GS of GS Adventure ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Rasse
Contacteer:

GS of GS Adventure ?

Bericht door Rasse »

Dag moddervreters. Na veel kilometers plezier met twee K1100LT's , ben ik toch van plan om naar een GS over te stappen. Een 1150 . Een aantal onder jullie zal mijn Kaatje al wel te koop hebben zien staan en intussen zijn de kleine probleempjes ook opgelost geraakt.

Nu , ter zake. Ik twijfel tussen de normale versie en de Adventure. Mijn voorkeur gaat uit naar een GSA. Is dit echter volgens jullie, kenners, de beste keuze?
Het gebruik zal wel ongeveer hetzelfde zijn als met de K:
*ca 20.000 km/jaar
*waarvan ca.10.000 km werkverkeer
* reizen met madam achterop
* ritjes met de kameraden , over de kleine binnenbaantjes
* minstens even veel bagagevolume als met de LT
* af en toe eens een boereweg of grindpiste behoort nu ook tot de mogelijkheden

Ik heb met beide versies even gereden en in rij-eigenschappen vond ik weinig verschil. Het verscil in zadelhoogte is voor mij geen probleem. 1m85

En hoe zit het met de bescherming bij regenweer?

Alle info is welkom.

Oh ja , nog een vraagje.Hoe reageert een GS op erg lage snelheden in de zomer. Bvb als je een wielerwedstrijd volgt tegen 40-50 km/h of trager in de bergskes?

En dit wil ik ook nog eens kunnen doen. Met ne K1100LT is dat niet echt evident.

Afbeelding
a me mo weg zen
K1100LT'96 -> K1100LT '98 - Maico 320 GS
Afbeelding
jovdt

Bericht door jovdt »

De keuze is nogal subjectief.Heb zelf 8jaar gs achter de rug(1100) en 4jaar 1150gsa.De gewone gs heeft als voordeel zijn lager zwaartepunt en lager gewicht wat de wendbaarheid ten goede komt.De veerweg van de adv.is ruimer en biedt meer comfort en mogelijkheden.De grote tank(optie) is een voordeel en levert veel tijdswinst(tankbeurten). Wat de bescherming betreft:voeten handen en knieen is perfect maar de turbulenties rond de helm zijn bij beiden enorm zeker met jouw lengte.Hier brengt een opzetruitje van touratech de oplossing.....De grote vraag is echter of het motorkarakter je gaat bevallen en de keuze tussen de verschillende motors en hun eigenschappen....Testen en vergelijkenen dan pas beslissen.
grotjes Jo
noek

Bericht door noek »

Ik verwijs altijd naar het tijdschrift "Motoren en toerisme" daar vind je een test van de twee types(GS-GSA)een beter antwoord op je vragen kan je niet hebben....Dit zijn toch profs met de meeste moto ervaring,en geloof me bij mij ze slaan de nagel op de kop,geen bla bla bla gewoon de waarheid.
Zelf 5 jaar GS 1100 gereden,dan GSA gekocht (2004)en al wat in de test stond klopt als een bus. Vooral het feit "zwaarder gewicht=minder makkelijk de bocht in sturen...je voelt het vooral bijvoorbeeld bij een rond punt of S -bocht..het links-rechts stuurgevoel. Buiten gewicht en vering ,dezelfde moto(GS 1150-GSA 1150),enkel het uiterlijk en de optie's, heeft bij mij de doorslag gegeven.
Nog veel succes met je nieuwe aankoop :wink:
Rasse
Contacteer:

Bericht door Rasse »

noek schreef:Ik verwijs altijd naar het tijdschrift "Motoren en toerisme" daar vind je een test van de twee types(GS-GSA)een beter antwoord op je vragen kan je niet hebben....Dit zijn toch profs met de meeste moto ervaring,en geloof me bij mij ze slaan de nagel op de kop,geen bla bla bla gewoon de waarheid.
Zelf 5 jaar GS 1100 gereden,dan GSA gekocht (2004)en al wat in de test stond klopt als een bus. Vooral het feit "zwaarder gewicht=minder makkelijk de bocht in sturen...je voelt het vooral bijvoorbeeld bij een rond punt of S -bocht..het links-rechts stuurgevoel. Buiten gewicht en vering ,dezelfde moto(GS 1150-GSA 1150),enkel het uiterlijk en de optie's, heeft bij mij de doorslag gegeven.
Nog veel succes met je nieuwe aankoop :wink:
Welk n° van M&T ?

