MP3/IPOD inbouwen RT1200

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Plaats reactie
betaburned

MP3/IPOD inbouwen RT1200

Bericht door betaburned »

Zijn er al mensen op het forum die en Ipod hebben ingebouwd op hun RT 1200, versterkt via de radio (en niet via intercom)?

Ik heb de foto's gezien van onze vriend uit Duitsland (http://www.bikerpaar.de), maar ik vroeg mij af of er makkelijkere systemen van inbouw waren?
Glotetrotting around - R1200 GSA '14.
p@rick

Re: MP3/IPOD inbouwen RT1200

Bericht door p@rick »

Betaburned schreef:Zijn er al mensen op het forum die en Ipod hebben ingebouwd op hun RT 1200, versterkt via de radio (en niet via intercom)?

Ik heb de foto's gezien van onze vriend uit Duitsland (http://www.bikerpaar.de), maar ik vroeg mij af of er makkelijkere systemen van inbouw waren?
DENSION heeft een systeem om een iPod via de dock-connector aan te sluiten op de radio van de nieuwste 1200LT's en 'm te bedienen met de bedieningsknoppen van de on-board radio. Misschien dat dit ook werkt met de radio's die in de 1200RT worden ingebouwd ?
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
betaburned

Txs patrick, ik zal het eens checken & iets laten weten op het forum als het werkt.
p@rick

Bericht door p@rick »

Betaburned schreef:Txs patrick, ik zal het eens checken & iets laten weten op het forum als het werkt.
Ik weet niet of je radio een aux-in heeft, maar zo ja dan kan je via de dock-connector met een specifiek maar eenvoudig kabeltje een contant audio-signaal van je iPod naar de aux-in van de radio sturen.
Deze oplossing is natuurlijk veel goedkoper dan de Dension Icelink, maar je kan je iPod dan niet bedienen met de knoppen die reeds op je bike aanwezig zijn. Ik rij zelf met 'n R1150RT, heb de iPod meestal aangesloten op de intercom (soms via zo'n cassette-adapter in mijn radio), en bedien de iPod dan met de zogenaamde Airclick van Griffin, ook bijzonder handig op de moto.
Greetz,

P@trick
StijnB
Contacteer:

Bericht door StijnB »

ik weet niet of het een optie is maar : in de 2820 zit een mp3 speler in (en via bleu-tooth kan je je gsm gebruiken).
GS 1200
betaburned

De 2820 is misschien op termijn een oplossing, maar voorlopig houd ik het bij mijn 2610, die is ook amper een goed jaar oud.

De oplossing via cassette invoer via de radio heb ik vroeger steeds gebruik omdat die het voordeel had van regelbaar geluid via de afstandsbediening aan het stuur.

Ik kan de mp3 binnenhalen via intercom, maar dan heb je ook weer geen regelbaar geluid via de bmw afstandsbediening & ik vind dat in de file niet handig. Maar ik ga eerst eens checken of ik niet via de aux ingang iets kan doen & anders check ik de dension link eens uit.
p@rick

Bericht door p@rick »

Betaburned schreef:De 2820 is misschien op termijn een oplossing, maar voorlopig houd ik het bij mijn 2610, die is ook amper een goed jaar oud.

De oplossing via cassette invoer via de radio heb ik vroeger steeds gebruik omdat die het voordeel had van regelbaar geluid via de afstandsbediening aan het stuur.

Ik kan de mp3 binnenhalen via intercom, maar dan heb je ook weer geen regelbaar geluid via de bmw afstandsbediening & ik vind dat in de file niet handig. Maar ik ga eerst eens checken of ik niet via de aux ingang iets kan doen & anders check ik de dension link eens uit.
Welke iPod heb je eigenlijk ? Voor zowel de iPod Mini als z'n grotere broertjes bestaat er de Griffin Airclick, een draadloze afstandsbediening waarmee je de voornaamste functies van de iPod kan bedienen. Is trouwens een ultrasone remotecontrol, dus je kan je iPod bij wijze van spreken onder je zadel leggen, of in een van je zijkoffers, of... of...

http://www.griffintechnology.com/products/airclick/
Greetz,

P@trick
betaburned

Een ipod 60gb - schitterend machien - volledige collectie van CD's staat erop - boejevol.

Een 200tal 'moderne' & een 100 tal klassieke CD's staan erop. Juiste hoeveelheid weet ik eigenlijk niet. Tijdens het rijden zit ie in een tanktasje wunderlich gevoerd met een 1cm laag mousse ter demping van de trillingen. Nadien op het werk de Bose versterker box in voor Ipod's, je houdt het niet voor mogelijk hoe vol/rijk het geluid nog is ondanks compressie.

Enfin, ik zal de griffin toch ook eens checken, txs patrick.

Ik heb overigens eens de manual gecheckt. De radio zou een aux ingang hebben & dus invoer moeten toelaten, maar ik ben enkel niet zeker inhoeverre deze uitgang ook gebruikt is voor de aansluiting van de intercom.

Nu nog eerst tijd vinden om dat allemaal eens te checken.
p@rick

Bericht door p@rick »

Betaburned schreef:Een ipod 60gb - schitterend machien - volledige collectie van CD's staat erop - boejevol.

Een 200tal 'moderne' & een 100 tal klassieke CD's staan erop. Juiste hoeveelheid weet ik eigenlijk niet. Tijdens het rijden zit ie in een tanktasje wunderlich gevoerd met een 1cm laag mousse ter demping van de trillingen. Nadien op het werk de Bose versterker box in voor Ipod's, je houdt het niet voor mogelijk hoe vol/rijk het geluid nog is ondanks compressie.

Enfin, ik zal de griffin toch ook eens checken, txs patrick.

Ik heb overigens eens de manual gecheckt. De radio zou een aux ingang hebben & dus invoer moeten toelaten, maar ik ben enkel niet zeker inhoeverre deze uitgang ook gebruikt is voor de aansluiting van de intercom.

Nu nog eerst tijd vinden om dat allemaal eens te checken.
Je radio zal hoogstwaarschijnlijk via de luidsprekeruitgangen op de intercom aangesloten worden, op die manier kan je dan ook het volume van de radio regelen met de daarvoor voorziene bedieningsknoppen op je linkerkuiphelft.
Vermits je spreekt van een aux-IN kan je alleen geluid van een externe bron (bv. je iPod) naar je radio sturen. Je kan je iPod zelf dan op twee manieren aansluiten : via de hoofdtelefoonuitgang of via de dock-connector. Er bestaan kabeltjes om je iPod via die dockconnector op een versterker (in dit geval jouw radio) aan te sluiten. Voordeel van aansluiten via de dock-connector is dat je een perfect en constant line-out signaal uitstuurt, en dat is nog altijd veel zuiverder dan het signaal dat je via de hoofdtelefoonuitgang van je iPod levert.

Greetz,

P@trick
Plaats reactie