R1100S Breuk: BMW onwaardig!

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

hla
Contacteer:

R1100S Breuk: BMW onwaardig!

Bericht door hla »

Ik ben juist terug van een reis naar het Zwarte woud, samen met mijn vriend die al enkele jaren een R1100S heeft.

Op dinsdagavond, de tweede dag ter plaatse (van de 4), sloeg het noodlot weer eens toe: Panne aan de 1100 S.

D'as natuurlijk zeer onaangenaam om mee te maken, vooral tijdens een verlof.
Wat echter nog veel onaangenamer en onaanvaardbaarder was, is de voorgeschiedenis.

De breuk: verbinding tussen motor en cardanaandrijving volledig in de soep. Ik ben geen technieker en weet dus niet goed wat het onderdeel is, maar het zit ergens direct tussen de motor zelf en de aandrijfarm.

Hij wist direct wat er aan de hand was.
Waarom :?: OMDAT HET NU DE DERDE KEER IS DAT DIT GEBEURT :!: :!: :!:
Om de 20-25000 Km gaat dit stuk, wat voor hem wil zeggen om de twee jaar.

De eerste maal: grote ongeloof bij BMW, nog maar zelden meegemaakt.
Balans: verlof om zeep en de helft van de werkuren moeten betalen. De rest in garantie omdat dit geen normale breuk was.
De tweede maal: verbijstering, een unicum. Balans: verlof om zeep en volledig in garantie hersteld.
Nu dus de derde keer: reaktie van BMW: te vroeg, de moto is nog onderweg vanuit het Zwarte woud!
Balans: Een zesdaagse reis om zeep, voor hem EN voor ons :!:

Het resultaat is dat hij geen enkel vertrouwen meer heeft in deze motor.
D'as een levensgevaarlijk ding. Beeld U in dat hij, naast zijn pech, ook nog het ongeluk had om dit tegen te komen in een hoge snelheidsbocht, of tijdens een inhaalmaneuver op zeer drukke Duitse autosnelwegen, of in een 360°-haarspeldbocht naast een afgrond :!: :!: :!: :evil: :evil: :evil:
LEVENSGEVAARLIJK :evil: :evil: :evil: :? :?
Plots sta je daar, zonder de minste aandrijving :!:

Voor hem mag de dealer (of BMW zelf) die moto houden, hij moet hem niet meer terug. Het vertrouwen, de lol en hieruitvolgend een gevoel van degelijkheid en veiligheid is voor 200% weg.

De laatste jaren was de moto al veel minder op de baan gekomen, juist omwille van de angst die is blijven hangen na de tweede breuk. En nu dit weer.

De moto wegdoen is natuurlijk gemakkelijk gezegt, maar wie gaat dit betalen?
Hij wil hem aan niemand verkopen: dat doe je niet met een "moord"machine.
Maar normaal gezien is deze moto van 6 jaar en zijn weinige Km, toch nog heel wat geld waard. Wie gaat dat vergoeden? BMW :?: :?: De dealer zelf :?: :?:
Of zal hij als enkeling, en dus zwakke gebruiker, gewoon in de kou blijven staan :?: :!:
Daarenboven is het niet alleen de kost van de moto, maar zit je ook nog eens met al die dagen verlof voor niets, de hotelkosten, enz. Allemaal moeten betalen zonder daar naar behoren iets voor terug te krijgen. En de rechtstreekse oorzaak hiervan is de moto.

Dit verhaal ZAL en MOET nog een staartje krijgen.

Hopelijk neemt het merk BMW zijn verantwoordelijkheid naar behoren op, en komen ze hem naar behoren tegemoet.

Wordt zeker vervolgt.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Hmmm...begrijp je teleurstelling en woede maar 3* zoiets uitzonderlijk...kan volgens mij statistisch gezien niet hoor...denk eerder aan verkeerde montage of namaakstukken of combinatie van beide of nog een andere reden...

Wel kl*te dat dit moet gebeuren op vakantie, gelukkig zonder ergere gevolgen :shock:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Bananatuffer

Re: R1100S Breuk: BMW onwaardig!

