Uitlaat R1100S

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
valence

Uitlaat R1100S

Bericht door valence »

Mijn BMW R1100S '01,is voorzien van een origineel uitlaatsysteem,nu wil ik de katalysator verwijderen,daarvoor in de plaats een kat.vervanger,de dempers wil ik niet vervangen,wie heeft hier ervaring mee en heeft dit ook vervangen,welk systeem is goed,moet ook de chip evt bougie's vervangen worden,wie kan mij wat wijzer maken.bedankt
Danny

Bericht door Danny »

een gewone katvervanger kan en geeft helemaal geen aanleiding tot het vervangen van sturings-chip of andere kaarsen... :wink:
valence

Bericht door valence »

Danny schreef:een gewone katvervanger kan en geeft helemaal geen aanleiding tot het vervangen van sturings-chip of andere kaarsen... :wink:

Dus volgens jou alleen kat.vervanger monteren,maar wanneer wel een andere chip,ik dacht eens gelezen te hebben,doordat het motormanagement veranderd is[lees kat.vervanger]je motor te heet kan worden,en een gat in de zuiger kan branden,wat denk je daarvan?
Danny

Bericht door Danny »

het motormanagement blijft hetzelfde als je een uitlaat plaatst met een lambdasensor opening aangezien deze een meting doet voor de utlaatgassen door de katalysator gaan... sommige uitlaatproducenten plaatsen tegelijk een chip voor meer power...
Laser denk ik??

Een gat in je zuiger branden met enkel de kat weg te nemen is absolute larie...
Bart Bever

Bericht door Bart Bever »

Mijn mening...

Waarom zou je alleen de katvervanger plaatsen zonder de dempers?
Scheelt natuurlijk wel een paar kilootjes maar ik zou toch overwegen om de hele handel te wisselen.
Hou er ook rekening mee dat als je een middenbok hebt, je deze wss niet meer kan gebruiken omdat de 'stop' op de originele kat. zit en deze anders maar zit te flapperen.
Zelf heb ik de hele laser uitlaatlijn met bijhorende chip. Daarna naar de testbank geweest om te kijken hoe goed ze bij laser hun best hebben gedaan.
De chip staat redelijk goed, op een enkel toerentalgebied loopt hij nog iets te arm. Dit hebben ze aangepast door de brandstofdruk +/- 0.5 bar op te voeren.
Resultaat, 103 achterwielpk's.

Greetz!
valence

Bericht door valence »

Bart Bever schreef:Mijn mening...

Waarom zou je alleen de katvervanger plaatsen zonder de dempers?
Scheelt natuurlijk wel een paar kilootjes maar ik zou toch overwegen om de hele handel te wisselen.
Hou er ook rekening mee dat als je een middenbok hebt, je deze wss niet meer kan gebruiken omdat de 'stop' op de originele kat. zit en deze anders maar zit te flapperen.
Zelf heb ik de hele laser uitlaatlijn met bijhorende chip. Daarna naar de testbank geweest om te kijken hoe goed ze bij laser hun best hebben gedaan.
De chip staat redelijk goed, op een enkel toerentalgebied loopt hij nog iets te arm. Dit hebben ze aangepast door de brandstofdruk +/- 0.5 bar op te voeren.
Resultaat, 103 achterwielpk's.

Greetz!

Ik ben een Nederlander dus zuinig,alleen de cat.vervanger monteren en dempers zal wel lukken,maar een chip vervangen????Ja,het nadeel is inderdaad geen middenbok meer.En wat de chip betreft,ze bestaan ook van Commander powerchip,Eprom wordt geleverd bij Bos uitlaten.Maar jullie hebben goede ervaring met Laser.
Bart Bever

Bericht door Bart Bever »

Hehe.. ik denk soms ook op de hollandse manier... :wink:

goedkoper als hier heb ik ze nog niet tegengekomen, en de verzending naar .be was ook tiptop.
Veel succes met je zoektocht.

http://www.jossmit.nl/menu.htm

greetz!
Danny

Bericht door Danny »

de middenbok kan je perfect behouden omdat iedere fatsoenlijke uitlaatfabrikant je een middenbok aanslag er bij levert...
de einddempers in comb met chip kunnen meer PK's leveren maar wat is uiteindelijk de bedoeling??? de kat vervangen was toch de vraag, nu is 't ook meer PK's?? dan kan ik nog wel wat dingen opnoemen buiten de uitlaat alleen...
valence

Bericht door valence »

Jos Smit is inderdaad goedkoop,en woon daar vlak bij,Danny het gaat mij niet om meer pk's,alleen in het midden gebied zit een behoorlijke dip,door de katalysator,dus die wil ik vervangen,en dat was ook de vraag of dat met of zonder chip kon gebeuren,de dempers laat ik zitten.Groetjes
Plaats reactie