Dilemma - R850R Speciale Editie

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

RoadsterClassic

Dilemma - R850R Speciale Editie

Bericht door RoadsterClassic »

Ik ben al een 8-tal jaar motorrijdster, begonnen met een Funduro, afgezwakt naar een CM400 en vervolgens uit de startblokken geschoten met een VFR 800. Sinds december 2002 rijd ik met een R850R -speciale editie- en heb door woon-werk verkeer net geen 40.000km op de teller gezet. Geweldig mooie motorfiets (zwart, witte bies op de tank, kan blinken als een spiegel)... als 'ie proper is!! Na drie jaar heb ik het wel gehad met al dat chroom poetsen, vooral de spaakwielen zijn een hel. Ik heb simpelweg de tijd/motivatie niet meer om me daar uren mee bezig te houden telkens het een spatje geregend heeft en met een vuile motor rijden, geeft ook geen goed gevoel. Iets meer dan een jaar geleden heb ik een dieselauto aangeschaft van 10 jaar oud om het 'verslijten' van de roadster wat te beperken, om benzinekosten te drukken en wegens het feit dat ik voor het werk voordien altijd beroep moest doen op iemand met een vierwieler om materiaal te versleuren.

Daar begon de ellende echter, want ik raakte gewoon aan het gemak en comfort en dus werd het poetswerk aan de Beemer een nog groter probleem. Ik heb bovendien de indruk dat ik zuiniger rijd met de auto dan met de moto (qua verbruik ongeveer hetzelfde, maar diesel en Super98 schelen nog steeds de helft in prijs). Niet onbelangrijk als je 150 km per dag rijdt en dus rijd ik momenteel meer met de auto dan met de moto (de frustratie van het filerijden erbij nemend). Misschien is dit soort "motorfiets-burn out" niet abnormaal, maar toch wil ik de passie voor motorrijden niet kwijt en denk ik dat het tijd is voor verandering in de stal...

Ik twijfel om de motorfiets te vervangen door een andere, vooral omdat ik hem toch wel mooi vind en hij me geweldig goed ligt qua rijgedrag (soms geef ik wel eens door, maar meestal rijd ik met zachte hand en voet), maar langs de andere kant denk ik dat ik hem beter nu wegdoe, nu hij nog niet al te veel km's heeft en hij er nog presentabel uitziet! Of is dat een gekke redenering?

Indien ik de motorfiets zou verkopen en iets anders aanschaf, rijzen er wel volgende vragen:

1) De verkoopsprijzen die ik zie verschijnen voor de R850R, zijn van toepassing op alles behalve de 'speciale classic editie'. Heeft iemand een idee van tweedehandsprijzen?

2) Zijn er volgens jullie mening motoren in het BMW gamma (of daarbuiten), comfortabel voor dagelijks woon-werk verkeer à 150 km per dag die eventueel nog zuiniger rijden, maar die dus minder kuiswerk vergen (ik vermoed dat het antwoord op het laatste is: "alles zonder chroom")?

Ik overweeg de aanschaf van een touringmodel voor het comfort en het verbruik, maar omdat ik de motor bijna niet gebruik in mijn vrije tijd, tenzij voor korte afstanden, vraag ik me af of ik de aankoopprijs kan verantwoorden. Daarnaast zijn de touringmodellen totaal mijn smaak niet... De motorfiets van mijn dromen is de K1200RS, maar ik denk niet dat die zich leent voor woon-werkverkeer wegens verbruik en om dezelfde reden waarom ik mijn VFR na 9 maanden en 17.000 km heb weggedaan, namelijk dat de zithouding te sportief is (heb nogal snel last van rug en polsen; da's dan weer een constructiefoutje in mijn gestel). De K1200RS zou uiteraard een tweedehands worden...

Elk inzicht/advies hieromtrent is welkom!

