je je huidige moto vanzelfsprekend niét meer afschrijven voor dit jaar. Je kan maar één moto tegelijk afschrijven.
Volgens mij als je je moto begint in te schrijven op september kan je hem maar 4/12-den meer afschrijven over dat jaar.
Vroeger kocht iedereen tegen't eind van't jaar een nieuwe auto wanneer ze zagen dat ze onkosten nodig hadden. Je kon die kost dan nog over het hele jaar spreiden. Volgens mij hebben ze dit nu veranderd. (maandbasis i.p.v. jaarbasis)
Een auto is natuurlijk gene moto.
Zit ik er naast?
Viking.
Met computers gaat alles automatisch maar niks vanzelf !
Dat heeft mijne controleur mij bij mijne vorige moto willen lappen, maar dat is hem niet gelukt. je mag de investering die je doet in een aanslagjaar inbrengen. Wel rekening houden met de afschrijvingstabel natuurlijk.Volgens mij als je je moto begint in te schrijven op september kan je hem maar 4/12-den meer afschrijven over dat jaar.
Mijn huidige motorfiets werd (ook weer) gekocht in oktober en is voor een 1/5 afgeschreven in dat aanslagjaar. Zopas de afrekening van vadertje staat in de bus gekregen: ik krijg weer extra vakantiegeld eind juli
De kosten van je vorige moto kan je m. i. wel inbrengen, maar enkel de kosten, geen afschrijving (non bis in idem !)
correct me if I'm wrong
R1150RT 10/2004
Re: Nu aankopen of wachten tot begin 2007
Ja, daar ben ik zeker van, heb dat in 't verleden trouwens zelf al gedaan, en voor zover ik weet is dat nog altijd niet gewijzigd.TheViking schreef:Patrick, ben je dat zeker?p a t r i c k schreef:
Ja, dat kan.
Maar dan kan je je huidige moto vanzelfsprekend niét meer afschrijven voor dit jaar. Je kan maar één moto tegelijk afschrijven.
Volgens mij als je je moto begint in te schrijven op september kan je hem maar 4/12-den meer afschrijven over dat jaar.
Vroeger kocht iedereen tegen't eind van't jaar een nieuwe auto wanneer ze zagen dat ze onkosten nodig hadden. Je kon die kost dan nog over het hele jaar spreiden. Volgens mij hebben ze dit nu veranderd. (maandbasis i.p.v. jaarbasis)
Een auto is natuurlijk gene moto.
Zit ik er naast?
Viking.
Het jaar van aankoop kan je 'm voor het volledige jaar inbrengen, het jaar van verkoop helemaal niet meer.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Ik hoorde trouwens onlangs nog dat je zelfs bij je eerste afschrijving het volledig betaalde btw-bedrag ineens zou mogen aftrekken, en dat je dan het aankoopbedrag zonder btw mocht afschrijven over x aantal jaren.TheViking schreef:Voila, dan weet ik dat ook weer![]()
Thx.
Voor een moto van 10000 euro + 21% btw die je over vijf jaar zou willen afschrijven, zou je dus het eerste jaar de 21% btw (zijnde 2100 euro) volledig kunnen aftrekken + 1/5 van de aankoopprijs zonder btw zijnde 2000 euro, samengeteld dus 4100 euro. Vanaf het tweede tot het vijfde jaar zou je dan telkens nog 2000 euro mogen inbrengen. Weliswaar te herleiden tot het beroepsgedeelte.
Misschien dat er iemand op dit forum deze werkwijze kan bevestigen, ik heb het ook maar "van horen zeggen"... Zelf heb ik tot op heden altijd het volledige bedrag inclusief btw lineair afgeschreven...
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
-
hewholovestheone
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 30 apr 2006, 01:05
Awel, ik schrijf de mijne nu zelfs af op zes jaar. De reden hiervoor was de relatief beperkte afstand (45 km/dag) voor woon-werkverkeer. Ondertussen is die afstand wel bijna verdubbeld, dus bij mijn volgende moto zal ik die afschrijvingsperiode wel aanpassen.GS 'er schreef:waarom trekken jullie een (nieuwe) motor steeds af op 5 jaar?
je kan toch kiezen tss 3, 4 of 5 jaar?
ikzelf doe het steeds op 3 jaar.
idd, je kan een motor die je in sep/2006 koopt al inbrengen voor dat aanslagjaar.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Een vriend van mij doet het nog anders: Elk jaar koopt hij zich een nieuwe moto, en elk jaar begint hij opnieuw met degressief af te schrijven.
Wat kost zijn nieuwe moto? Hetgeen hij terug krijgt van de belasting! Hij heeft nooit grote kosten, nooit groot onderhoud en nooit nieuwe banden nodig en doet 10000km per jaar. Zijn eerste investering blijft zijn geld waard! en het lukt nog ook!
Wat kost zijn nieuwe moto? Hetgeen hij terug krijgt van de belasting! Hij heeft nooit grote kosten, nooit groot onderhoud en nooit nieuwe banden nodig en doet 10000km per jaar. Zijn eerste investering blijft zijn geld waard! en het lukt nog ook!
greetzzz, bart
Alvast gefeliciflapstaartkarl2 schreef:Alvast bedankt voor de vele antwoorden.
Ben de GS vandaag dan maar gaan bestellen en normaal gezien zou hij medio september voor mijn deur moeten staan.
Nog zo lang wachten ...
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
karl2
dikke proficiat en september is zo lang niet meer
dikke proficiat en september is zo lang niet meer
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Ja, maar ik was ook niet van zin om 'm na drie jaar weg te doen. Ik zal trouwens spijt hebben als ik 'm na zes jaar moet wegdoen omdat ie afgeschreven is, want ik rij er veel te graag mee. En de 1200RT (die in theorie het meeste kans zou moeten maken om mijn 1150RT op te volgen) kan me nog altijd niet echt bekoren.GS 'er schreef:@ patrick: maar als je na 3 jaar een nieuwe motor koopt, is ie maar afgeschreven voor de helft![]()
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
-
hla
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
D'as niet waar.GS 'er schreef:@ patrick: maar als je na 3 jaar een nieuwe motor koopt, is ie maar afgeschreven voor de helft![]()
ALS je het erdoor krijgt dat de afschrijfperiode 3 jaar is, dan is hij effectief ook afgeschreven na 3 jaar.
Het is de totale aankoopsom die verdeeld wordt over het aantal afschrijfjaren. Het is dus altijd de 100% die je gaat afschrijven op vb 3 Jaar, dus das 3x33% wat dus ook terug 100% geeft (indien je correct afrond)
De vraag is eerder: zal het lukken op drie jaar
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
@ HLA : Ik veronderstel dat GS'er bedoelt dat ik mijn moto na drie van de zes afschrijfjaren zou verkopen, en dan heeft ie wél gelijk hé... Hij baseerde zich (volgens mij) op mijn eerdere uitspraak dat ik mijn moto inderdaad over zes jaren aan't afschrijven ben.hla schreef:D'as niet waar.GS 'er schreef:@ patrick: maar als je na 3 jaar een nieuwe motor koopt, is ie maar afgeschreven voor de helft![]()
ALS je het erdoor krijgt dat de afschrijfperiode 3 jaar is, dan is hij effectief ook afgeschreven na 3 jaar.
Het is de totale aankoopsom die verdeeld wordt over het aantal afschrijfjaren. Het is dus altijd de 100% die je gaat afschrijven op vb 3 Jaar, dus das 3x33% wat dus ook terug 100% geeft (indien je correct afrond)
De vraag is eerder: zal het lukken op drie jaarBij sommige misschien wel, maar jammer genoeg bij de meeste niet
Een dure moto als 'n RT afschrijven over drie jaar zal voor de meesten onder ons niet toegestaan worden door de fiscus, tenzij je kan aantonen dat je dagelijks echt véél km's moet afleggen voor woon-werkverkeer, en dat is voor de meesten onder ons toch niet echt van toepassing.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Vergeet niet dat het bedrag dat ge terugkrijgt van de belastingen maar een deel is van hetgeen ge inbrengt als onkosten.hewholovestheone schreef:inderdaad ! btw in 1 keer afhouden van je volgende btw aangifte ... doet deugd eens niet te moeten/hoeven betalen aan t vadertje
M.A.W. Als ge 100 euro inbrengt, 50 procent beroepsmatig, en laten we zeggen in een belastingsschaal van 50 procent zit (allemaal fictief voor het gemakkelijk te maken) dan krijgt ge terug:
100 euro gedeeld door 2, gedeeld door 2 dus maar 25 EURO !!!!!
In welke belastingsschaal ge zit, ziet ge bovenaan op uw belastingsformulier van vorig jaar, waarop staat of ge moest bijbetalen of terug kreeg.
Ge krijgt maar een deel terug, de enige manier om er 'winst' uit te halen is inderdaad een moto 'jong' verkopen met lineaire afschrijving.
Als ge uw moto 10.000 euro kostte, ge er 2.000 euro van de belastingen terug krijgt, en dan als ge hem verkoopt is alles boven de 8.000 euro "winst".
Anders niks !
Dus mensen, als ge op een 'normale' manier uw moto in uw beroepsonkosten inbrengt krijgt ge een deel terugbetaald, maar het overgrote deel betaalt ge nog altijd zelf !
Zo stom zijn ze daar nu ook weer niet.
Maar jouw afstand woon-werk zal wellicht hoger liggen dan bij mij, ik kon het onmogelijk verantwoorden om 'n nieuwe RT over drie jaar en 45000 km af te schrijven. Ondertussen zijn de omstandigheden (lees : de afstand woon-werk) serieus gewijzigd en zal ik mijn volgende moto ook over drie of (wellicht vier) jaar afschrijven.GS 'er schreef:idd patrick, dat bedoelde ik.
in mijn geval heeft de fiscus geen probleem gemaakt over 3 jaar.
en het ging nochtans over een nieuwe gs, dus ook een aardig bedrag.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
