R850RT <=> R1100RT
Moderator: GVN
R850RT <=> R1100RT
Hallo,
Veruit de meeste onder jullie rijden met een 1100 of 1150.
Zijn er die ook met een 850 gereden hebben en/of ruime ervaring hebben met beide?
Willen jullie de ervaring eens delen met mij/ons?
Voldoet deze R850RT ook met een duozitter, qua vermogen e.d.?
Soepelheid van motor enz....
Ook geschikt voor verre tochten?
thx.
quinten
Veruit de meeste onder jullie rijden met een 1100 of 1150.
Zijn er die ook met een 850 gereden hebben en/of ruime ervaring hebben met beide?
Willen jullie de ervaring eens delen met mij/ons?
Voldoet deze R850RT ook met een duozitter, qua vermogen e.d.?
Soepelheid van motor enz....
Ook geschikt voor verre tochten?
thx.
quinten
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Ik rij met een R850RT. En dat ding doet zijn werk zoals het hoort, met duo heb ik geen ervaring omdat dit een éénzitter is. Persoonlijk vind ik de 850 soepeler rijden tegenover een 1100, zeker in de ardennen. Die 1100 is bruter.
Hoe een 1150 zich gedraagt weet ik niet. Heb er geen echte rij-ervaring mee.
Smaken verschillen, maar eerlijk gezegd rij ik nog steeds liever met mijn K'tjes. Dat rijd toch nog steeds veel smeuïger dan een R.
Hoe een 1150 zich gedraagt weet ik niet. Heb er geen echte rij-ervaring mee.
Smaken verschillen, maar eerlijk gezegd rij ik nog steeds liever met mijn K'tjes. Dat rijd toch nog steeds veel smeuïger dan een R.
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Ik heb met een R850R gereden, altijd solo, maar wel met bagage. Ik heb nooit de indruk gehad te weinig vermogen/koppel te hebben. Soepel en weinig last van KFR (rücklen). In een sprint race kon een 1150GSA twin spark mij zelfs moeilijk bijhouden. In een wip naar 180 - 190...
Verbruik 5 liter rond !
Een minpunt waren, dacht ik, de motortrillingen vanaf 4000 tpm. In 5de is dat juist vanaf 110 km/u. Vervelend als je een kruissnelheid van 120 - 130 wil aanhouden. En het verbetert niet met sneller te rijden.
Maar mijn 1150GS heeft die trillingen ook in 5de. Dankzij de 6de versnelling zakt het toerental en is dat euvel onderdrukt.
Conclusie; niks mis met een 2dehands 850 aan de juiste prijs. Nieuw zou ik ze niet kopen wegens de lagere marktwaarde.
Bob
Verbruik 5 liter rond !
Een minpunt waren, dacht ik, de motortrillingen vanaf 4000 tpm. In 5de is dat juist vanaf 110 km/u. Vervelend als je een kruissnelheid van 120 - 130 wil aanhouden. En het verbetert niet met sneller te rijden.
Maar mijn 1150GS heeft die trillingen ook in 5de. Dankzij de 6de versnelling zakt het toerental en is dat euvel onderdrukt.
Conclusie; niks mis met een 2dehands 850 aan de juiste prijs. Nieuw zou ik ze niet kopen wegens de lagere marktwaarde.
Bob
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Ik vind de 850 en 1150 boxerkarakteristieken erg vergelijkbaar, bijna geen verschil. Je zult met een 850 niets tekort komen, loopt erg soepen en ruckelt nagenoeg niet. De 1100 daarnetegen is rauwer en bonkiger, daar merk je echt een verschil maar goed, dat vroeg je niet. Je zult geen spijt hebben van een 850.
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
-
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
R850R tov R1150R bijvoorbeeld was voor mij snel gemaakt. Alhoewel ze niet voor elkaar moeten onderdoen. Zelfde gewicht, in optrekken bijna gelijkwaardig, R850R heeft net een andere versnellingsbak waardoor je iets hoger in toeren draait. Kwa Nm heeft de R1150R er uiteraard meer.
Enige verschil dus voor mijn Roadster was een hoger toerental op 120km/h (ik zit nu al aan +/- 4.000rpm met gewone 6e versnelling, geen overdrive of "E"). Een prijsverschil was er nauwelijks, 500 EUR, maar voor beginners en zeker jongeren van 18j, kan je de R850R wel verkrijgen in 25kW versie. De R1150R niet.
Ben dus voor de R1150R gegaan. Enige verschil met de R1100R is de nieuwe generatie motoren.
MotoRgroeten
Enige verschil dus voor mijn Roadster was een hoger toerental op 120km/h (ik zit nu al aan +/- 4.000rpm met gewone 6e versnelling, geen overdrive of "E"). Een prijsverschil was er nauwelijks, 500 EUR, maar voor beginners en zeker jongeren van 18j, kan je de R850R wel verkrijgen in 25kW versie. De R1150R niet.
Ben dus voor de R1150R gegaan. Enige verschil met de R1100R is de nieuwe generatie motoren.
MotoRgroeten
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
Heb nooit een 850 gehad maar wel al kunnen rijden met zowel een 850RT als een 850R. Is heel goed bevallen. Voor mij voldoende vermogen (wel niet met twee erop gereden) en een fijner draaiend blok (klimt liever in toeren, zo goed als geen kfr, al snel een dikke halve liter tot een liter zuiniger dan een 1150) . Ik vind het dan ook spijtig dat er geen 850GS'en meer worden gemaakt. Anders was het voor mij zeker zo eentje geworden.
Veel hangt wel af of je nogal wat autostrade doet of vooral op binnenbaantjes toert. Voor autostradegebruik vind ik ze wat te hoogtoerig maar dat is dan ook het enige nadeel dat ik zie.
Als het is dat ze tweedehands niet zo waardevast zijn als een 11xx en je tweedehands zoekt te kopen zou ik zeker niet twijfelen. Succes!
Veel hangt wel af of je nogal wat autostrade doet of vooral op binnenbaantjes toert. Voor autostradegebruik vind ik ze wat te hoogtoerig maar dat is dan ook het enige nadeel dat ik zie.
Als het is dat ze tweedehands niet zo waardevast zijn als een 11xx en je tweedehands zoekt te kopen zou ik zeker niet twijfelen. Succes!
groeten,
Mark
Mark
de 850 is net als de K75 (indertijd) een onderschatte motor
Ik heb het al eens gepost, hang er een sticker op van een 1100 en verkoop hem en de helft merkt het niet...
een zesde versnelling is misschien welkom, hoewel de 800 omwentelingen dat ie meer maakt zorgen dan ook weer voor een zeer goede gasrespons, tegenwoordig wil iedereen natuurlijk 150 per uur rijden op de snelweg en liefst op 't stationair toerental
't verbruik wordt geenszins beinvloed door de ietwat hogere toeren en vermogen met z'n twee erop kom je niet te kort of je moest Fire Blade allures hebben
raar maar mijn oude R1100RS verbruikte op de snelweg ook minder aan 145 a 150 per uur dan aan 120, 't heeft toch te maken met de meest koppelrijke zone... kopen dus die handel
één minpuntje zorg dat je proefrijd en je er eentje hebt dat zonder reutelen opschakelt van twee naar drie want daar word je onnozel van en 't is op termijn ook irritant...
Ik heb het al eens gepost, hang er een sticker op van een 1100 en verkoop hem en de helft merkt het niet...
een zesde versnelling is misschien welkom, hoewel de 800 omwentelingen dat ie meer maakt zorgen dan ook weer voor een zeer goede gasrespons, tegenwoordig wil iedereen natuurlijk 150 per uur rijden op de snelweg en liefst op 't stationair toerental
't verbruik wordt geenszins beinvloed door de ietwat hogere toeren en vermogen met z'n twee erop kom je niet te kort of je moest Fire Blade allures hebben
raar maar mijn oude R1100RS verbruikte op de snelweg ook minder aan 145 a 150 per uur dan aan 120, 't heeft toch te maken met de meest koppelrijke zone... kopen dus die handel
één minpuntje zorg dat je proefrijd en je er eentje hebt dat zonder reutelen opschakelt van twee naar drie want daar word je onnozel van en 't is op termijn ook irritant...
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58
de 850 draait soepeler, en verbruikt zelfden of nooit olie, in tegenstelling tot menig 11X0 blok.
en tot een liter minder benzine nodig voor 100km.
het verschil in koppel wordt grotendeels weggewerkt door optimaal gekozen v-bak verhoudingen.
inderdaad, een onderschatte motor.
en tot een liter minder benzine nodig voor 100km.
het verschil in koppel wordt grotendeels weggewerkt door optimaal gekozen v-bak verhoudingen.
inderdaad, een onderschatte motor.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
Hoi, ik zie geen enkele reden waarom je niet voor de r850rt zou kiezen.
Heb zelf me zo eentje gereden en is me onder alle omstandigheden prima bevallen. Rij nu met een 1150 en het verschil is grotendeels te merken op autostrade. De prijzen voor een 850 liggen tweedehands dan ook zeer aantrekkelijk omdat het een onterecht onderschatte motor is.
Heb zelf me zo eentje gereden en is me onder alle omstandigheden prima bevallen. Rij nu met een 1150 en het verschil is grotendeels te merken op autostrade. De prijzen voor een 850 liggen tweedehands dan ook zeer aantrekkelijk omdat het een onterecht onderschatte motor is.
850 vs 1100
Hallo mannen, ben nieuw op dit forum en wil toch eens reageren op het gebruik van een 850. Als de 850 zo goed is, waarom rijden er dan niet meer van deze motoren rond? Het zal wel te maken hebben met het imago zeker, van rij jij maar met een 850tje rond..
Ik rij met een R850RT, en voor mij rijdt hij: solo of duo zonder probleem, verbruik ligt rond de 5 liter, olieverbruik bijna nihil, dus meer moet dat niet zijn. (Als het maar een beemer is)
Ik rij met een R850RT, en voor mij rijdt hij: solo of duo zonder probleem, verbruik ligt rond de 5 liter, olieverbruik bijna nihil, dus meer moet dat niet zijn. (Als het maar een beemer is)
Motorcycle always a trusty friend
-
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
P@ul,
Hij is inderdaad goed, maar kijk naar mijn voorbeeld, catalogusprijs Roadster (zie http://www.bmw-motorrad.be)
R850R : 10.450 EUR (70pk) verbruik 5,7l gewicht 238Kg - 77Nm koppel @ 5600rpm
R1150R : 10.900 EUR (85pk) verbruik 5,7l gewicht 238Kg - 98Nm koppel @ 5250rpm
Dus voor 450 EUR extra had ik 15PK meer (30 EUR per PK), 98Nm koppel en een lager toerental aan 120km/h...typisch mannelijk...
Hij is inderdaad goed, maar kijk naar mijn voorbeeld, catalogusprijs Roadster (zie http://www.bmw-motorrad.be)
R850R : 10.450 EUR (70pk) verbruik 5,7l gewicht 238Kg - 77Nm koppel @ 5600rpm
R1150R : 10.900 EUR (85pk) verbruik 5,7l gewicht 238Kg - 98Nm koppel @ 5250rpm
Dus voor 450 EUR extra had ik 15PK meer (30 EUR per PK), 98Nm koppel en een lager toerental aan 120km/h...typisch mannelijk...
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
R850RT
Jürgen,
blijkbaar heb ik mijn vraag wat onduidelijk gesteld.
Ik had het over de R850RT en de R1100RT en niet over de R'reeks.
Bij de RT reeks is het prijsverschil ietsje groter. Ik dacht zo'n 1500€.
Wat voor 250cc en 25pk extra misschien ook niet veel zoveel is, om toch maar naar de 1100 àf 1150 te grijpen.
Misschien is dat de reden dat er zo weinig rijden, waarmee ik dan weer P@ul moet bijtreden.
Als het zo'n goeie motor is, waarom rijden er dan niet meer rond?
Enkel om de cilinderinhoud en de extra paardjes?
gr.
quinten
blijkbaar heb ik mijn vraag wat onduidelijk gesteld.
Ik had het over de R850RT en de R1100RT en niet over de R'reeks.
Bij de RT reeks is het prijsverschil ietsje groter. Ik dacht zo'n 1500€.