Excuseer voor het lange relaas, maar alvast bedankt aan de geduldige lezers/respondenten!
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
De BMW F800ST en de BMW F800S
AfbeeldingAfbeelding
Sinds 2 weken, verkrijgbaar bij de Dealer :idea:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Voor de meerprijs die je zou betalen voor een poets-arm touring model, kan je iemand betalen om jouw fiets te poetsen.
Voor het verlies op jouw huidige motor, en de meerprijs voor een zuiniger model, kan je al enkele jaren die ene liter benzine extra betalen.
Nu weet je wat je hebt, bij aankoop tweedehands zit je weer even met de onzekerheid.
Special Edition types zijn op jonge leeftijd niet echt veel meer waard, dan de standaard types. En de prijzen voor tweedehands zijn niet de prijzen van de motoren die op internet al maanden te koop staan, het zijn de prijzen van de motoren die ook nog verkocht geraken. En dat is vaak bedroevend weinig voor de R...R & RS modellen.
En dan de handigheid: een RT of een K..RS haal je minder snel uit de garage om even naar de bakker te gaan dan een R, tenzij je beresterk en reuzegroot bent (jaja, de meeste onder jullie zijn dat, ik weet het :wink:).
Mijn advies: even eerlijk zijn met jezelf, wil je gewoon weer eens wat anders, en zoek je hier de juiste argumenten om dat te verantwoorden? Want economisch is dit geen goede zet. Zodra het zonnetje schijnt, moet je hem anders hier bij mij maar eens komen poetsen, maken we er meteen een poetsnamiddag van. Laat mij dan tien minuten op jou inpraten, en je wil geen andere meer. Houden die handel, tenzij je echt nog op zoek bent naar jouw droommotor, en daarvoor ook vet wil betalen.
In het ergste geval kan je proberen jouw spaakwielen te ruilen voor gietwielen, geen poetswerk meer. En als blijkt dat niemand wil ruilen, dan weet je meteen dat dit onderdeel van de Classic uitvoering al geen succes is.
De R850R is momenteel de beste BMW die je kan hebben, de prijs in acht genomen. En dan blijf ik nog voorzichtig, om niet al te veel ego's hier te kwetsen :P
Fox30

Bericht door Fox30 »

Mocht je verdergaan met jouw keuze K1200RS, kan ik je alvast het volgende kwijt:
Frank12RS rijdt met zo en en bij de aanschaf kreeg ie van de BMW dealer te horen dat als hij hem ooit zou wegdoen, hij er waarschijnlijk niet veel voor zou krijgen, want er is weinig vraag naar K1200RS-sen.
Het zou dus wel eens kunnen dat je er dus zo een goedkoop op de kop kan tikken.
Gelijk heb je, het is een racer met gegarandeerd een racehouding.
ikzelf vindt hem wat te lang, maar Frank12RS heeft ook regelmatig rugklachten maar vindt dit nu juist de moto waarop hij het beste zit.
Hij gebruikt de moto ook voor woon-werkverkeer.
Door de grote koets is ie niet zo moeilijk te poetsen en de velgen zijn alumunium velgen, die zeker gemakkelijker poetsen dan spaakvelgen.
RoadsterClassic

Antwoord op de antwoorden...

Bedankt voor de antwoorden!! Die Pacific Coast kende ik niet...ziet er nogal bombastisch uit, hé? Lijkt me voor mij persoonlijk gewaagd tijdens filerijden, want ik neem het nu niet zo breed... de grote bagageruimte is dan weer wel aanlokkelijk :-)
Pvde: al ervaring met 1 van die twee motoren die je daar aanhaalt?
bigfoot46 ofte Peter: Ik dacht al dat er niemand anders met die classic reed :-) Hoe pak jij die spaakwielen aan tijdens 1 van die 3 poetsbeurten per jaar?
Lomax: bedankt alvast voor het aanbod.. 'k wil je daar best aan houden, zelle!!! Misschien heb jij betere poetspoeierkes staan die je mij kan aanraden... Ik moet wel een beetje opletten, want door een winter wat minder voorzichtig te zijn, heeft het wegzout zich op sommige plaatsen ingevreten in de chroom en van die blaasjes getrokken die je er zo afpitst (o.a. met het sponsje van Wondersteen heb ik dat al eens geflikt)...
Wat de K1200RS betreft, die zou ik sowieso een paar keer willen testrijden (maar dat is ook niet evident, tenzij je gaat huren), maar het blijft idd een geweldig dure motor, zelfs tweedehands. Fox30: Begrijp ik je goed als je zegt dat Frank12RS dan geen last van zijn rug op de K1200 RS?
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

M'n oud leraar heeft twee Pacific Coasts versleten, prima motor. Enorm veel bergruimte, maar ja, nu heeft ie een K1200LT gekocht en is verkocht...

Veel succes met je keuze
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
GSven

Bericht door GSven »

Als je niet graag kuist, misschien deze tip van de NL-GS club

http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=13384
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
LOMAX

Bericht door LOMAX »

http://www.kapaza.be/detail/2686259/BMW_achterwiel.html
Nu nog een tweede wiel vinden, en het poetsen is al tot een fractie van de huidige toestand herleid. En hij ziet er meteen heel wat sneller uit 8)
Fillegaaz

Bericht door Fillegaaz »

Ik wil me niet moeien, maar kijk eens bij 'te koop' bij K1200RS (2001)....

mvg
Fox30

Bericht door Fox30 »

LOMAX schreef:http://www.kapaza.be/detail/2686259/BMW_achterwiel.html
Nu nog een tweede wiel vinden, en het poetsen is al tot een fractie van de huidige toestand herleid. En hij ziet er meteen heel wat sneller uit 8)
Check wel even de velgmaat, want ze zijn niet allemaal even breed dacht ik.
RoadsterClassic

Geweldig, dat met die boor & borstel! Ga ik zeker eens proberen...
Bedankt voor de tip over het wiel, ga ik ook eens verder uitpluizen, mocht dat met die boor toch een teleurstelling blijken. Voorlopig hou ik het maar bij wat ik heb en ga er met wat hernieuwde poetsmoed tegen aan!

Gewoon voor de lol, wat denken we van deze? Zijn die dingen het kopen nog waard (de jongste modellen zijn 6 jaar oud...)?
http://www.kapaza.be/detail/2544225/
Indien ik al een overstap zou overwegen naar de Pacific Coast, is volgens mij zo'n motor veel te groot/log voor mijn 1m 73 en 64 kilootjes om met de hand te versleuren (in, maar vooral uit de garage met een nogal oneffen ondergrond)...

Nogmaals bedankt!
Motoroosje en Erteeke

Bericht door Motoroosje en Erteeke »

Helaba RoadsterClassic!

Geen kwaad woord over een Peeceeke hé. Ik heb de mijne nu al meer dan 11 jaar met meer dan 66000 miles en dat bolt nog steeds fantastisch. Okè okè, het is geen 1200RT, maar voor die jaren zeg nu zelf. Het is een echte designmoto. Die blijft steeds uptodate.

Zelf ben ik 1,78m en eigenlijk zit hij nèt ietekes te laag, dus voor jou is dat perfect.
Het is met spijt in het hart dat we hem uiteindelijk weg doen, maar aangezien we alleen een motooke hebben en we onverwachts een 'erfeniske' deden, zijn we voor den RT 'gevallen'. Het kriebelde net iets te hard. We zullen hem missen.

A propos, het model van op de foto is van bouwjaar 1989.
RoadsterClassic

Dag Motoroosje & Erteeke!
Bedankt voor je reactie! Altijd goed om het via eerste lijn te vernemen.. Blijft nog steeds de vraag waar ik ergens een testritje kan maken (hint hint :wink: )
Tiens, bouwjaar '89 zeg je? In de advertentie staat bouwjaar 1992, eerste inschrijving 1993... hmmm.. wat wil dat zeggen?