Bericht door Bananatuffer »

hla schreef: Nu dus de derde keer: reaktie van BMW: te vroeg, de moto is nog onderweg vanuit het Zwarte woud!

Hopelijk neemt het merk BMW zijn verantwoordelijkheid naar behoren op, en komen ze hem naar behoren tegemoet.
laat hem toch bij een duitse dealer staan... dan komt er iemand uit munchen kijken, en dan onderhandelt ge direct met de bron.....

Nu zult ge met de belgische importeur zitten kloten, daar zou ik niks zinnigs van verwachten.
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Campi schreef:Hmmm...begrijp je teleurstelling en woede maar 3* zoiets uitzonderlijk...kan volgens mij statistisch gezien niet hoor...denk eerder aan verkeerde montage of namaakstukken of combinatie van beide of nog een andere reden...

Wel kl*te dat dit moet gebeuren op vakantie, gelukkig zonder ergere gevolgen :shock:
D'as ook de reden waarom wij zo kwaad zijn :!: Dit kan gewoon niet correct zijn :!: En aangezien alles steeds bij de officiele dealer is hersteld is BMW rechtstreeks of onrechtstreeks voor deze klotezaak verantwoordelijk.

R1200RT

hla
Contacteer:

Re: R1100S Breuk: BMW onwaardig!

Bericht door hla »

Bananatuffer schreef:
hla schreef: Nu dus de derde keer: reaktie van BMW: te vroeg, de moto is nog onderweg vanuit het Zwarte woud!

laat hem toch bij een duitse dealer staan... dan komt er iemand uit munchen kijken, en dan onderhandelt ge direct met de bron.....

Nu zult ge met de belgische importeur zitten kloten, daar zou ik niks zinnigs van verwachten.
Niet zo eenvoudig uit te voeren. Je staat daar twee uur te wachten op wat je verondersteld een takelwagen die de moto naar een BMW dealer zal brengen. Blijkt dus niet het geval te zijn. Er zijn daar geen dealers met een echte garage in de buurt volgens hem.
Een aangezien herstellen, weten we uit ervaring, heel wat tijd in beslag neemt (moto moet VOLLEDIG open!) beginnen ze er daar toch niet aan en wordt alles automatisch geregeld om hem naar België terug te brengen.
En op dat moment denk je niet heel duidelijk meer, de woedeadrenaline spuit uit Uw aderen naar buiten :evil:
En dan ben je al blij dat je in je hotel terug geraakt en uiteindelijk ook thuis, samen met de moto.

Daar laten afleveren bij een Duitse dealer was inderdaad misschien beter geweest, maar daar is het nu te laat voor :cry:

R1200RT

MHV642
Contacteer:

Bericht door MHV642 »

Ik heb dit ook voorgehad met mijn R850RT, maar gelukkig slechts 1 maal :(
Het was de laatste dag van mijn verlof in de dolomieten, dus ik heb gelukkig niet veel moeten missen, maar het zal je maar voorkomen in het begin.
Ik denk dat de oorzaak moet gezocht worden in het vele opendraaien en afremmen. En met een R1100S zal dit waarschijnlijk nog iets heftiger gebeuren dan met een R850RT (en ik ben een rustige rijder, dus niet snok snok)
Ik ben er van overtuigd dat dit de nieuwe zwakke plek is in de boxers, vroeger was dit de kardan (bij de K toch). Navraag op dit forum toen ik dit tegenkwam leerde mij dat ik niet de eerste was :evil:
b@RT
Contacteer:

Bericht door b@RT »

Hoi, dit verhaal klinkt mij zeer bekend in de oren. Heb dit ook reeds 2 maal voorgehad. Steekas van in de boite (1150RT 2001): tandwiel aan het uiteinde van de as volledig kapot. Gevolg : geen aandrijving meer en ook nog eens de koppeling kapot. De eerste keer was dat rond de 25.000 km en de tweede keer rond de 58.000 km. Eerste keer gelukkig niet ver van mijn huis hier in Kortrijk, tweede keer op 6-daagse trip met vrienden in Frankrijk, met als resultaat dat mijn vrouw en ik van de eerste dag naar huis mochten. Balen ! Ben benieuwd wat het vervolg van jouw verhaal zal zijn. Ik zou wel eens in hetzelfde schoentje kunnen zitten.
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

