R100rs 1980. Starten in versnelling met ingedrukte koppeling

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Johannnn
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2018, 17:37
Woonplaats: Hastiere-Lavaux

R100rs 1980. Starten in versnelling met ingedrukte koppeling

Bericht door Johannnn »

Weet iemand waar precies het contact zit dat er voor zorgt dat men enkel met ingedrukte koppeling kan starten wanneer de versnelling niet in neutraal staat? ( ik vermoed onderaan de versnellingsbak) Waarom? Omdat, wanneer ik nu in versnelling sta en wil starten met ingedrukte koppeling...het niet gaat. Ik moet altijd in neutraal staan om te kunnen starten. Nochtans voorheen ging dit probleemloos.
Thanks
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: R100rs 1980. Starten in versnelling met ingedrukte koppeling

Bericht door Jo De Paepe »

er zit dacht ik een schakelaartje in het koppelingshandle.
De schakelaar in de versnellingsbak is alleen voor de neutraalstand.
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R100rs 1980. Starten in versnelling met ingedrukte koppeling

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik ken niets van 2kleppers maar het schema is vrij eenvoudig. Er is een koppelingsswitch, bruin/geel loopt naar startknop. Verder is er een neutraal switch, waarschijnlijk op de bak, dit is bruin/zwart en komt samen met bruin/geel van de kopp switch in een stekker of een vaste verbinding. Dus een OR voorwaarde blijkbaar, ofwel neutraal ofwel koppeling in is ok om te starten.
Neutraal switch is blijkbaar ok. Ik zou de switch aan de koppeling eens checken bv door een brugje te leggen op die bekabeling. Als het met die brug lukt is je bekabeling ok en heb je een nieuwe koppeling switch nodig of moet je de switch wat anders positioneren of afstellen
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Johannnn
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2018, 17:37
Woonplaats: Hastiere-Lavaux

Re: R100rs 1980. Starten in versnelling met ingedrukte koppeling

Bericht door Johannnn »

Ok. Dus als ik het goed begrepen heb zit dit schakelaartje in koppelingshendel ( vandaar dat ik het nooit ben tegengekomen tijdens de sleutelbeurten). En een goede tip om de betreffende bedrading ff kort te sluiten en zien wat er gebeurd. Thanks
Plaats reactie