'k heb ergens een blauwe zien staan met 35000 km op.. voor 3750... leek mij ook wel een mooie! Maar soit, ben nog volop in de twijfelfase om R850R al dan niet te verwisselen en indien overstap, dan zou voorwaarde zijn dat ik eerst van die R850R afgeraak en de nieuwe fiets grondig getest heb.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Vind je niet dat de Pacific Coast een beetje op deze lijkt?
http://www.motornet.be/modellen/031024_lehman.html
Hier vind je wat meer over maten en gewichten
http://www.motorbikes.be/en/Honda/1991/Pacific%20Coast/

en kan je vergelijken
http://www.motorbikes.be/en/BMW/1998/R%20850%20R/

Die Honda is dus niet zo een geweldig grote en zware fiets als op de foto's lijkt, dat valt wel mee hoor. Maar dat image, ik hoorde hem onlangs nog een "porta-pottie on wheels" noemen :wink: . Voordeel is dat je een oerdegelijke Honda-kwaliteit in huis haalt.
Als je er toch eentje zou willen, verkoop mij dan jouw 850 maar, ik hou hem wel bij tot weer heimwee krijgt. Ooit wil je hem immers terug :roll:
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

RoadsterClassic schreef:Dag Motoroosje & Erteeke!
Bedankt voor je reactie! Altijd goed om het via eerste lijn te vernemen.. Blijft nog steeds de vraag waar ik ergens een testritje kan maken (hint hint :wink: )
Tiens, bouwjaar '89 zeg je? In de advertentie staat bouwjaar 1992, eerste inschrijving 1993... hmmm.. wat wil dat zeggen?
Harry`s motorshop in Terneuzen heeft een beige PC staan in prima staat. Beschikbaar voor proefritten ook.

Ik denk persoonlijk dat een ST1100 nog beter is maar goed, ik ben een klein beetje bevooroordeeld na een goeie 400.000 km op een Pan (ST1100 en STX1300)
Laatst gewijzigd door J-P op 01 jun 2006, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
LOMAX

Bericht door LOMAX »

http://www.harrysmotorshop.nl/welkom/
J-P, je hebt in jouw link de s en de h van shop verwisseld :?
Misschien een idee voor een nieuw topic: Het Grote Raadseltopic :wink:
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Dank je voor het oploswerk, Lomax, ik heb het ondertussen in mijn link ook aangepast!
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
RoadsterClassic

Vergelijkingen...

LOMAX schreef:Vind je niet dat de Pacific Coast een beetje op deze lijkt?
Is dat niet een beetje als het achterste van Ann Van Elsen vergelijken met dat van Margriet Hermans?
Motoroosje en Erteeke

Hey Roadster,

Geen probleem als je een proefritje wil doen. Maar dan ga ik ook proberen jou de onze aan te smeren hé. Over de prijs kunnen we dan nog praten.

Omdat je er blijkbaar nog niet zoveel over weet, hierbij nog wat extra lekkers voor jou.

De Pacific Coast zag het levenslicht in 1989 in de kleur parelmoer (uiteraard kan iedereen die ten allen tijde in zijn/haar favoriete kleur sproeien).
De versie 1990 was rood metallic. De PC bleek in Amerika echter geen succes (hier ook niet trouwens want hier hebben ze de Pan). Honda Amerika zat dus met een overstock die ze pas in 1993 terug aan de man brachten (het jaar van ons Peeceeke). Daarom dat de PC van '93 en '94 dezelfde kleur heeft als de '90.
In 1995 kwam dan een zwarte versie op de markt en, als ik me niet vergis, eindigde in '96 het verhaal met een afschuwelijke rode versie (en zonder remschijfkappen). Tot daar in grote lijnen het verhaal. Een blauwe of kanariegele is dus herspoten (tenzij ik het vervolg van het PC-verhaal na 1996 heb gemist).

De motor is quasi onverslijtbaar (lage toeren), het verbruik (bij ons) 5,5l. Je hebt die voor de Amerikaanse (lees Pacific) kust en de Canadezen. De ene hebben miles, de andere kilometertellers.

Als je er eentje koopt, goed opletten dat dat hij hier gekeurd werd (dus dat hij gehomologeerd werd). Zoniet heb je minstens €625 extra aan je broek. En ze zijn blijkbaar niet mals daar.

Vergeet ook niet dat het geen smijtbrommer is, maar een volwaardig toermachientje. Enorm comfortabel, veel plaats, op een half uurtje gekuist (YESSSS!!!), wel wat windgevoelig (maar welke toerder niet?).

Voilà tot daar. Mocht je zin hebben om tot in Aarschot te komen, mag je wel even een toertje doen. Geef maar een seintje: motoroosjes@hotmail.com
Groetjes,
Herwig
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Motoroosje en Erteeke schreef:Vergeet ook niet dat het geen smijtbrommer is...
Dat vind ik nog heel voorzichtig gesteld. Ne PC is het equivalent van een vliegdekschip dat moet gekeerd worden op de Schelde ter hoogte van Dendermonde :wink:

Als't moet dienen voor woonwerkverkeer, en je kan leven met een karakterloos uitzicht dan ben je nog beter af met een Deauville. Veel lichter en wendbaarder, ook veel bagagemogelijkheden, laag verbruik.
Nil volentibus arduum
Motoroosje en Erteeke

Awel Raketman, ik weet niet of ge er ooit 60.000m mee gereden hebt, maar een vliegdekschep is het nu ook niet hoor! Waarschijnlijk dat het tegen een Deauville niet opkan, mar ik heb er toch ook mee gereden dat mijn tippen van mijn botten over de grond schuurden (en nee, ik heb geen lange tenen (nu toch ni meer)).
LOMAX

Re: Vergelijkingen...

Bericht door LOMAX »

RoadsterClassic schreef:
LOMAX schreef:Vind je niet dat de Pacific Coast een beetje op deze lijkt?
Is dat niet een beetje als het achterste van Ann Van Elsen vergelijken met dat van Margriet Hermans?
Zelfs de link tussen het achterste van Ann en dat van de PC is niet geslaagd. Ann heeft eerder een Ducati-poepke :roll:
Maar over smaken valt (niet?)te twisten natuurlijk. En de PC is zo'n typische "je bent er voor of je bent er tegen" fiets. Voor de ene kan het niet naked genoeg zijn, de andere vindt het zelfs spijtig dat de wielen zichtbaar zijn.
Ikzelf zou zelfs mijn kleppendeksels er af halen, gewoon om alles in beweging te zien, maar dat geeft zo een smeerboel op je laarzen :?
Zodra het weer lekker zomer is, zal je veel minder tijd hebben om over een fietswissel na te denken, hou nog even vol...
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Raketman schreef:
Als't moet dienen voor woonwerkverkeer, en je kan leven met een karakterloos uitzicht dan ben je nog beter af met een Deauville. Veel lichter en wendbaarder, ook veel bagagemogelijkheden, laag verbruik.
Zeker, maar die geven ze ook niet weg. De PC is denk ik een goedkoop alternatief voor de deauville.

Overigens, mits de berijder van wanten weet kan je met een PC ook sportief rijden hoor. Zo heb ik ooit Roel Donatz van het Nederlandse motorblad ProMotor zien wheelien met een PC om vervolgens een U turn te maken in motorcross-stijl... maar goed
J-P

JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

J-P schreef: Zo heb ik ooit Roel Donatz van het Nederlandse motorblad ProMotor zien wheelien met een PC om vervolgens een U turn te maken in motorcross-stijl... maar goed
J-P, na een wheeliende RT rijder in je naaste vrienden heb je weer eens bewezen dat je omringd bent door "speciallekes"... :P :wink:

Tot zondag ? 8)
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Wat is er zondag? Trouwens, ik zal m`n collega eens filmen alstem wheelied met de RT. :wink:
Laatst gewijzigd door J-P op 01 jun 2006, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
J-P

Plaats reactie