@ B@rt => super reisverslagen op je website man :!: :!: :!:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Aan het "sportief" model zal het niet liggen. Het ligt niet aan een "heftig" opendraaien en afremmen op de motor.
De rijstijl is namelijk zeer rustig, helemaal niet sportief.
Het is zelfs zo dat de 1100S bijna nooit alleen op de baan gaat, maar eerder een RT of een shopper volgt. En die bestuurders zijn, evenals hun motomodellen, rustige types. Hierdoor is de rijstijl van de 1100S ook rustig.
Dat bewijst zich ook door de gereden Km, door slijtage van banden en door verbruik van Olie. Deze zijn identiek aan zijn "rustige" vrienden-motoren.

Maar zelfs indien er sportief mee gereden wordt zou, zeker in een sportief model, hier rekening mee moeten gehouden worden. Dit MAG geen oorzaak van problemen zijn.
Als je met een sportieve moto niet sportief mag rijden, en blijkbaar ook niet rustig, hoe moet je dan wel rijden :?: Stilstaand :?:

En wanneer ze bij de vorige breuken verwonderd waren bij BMW dat dit, zelfs twee maal, voorgekomen is, wil dat dan zeggen dat ze verwonderd waren over het feit dat er een breuk optreed of over het feit dat deze breuk bij een "S" voorkomt :?:
Blijkbaar is hij dus geen uitzondering, aangezien jullie dit ook voor hebben gehad :!:
Ze houden dus hun klanten voor het zotje :!: :!: :evil: :evil: ONAANVAARDBAAR.

R1200RT

JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

!! Even uw aandacht.

Graag zulke dingen persoonlijk bevestigen aan de dealer, en eventueel bij BMW Motorrad Belux aankloppen. Als de nodige bewijzen worden geleverd en de mechanische slijtage is perfect peilbaar en meetbaar zal BMW hiervoor zijn verantwoordelijkheid nemen.

"Wij" hier op het forum zien de motor, rijstijl en dergelijke details NIET door ons PC scherm. "Wij" kunnen dus onmogelijk een oordeel vellen.

De problemen worden nog steeds het best opgelost door erover te gaan praten en eventueel het probleem te laten escaleren.

Vrije meningsuiting : akkoord. Maar tegenwoordig gaan mensen naar Testaankoop schrijven en bellen alvorens ze hun dealer aanspreken...

Als de historiek van de machine mooi is bijgehouden en het zou een "bekende" kwaal zijn, zal het niet in dovemansoren vallen.

Laat uw vriend eerst bovenstaande stappen uitvoeren...
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

JüRgen schreef:!! Even uw aandacht.
De problemen worden nog steeds het best opgelost door erover te gaan praten en eventueel het probleem te laten escaleren.

Laat uw vriend eerst bovenstaande stappen uitvoeren...
Dat klopt in theorie zeker Jurgen.

Zondag en Maandag zijn de meeste dealers dicht, dus ook die van mijn vriend.
Morgen gaat hij langs. Hopelijk kan hij dan zeggen wanneer de moto zal toekomen, hij wordt tenslotte door de BMW-verzekering gerepatrieerd. (of misschien staat hij er al?)
Zijn originele dealer is er echter wel mee gestopt, en het klantenbestand is overgenomen door een andere in de streek.
En daar gaat dus de persoonlijke relatie en ervaring van de originele techniekers met deze moto. Zij weten hoe die behandeld is, maar zijn niet meer aanwezig.

Dan kun je dus als eenling alleen maar bang afwachten. En dat is niet echt geruststellend.
Vooraleer verdere stappen te ondernemen krijgt BMW, via de dealer, zeker voorlopig het voordeel van de twijfel, en alle mogelijkheden om deze zaak op een positieve manier op te lossen.

Maar dat je van een dergelijke "pech" (3° maal) alleen maar pisneidig wordt is denk ik wel aanneemlijk.

Ik wacht dus, evengoed als jullie, met spanning de afloop van deze zaak af.
En als ze positief is, zal ik ook niet nalaten om dit hier in het lang naar voor te brengen.