Bedankt,

Bert
a me mo weg zen
Afbeelding
Danny

Bericht door Danny »

Ik verwijs altijd naar het tijdschrift "Motoren en toerisme" daar vind je een test van de twee types(GS-GSA)een beter antwoord op je vragen kan je niet hebben....Dit zijn toch profs met de meeste moto ervaring,en geloof me bij mij ze slaan de nagel op de kop,geen bla bla bla gewoon de waarheid
als ge daar moet op voort gaan dan kan je beter een Triumph kopen...
sorry maar de objectiviteit is meer dan vaak zoek bij deze magazines en 't aanvoelen van een moto doe je nog altijd best zelf voor jezelf...
ik kan je tientallen artikels laten lezen waarin ze de bal meer dan mis slaan en zich laten leiden door persoonlijke smaak en aanvoelen wat ook logisch is... :wink:
Rasse
Contacteer:

Bericht door Rasse »

Waar is uwen avatar gebleven?

Wat betreft M&T: ik kan geen enkel nummer vinden met een vergelijking tussen GS en GSA. Wel de aparte tests, of vergelijkingen met andere motoren, maar dat is een beetje als de appels en de peren hé, ...
a me mo weg zen
Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

ga eens naar je dealer.... zet ze allebei naast elkaar en kwijlen maar...

Wedden dat je keuze vlug gemaakt zal zijn.... ja... de adventure dus.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Rasse
Contacteer:

Bericht door Rasse »

Idd. JH , die adventure spreekt mij ook veel meer aan . Maar dat is vooral door het uiterlijk. Is hij even practisch voor dagelijks gebruik? En zeker: wat is het verschil voor de duo?

Bert
Laatst gewijzigd door Rasse op 01 aug 2006, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
a me mo weg zen
Afbeelding
Danny

Bericht door Danny »

ne maat van mij is ook van de 1150GS overgegaan op de Adventure en 't duurde geen 100km of zijn madame kloeg al over de beperkte zitruimte en slechte (te korte) zadel op de adventure... ga je veel solo dan zou je kunnen zeggen adventure, is er een duo mee gemoeid dan ging ik voor de gewone zit op de GS...
wat de rijkwaliteiten, eigenschappen betreft, die motoren leunen zo dicht bij mekaar aan dat je er nauwelijks wat van merkt...
doe je 't voor de look dan is zo'n plastic snavelverlenging en een andere ruit er zo op gemonteerd want verder is er optisch weinig te zien als je er op zit :wink:
noek

Bericht door noek »

als ge daar moet op voort gaan dan kan je beter een Triumph kopen...
sorry maar de objectiviteit is meer dan vaak zoek bij deze magazines en 't aanvoelen van een moto doe je nog altijd best zelf voor jezelf...
ik kan je tientallen artikels laten lezen waarin ze de bal meer dan mis slaan en zich laten leiden door persoonlijke smaak en aanvoelen wat ook logisch is... :wink:[/quote]

Met deze vier motoren gereden op bijna 40 jaar tijd.
Yamahe TDM
BMW k75 RT
GS 1100
en nu GS 1150 ADV.
Bij al deze rijtesten klopten de voor en nadelen van deze motoren,zoals het beschreven stond in MT...ik heb ze op geen foutje kunnen betrappen.
En nee ik heb geen belang bij MT ,maar ben gewoon al jaren abonnee..da rijmt nog ook :wink:
Ik zeg niet dat alle test in MT de waarheid vertellen,maar de ervaring van deze redacteurs is voor mij toch van groot belang bij de aankoop van een bepaald type motorfiets. Ter info :het waren allemaal tweedehands motorfietsen van ong 2a 3 jaar oud.
Rasse
Contacteer:

Bericht door Rasse »

Ik heb zelf voor een autosportblad gewerkt. Full-time zelfs. Dus na een paar artikels cq testen kan ik wel tussen de lijnen door lezen. Daarom ook de vraag naar de GEBRUIKER en zijn bevindingen.

Ik heb vandaag een halve dag met een GS rondgereden. En , eerlijk, dan blijf ik liever bij mijn LT. Uitsluitend en alleen in korte bochtjes, stuurt dat beter. Dus dat is eigenlijk al geen optie meer... :?
En alleen voor de looks van een GSA? Ik weet het niet.

Nu is het natuurlijk een kompleet andere fiets en de gewoonte zal ook wel meespelen. Maar de GS is beduidend trager en toch ook wat minder stabiel.
Ik ben "toen" met een K1100LT beginnen rijden omdat het de beste was in zijn klasse, zeiden ze . Ik moet het nog gaan geloven ook.

Alhoewel dat zo een GSA er gewoon super uitziet . :D

Andere opties:

RT 1150 : te traag of je moet hem "pijn" doen, bij manier van spreken .
K 1200 GT: Mindere zitpositie, en hoog verbruik.
Pan: ja , een optie
FJR: Mindere zitpositie , maar wel bakken power.
KTM 950 : Niet geschikt om met duo te rijden.
1150 GSA : Ja , dat beestje ziet er zo goed uit .........

En nen nieuwen heb ik helaas geen centen voor . :(
a me mo weg zen
Afbeelding
Wulf

Bericht door Wulf »

hoi,

Het verbruik van de nieuwe GT valt best mee hoor, ongeveer 6,5 l en dan rijd je al goed door.
zit positie is zo goed als rechtop met het stuur in de hoogste positie.
Enkel de windbescherming is niet indrukwekkend.

groeten, Patrick
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
Danny

Bericht door Danny »

Hmm de GS is helemaal niet trager hoor dat is slechts een "vals" aanvoelen van het boxerblok want een LT en een boxerblok die laten mekaar geen meter achter... die 4 cylinder voelt gewoon anders aan...
Ken de 100/1100 4 cylinders wel aardig hoor heb er ook zo'n 300.000 mee gebold... de GS is een totaal andere motor en die bied je in vergelijking met je "Ka" gewoon een "handigere" fiets met een ietsje meer verbruik(5,6lit moet echter kunnen).

De LT en RS waren indertijd al bangelijke ketels en qua levensduur, betrouwbaarheid, bagagemogelijkheden (standaard aanwezig dan) zal er nog weinig van dat type motor gebouwd worden...

Ik snap trouwens niet waarom een motor waarvan je content bent en die probleemloos de 400.000km haalt buiten zou moeten :wink:

ne Pan lijkt een optie en de yamaha is nen brommer voor liliputters
Dwars

Bericht door Dwars »

de vraag van die man is toch eigenlijk simpel: om het verschil te benoemen tussen de GS en de GSA 1150 :roll: aan deze alternatieven heeft ie imo geen ruk.

my two cents
de GSA is lomper, dikker, hoger, zwaarder-betere (wind) bescherming en comfortabeler geveerd en qua uitstraling het vetste/stoerste dat er door BMW gebouwd werd (kan imo de 1200GSA niet aan tippen, zet ze maar eens naast elkaar.)

Afbeelding

Wil je lichtvoetigheid koop een gewone GS, wil je daarentegen meer "body" en wil je op die "lichtvoetigheid" wat inleveren ga dan voor de GSA: maarrrrrrrrrrr rij eerst op beiden uitgebreid :wink: zodat je ZELF de goede keuze kan maken.

ik heb beide modellen ervaren, zowel op reis als woon-werkverkeer als jachthond op supersporters in het bochtige heuvelland en ondanks de lompere GSA is deze nog steeds mijn favoriet. Hier de mijne in zomertrim (zonder ruit, uitlaat en koffers)
Afbeelding
en geloof me op mijn woord: daar kan je mee gummen en wordt menig supersporter bang van: (hoop wel dat mijn cardan weer snel meedoet; is vandaag naar de dokter voor de diagnose :? ) zeker met een setje Pilot Roads eronder 8)
Laatst gewijzigd door Dwars op 01 aug 2006, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
I am not a complete idiot, some parts are missing
Rasse
Contacteer:

Bericht door Rasse »

Danny schreef:
Ik snap trouwens niet waarom een motor waarvan je content bent en die probleemloos de 400.000km haalt buiten zou moeten :wink:

ne Pan lijkt een optie en de yamaha is nen brommer voor liliputters

Mijn vrouw ook niet :roll: , maar ik heb zin in een andere moto. Langs de andere kant weet ik ook dat de K voor mijn gebruiksprofiel , zo goed als ideaal is ... En wetende dat er op de mijne nog maar 23000 km staan :D

En tot hiertoe is er ook niet veel interresse voor.
a me mo weg zen
Afbeelding
Relax

Bericht door Relax »

Dwars schreef:de vraag van die man is toch eigenlijk simpel: om het verschil te benoemen tussen de GS en de GSA 1150 :roll: aan deze alternatieven heeft ie imo geen ruk.
Euuh, hij haalde als eerste de alternatieven aan, dacht ik, dus zal ie zelf wel bepalen waar ie al dan niet een ruk aan heeft.

Maar jouw bijdrage is idd zinvol.
I respect your opinion. But I don't give shit.
veer

Bericht door veer »

De test in Motoren en Toerisme die men ergens hierboven aanhaalt is niet echt een vergelijkingstest tussen de GSA en de gewone GS maar een test van de GSA. meer bepaald om hun geheugen op te frissen hadden ze er ook een gewone GS bijgehaald teneinde de verschillen tussen de twee beter aan te voelen. Wat mij betreft vind ik ook dat ze in deze test inderdaad de nagel op de kop slaan.
Ik zelf rijdt met een gewone GS en mijn Broer met een GSA. IK denk dat ik er dus wel ( 1 beetje) kan over meespreken. IK ben kleiner dan mijn broer en de GSA is voor mij toch wel iets te hoog.

Hopende u hiermee 1 beeje hulpzaam te zijn , het volgende:
De GSA is minder handelbaar omdat hij een langere veerweg heeft en een grotere tank waardoor het zwaartepunt ( zeker als hij volgetankt is )hoger komt te liggen, en dit resulteert in een merkbaar ander weggedrag ,wat nogal logisch is.
De GSA is daarentegen comfortabeler voor de piloot maar... minder voor de duo omdat de GSA een vlak zadel heeft en de duo hierdoor met de knieën, in een scherpere hoek komt te ziiten wat pijn in de kieën met zich meebrengt.(kan opgelost worden met verlengde voetsteunen voor duo) De GSA beshikt over een kortere eerste versnelling om bij moeilijk terein trager te kunnen rijden, tergelijkertijd beshikt hij ook over een kortere zesde versnelling, die geen overdrive karkter heeft wat resulteert in een iets lagere topsnelheid. De GSA heeft door zijn grotere ruit een betere windbescherming, ik heb op mijn GS echter de GSA ruit gemonteerd om beter uit de wind te zitten.
Dit zijn zowat de belangrijkste verschillen tenzij de look uiteraard, GSA heeft donkerblauwe kleppendesels , velgen andere koffers enz.... Maar gelijk welke van de twee je ook koopt ... het is een kei van een motorfiets is! Weet wel dat hij voor het echte OF-ROAD werk toch wel wat zwaar uitvalt, door de modder ploeteren is niet echt aan haar besteed.
Test in M&T mei 2002 zeker aan te bevelen!!! En ik heb geen aandelen bij die mannnen.
Groetjes VEER en veel plezier met de GS(A)!!![color=darkred][/color][color=darkred][/color][color=darkred][/color]
"Niets is wat het lijkt".
BMW 1150 GS rijder.
Rasse
Contacteer:

Bericht door Rasse »

Over dat zadel. Kan je op een GSA en zadel van een GS monteren. Zou een goede oplossing kunnen zijn voor de duo-ritjes.
a me mo weg zen
Afbeelding
Dwars

Bericht door Dwars »

bij de 1150 helaas :wink: ligt aan je vrouw denk ik zo: de mijne 1.63 en 52 kg en errug sportief, klaagt nergens over ondanks haar vergelijk mogelijkheid met me vorige GS :wink:
I am not a complete idiot, some parts are missing
Rasse
Contacteer:

Bericht door Rasse »

Doeme toch. En ons madam.... 1m60 , vooral sportief na 22h00 :P
a me mo weg zen
Afbeelding
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Rasse schreef:Doeme toch. En ons madam.... 1m60 , vooral sportief na 22h00 :P
Dan zou ik zeker voor Xenon gaan :roll:
Maar nu ernstig: met zo weinig kilometers op de K, krijg je er nooit voor terug wat ie waard is. Zo'n GSA is pure emo, maar rationeel denken is hier ver zoek. De K is een perfecte fiets, maar mist het image van de GS. En image, mythe en cool, daar gaat het vaak om. Master of mythe, de Harley, moet zelfs niet goed zijn om te scoren.
Tip: koop er een oude maar goede GS bij, als funbike, en trek daardoor de andere fiscaal voor de volle 100 procent af, met het verschil in "terugtrekken" kan je die tweede op de baan houden. En wie weet wil de juffrouw op een zekere dag zelf ook wel eens proberen... Alhoewel, 1.60 meter en GS is niet compatibel :wink:
Rasse
Contacteer:

Bericht door Rasse »

Ik werd vandaag door die bende van Lommel op een hoopje gereden op hun GSsen . 't Zal ook wel aan't manneke liggen , maar toch ... Het is en blijft een "vet" masjien.
En die vergelijking met HD is volledig voor uw rekening. :twisted:

Maar het is ook zo dat ik nooit de waarde van de K in €-tjes terug krijg.

Dus : Ik houd de K. Spaar nog efkes en schaf mij nen GSA aan....

Binnen een jaar of 3, 4 , 5 .... :roll:

Of doet er iemand een goed bod op diene Maico ? 8)
a me mo weg zen
Afbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Rasse schreef:
Of doet er iemand een goed bod op diene Maico ? 8)
hebde ne maico te koop?
stuur anders eens pmetje met fototje aub :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Rasse
Contacteer:

Bericht door Rasse »

Vandaag een paar uurtjes op pad geweest met en Adventure.
Ineens de voor- en de nadelen kunnen ondervinden. Da ding stuurt als ne fiets en rijdt gelijk nen trein. Super gewoon. Dikke fun !!! Ziet er dan ook nog is bangelijk uit ook. Tot ...... je op de autostrade in nen augustusche drash national belandt en ge na 5 seconden verzopen in uw schoenen staat. Nu ja , 't is logisch natuurlijk.
Als de K verkocht geraakt aan ne fatsoenlijke prijs ga ik voor een GSA , anders nog ff sparen.
Ik begin stillekesaan wel te snappen waarom ik die GSsen nie kan volgen. 't Liegt niet alleen aan 't manneke. 8)
a me mo weg zen
Afbeelding
Player

Bericht door Player »

Dat zullen we wel eens zien als het dan zover is.
Groetjes
Plaats reactie