Geratel en koppeling wordt steenhard
Moderator: GVN
Geratel en koppeling wordt steenhard
Hallo allemaal , ik ben nieuw op dit forum en Ik zal me voorstellen onder een andere post
Ik heb sinds een week nu mijn allereerste bmw gekocht en ben er mega blij mee! Het is een R80RT van 1991 en Amai wat een mooi beestje! Nu gisteren avond bij het rond toeren in de buurt hoorde ik plots een geratel aan de motor en mijn koppeling was niet meer in te drukken ( steenhard) dus besloot dan maar kalm door te rijden in dezelfde schakeling zonder te schakelen aan 40 per uur! Nu heb ik totaal geen ervaring met bmw en zeker niet met boxer motors ,dus voor ik zomaar begin wou ik eerst is horen van boxer specialisten of ze enig idee hebben van wat het zou kunnen zijn of waar ik eerst zou gaan moeten zoeken ?
Mvg Tibo .
Ik heb sinds een week nu mijn allereerste bmw gekocht en ben er mega blij mee! Het is een R80RT van 1991 en Amai wat een mooi beestje! Nu gisteren avond bij het rond toeren in de buurt hoorde ik plots een geratel aan de motor en mijn koppeling was niet meer in te drukken ( steenhard) dus besloot dan maar kalm door te rijden in dezelfde schakeling zonder te schakelen aan 40 per uur! Nu heb ik totaal geen ervaring met bmw en zeker niet met boxer motors ,dus voor ik zomaar begin wou ik eerst is horen van boxer specialisten of ze enig idee hebben van wat het zou kunnen zijn of waar ik eerst zou gaan moeten zoeken ?
Mvg Tibo .
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
vermoedelijk de spiebanen van de centrale versnellingsbaks stuk.
koppeling kan niet meer openen .
koppeling kan niet meer openen .
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
Heb dat ook eens aan de hand gehad met de K1100rs.
Bleek er 'n steentje tussen de koppelingsarm en de bak te zitten, waardoor helemaal vast.
Steentje er tussen uit en nog 100.000km verder gereden, dus ja, het kan ook iets simpels zijn
Bleek er 'n steentje tussen de koppelingsarm en de bak te zitten, waardoor helemaal vast.
Steentje er tussen uit en nog 100.000km verder gereden, dus ja, het kan ook iets simpels zijn
MG Breva 850
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
Dus ik moet de versnellingsbak eraf halen?
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
dan ga je geen gekraak horenWiedewa schreef:Heb dat ook eens aan de hand gehad met de K1100rs.
Bleek er 'n steentje tussen de koppelingsarm en de bak te zitten, waardoor helemaal vast.
Steentje er tussen uit en nog 100.000km verder gereden, dus ja, het kan ook iets simpels zijn
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
yupTibo schreef:Dus ik moet de versnellingsbak eraf halen?
achterwiel eruit ,
schokdemper(s) losmaken ,
rubbermof kant Vbak losmaken en achteruitschuiven ,
cardanas van de versnellingbak losmaken ,
eventueel accu en accubak demontern geeft wat meer werkruimte
lagertappen van de achterbrug losmaken en brug verwijderen.
koppelingskabel loskoppelen ,
hefboompje van de koppeling verwijderen
kleine rubbermof van de Vbak verwijderen en drukstift koppeling met druklagertje verwijderen.
Carbu's en luchtfilterhuis uitbouwen.
Dan Vbak losmaken en aan linkerkant uitnemem;
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
Mmm, schoon werkske.
De Jo heeft gelijk vermoedelijk de spiebanen weg. hou er rekening mee dat ge uw lagers en keeringen ook best vernieuwd als ge de uitgaande as vervangt, bak moet toch open! tevens koppeling vernieuwen en eventueel diafragmaveer !
Wel bizar dat ge nog gereden hebt, , hoever ben je er nog mee geraakt?
De Jo heeft gelijk vermoedelijk de spiebanen weg. hou er rekening mee dat ge uw lagers en keeringen ook best vernieuwd als ge de uitgaande as vervangt, bak moet toch open! tevens koppeling vernieuwen en eventueel diafragmaveer !
Wel bizar dat ge nog gereden hebt, , hoever ben je er nog mee geraakt?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
Meric Jo voor de info , ik ga dit deze namiddag eens bekijken en onderzoeken enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Of is dit gewoon slijtage? De moto heeft 135.000 km op de teller.Jo De Paepe schreef:yupTibo schreef:Dus ik moet de versnellingsbak eraf halen?
achterwiel eruit ,
schokdemper(s) losmaken ,
rubbermof kant Vbak losmaken en achteruitschuiven ,
cardanas van de versnellingbak losmaken ,
eventueel accu en accubak demontern geeft wat meer werkruimte
lagertappen van de achterbrug losmaken en brug verwijderen.
koppelingskabel loskoppelen ,
hefboompje van de koppeling verwijderen
kleine rubbermof van de Vbak verwijderen en drukstift koppeling met druklagertje verwijderen.
Carbu's en luchtfilterhuis uitbouwen.
Dan Vbak losmaken en aan linkerkant uitnemem;
Ik hou jullie nog op de hoogte van mijn operatie
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
tweecilinderke schreef:Mmm, schoon werkske.
De Jo heeft gelijk vermoedelijk de spiebanen weg. hou er rekening mee dat ge uw lagers en keeringen ook best vernieuwd als ge de uitgaande as vervangt, bak moet toch open! tevens koppeling vernieuwen en eventueel diafragmaveer !
Wel bizar dat ge nog gereden hebt, , hoever ben je er nog mee geraakt?
Tweecilinderke Merci voor de goeie raad , ik zal zeker de lagers en keeringen vervangen en ook de koppeling zo ben ik zeker dat alles goed loopt!
Ja idd ik heb nog gereden en zolang ik niet schakelde ging dit nog gemakkelijk , heb nog zo een 3-4 km gereden
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
niet abnormaal met 130000 op den teller!Of is dit gewoon slijtage
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
Voila ik ben eraan begonnen maar ik zit nu al vast mijn werkplaatshandboek is besteld maar moet deze word pas opgestuurd na de 25ste nu wou ik de cardan lossen onder het rubber die aansluit aan de motor maar als ik aan die bouten draai draait alles mee... iemand enig idee hoe ik dit los krijg? Spijtig van het werkplaatshandboek anders was dit al in the pocket
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
Tibo,
In versnelling zetten he !
In versnelling zetten he !
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
Ja idd ik dacht er plots aan is goed gelukt tnx tweecilinderketweecilinderke schreef:Tibo,
In versnelling zetten he !
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
Ik heb nog een werkplaatsboek op pdf als ik je daarmee een plezier kan doen, stuur maar je mail-adres.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
Man in Black dit is super vriendelijk van jou en gaat mij zeker vooruit helpen, alvast een dikke vette merci man mijn email adres is thibault.vanwolleghem@gmail.comMan in Black schreef:Ik heb nog een werkplaatsboek op pdf als ik je daarmee een plezier kan doen, stuur maar je mail-adres.
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
Eindelijk is de versnellingsbak eruit jeeeej , het is precies wel een vettig boeltje daarin dus ik vermoedt dat de oliepomp lekt ? Zal daar ook een nieuwe rubber/ pakking worden.
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
Zo kennen we M.I.B!Tibo schreef:Man in Black dit is super vriendelijk van jou en gaat mij zeker vooruit helpen, alvast een dikke vette merci man mijn email adres is thibault.vanwolleghem@gmail.comMan in Black schreef:Ik heb nog een werkplaatsboek op pdf als ik je daarmee een plezier kan doen, stuur maar je mail-adres.
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
No problem, tis al vertrokken
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
en ???
hoe zien de spiebanen er uit ?
hoe zien de spiebanen er uit ?