R1200RT

Harald

Bericht door Harald »

Is het een 2de hands moto?
Heeft hij ooit een ongeval gehad enz. :roll:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Ik begrijp de situatie, maar normaal moeten alle interventies op het serienummer geregistreerd zijn, zodat alles traceerbaar is en blijft.

Ik hoop samen met jou op een goede en voor iedereen aanvaardbare oplossing.
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

JüRgen schreef:Ik begrijp de situatie, maar normaal moeten alle interventies op het serienummer geregistreerd zijn, zodat alles traceerbaar is en blijft.
Dat wist ik niet. D'as al iets in de goede richting.

En Harald, hij is eerste eigenaar en ongevalvrij! Heeft zelfs nog nooit omgevallen bij het parkeren, manuvreren of kuisen.
Dus in perfecte staat, alleen begint hij aan zijn 6° levensjaar met de normale slijtage hiervoor.

R1200RT

hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Voorlopig nog geen speciaal nieuws binnen.

De cardan is in de soep gedraaid op 23 Mei, en diezelfde avond door een takeldienst opgehaald.
Vrijdag 2 Juni is de moto eindelijk bij de dealer binnen gekomen.

Maar volgens de dealer kan hij er volgende week niets aan doen, geen tijd :!:

Pas de week daarna zal hij hem kunnen open smijten, om te zien wat we natuurlijk al weten :evil:
En dan is het wachten op reaktie van de Dealer en/of BMW zelf.

Als er al terug kan gereden worden in July zullen we mogen blij zijn. Afwachten maar.

R1200RT

hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Laatste update van deze trieste historie.
Heet van de naald.

De moto is hersteld. OP KOSTEN VAN DE KLANT :!: :!: :!:

De dealer zegt: "sorry, maar d'as een probleem voor het merk, niet van de dealer. Indien je een tegemoetkoming wenst zul je U tot het merk moeten richten :!: "

Het is dus: betalen en opkrassen geworden.

Volgende stap: een schrijven richten naar BMW in Bornem.
Het adres hebben we. Maar kent iemand een E-mail adres en eventueel een naam van iemand die we hiervoor kunnen aanspreken?

Via de website kun je wel een mail sturen, maar het E-mail adres staat er niet bij, en zonder naam van een persoon is het ook misschien niet zo evident om een reaktie te krijgen.

Dus: hoe kunnen we die mensen het best contacteren. Iemand ervaring hiermee?

R1200RT

de witten
Contacteer:

Bericht door de witten »

hla

Ik versta volledig je frustratie maar,
is een moto met 6 jaar nog een nieuwe?
Moet alles vervangen worden onder garantie?
Die is toch reeds 4 jaar verlopen.Wanneer stopt de garantie?
BMW is geen levensverzekering tot een perfecte motor hoor.
Ga je ook reklameren met een auto na 6 jaar?
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Ik weet niet precies hoe het nu zit (vanwege overgestapt naar een ander merk), maar een aantal jaren geleden was de politiek bij Volkswagen dat je op een nieuw gemonteerd onderdeel ook weer garantie kreeg (toendertijd 1 jaar, maar toen kreeg je op de nieuwe auto ook maar 1 jaar).
Op die manier, en wanneer dat onderdeel minder dan 2 jaar geleden vervangen is, zou je wel garantie kunnen inroepen.
@ witten, versta me niet verkeerd, geen garantie op de hele motorfiets, enkel op de onderdelen die destijds vervangen zijn, en nu blijkbaar weer de geest gegeven hebben.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Fox30

Bericht door Fox30 »

hla schreef:Laatste update van deze trieste historie.
Heet van de naald.

Volgende stap: een schrijven richten naar BMW in Bornem.
Het adres hebben we. Maar kent iemand een E-mail adres en eventueel een naam van iemand die we hiervoor kunnen aanspreken?

Dus: hoe kunnen we die mensen het best contacteren. Iemand ervaring hiermee?
Kijk eens hier hier voor het Email adres.
De man die je moet hebben is deze die de info-avond over ABS heeft gegeven in de club, maar ik ben zijn naam vergeten en vindt ook de slides niet meer terug.
Laatst gewijzigd door Fox30 op 28 jun 2006, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Bananatuffer

:roll:
Laatst gewijzigd door Bananatuffer op 02 jul 2006, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-Wim-

Bericht door -Wim- »

@ de witten

Er zit uiteraard waarheid in je verhaal dat de garantie beperkt is in tijd, maar anderzijds is het niet normaal dat de boel voor de derde keer in de soep draait.

Als de motor dan ook nog regelmatig op onderhoud is geweest bij een officiële dealer, zou ik toch ook een tussenkomst verwachten.

Moest dat bij mij gebeuren, was dat zonder pardon "Moto te koop" en exit voor BMW voor een flink aantal jaren.

Er zijn nog merken die een degelijke motor kunnen bouwen, die een pak voordeliger zijn in aankoop, service, prijs onderdelen, en die niet stuk gaan. En die zijn blijkbaar wel in staat om hun eventuele "ziektes" aan te passen.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Normaal als bepaalde pannes meermaals voorvallen heb je een garantie-verlenging. En in dit geval (ik ken de achtergrond niet) als het een mechanisch defect is dat gekend is en op voorwaarde dat de motorfiets "normaal" wordt behandeld zou BMW moeten tussenkomen.

Gewoon even een briefje richten naar BMW Motorrad, de fiets zal dan geïnspecteerd worden op uitnodiging in Bornem en dan zal blijken wat de oorzaak al dan niet is.

Zomaar op een forum kan men geen beeld vormen van een interventie, en nog minder van een defect :?

En de kalmte bewaren, anders kom je toch geen meter verder
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Ter verduidelijking misschien nog even herhalen.

De moto is in panne gegaan op zijn 2° verjaardag, dus buiten de normale garantieperiode. De herstelling echter is voor 80% in garantie uitgevoerd omdat dit GEEN normale breuk was. De garantie op de herstelling is normaal 1 jaar, maar die is toen verlengd.
Twee jaar later terug hetzelfde, maar deze keer 100% in garantie hersteld omdat dit nog steeds abnormaal was.
Ze hebben dus reeds twee maal toegegeven dat dit niet klopt.

Nu is hij, bij de derde breuk, door de BMW pechverhelping vanuit Duitsland naar de dealer gebracht. Indien je die mensen oproept gaat de moto naar de dealer, en moet je niet gaan nadenken over wat er kapot is en of ze het in garantie gaan doen of niet en of het niet beter is hem ter plaatse te laten staan.

Bij de dealer hebben ze de moto gedemonteerd, en aangezien ze de nodige stukken hadden liggen ook de herstelling uitgevoerd. Een telefoontje naar BMW (zegt dat hij dit gedaan heeft) heeft echter geen herstelling in garantie opgeleverd. Ook al is het identiek hetzelfde probleem als ervoor.

En dan sta je daar. Betaal je niet, dan blijft de moto staan en komt er ook verder niets meer van terecht.
Betaal je wel, dan heb je minstens de moto terug en kun je aan verkopen beginnen denken. Of zoals we nu van plan zijn, zelf BMW aanschrijven en alsnog een overeenkomst proberen te bekomen.
En dan blijkt dat er enkel per brief kan gereageerd worden, nergens een E-mail adres beschikbaar met namen van personen die hiervoor verantwoordelijk zijn!

Ik denk niet dat we fouten gemaakt hebben, en of de moto nu 6 of 10 jaar is speelt geen rol. Indien iets om de twee jaar breekt, dan is dit niet normaal en hoord dit garantie te zijn. Ook al is de rest van de moto duidelijk geen garantie meer. Waarschijnlijk is de breuk een gevolg van een probleem, maar niet het probleem zelf. Maar dat kunnen wij voor BMW niet testen, dat is hun taak.

Dus zullen we maar een brief schrijven zeker, wat kunnen we anders doen :?:

R1200RT

Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

aangetekend versturen, zo heb je allesinds geen 2 keer werk aan een brief.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Bananatuffer

hla schreef:
En dan sta je daar. Betaal je niet, dan blijft de moto staan en komt er ook verder niets meer van terecht.
Dat zal wel zijn.

diepe edit-zucht
Laatst gewijzigd door Bananatuffer op 02 jul 2006, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie