Reaktiestang.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
valence

Reaktiestang.

Bericht door valence »

Is het te doen de reaktiestang zelf te demonteren en een kortere stang te monteren of zijn daar vaardigheden bij nodig,en wat is de beste lengte voor betere stuureigenschappen.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

welke beemer heb je?
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
valence

Bericht door valence »

De R1100S bouwjaar 2001
Bie-mw

Bericht door Bie-mw »

Als je een middenbok hebt, is het simpel.
Je kan best de middenbok op een plank leggen aangezien met de kortere reactiestang het wiel lager komen.

De lengte?
Géén idee. Die van mij is 4cm korter dacht ik. Stuurt redelijk goed...
Er bestaan instelbare reactiestangen, misschien is dit een optie.
valence

Bericht door valence »

Bie-mw schreef:Als je een middenbok hebt, is het simpel.
Je kan best de middenbok op een plank leggen aangezien met de kortere reactiestang het wiel lager komen.

De lengte?
Géén idee. Die van mij is 4cm korter dacht ik. Stuurt redelijk goed...
Er bestaan instelbare reactiestangen, misschien is dit een optie.

Ja,er zit een middenbok onder,goed idee de plank,dus gewoon de reactiestang er onderuit,er staat geen spanning op,zodat ik straks de nieuwe er niet onder kan krijgen?Je schrijft de mijne stuurt redelijkgoed,is de oorzaak dan de stang,want ik wil er wel op vooruit gaan.
djeezebel

Bericht door djeezebel »

Typisch wordt de originele stang van de "s" vervangen door die van de "gs". Is de goedkoopste optie en tevens de beste. Vraag me niet hoeveel graden hij stijler wordt of zo, maar ik weet dat het kontje met zo'n 4 cm omhoog komt.
Is best zelf te doen ... (ik heb het al zien doen, met standaard gereedschap, dus niets speciaal nodig)
valence

Bericht door valence »

djeezebel schreef:Typisch wordt de originele stang van de "s" vervangen door die van de "gs". Is de goedkoopste optie en tevens de beste. Vraag me niet hoeveel graden hij stijler wordt of zo, maar ik weet dat het kontje met zo'n 4 cm omhoog komt.
Is best zelf te doen ... (ik heb het al zien doen, met standaard gereedschap, dus niets speciaal nodig)
Dat lees ik ook overal dat de GS stang goedkoper is,maar ik kan hem nergens goedkoper vinden,rond de 160 euro,dat betaal ik ook voor de originele R1100S stang ca.169 euro.Dus eerst de stang en dan er onder prutsen,dank je voor het advies.
Bie-mw

Bericht door Bie-mw »

pfieeuw 160€ is veel te veel. Denk da ik de mijne in perfecte staat 25 of 30 heb betaald bij een Nederlandse sloper. Jammer genoeg heb ik het adres/tel niet meer.
Er is ook een esthetisch aspect aan de korte stang, cardan loopt nu mooi rechtdoor ;)

@plaatsing
Er staat natuurlijk een beetje spanning op de schroeven (het gewicht van het wiel + cardan). Je schuift daarom ook best een plankje onder het wiel als je de stang losmaakt.
Daarna kan je het plankje verschuiven zodat het wiel langzaam lager komt. Je kan het dan laten zakken totdat de gaten van de kortere stang overeenkomen.
tip: een niet te dun plankje onder de middenbok plaatsen. 3 à 4 cm zou voldoende moeten zijn. Ik heb de origenele stang 2x moeten terugzetten om planken bij te plaatsen :)

@sturen
Een S of BMW in 't algemeen stuurt heel goed, te goed soms :roll: Ik heb al eerder "geklaagd" dat ik met de S nooit het gevoel heb gehad dat ik een bocht niet ging halen. (minder spannend)
Wat ik vooral merk is dat ik meer op mijn voorwiel stuur. Vroeger gebruikte ik nog niet de helft van de oppervlakte van het voorwielrubber, nu ben ik ongeveer op een cm'tje van de rand verwijderd. Vanachter ziet ie netjes aan het randje ;)
valence

Bericht door valence »

De reaktiestang origineel BMW GS 365mm kost in Nederland ca.85 euro nieuw,een hele mooie aluminium gefreesde van framebouwer Nico Bakker kost 157 euro,welliswaar een stukje duurder,maar ach,je mag je Sje weleens verwennen.Doch het demonteren valt niet mee als de katalysator er onder zit,die pot zit behoorlijk in de weg,je kan amper een steeksleutel gebruiken.
Bie-mw

Bericht door Bie-mw »

aangezien je "vooruit wil gaan" zou ik beginnen met die brooddoos eronderuit te halen ;)
Die Nico Bakker stangen zijn inderdaad heel mooi.
valence

Bericht door valence »

Bie-mw schreef:aangezien je "vooruit wil gaan" zou ik beginnen met die brooddoos eronderuit te halen ;)
Die Nico Bakker stangen zijn inderdaad heel mooi.
De brooddoos er onderuit,lijkt mij een goed plan,en een sportcollector van Laser er onder,en de stang,daar wil ik het even bij laten,zou dat gaan denk je?
Bie-mw

Bericht door Bie-mw »

denk dat je op het BMW sport-boxer topic van motor-forum.nl betere antwoorden kunt vinden ;)
zit ondertussen een half cm'tje van de rand vd voorband, het word spannend :)
carbon cilinderkop beschermers gaat mijn volgende aanpassing worden...
Plaats reactie