Wat voor 250cc en 25pk extra misschien ook niet veel zoveel is, om toch maar naar de 1100 àf 1150 te grijpen.
Misschien is dat de reden dat er zo weinig rijden, waarmee ik dan weer P@ul moet bijtreden.
Als het zo'n goeie motor is, waarom rijden er dan niet meer rond?
Enkel om de cilinderinhoud en de extra paardjes?
gr.
quinten
-
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
Quinten,
Ik denk dat het ook voor een deel een "mannending" is het "macho gevoel" te rijden met een +1.000cc motor...
En ik denk ook dat de prijs op de tweedehands markt er niet écht beter voor is... te weinig interesse... iemand die wil starten kon starten met bijvoorbeeld een R850R (of RT).... met een 25kW versie. Nu koop je een F650GS met gereduceerd kW... is veel goedkoper, en dan stap je over naar een R of K..
Denk ik...
Ik denk dat het ook voor een deel een "mannending" is het "macho gevoel" te rijden met een +1.000cc motor...
En ik denk ook dat de prijs op de tweedehands markt er niet écht beter voor is... te weinig interesse... iemand die wil starten kon starten met bijvoorbeeld een R850R (of RT).... met een 25kW versie. Nu koop je een F650GS met gereduceerd kW... is veel goedkoper, en dan stap je over naar een R of K..
Denk ik...
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
-
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
Quinten,
Je hebt inderdaad een groter verschil bij de RT versies als je van 850 naar 1150 gaat, maar dan terug het bekende BMW fenomeen... er zit minder standaard op.
Als je uiteraard een R850RT weet staan voor een mooie prijs en uitgerust als een R1150RT, dan is het het overwegen waard, als je uiteraard kan verdragen dat je nét iets minder pk's hebt, nét iets minder koppel en een iets hoger toerental bij 120km/h dan de grotere broer (of zus)..
We horen het wel, groetjes
Je hebt inderdaad een groter verschil bij de RT versies als je van 850 naar 1150 gaat, maar dan terug het bekende BMW fenomeen... er zit minder standaard op.
Als je uiteraard een R850RT weet staan voor een mooie prijs en uitgerust als een R1150RT, dan is het het overwegen waard, als je uiteraard kan verdragen dat je nét iets minder pk's hebt, nét iets minder koppel en een iets hoger toerental bij 120km/h dan de grotere broer (of zus)..
We horen het wel, groetjes
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 05 dec 2004, 12:27
- Locatie: Harelbeke
- Contacteer:
Het vermogensverschil tussen een 1150 en 850 zal wellicht niet zo'n groot verschil maken. Het pakken hogere koppel bij een 1150 dat daarbij nog inkomt bij lagere toerentallen laat zich heel duidelijk voelen bij het oprijden van bergjes bij onze zuiderburen en bij hernemingen. In het geval van een duo en/of bagage is dat nog duidelijker voelbaar.
Gr,
k
Gr,
k
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 nov 2004, 15:13
- Locatie: Merelbeke
Ikzelf rijd met een R1100R, en een vriend waarmee ik naar Compostella gereden ben met een R850R.
Hij rijdt veel met duo zit, en heeft nog nooit problemen ondervonden met vermogen of wat dan ook.
Wat me wel opviel was als we naast elkaar reden aan dezelfde snelheid, zijn toerental ietsje hoger lag.
Qua verbruik lagen we ongeveer gelijk (klein detail, ik weeg 103, de man op de R850R max. 60kg...).
Ik denk inderdaad dat het jammer genoeg met imago zal te maken hebben....
Ik moet inderdaad niet luid roepen want ik rijd zelf met een 1100.
Groetjes
Hij rijdt veel met duo zit, en heeft nog nooit problemen ondervonden met vermogen of wat dan ook.
Wat me wel opviel was als we naast elkaar reden aan dezelfde snelheid, zijn toerental ietsje hoger lag.
Qua verbruik lagen we ongeveer gelijk (klein detail, ik weeg 103, de man op de R850R max. 60kg...).
Ik denk inderdaad dat het jammer genoeg met imago zal te maken hebben....
Ik moet inderdaad niet luid roepen want ik rijd zelf met een 1100.
Groetjes