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
Heb de versnellingsbak kunnen los halen en wat gekeken maar ja ik ben verre van een specialist ik heb wel een foto gemaakt maar moest dan door voor het werk spijtig genoeg! Gelukkig heeft Man in Black mij het werkplaats handboek gemaild en ga deze is bestuderen voor ik zomaar alles open gooi . Alvast hier wat foto's hoe het er daarnet uitzag .Jo De Paepe schreef:en ???
hoe zien de spiebanen er uit ?
Met de spiebanen bedoel je de vertanding van de centrale as? Die zag er goed uit volgens mij
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
Dat ziet er op het eerste zicht nog vrij goed uit .
Behalve dat de spiebanen er vrij droog uitzien .
Goed opkuisen met een koperborstel en spaarzaam smeren met Staburag vet of Molykote .
Als je aan de flens van de versnellingsbak draait ,loopt alles soepel (zonder dat je de lagers voelt of hoort )?
De drukstift en de opening achteraan de Vbak waar het hendeltje op drukt goed opkuisen en zorgen dat die heel soepel schuift.
Behalve dat de spiebanen er vrij droog uitzien .
Goed opkuisen met een koperborstel en spaarzaam smeren met Staburag vet of Molykote .
Als je aan de flens van de versnellingsbak draait ,loopt alles soepel (zonder dat je de lagers voelt of hoort )?
De drukstift en de opening achteraan de Vbak waar het hendeltje op drukt goed opkuisen en zorgen dat die heel soepel schuift.
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
als dit is zonder opkuisen van de achterkant blok , dan zou ik aan de dichting van de oliepomp niet aankomen.
Denk dat het beetje olieverlies komt van de keerring van de krukas of van de keerring van de hoofdas Vbak.
Die laatste kan je nu sowieso vervangen ,kan van buiten af zonder Vbak te openen.
Denk dat het beetje olieverlies komt van de keerring van de krukas of van de keerring van de hoofdas Vbak.
Die laatste kan je nu sowieso vervangen ,kan van buiten af zonder Vbak te openen.
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
Ja idd Jo de spiebanen zijn poeder droog zelfs, zal morgen proberen staburag of molykote te vinden want dat heb ik niet( enig idee waar ik dit kan kopen? )Jo De Paepe schreef:Dat ziet er op het eerste zicht nog vrij goed uit .
Behalve dat de spiebanen er vrij droog uitzien .
Goed opkuisen met een koperborstel en spaarzaam smeren met Staburag vet of Molykote .
Als je aan de flens van de versnellingsbak draait ,loopt alles soepel (zonder dat je de lagers voelt of hoort )?
De drukstift en de opening achteraan de Vbak waar het hendeltje op drukt goed opkuisen en zorgen dat die heel soepel schuift.
de flens van de versnellingsbak draait maar toch niet los op de vingertoppen, moet toch goed draaien... daarna moest ik spijtig genoeg stoppen de drukstift ging zeer vlotjes in ieder geval
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
Jo De Paepe schreef:als dit is zonder opkuisen van de achterkant blok , dan zou ik aan de dichting van de oliepomp niet aankomen.
Denk dat het beetje olieverlies komt van de keerring van de krukas of van de keerring van de hoofdas Vbak.
Die laatste kan je nu sowieso vervangen ,kan van buiten af zonder Vbak te openen.
Ja je zou weeral eens gelijk kunnen hebben want de koppeling is kurk droog maar de Vbak is zelfs boven de hoofdas nat deze keeringen ga ik ook zoals ge zegt vervangen om elk lek te kunnen uitsluiten/ vermijden.
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: Geratel en koppeling wordt steenhard
de vraag is nog steeds waar komt u geratel vandaan he!
koppeling al afgenomen?
Aan u spiebanen is niets abnormaal te zien en da beetje olieverlies is te verwaarlozen. keringen zou ik vervangen gezien zijn km stand.
hoe is de olie van je versnellingsbak?
koppeling al afgenomen?
Aan u spiebanen is niets abnormaal te zien en da beetje olieverlies is te verwaarlozen. keringen zou ik vervangen gezien zijn km stand.
hoe is de olie van je versnellingsbak?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid