Dat is race-olie, bedoeld voor superperformante hypersports en racereplica's. Absoluut verloren geld en moeite voor jouw machine. Bovendien in koude toestand zo vloeibaar als water. Dat is niet goed voor het olieverbruik.
Volsynthetische is sowieso enkel van nut voor hypersports en dergelijke. Half synthetische is méér dan genoeg voor ons normale mensen op normale moto's. En dat mag zelfs Makro-olie zijn, dat hoeft niet van een gerennomeerd merk te zijn waar de helft van de prijs eigenlijk door de reputatie bepaald is.
En in een BMW-motorblok, dat sowieso een droge koppeling heeft, mag misschien zelfs gewone auto-olie? Ben ik wel eens benieuwd naar.
Dus een gewone 10w40-10w50 half synthetisch volstaat
Blij dat ik daar bevestiging voor krijg
Waarom schrijft bmw dan echter de eerste 10k km volsynthetisch voor vraag ik me af
Daar heb ik geen gedacht van. Daar kan enkel een ervaren en up to date BMW-motormechanieker op antwoorden. Misschien hebben ze idd heel goede redenen.....
Ik kan je helemaal volgen, behalve in dat laatste regel ...
Dacht vanzeleve is nen uitleg gehoord te hebben waarin dat vierkant afgeraden werd ...
Een gewoon motorfietsmotorblok bevat meestal in één en dezelfde ruimte : het motorblok met roterende assen en bewegende zuigers, de versnellingsbak en de koppeling. Alles behalve de koppeling is gebaat bij zo min mogelijk wrijving.
Motorfietsolie moet dus enerzijds ervoor zorgen dat er zo weinig mogelijk wrijving is tussen al die roterende en wrijvende onderdelen maar anderzijds mag ze er toch niet voor zorgen dat de koppeling gaat slippen..... Daarom ook is deze olie speciaal voor motorfietsblokken ontworpen.
Een BMW-motorblok echter is ongeveer opgebouwd zoals bij wagens. Het motorblok, de koppeling en de vbak zitten in een aparte ruimte. Er kan dan ook olie gebruikt worden die specifiek ontwikkeld is voor die specifieke ruimte. De Vbak is bvb. gevuld met olie die extra goed bestand is tegen de vermaling door de tanden van de kamwielen. De koppeling draait simpelweg droog, dus in de lucht. Het motorblok is dan weer gevuld met olie die zoveel mogelijk wrijving tracht op te heffen om zo zuinig mogelijk en soepel mogelijk te kunnen draaien. Net als bij wagens dus. Vandaar dat men in een BMWmotor (en elke andere motor met een gelijkaardige opbouw) in princiep ook veel goedkopere auto-olie kan doen.
Dit is een praktijk die veel toegepast wordt bij echte old-timers (waaronder dus ook BMW's). Maar opnieuw moet ik zeggen dat ik helemaal niet weet hoe de nieuwste modernste BMW's zouden reageren op "eenvoudig" automotorolie....
Bij onderhoud na 10k deden ze er bij mijnen GS half synthetische van Castrol in
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017) Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: halfsyntheet is prima. Zelf gebruik ik (of m'n bmw dan natuurlijk) Belray. Vergeleken met de Castrol en Shell olie die ik ervoor gebruikte ook een wat gunstiger olieverbruik (van 1:6000 naar 1:12000 vanaf het moment van wissel
Ik hoor trouwens opvallend vaak 'Castrol', zeker in combinatie met olieverbruik. Zal wel toeval zijn.
Het tabelletje van BMW gebruiken voor de viscositeit. Voor een 1150 komt dat neer op een 10W-40 van heel lage temperaturen tot 20 Celcius en 20W-50 voor normale Benelux temperaturen. (vanaf -5 meen ik).
Voor het gebruik van olie bestaan tabellen,
voor ons klimaat volstaat het zelfs met gewone 15W40 te rijden.
Ook vervangen veel mensen hun olie te snel, olie heeft in het begin nog niet de beste eigenschappen, wanneer ze een lichtbruine kleur krijgt is ze goed.
johns schreef:Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: halfsyntheet is prima. Zelf gebruik ik (of m'n bmw dan natuurlijk) Belray. Vergeleken met de Castrol en Shell olie die ik ervoor gebruikte ook een wat gunstiger olieverbruik (van 1:6000 naar 1:12000 vanaf het moment van wissel
Ik hoor trouwens opvallend vaak 'Castrol', zeker in combinatie met olieverbruik. Zal wel toeval zijn.
Olieverbruik vermindert vaak na wissel, afgeleefde olie gaat er nu eenmaal sneller door. En de Boxer heeft na elke wissel weer wat meer kilometers, zodat het verbruik ook naar beneden gaat. Het zou de eerste niet zijn die stopt met verbruiken na 40.000 km. En Castrol verbruiken? Die van mij geen drup, niks dus. Veel zit in het koppeke. Giet daar anders ook wat olie in
Dat verminderen na wissel heb ik nog niet zo gemerkt. Goed, als het er veel te lang in zit, maar dan is een 10W-40 ook stukgekauwd naar 10W-20 ofzo
Ik ga vooral af op eigen ervaring en dan kan ik niet anders dan vaststellen dat bij de overgang op Belray 20W-50 het verbruikt meteen zakte. En ook bij 7 streepjes op de olietemperatuurmeter blijft het blok stil lopen.
Redenen genoeg voor me om bij dat merk te blijven. En 20W-50 is natuurlijk simpelweg de dikte die BMW voorschrijft, dus wie ben ik dan om daar van af te wijken