overstap GS 1150R naar 1200R

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
janus

overstap GS 1150R naar 1200R

Bericht door janus »

Ik heb al verschillende topics gelezen over deze modellen. Vooral de adventure reeks wordt aangehaald.
Maar is er iemand die ervaring heeft met de overstap van de 'gewone' GS 1150 naar 1200? Ik overweeg de overstap maar zou graag de voor- en nadelen kennen aan de hand van persoonlijke ervaringen.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

De 1200 is beter op alle vlakken, Rijdt makkelijker maar ook beetje zenuwachtiger. Dat is eigenlijk het enige waar ik aan moest wennen. Het KFr is er nog steeds, zij het minder, de BMW boite is ook nog steeds geen Ducati bak, de banden (met name de voorband) slijt nog steeds onregelmatig, de vering is allesbehalve allroad, eerder straat gericht ....Bovendien heeft de 1200 een hoger tupperware gevoel, heeel veel plastic...en je moet wat oppassen met het aansluiten van electrische toebehoren met het CanBus systeem.
Het vermogen is meer dan voldoende al halen de meeste 1200' ers niet de fabrieksopgave van 100pk. De remmen zijn uitstekend, maar het ABS grijpt te vroeg in op slecht wegdek naar mijn gevoel.
Sleutelvriendelijk...voor de dealer....Zelf sleutelen kan nog, met electronische beperkingen....
Zit geen gereedschap of bandenset meer bij, alles is torx ipv inbus. De kinderziekten zijn er ondertussen zo goed als uit denk ik, al blijken er toch nog steeds software upgrades uit te komen, dus blijkbaar is er nog steeds iets mis met de afstelling. Wat opvalt is dat de meeste 1200'ers tussen 2 beurten in beduidend slechter gaan draaien, met name stationair. Na de beurt (synchro) is alles terug in orde. Dus nog steeds gevoelig...Koffers vind ik goed, al zijn er veel mensen die ze slecht vinden. Een GS1200 met de meest voorkomende opties zal rond de 15000 euro zitten.
Ik vond de 1150 een leuker smoel hebben, ware het niet dat ik mijne moto afschrijf en dus elke 3 jaar een andere koop, zou ik waarschijnlijk nog steeds met mijn eerste 1100 rijden.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie